Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Hoi Bocdan,
Ik geloof je zonder meer, maar ik heb nooit gezien dt de staalwol oplost.
Ik gebruik een complete dot, je koopt ze in een pakje bij de bouwmarkt, zitten er meestal 3 in.
Deze dot in een potje, azijn tot de staalwol volledig onder staat, géén water o.i.d.
Dagen laten staan en klaar.
Ik gebruik 1 mm lindehout.
Door 0,6 mm dik fineer trekt het inderdaad helemaal door, en bij donkere houtsoorten wordt het inderdaad donkerder.
Bij het schuren van mijn latjes kan ik weer veel wegschuren en a.h.w. grijze vegen creeëren.
Maar goed, maakt niet uit als de betrokken bouwer zelf maar tevreden is, daar gaat het om;)

Groet, Germt

Hallo Peter, dat is lang geleden! Zo te zien sta je er al beter voor dan ik,maar als excuus
kan ik aanvoeren dat ik ondertussen de Bismarck nog aan het afbouwen ben en aan het
klaarmaken voor de radiobesturing.
Het is onvermijdelijk dat je bij het beplanken naden en/of wat hoogteverschillen krijgt.
Als je je model later in de "Trafalgarkleuren" gaat schilderen heeft het geen belang of je witte vulpasta gebruikt, daar alles bedekt wordt met zwart en oker.
Hou je het op natuurlijk dan beveel ik je houtpasta "natuurlijk" of in de allerlichtste
kleur aan. Vindt je in elke doe het zelf zaak.
Voor de belgische vrienden: als je zoals Bocdan alles met beits gaat behandelen, is hier een absolute aanrader: bij Colora verkopen ze o.a. de produkten van Blanchon: wood-
stain en vernis. (de woodstain komt in verschillende kleuren, van mahonie over eik, teak
tot wit.) Met de bijbehorende vernis geeft dat een ongelooflijk mooi resultaat.
Beter dan een kleurbeits, het is echter wel meer werk!
Allez, 'k ga eens aan de slag met mijn Bismarck: vandaag de roeren inbouwen.
Groetjes
Hugo

beits

@ HugoV

Voor de belgische vrienden: als je zoals Bocdan alles met beits gaat behandelen, is hier een absolute aanrader: bij Colora verkopen ze o.a. de produkten van Blanchon:

Hugo, het is niet mijn bedoeling om het schip in de beits te zetten.
Ik wil met de hout kleuren, het verschil maken, wat ze in verf aangeven.
Voorbeeld: De boorden voor geel gebruik ik Ahorn, een heel lichte houtsoort,
voor de zwarte strepen, gebruik ik noten, een vrij donkere soort, wat na behandeling met Glitsa nog wat donkerder woord.

OK Bocdan, alles klaar. Even gedacht dat je de romp ging behandelen met kleurbeits (van Glitsa), maar dat is dus niet het geval.
Toch even een lans breken voor de Blanchon produkten, je kan dus de meegeleverde plankjes van De Agostini gebruiken en ze de gewenste kleur geven met de wood stains.
(in alle verhoudingen verdunbaar met water) en dan met de vernis afwerken: deze geeft
een satijn-geboend resultaat=zeer mooi. Heb op die manier voor enkele jaren bv. mijn
fauteuils zelf gerenoveerd (is in regency stijl, noemde "Nelson" toen ik het kocht.)
Sindsdien deze produkten ook voor mijn modelbouw projekten gaan gebruiken.
Groetjes.
Hugo

Beste Victorianen, er is intussen veel gebouwd, het is niet zo spectaculair, maar het schip krijgt wel vorm.
De ra's zijn erg bewerkelijk, maar alles klopt, er wordt goed materiaal geleverd.
De entree gaf moeilijkheden. Het lijkt mij dat de consoles naar de verkeerde kant zijn afgeschuind, de voorzijde vertoonde een groot "gat". in een ander bouwverslag had ik al zoiets gelezen.
Goede raad was duur, uiteindelijk heb ik de bovenkant van de console afgeslepen met de slijpsteen tot de helft van het inspringende deel, de voorkant blijft ongewijzigd, de helling van de console wordt nu veel vlakker dat geeft een beter resultaat, het materiaal is wel hard.
Ik heb een foto in mijn album geplaatst.
Ben benieuwd hoe jullie dit oplossen, of opgelost hebben.
groetje HenRie

Hoi Henrie, ik heb je foto gezien en ik vind dat je het mooi hebt opgelost. In principe is er eigenlijk nooit iets wat perfect past. Er moet altijd wel iets geschuuurd, geveild of geslepen worden! Dat is modelbouw. Groet Piet

Ik heb een foto in mijn album geplaatst.

Dat ziet er goed uit, Henrie. Wat Piet al zegt, er zijn bij dit soort kits legio dingen die aanpassing nodig maken. Het is een kwestie van goed overdenken voor je iets onomkeerbaars doet, maar dit lijkt een goede oplossing.

Voor de leesbaarheid en levendigheid van het forum is het altijd wel prettig om de foto's direct in je bericht op te nemen. Als je foto's in je fotoalbum hebt staan is dat wel heel erg eenvoudig. Als je op de plaats waar je een foto wilt invoegen, rechts onder naast het tekstvak op "[toevoegen]" onder Mijn foto's klikt, krijg je een pop-up scherm met kleine versies van al je foto's in albums (als dat er veel zijn meerdere bladen). Als je dan gewoon op de in te voegen foto klikt wordt deze direct in je bericht geplaatst. Daarna kan je het pop-up scherm sluiten en gewoon doorgaan met je bericht. Een kind kan de was doen!!!

Veel succes en plezier met de verdere bouw!

Groet,

Ad Bakker

full
Bedankt Ad voor de uitleg, ik wist niet hoe ik dat voor elkaar moest krijgen en meende ook dat het niet zo gewaardeerd werd van wege de ruimte.
Ik ga nu proberen de foto van het poortje te laden.
Dit is dus gelukt, Groetjes HenRie

Laatst bewerkt door een moderator:
Rusten en jufferblokken

Hallo bouwers .

Ik ben bezig met de Rusten en de jufferblokken uit deel75.
Hebben jullie ook zoveel moeite??
Vind de messing draad erg zwak. Als ik deze om de jufferblokken draai is de draai door het geringste gebroken. Hebben jullie dit ook en evt een ander alternatief.

Gr John

Ik hoef ermaar naar te kijken en deze is algebroken.

Geen flauw idee wat ze dan gebruikt hebben, John. Ik heb hier messing draad van 0,5 0,7 1,0 etc, en dat wikkel ik overal omheen.

Normaal gesproken hebben ze dit in elke modelbouwwinkel. Ik zou gewoon wat nieuw draad halen. Misschien wel even vragen of het niet "extra hard" is, want dat wil wel eens splijten. Alternatief is koper, dat heeft dat probleem nooit.

Messing draad van dit soort afmeting wordt koud getrokken, daar wordt het hard en bros van. Dat kan je weer terugbrengen naar taai materiaal (wat zich makkelijk laat buigen) door het te gloeien op een hoge temperatuur (400 tot 600 graden) als je dat lang genoeg doet wordt het boterzacht. Probleem bij veel winkels is dat ze zelf niet weten wat ze verkopen. Uitproberen is dan de enige manier.

Groet,

Ad

He dank jullie wel voor de tips. Morgen dan maar eens gaan kijken voor andere draad.
Van deze word ik echt gek van.

Gr uit Maastricht

Ps Zo staan we wel weer boven aan in de bouw verslagen ;)

Johnboy,
Dat probleem had ik ook.
Ik heb uit oude electriciteitskabels de aders schoongemaakt en had toen rood koperdraad van 0,8mm en van 0,4 mm (= KPN's telefoonkabel).
Het 8mm draad heb ik gebruikt rond de jufferblokken en dicht gesoldeerd. De "kettingen" eronder maak ik van 0,4mm die ogen dan niet zo grof. Het is wel heel fijn soldeerwerk.
Succes
Jan Zwart

jufferblokken

full
Hier is nog een alternatief om de jufferblokken te bevestigen aan de rusten. Ik maak een grommertje van touwwerk en het knoopje valt weg achter de afdekplaat(lat). Ik ben nog niet bij deel 75, maar ik bouw de HMS-Fly ook. En ik vond de messing ringen niet mooi vandaar deze keus. Kan natuurlijk ook voor de rusten van de Victory. Groet pietsan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back