Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Peter,
Wel, dat lijkt op veel geduld hebben en een kwestie van lange adem. Dank voor je antwoord. Ik zal er ook eens een telefoontje aan wagen want ik heb als abo-er nog niets gehoord of aangeboden gekregen.
Gr. Wim

Na een telefoontje bleek dat de plaatjes al besteld kunnen worden. Voorlopig alleen nog telefonisch. Kosten € 69,95. Rondom uitgave van afl. 69 zou er een aankondiging op de site moeten komen.
bouwgroeten,
Wim

Gegroet beste collega's scheepsbouwers!
Terug na een lange afwezigheid, wat niet betekende dat ik het forum niet
verder gevolgd heb, maar aan scheepsbouw ben ik de laatste maanden niet meer toe gekomen. Nu dus terug in ons geliefd apenlandje: België dus, en opnieuw aan de slag.
Op het forum is werkelijk een schat aan info aanwezig! Erg goed.
Hier zijn we nu al aan aflevering 44 gekomen. Het schiet dus al goed op.
Ondertussen bij Mike Gilmore ook de verbeteringssets besteld.(enterpieken ,
korvijnnagels, stuurwiel, brandemmertjes en galerij-onderdelen: duur, maar zoveel beter dan wat de Agostini voorstelt, of niet heeft).
On the whole wordt het een heel mooi projekt, temeer daar ik Bocdan's
werkwijze ga volgen met een dubbele beplanking, en voor de berghouten
en de dekplanken van het eerste geschutsdek een andere kwaliteit hout
denk te gebruiken.
Gelukkig hebben we hier in de provincie nog twee profesionele zaken die je
met raad en daad bijstaan: Baillien in Antwerpen en Albatros in Mechelen.
Dat was het dan weer.
Veel bouwplezier en tot schrijfs
Hugo

Collega Victory bouwers,
Hierbij enkele foto's van mijn vorderingen.
Het dek heb ik gelegd van 2x3 mm planken. Dat komt op schaal beter overeen met de werkelijkheid. De breeuwnaden zijn gerealiseerd door strookjes zwart papier, gelijmd tegen de zijkant van de 2x3 latjes.
Dekplanken.jpg

Het stuurwiel en de verlichting daarachter en in de ruimtes ernaast.
Stuurwiel-verlicht.jpg

De Bootsbalken met de pilaren daaronder. Niet die van DeA maar zelf gemaakte en wel in de juiste vorm. Cilindrisch met vierkante top en onderkant. Ze staan ook op de juiste plaats, namelijk op de roosters die conform werkelijkheid iets versmald zijn, waardoor er ruimte ontstaat tussen de trappen en het rooster.
Bootsbalken.jpg

De trappen zijn voorzien van een touwleuning zoals de werkelijkheid. Het figuurtje maakt het wat levendiger.
trapMetLeuning.jpg

Later wellicht wat meer.
Succes met bouwen
Jan Zwart.

Bedankt Jan, erg knap. Door mijn langere afwezigheid moet ik nog een groot gedeelte van de huidbeplanking doen. Ondertussen documenteer ik mij op alle vlakken om zo correct
mogelijk te werken.
Hugo

adres

Hoi hugoV

Je hebt het over een adres van gilmore.
kan je het volledige adres geven, gaat dat niet hier doe het dan met een pb.
bij voorbaat dank.

Yes, Bocdan zie permalink 901. Ook het emailadres van Mike staat erbij, zodat je hem direct
kan contacteren voor een bestelling.Ik betaal nu GBP 79.95 voor de set enterpieken, korvijnnagels, stuurwiel en brandemmertjes. Incl. GBP 10.00 voorschot voor de galerij, en
incl. verzendingskosten.
Aan allemaal veel bouwplezier.
Hugo

deel 64

Hallo Bouwers,
Is iemand al bezig geweest met deel 64, "bewerken van de grootbramsteng" ? Bij foto 1 staat "Markeer het 30 mm. hoge gedeelte waar de steng achthoekig is". Op de mastplan staat bij die steng 35 mm voor het achthoekige deel, en dat meet je ook op de tekening.
Ik kan 'm natuurlijk eerst 35 mm laten maar waar boor je dan de 2 gaatjes onderin? Wie is hier al verder mee?
Alvast bedankt.

Groet, Peter

Peter en Jordaantje
Eerlijk gezegd is het verschil mij niet opgevallen. Maar de bedoeling van het onderste gaatje is dat daar een pennetje doorheen gaat waarmee de steng dan rust op de langszaling. Onder dat pennetje moet dan nog een stukje steng zitten zodat de onderkant daarvan gelijk loopt met die langszaling.
Bij mij is de steng niet zover doorgezakt dat het pennetje op de zaling rust. Jammer.
Maar wellicht is de foto duidelijk genoeg.
De afstand tussen de zaling en het ezelshoofd is 30 mm en dan heb je nog 5 mm nodig om de onderkant te bereiken. Dus 35 mm is correct. (volgens mij).
De dikke gele pijl wijst naar het pennetje in het onderste gat, dat dus iets te hoog zit. De onderste gele lijn geeft de onderkant van de steng aan.
Succes
Jan Zwart

IMG_9483Vergroot.jpg

steng

Hallo Bouwers,
Is iemand al bezig geweest met deel 64, "bewerken van de grootbramsteng" ? Bij foto 1 staat "Markeer het 30 mm. hoge gedeelte waar de steng achthoekig is". Op de mastplan staat bij die steng 35 mm voor het achthoekige deel, en dat meet je ook op de tekening.
Ik kan 'm natuurlijk eerst 35 mm laten maar waar boor je dan de 2 gaatjes onderin? Wie is hier al verder mee?
Alvast bedankt.

Groet, Peter

Peter, Het is de bedoeling dat je de 30mm 8hoekig maakt, en de 5mm daaronder wordt vierkant dat is het laatste stukje wat dan in het vierkante gat past van de grootmars. dus zo kom je totaal aan 35mm.
Het onderste gaatje boor je ong 1mm boven het viekante stukje daar komt het messing pennetje in waarmee de steng op de zaling rust.
Daar mijn mast al klaar is, is het niet te zien op de foto, maar ik hoop dat ik je verder heb kunne helpen. groet piet
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook ik ben inmiddels bij de grote mast aangeland en ik heb een goede manier gevonden voor het ombinden van het touw. Leg op de markeringen een druppeltje seconden lijm en leg daar het stukje afgemeten touw op laat dit drogen en vervolgens draai je de rest van het touw om de mast.

jordaantje-albums-grote-mast-picture111003-p1100596.jpg

foto

ik wilde een foto invoegen van mijn uitvinding betreft de touwtjes binden maar ik zie dat dat niet gelukt is ik weet niet hoe dat moet helaas.:confused:

foto 2

de foto in mijn album zetten is mij wel gelukt voor wie het met eigen ogen wil zien, mijn uitvinding het omwinden van de touwtjes om de grote mast. ;)

De voordering

Hier een foto van de voordering, ik schiet al aardig op met de tweede huidlaag.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back