Bouwverslag HMS-victory Deagostini

dek planken

@ Bouwer

Ik heb eens op de site die ik je opgaf zitten kijken, en ze hebben veel keus in een breedte van 2 mm en 0,6 dik, voor jouw een ideale maat, ze zijn alleen 800 mm lang, de kosten per 50 stuks 9,90 euro.

Reactie dekplanken

@ Bouwer

Ik heb eens op de site die ik je opgaf zitten kijken, en ze hebben veel keus in een breedte van 2 mm en 0,6 dik, voor jouw een ideale maat, ze zijn alleen 800 mm lang, de kosten per 50 stuks 9,90 euro.
Zo haal ik nog eens wat nuttige info weg bij de Victory op dit forum!

Ra's

Ik heb de 6 pagina's over de constructie van de ra's uit het boek van Longridge toch maar even gescand. De pdf kan via onderstaande link gedownload worden:

Longridge-pp.198-203.pdf

De (tekst) scans zijn door een OCR procedure gegaan, dus het is mogelijk om op trefwoorden te zoeken. Dit is echter nooit 100% betrouwbaar.

Groet,

Ad Bakker

Oplossingen voor messing draad waar we allang een andere oplossing voor hadden, dekplanken van de HMS Hood (een schip wat mij na aan het hart gaat) en weer geen antwoord op de vraag waar Ron eigenlijk gebleven is.
Ik heb niets tegen op de manier waarop we nu door de bouw lummelen met het beplanken van dekken en de gewaardeerde inbreng van onze Belgische vrienden, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de oorspronkelijke bedoeling van dit forum, de lading al lang niet meer dekt.
Het voelt goed zoals het gaat, maar is het altijd zo dat bij projecten als dit, wel of geen opengewerkte versie, wel of niet beschilderen, wel of geen koperen beplating en eigenlijk niet veel echte deelnemers de animo verloopt tot er over van alles gepraat wordt behalve over een strak bouwplan?
Is straks iedere Victory zo uniek en zeldzaam dat eigenlijk Ron's oorspronkelijke plan de grote fout was?

dek planken

Nou het dek licht er in

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
en weer geen antwoord op de vraag waar Ron eigenlijk gebleven is.

Ik kan daar geen eensluidend antwoord op geven, maar wel mijn vermoedens over uitspreken.

Ron was dit verslag begonnen als zijn bouwverslag, waarbij inbreng van anderen wel op prijs gesteld werd maar dat moest dan wel betrekking hebben op zijn bouwactiviteiten.

Ik heb er toen al voor gewaarschuwd dat er een grote kans was dat het dezelfde kant op zou gaan als bij de Bismarck, en dat het een brij van berichten zou worden waar eindeloos heen en weer geschreven zou worden over al dan niet ontvangen delen etc. Op mijn aanraden is toen nog een apart draadje (door Timberwolf) gestart in het schipperscafé om over dat soort en alle andere bijkomende zaken van gedachte te wisselen.

In het begin heeft hij nog geprobeerd de lijn in z'n verslag te houden door niet relevante berichten te wissen, en ik heb ook nog wel eens boodschappen (via een moderator) laten verplaatsen naar dat "roddel en discussie" draadje. Maar dat werd door de andere deelnemers niet echt goed opgepakt, of simpelweg niet begrepen. Hij werd daar denk ik een beetje (nou een beetje...) door gefrustreerd, en heeft uiteindelijk besloten er de brui aan te geven. Ik zie dat hij af en toe nog wel eens op het forum kijkt, maar kennelijk voelt hij niet meer de behoefte om zich hier nog te manifesteren. Of hij dat nog wel een keer doet is zijn keuze.

Het is naar mijn mening dus een gevolg van het feit dat hij zich onvoldoende gerealiseerd had hoe anarchistisch een forum als dit in elkaar steekt. Het is jammer dat dit zo gelopen is, maar met zoveel verschillende bouwers die aan het zelfde project werken was dit wel te voorzien.

Groet,

Ad

Ad,
Ik ben het met je eens dat de structuur van dit draadje niet optimaal is. Zoals ze dat op de Engelse site hebben opgelost is beter. Maar die staat ook onder beheer van DeAgostini, dacht ik. Hoe je dat hier zou kunnen doen weet ik niet. Nu heeft dat in ieder geval geen zin meer.
Jan Zwart

Hoe je dat hier zou kunnen doen weet ik niet.

Binnen de structuur van dit forum lukt dat niet. Je zou dan een speciale moderator voor zo'n discussie moeten hebben, met een hele andere taakomschrijving dan de huidige moderatoren. Die hebben nu alleen tot taak om op te letten dat alles een beetje binnen de regels van het forum verloopt, en discussies die uit de hand dreigen te lopen weer op het juiste spoor te zetten. Zij hebben geen "kwaliteitsnormen" waaraan ze discussies kunnen toetsen.
We zullen het hiermee maar moeten doen. Zolang er nuttige informatie uitgewisseld wordt heeft het zeker een functie, iedereen moet zijn eigen "filter" maar hanteren.

Groet,

Ad

ras

Bedankt Ad voor de moeite zal ik dus ook snijden uit een theelichtje.

groetjes uit belgie

Het zijn inderdaad metalen banden, Rudy. Vier stuks (2 aan beide zijden) van 114,3 mm breed (1:1). Bij de grote en fokkera zitten die buiten het 8-hoekige gedeelte. Bij de marsers's zitten ze om het 8-hoekige gedeelte en zijn ze 95,25 mm breed. De bramra's hebben geen banden.

Longridge geeft alleen tekeningen van de fokkera's. In de (zeer uitgebreide) tekst geeft hij de afwijkingen van de corresponderende ra's van de andere masten. Hij zegt zelf daarvan "I am painfully aware that all this must be very dull reading........".

Ik wil de tekst en tekeningen over de ra's wel scannen en in een pdf zetten, maar dat zal even tijd vergen. Geef even aan of daar echt belangstelling voor is. Ik weet niet hoe de kwaliteit van de tekeningen en tekst van DeAgostini is, bij Caldercraft was dat erg accuraat. Hier een voorbeeld van de tekening van de fokkera. Op 800 pixels wordt dat allemaal wat moeilijker, en voor de tekst geldt dat nog erger. Bij een pdf met scans op 300 dpi is dit ruim 2800 pixels, dus veel beter leesbaar en uit te vergroten.

full

Groet,

Ad

Bedankt voor je reactie Ad. De frustratie van Ron is zoals jij het verwoord te begrijpen. Toch moet me even iets van het hart. Uit de eerste delen van dit forum begreep ik dat Ron leiding zou geven aan een praatgroep die er voor bedoeld was om anderen tot deze nobele hobby te bekeren. In ieder geval voor ondergetekende is het gelukt hem enthousiast te krijgen voor het bouwen van houten scheepsmodellen. Niet alleen vordert de bouw van de Victory er zijn ook al plannen voor daarna. Ron's eerste aanzet en de rampen waarvoor hij mij behoed heeft spelen daarin een heel belangrijke rol. Zeker nu de koperen plaatjes regelmatig mijn strot uitkomen moet ik vaststellen dat een mindere begeleiding in ieder geval in dit stadium mij al lang onder de opgevers geschaard zou hebben. Niet alleen Ron maar ook anderen op dit forum daarvoor dank.
Blijft het feit dat we van een club in opleiding een praatgroep voor Victory bouwers zijn geworden, dit moet de bedoeling zijn geweest bij het Timberwolf draadje, al moet ik toegeven dat het onderscheid mij toen al niet echt duidelijk was. Voor de club in opleiding is hoe ga ik om met DeAgostini net zo belangrijk als zorg dat je spanten recht staan.

Verven van de kozijnen

Bij de hekgalerij en zijgalerij worden de kozijnen geplaatst. Deze worden naderhand zwart geverfd. Naderhand komt hier een dunnen streep met oker kleur. Wie kan mij zeggen hoe het moet om een rechte dunne streep te zetten langs de buitenkant van de kozijnen. Afplakken is niet te doen. Met de vaste hand zie je ook dat het niet mooi recht is.
Wie heeft de tip.

Gr John

schilderwerk

Bij de hekgalerij en zijgalerij worden de kozijnen geplaatst. Deze worden naderhand zwart geverfd. Naderhand komt hier een dunnen streep met oker kleur. Wie kan mij zeggen hoe het moet om een rechte dunne streep te zetten langs de buitenkant van de kozijnen. Afplakken is niet te doen. Met de vaste hand zie je ook dat het niet mooi recht is.
Wie heeft de tip.

Gr John

Hoi John, ik ben bang dat hier geen passende oplossing voor is. Ik doe het uit de hand met een dunne kwast met lang zacht haar (airbrushers gebruiken die ook om lijnen te trekken). Dit vereist wel wat vaardigheid natuurlijk. Maar je kan de foutjes altijd weer bijwerken met zwart. En alhoewel je natuurlijk een mooi resultaat wilt hebben, hoeft het uiteraard geen drukwerk te worden. Misschien dat iemand anders een idee heeft.
Extra dun afplaktape (word gebruikt in de autospuiterij) werkt ook wel. Je moet dan wel kleine stukjes afsnijden en de tape met een pincet aanbrengen en goed aandrukken met een zachte doek. Succes Gr. pietsan

Even een berichtje voor alle Victory bouwers.

In het forum "Scheepsbouw Algemeen" heb ik een enquête geplaatst om te kijken of er voldoende animo is voor een apart forum "Historische Modelschepen". Verdere uitleg in het openingsbericht van bovenstaande link.

Groet,

Ad Bakker

bezaans- of kruismast

De ondermast moet 355 mm lang worden, op de bouwtekening is de ondermast echter 337 mm lang. De correcte maten staan er wel bij, maar ik kan me voorstellen dat dit verwarrend is. Dus in dit geval kun je beter niet je rondhout op de tekening liggen maar op je meetlat! Gr. Pietsan
full

bezaansmarssteng

De steng brak tijdens het schuren precies onder de hommer. Ik heb er een messingpennetje van 1mm in gestoken en gelijmt. weer zo goed als nieuw!
Normaal gezien maak ik na zo'n ongelukje een nieuwe, maar er was geen rondhout in de goede maat voorradig. Pietsan
full

De steng brak tijdens het schuren precies onder de hommer. Ik heb er een messingpennetje van 1mm in gestoken en gelijmt. weer zo goed als nieuw!

Dat zijn maar al te bekende "ongelukjes". De hoeveelheid buiging die daar ter plaatse optreedt tijdens het optuigen valt wel mee, maar ik zou wel heel voorzichtig zijn. Als zo'n "las" breekt tijdens een latere fase van het optuigen ben je veel verder van huis (sprak een ervaringsdeskundige).

Typisch dat DeAgostini de marssteng en bramsteng zwart maakt. Volgens mij zijn deze gebeitst. Tenminste Caldercraft doet dat, en Longridge schrijft dat in zijn kleurenschema. Voor het echte schip moet ik de foto archieven induiken.

Groet,

Ad

Ad, DeAgostini geeft twee opties voor het kleuren, De ene boot wordt geheel met beits gedaan en bepaalde delen blank gelaten. en de andere okergeel met zwart.
Ik heb ipv geel zelf lichteiken beits gebruikt puur omdat ik dat mooier vind.

Ik denk (hoop) dat de breuk wel zal houden. Er zit een pin in van 15 mm lang en 1 mm breed en heeft 24 uur onder druk gezeten. Ik heb al eens eerder een dergelijke breuk gemaakt en die heeft ook gehouden. Maar bedankt voor je feetback! gr. Piet

Het bekleden van het onderwaterschip met koperen plaatjes vordert al aardig. Als het klaar is zal ik mijn fotoboek ook weer eens bijwerken voor eventuele geïnteresseerden. Ondertussen moet me iets van het hart. Bij het beplanken van de romp ben ik nogal nauwkeurig te werk gegaan volgens mij. Ik kan dat werk nu ook nog een keer volgen. Ondanks dat ik de plankjes soms zowat in de lijm verzopen heb en veel planken heb afgeschuind zijn er overal lengte naden en naadjes bij de kopse einden van de planken. Nergens een grote naad en bij het schilderen zijn nergens openingen achter gebleven. Eigenlijk is het een bijna netjes patroon van naden tussen de planken. Op sommige plaatsen zijn andere zaken zoals spijkertjes en foute planken en de plamuur die dat moest corrigeren ook fout gegaan. Maar de meeste oppervlakken zijn keurig beplankt alsof het mijn vaders schuur van vroeger was. Koperen plaatjes is een hoop werk, maar het werkt ook al die dingen weg en voelt soms bijna als vals spelen.
De vraag uit dit verhaal is eigenlijk, is het wel verstandig om voor je een enorme ervaring en kennis hebt een grotere romp als die van de Victory te maken met enkele beplanking. Werkt dubbele beplanking dit soort zaken makkelijker weg?

kleur

Ik heb toch besloten om al de delen van de romp die zwart horen ook zo te schilderen . Eerst wou ik het deel boven de bovendste sierlijst ook licht houden, maar dan word het niet zoals het hoort. Dit is toch mooier vind ik.
full

Back