Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Bocdan,
De eerste helft heb ik strips, conform instructies, tegen de eerste rij aan geplakt. Dat leverde scherpe puntjes op. Bij de andere helft heb ik het andersom gedaan. De stroken iets verder geplakt dan de waar de eerste stook moet komen. Die eerste strook heb ik het laatst eroverheen geplakt. Alle scherpe kantjes zijn nu weg. Het enige nadeel is dat je iets van de onregelmatigheden door die eerste strook heen ziet.
Maar dat vind ik een kleiner nadeel dan die scherpe puntjes.
Jan Zwart

Gegroet iedereen, hier zijn we nog eens.
Nog steeds bezig met beplanken en het uitsnijden van de geschutspoorten. Gaat lekker,
maar erg traag. Die elektrische plankenbuiger is echt een goed stuk gereedschap, ik ben
mijn vrouwtje erg dankbaar voor dat verjaardagscadeau.
Bij Mike Gilmore de verbeteringssets besteld en gisteren de foto's ontvangen van wat
hij de gallery enhancements noemt. Ziet er prachtig uit.
De koperen plaatjes zijn hier nog niet beschikbaar volgens deA. benieuwd wanneer wel.
Het verfsetje heb ik al ontvangen.
Voor de rest niets dan lof voor dit forum, boordevol nuttige tips en aanwijzingen.
Prettige zondag nog,
Hugo

Er is sprake van 2 tweeschijfsblokken van 4mm. Volgens mij moet dat 2 éénschijfsblokken zijn.

Klopt, de twee binneste (1 stuur- en 1 bakboord) moeten enkele zijn, ze zijn voor de bovenblinde brassen. Is niet echt een ramp, andersom zou vervelender zijn.
Bij Caldercraft (en ook in het boek van Longridge) zijn deze blokken overigens in twee identieke rijen uitgevooer, 1 vooraan (op de hier aangegeven plaats) en 1 vrijwel achteraan de mars. Qua optuigen lijkt het waarschijnlijk geen probleem als ik dat zo bij mij bekijk, maar het zou kunnen dat de buitenste lijnen (nokgordingen fokkezeil en brassen van de blinde) wel eens het marsputtingwant van de fokkemast zouden kunnen raken.

Groet,
Ad

Bekopering

JanZwart

Hoi Jan, ik heb je foto's uitgeprint, en met je over duidelijk verslag moet het toch lukken, al heb ik een beetje angst om te beginnen.
Ik moet me eerst maar een beetje oppeppen.
De romp onder water maak ik eerst nog wat gladder, en zet hem in de glitsa, dan plakken de stroken prima.

Vandaag de verf besteld bij Deagostini. Heeft lang geduurt voordat deze leverbaar was maar is dus nu te bestellen.
Ik lees van div dat ze de romp gaan bewerken met koperen plaatjes. Zelf heb ik de romp geverft met de bijgeleverde verf. Moet zeggen dat ik dik te vreden ben met het gewenste resultaat.

Hallo iedereen,
vandaag heb ik de "gallery enhancements" bij M. Gilmore besteld: zien er fantastisch uit.
Na het weekend hoop ik voort te kunnen werken aan de beplanking. Nu andere katjes te
geselen.
Tot dan
Hugo

In de grootmarssteng komen enkele gaatjes geboord echter ik vind in geen enkele aflevering hoe groot die gaatjes moeten worden. In 1 van de gaatjes moet een stukje messing van 11 mm door het gaatje.
Wie de oplossing weet mag het zeggen.

groetjes,Frenk

mastbanden

In bericht nr. 977 van frenk, las ik dat hij de mastbanden aanbrengt met een druppeltje secondenlijm. Daar is natuurlijk niets mis mee. seconden lijm word echter erg hard en kan na veroudering loslaten. Een alternatief hiervoor is om de banden om de mast te leggen met een mastworp met één of twee voorslagen en dan de schuurlijst
full
op de kruising (knoop) lijmen met houtlijm. Dat laat gegarandeerd nooit meer los. groet Piet
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Pietsan,
De banden op de echte Victory zijn van metaal, niet van touw. Een alternatief wat mijns inziens echter lijkt is ze te maken van een strookje (2mm) van een papieren etiket. Met een snijmes snij je strookjes van 2 mm en die plak je rond de mast. Na verven blijft dat ook wel zitten.
Jan Zwart.
IMG_0040.jpg

Jan, je hebt helemaal gelijk! Ik gaf slechts een alternatief voor de lijm. En het model heeft wel wat meer schoonheids foutjes vergeleken met het echte schip, Ik maak ook wel dingen anders als Deagostini voorstelt. Persoonlijk vind ik de banden van touw wel mooi op mijn model, en daar gaat het uiteindelijk om. Maar ik vind het wel een goed idee wat je voorstelt. Groet piet

Een alternatief wat mijns inziens echter lijkt is ze te maken van een strookje (2mm) van een papieren etiket.t.

Zo werd het bij Caldercraft ook gedaan, met een dik soort papier (of dun karton, als je wilt, werd "cartridge paper" genoemd) waar je dan 2 mm brede stroken van moest snijden.

Groet,

Ad

Dicht

De romp is voor de tweede maal dicht, ik heb latjes gebruikt van 3 mm breed en 0,6 mm dik.
Dit is het gedeelte waar nu de koper plaatjes op komen, het glimmen wat je ziet komt door de glitsa, die moet nog drogen, en daarna nog een keer.
Dan heb je een goede ondergrond voor de plak strookjes koper.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan, een goed alternatief is ook die banden te snijden uit een tinnen kapje van een wijnfles: een techniek die ik al jaren gebruik voor diverse toepassingen. Enkel op voorhand
te schilderen in de gewenste kleur. Voor de rest laat zich heel makkelijk snijden en
verwerken. (bv ook aan de ankerstokken, hoepels van vaten etc.)
Hugo

afplakband

Gisteren de romp in de okergeel gezet, met het rollertje, ik moet zeggen, dat ging best goed, hij was ook zoo droog, maar ik heb me toch kunnen beheersen, om de zwarte strepen er vandaag op te zetten.

Ik had nog een rol afplakband liggen van Tessa, dus de poorten afgeplakt, met 18 mm band, zag er goed uit, extra aangedrukt met een gummi rol.

En toen de zwarte verf er op, ook met de rol.
Nou ik was dik tevreden over de boven zeide, ik had nog niet onder het plakband gekeken.

Nou je snapt het al, bij het eerste stukje verwijderen, sprongen de tranen in m'n ogen, helemaal door gelopen, de rest van het plakband er afgehaald.
het zag niet uit.

Dus ik heb 2 dingen gedaan, alles eraf geschuurd, en afplakband van tamiya
besteld.
zo zie je maar weer, als je niet de goede materialen gebruikt, heb je extra werk.
Dus morgen opnieuw verven, maar dan met het goede afplakband.

Gisteren de romp in de okergeel gezet, met het rollertje, ik moet zeggen, dat ging best goed, hij was ook zoo droog, maar ik heb me toch kunnen beheersen, om de zwarte strepen er vandaag op te zetten.

Ik had nog een rol afplakband liggen van Tessa, dus de poorten afgeplakt, met 18 mm band, zag er goed uit, extra aangedrukt met een gummi rol.

En toen de zwarte verf er op, ook met de rol.
Nou ik was dik tevreden over de boven zeide, ik had nog niet onder het plakband gekeken.

Nou je snapt het al, bij het eerste stukje verwijderen, sprongen de tranen in m'n ogen, helemaal door gelopen, de rest van het plakband er afgehaald.
het zag niet uit.

Dus ik heb 2 dingen gedaan, alles eraf geschuurd, en afplakband van tamiya
besteld.
zo zie je maar weer, als je niet de goede materialen gebruikt, heb je extra werk.
Dus morgen opnieuw verven, maar dan met het goede afplakband.

Loop je niet te ver vooruit?? met verven. Er worden tzt nog elementen tegen de romp bevestigd. Deze krijgen de zelde kleuren. Denk zelf als je de elementen naderhand bevestigd en verft dat je een overgang ziet.

Back