Bouwverslag HMS-victory Deagostini

hoi, ik heb myn kiel er op ,en vind de plaatjes klein en weinig tekst om hem goed te monteren.

ik heb er zelf wat op gevonden.

beste jan, alvast bedankt dan komt het goed ik heb tot afl.72 binnen zodoende kon ik het niet vinden natuurlijk. want ik moet nu het dek van kapanje doen

hoi, ik wil de achterbouw op bouwen .

is het een goed idee om die eerst te beplanken met de zelfde dunne plankjes noothout als ik het heele schip heb beplankt

en dan de achteropbouw in elkaar te zetten .

achteropbouw??

hoi, ik wil de achterbouw op bouwen .

is het een goed idee om die eerst te beplanken met de zelfde dunne plankjes noothout als ik het heele schip heb beplankt

en dan de achteropbouw in elkaar te zetten .
Het is niet duidelijk wat je precies bedoeld met "de achteropbouw" , bedoel je het campagnedek of de hekgallerij? gr. pietsan

Strepen

Jullie willen het niet geloven, maar ik heb de strepen er af gehaald, ik vond het bij nader inzien niet zo mooi.
Ik heb nu het kleur verschil met hout soorten gedaan, voor de lichte streep, gebruik ik Ahorn, je ziet dat is een heel lichte houtsoort, voor de donkere streep gebruik ik Noten hout, die nog iets donkerder wordt na behandeling.

De poorten zijn opnieuw uit gesneden op 9 mm, en de rand wordt er daarna ingezet, dat gaat heel goed.

Ik vind als je het hout blijft zien, toch wel een verbetering, maar dat is persoonlijk.
BB kant is helemaal klaar, en daar zijn de foto's ook van.
full

s/bocdan-albums-bouw-hms-victory-picture115426-p7300008.jpg[/IMG]

full

Ps. de onderste plankjes zijn de proef stukjes voor de dekken, ik heb ze in de azijn gelegd met staalwol waardoor er een vlek motief opkomt, ze worden ook iets donkerder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ps. de onderste plankjes zijn de proef stukjes voor de dekken, ik heb ze in de azijn gelegd met staalwol waardoor er een vlek motief opkomt, ze worden ook iets donkerder.

bocdan,
Leg het eens een beetje uit!
Komen die vlekken door een combi van het staalwol met het zuur;
kan het ook met water;
heb je dat ook geprobeerd;
was het staalwol door het hele bakje verspreid;
was het staalwol uit elkaar getrokken,
hoeveel hout deed je in de bak;
en hoeveel staalwol;
heb je geroerd of geschud?
Dan leer ik ook wat, alvast bedankt man.

PS. Af en toe kijk ik met verbijstering naar de Hogeschoolbouw op dit topic!

Ik volg dit verslag al geruime tijd, maar nu wil ik even reageren op de azijn methode.
Zelf gebruik ik die ook;)
Ik doe het dan weer als volgt.
Ik doe een dot schone staalwol in een potje (van Hak bijvoorbeeld)
Azijn er in tot de staalwol volledig onder de azijn staat.
Laat dit enkele dagen staan.
Behandel de planken met een kwastje, gewoon insmeren dus en de planken zullen een donker grijze kleur krijgen.
Als de planken volledig droog zijn dan opschuren tot je de verweringsgraad hebt die je wenst
Zo krijg je een verweerd dek.
Mijn potje is al enkele maanden oud, en het smerige goedje wordt alleen maar beter.
De azijn met staalwol reageerd op elkaar, een chemische reactie.
Let wel op: Ik doe dit altijd op Lindehout.
Als je donkerder hout gebruikt, slaat het goedje ook donkerder tot zwart uit.
De vlekken heb ik nooit, met alle respect voor ieders smaak, maar dat vindt ik persoonlijk niet zo mooi.
Proefstukje maken is uiteraard aan te bevelen.

Groet, Germt

Zo heeft ieder zijn ideetjes, en die van Bocdan werkt ook, maar je moet het mengseltje kunnen bewaren, want net als wijn, die wordt alleen maar beter.
Voor mijn eigen resultaten kun je op mijn topic WvH kijken, dan zie de verschillen en kun je kiezen.
Ik moet wel zeggen dat mijn dekplanken 1 mm dik zijn, dus bij gebruik van fineer trekt het door het hout heen,

Ps Bocdan, sorry voor mijn bemoeienis;)

Groet Germt

Germt, dat was echt interessant. Ga ik ook toepassen. Tussen haakjes, die WVH-topic,
waar vind ik die?
Voor de rest, beste collegae, gister de tweede zending van M. Gilmore aangekregen, nl. de
Gallery enhancements: schitterend, maar wel aan de prijzige kant. Ook het kompashuis is erbij, uitgevoerd in photo-etch. We gaan nu voort met beplanken!
Tot binnenkort
Hugo

vlekken

@ Bouwer.

Germt heeft het al helemaal uitgelegd, er is alleen 1 verschil, ik doe een klein beetje staalwol in de azijn met vierkeer zoveel water.
Ik wacht niet, maar dompel gelijk de houtjes onder, en laat ze er in liggen tot ik de vlekjes op zie komen, dan haal ik alles er uit, en leg het te drogen.

Laat je de staalwol helemaal oplossen, en je smeerd er dan de latjes me in, worden ze grijs blauw, maar wel te donker voor dek beplanking.

De strepen op de romp, en dan de zwarte, die smeer ik in met Glitsa, waar ik zo'n drie druppeltjes zwarte verf aan heb toegevoegd, het hout wat hier noten is, wordt wel erg mooi, krijgt een mooie diepe kleur, en er is niet te zien dat er zwarte verf aan te pas is gekomen.

Bocdan, de staalwol lost niet op, dat is in deze chemische reactie onmogelijk.;)
De kleur van de veroudering kun je bepalen door licht schuurwerk.
Het is zelfs mogelijk om het hout weer volledig licht te schuren
Je kunt zelfs op plaatsen op het dek meer of minder veroudering creeëren.
Een realistisch dek heeft op afgeschermde plaatsen ook minder veroudering.
Van belang is de keuze van het hout. Het is in feite de houtsoort die de kleur van de veroudering bepaalt.
Elke oplossing is natuurlijk goed, de bouwer bepaald:cool:

Groet, Germt

staalwol

Bocdan, de staalwol lost niet op, dat is in deze chemische reactie onmogelijk.;)
De kleur van de veroudering kun je bepalen door licht schuurwerk.
Het is zelfs mogelijk om het hout weer volledig licht te schuren
Je kunt zelfs op plaatsen op het dek meer of minder veroudering creeëren.
Een realistisch dek heeft op afgeschermde plaatsen ook minder veroudering.
Van belang is de keuze van het hout. Het is in feite de houtsoort die de kleur van de veroudering bepaalt.
Elke oplossing is natuurlijk goed, de bouwer bepaald:cool:

Groet, Germt

Hoi Germt.

Ik heb het toch eens opnieuw uitgeprobeerd, een pluk staalwol, azijn, en water,
Nu na drie dagen is het staalwol totaal verdwenen, en de vloeistof is roodbruin gekleurd, als je er nu een latje in doop,ik gebruik 0,6 mm, dan word dit latje, door en door gekleurd, en krijg je het er met schuren ook niet meer af.
Dus oppassen als je iets een beetje wil kleuren, misschien lukt het als je het gelijk afspoeld.
Probeer maar eens!

Gebruik filler

Hoi,

Ik ga aan het schuren van de romp beginnen. ik heb hier en daar wel een vershil in hoogte van en plank tot max 0,5 mm.

Nu kan ik beginnen schuren als zot en alles vlak trekkken of ik kan filler gebruiken.

Ik heb in de shop een soort van witte tandpasta gekregen maar geen echte uitleg hoe het te gebruiken.

Heet iemand wat tip hoe k dat het best gebruik?

alvast bedankt.

Peter

Back