Bouwverslag HMS-victory Deagostini

De eerste plank moet precies gelijk met het dek aangebracht worden, het lijkt op jou foto dat er een lichte kromming in zit (dit kan ook gezichtsbedrog zijn).

dit is geen gezichtsbedrog. ik heb er voor gezorgd dat de plank aan het begin en einde aan de onderkant van het dek raakt, maar het dek is krom (de zeeg) en komt nog een stukje onder de lat door.

elke zeeg is krom, dit wetende hoe kan de lat dan precies gelijk zijn met het dek, en dit over de gehele lengte? :confused:

Ohhh. Dat wist ik niet. Afbeeldingen starten bij #192

Bij mij is dat op blz. 99 :D. Maar ik ben een uitzondering geloof ik, want ik kijk discussies "nieuwste bericht eerst", en de meeste "oudste bericht eerst". Maar ook kan iemand het aantal berichten per pagina gewijzigd hebben, en dan klopt het pagina nummer ook niet meer.

Groet,

Ad

Beste Action, Ook ik ben nog met de huidplanken van bovenste geschutsdek bezig. Als de eerste huidgang maar met onderste geschutsdek gelijk ligt, kan er niets fout gaan. Alle afstanden van de geschutspoorten worden gemeten vanaf de onderkant van het onderste geschutsdek. Succes!

Beste Action, Ook ik ben nog met de huidplanken van bovenste geschutsdek bezig. Als de eerste huidgang maar met onderste geschutsdek gelijk ligt, kan er niets fout gaan. Alle afstanden van de geschutspoorten worden gemeten vanaf de onderkant van het onderste geschutsdek. Succes!

bedankt voor de tip! :)

reeds 2 plankjes los "gewrikt", dit reeds kostte heel veel tijd en zorgvuldigheid. want ze zaten dan ook nog eens me spijkertjes vast. de twee boegplanken zijn nu voor 97% gelijk met het onderdek. beter kan ik niet, het was nu al een geplooi en gezweet. zit ze aan de ene kant goed, komt ze de andere kant omhoog :rolleyes:

maar ik ben tevreden, ze verchilt nu nergens meer dan een halve milimeter met het onderdek.

nu nog de twee plankjes achteraan het schip vervangen, reeds 1 van losgekregen. hopelijk heb ik dit morgen achter de rug, dan zit ik weer op schema voor de tweede huidgang! :celebrate:

Misschien een domme vraag, maar week je de latjes voordat je ze langs het dek gaat vormen? En je zou als alternatief voor de spijkertjes punaises kunnen gebruiken die je in het spant tegen het plankje drukt. Die zijn makkelijk te verwijderen en bijstellen zal minder zweet kosten :)

Laatst bewerkt:
spijkertjes.

Misschien een domme vraag, maar week je de latjes voordat je ze langs het dek gaat vormen? En je zou als alternatief voor de spijkertjes punaises kunnen gebruiken die je in het spant tegen het plankje drukt. Die zijn makkelijk te verwijderen en bijstellen zal minder zweet kosten :)

@ Eagter

Als je nu eens begint met de plankjes vochtig te maken, dan kan je ze alle kanten op buigen, dan zet je een plankje op de romp vast met een paar spijkertjes, druk je er in met een tangetje, en niet helemaal er in, want ze moeten er weer uit.
Laat de lat drogen, haal hem los, smeer er lijm op, en zet hem terug op de romp, een paar nageltjes er in, en klaar is kees, ( sorry , klaar is eagter)

Wil je de nageltjes er weer uit halen, druk ze dan niet helemaal door.

siegel

hier een foto van de spiegel, nog even wat werk, en dan kan het hele deel op het schip.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Eagter

Als je nu eens begint met de plankjes vochtig te maken, dan kan je ze alle kanten op buigen, dan zet je een plankje op de romp vast met een paar spijkertjes, druk je er in met een tangetje, en niet helemaal er in, want ze moeten er weer uit.
Laat de lat drogen, haal hem los, smeer er lijm op, en zet hem terug op de romp, een paar nageltjes er in, en klaar is kees, ( sorry , klaar is eagter)

Wil je de nageltjes er weer uit halen, druk ze dan niet helemaal door.

Ik had m'n eerdere opmerking moeten quoten. Komt inderdaad over alsof ik het als een vraag stelde, maar ik wilde vragen hoe action dit heeft gedaan omdat het bij hem lastig ging. Maar goed. Met deze informatie kan hij ook verder :)

Misschien een domme vraag, maar week je de latjes voordat je ze langs het dek gaat vormen?

dit had ik dus niet gedaan, omdat ik dacht dat de lat recht moest lopen

nu heb ik het latje een nacht laten weken, en dan vastgezet met spijkertjes zodat het zich kan "zetten" gelijk aan de kromming

vanavond er afhalen en vervolgens op de spanten lijmen

het was wat werk, maar ben nu blij dat ik het gedaan heb :)

dit is mijn eerste modelboot, en bij elke stap leer ik dingen bij

hey vrienden :bye:

na de perikelen van de eerste huidgang, stuit ik weer op een hindernis ;)

ik bouw de opengewerkte versie. nu vraag ik mij af of ik aan de open kant, de boegplankjes allemaal dezelfde lengte mag laten hebben, of dat ik daarentegen de verspringende plankjes moet doorzetten ook naast de open ruimte. dit heeft wel als gevolg dat ik verschillende latjes van +/- 4 cm moet maken, en dat deze nog moeilijker te buigen zijn. hierbij een foto van wat ik bedoel:

DSC04569.jpg

is dit de goede methode of mag ik één lange lat nemen van aan de open ruimte tot aan de kiel?

ik bouw de opengewerkte versie. nu vraag ik mij af of ik aan de open kant, de boegplankjes allemaal dezelfde lengte mag laten hebben, of dat ik daarentegen de verspringende plankjes moet doorzetten ook naast de open ruimte. dit heeft wel als gevolg dat ik verschillende latjes van +/- 4 cm moet maken, en dat deze nog moeilijker te buigen

Hallo Action, ik begrijp je vraag niet. In deel 21 staat exact beschreven van waar en tot welke spant de beplanking moet komen, ook bij de opengewerkte versie.

Groeten
Ton

#185 en #196 van dit bouwverslag gaan over de beplanking en ervaringen met de handleiding. Volgens mij moeten de naden in ieder geval per rij verspringen om knikken en bulten te voorkomen. Verder gebruik ik voor de eerste beplanking het liefst lengten uit 1 stuk. Die van 4cm lijken me nogal kort. Ik zou minstens over 3 spanten gaan. Dan heb je nog een tussensteunpunt voor de buiging.

ik bouw de opengewerkte versie. nu vraag ik mij af of ik aan de open kant, de boegplankjes allemaal dezelfde lengte mag laten hebben, of dat ik daarentegen de verspringende plankjes moet doorzetten ook naast de open ruimte. dit heeft wel als gevolg dat ik verschillende latjes van +/- 4 cm moet maken, en dat deze nog moeilijker te buigen

Hallo Action, ik begrijp je vraag niet. In deel 21 staat exact beschreven van waar en tot welke spant de beplanking moet komen, ook bij de opengewerkte versie.

Groeten
Ton

bij de tweede huidgang staat enkel iets beschreven in de zin van "kort de plank voor de opengewerkte versie af"

hoi Action,

Volg de instructie's (afl. 21) in het gele kader "open versie" nauwkeurig op, lees en kijk goed naar de instuctie's van waar tot welke spanten de individuele huidgangen lopen.
doe je dit niet dan kom je in de problemen met de onderste rij geschutspoorten (zie afl. 29 blz.12 afbeelding 5)

succes A3

plankjes

Action

Begin met het nieuwe plankje aantebrengen 2 spanten verder, doe dat iedere keer opnieuw, en sla het stukje wat je open werkt gewoon over.
Plankjes, korter dan drie spanten, moet je niet gebruiken, krijg je een knik, en blijf je altijd zien, boor aan het einde van het plankje, daar waar het spijkertjes door gaat, een klein gaatje, voorkomt dat het plankje gaat splijten.

De eerste plank gelijk met het dek, en dan iedere plank er boven op, tot je aan de reling, of verschansing bent.
Lijm de plankjes goed vast, ook aan elkaar, maak ze goed nat, en laat ze op de romp drogen.
Wat ik op je foto ook zie , is dat je het eind van het plankje aanbrengt over de hele spant, dat moet je NIET doen want het volgende latje moet er ook op, dus tot de helft. ( daarom dat gaatje).

Als je bij de boeg aan het dekje bent, is het niet meer nodig, de plankjes nat te maken.

Sucses.

Beste Action, ik heb alle verslagen nog eens goed nagelezen. En ik krijg de indruk dat je de bouwbeschrijving niet goed leest, want hoe je je planken aan moet brengen staat gewoon goed in de beschrijving. En met alle respect (ik lees dat dit je 1e modelboot is), misschien moet je eerst een wat eenvoudiger model maken om het één en ander in de vingers te krijgen. De Victory is eigenlijk een boot voor wat meer ervaren bouwers. DeAgostini schrijft in haar reclame dat iedereen dit schip kan bouwen, maar daar zet ik vraagtekens bij. Misschien iets om over na te denken. let wel ik zeg hier niet dat je het niet kan, maar je moet wel eerst goed de beschrijving bestuderen voor je daadwerkelijk begint. Want met name met het goed zetten (haaks) van de spanten in de valse kiel en het beplanken op de juiste manier valt of staat de rest van de bouw!

Verschillende mensen geven je raad en advies en als ik dan wat verder kijk is het net of je het niet hebt gelezen en stel je nagenoeg weer de zelfde vraag over het beplanken????
Dus de moraal van dit verhaal; Eerst lezen en begrijpen en dan pas doen en niet andersom! Veel succes! Groet Piet.

PS, als je dit verslag begint te lezen bij het begin dus permalink één, dan doe je ook de nodige kennis op!

Back