Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Ik heb toch besloten om al de delen van de romp die zwart horen ook zo te schilderen . Eerst wou ik het deel boven de bovendste sierlijst ook licht houden, maar dan word het niet zoals het hoort. Dit is toch mooier vind ik.
full

Hoi Piet .

Vraagje .Gebruik jij de verf van Deag? Als ik kijk naar het oker geel is die bij mij heel anders. Trouwens je schip ligt er strak bij, mooi.

Gr John

Laatst bewerkt door een moderator:
John, ik gebruik licht eiken beits op waterbasis van ceta bever in plaats van geel. En het zwart en ev. andere kleuren zijn van Admiralty Paints. De romp en masten zijn in donker eiken geschilderd. Dus de "gele stroken" zijn niet echt geel. De zwarte banen (berghouten) zijn na het zwart verven behandeld met transparante ebben beits dat geeft een mooie matte glans. Groet Pietsan.

Vervolg na deel 120

Hallo medebouwers.

Ik zag op de duitse site dat na deel 120 (wat het laatste deel van de Victory) dat ze door gaan met een doorsnede van het schip. Hier wordt een deel van de binnenkant zichtbaar gemaakt met kleine onderdelen oa vaten en kisten.

Wat ik zag is dat een 10tal spanten gevormd worden met aan de zijkanten hoe het in de binnenkant er uitziet,
Ben benieuwt of dat ze dat bij ons ook hebben.

Ik weet het , laat ons maar eerst de huidige versie afmaken en we zien erna wel.

hoek boegspriet

Als je de boegspriet identiek maakt als het mastplan,hou dan wel rekening met de juiste hoek! De geuzestok en stampstok moeten loodrecht staan t.o.v. het dek.
full

Welkom Michiel, ik bouw dan wel geen Victory, maar ik ik wens je veel succes op dit forum.
Er lopen hier bekwame Victory bouwers rond, en weet zeker dat je alle benodigde hulp krijgt.
Ook in de andere verslagen is bruikbare info te vinden.

Germt

Bij het plaatsen van de transparanten voor de hekgalerij komt DA weer met een opmerking over een speciale soort lijm voor dit soort gelegenheden. Ik red me wel met houtlijm en een portie voorzichtigheid, maar ze maken me wel nieuwsgierig. Bestaat er een soort lijm die dit materiaal niet aantast, helder (onzichtbaar) opdroogt en snel droogt. Dus een soort lijm die je over dit soort onderdelen met enige onvoorzichtigheid kunt uitsmeren zodat de onderdelen maximaal vastzitten en in goede staat blijven?

Bestaat er een soort lijm die dit materiaal niet aantast, helder (onzichtbaar) opdroogt en snel droogt.

Bij de vliegende figuren kom je wel "Canopy glue" tegen:

canopy.jpg

Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Wel heb ik in het verleden wel gebruik gemaakt van dubbelzijdig plakband. Ik heb gemerkt dat daar ook nogal kwaliteitsverschillen in zijn. Het tape dat ik bij een stoffenwinkel haal is van goede kwaliteit.

Groet,

Ad

Ik ga mijn grote mast ook zo aanpassen daar ik mijn victory zoveel mogelijk laten uitzien zoals die er nu uitziet. Bedankt voor dit detail.

groeten uit Belgie

Even stand van zaken : zie foto . Heb ontdekt dat de BH van DA niet altijd strookt met de werkelijkheid > Wat betreft de kleinere dingen ben ik akkoord maar als het om kleur gaat moet dit toch iets beter dan dat zij aanbieden .Dus heb ik zelf een gele kleur samengesteld.
Eerst wou ik het niet kleuren en het een houttint geven maar later heb ik besloten het schip toch maar te verven in zwart geel .
De masten zijn volgens DA volledig zwart boven het onderste deel maar bij de '' echte '' zitten er nog gele delen aan de bovenste mastdelen . De grote mast ben ik nu aan het verbeteren met die gele delen ...
;)

full

Ik ga mijn grote mast ook zo aanpassen daar ik mijn victory zoveel mogelijk laten uitzien zoals die er nu uitziet.

Ik heb ook wel modellen gezien waarbij de marsstengen en bramstengen geel waren geverfd. Caldercraft, evenals Longridge geven aan dat die blank hout (gevernist) moeten zijn. Hier het kleurenschema volgens Longridge:

full

Mastonderdelen met rood aangegeven.

Groet,

Ad

oogbouten

Ik heb voor het kompashuis kleinere oogbouten gebruikt omdat de oogbouten die DA gebruikt wel erg groot zijn. Je kunt het verschil op de foto zien met de oogbouten rond de bezaansmast. Pietsan
full

ziet er veel beter uit ook dit ga ik in mijn schip gebruiken

Ik heb voor het kompashuis kleinere oogbouten gebruikt omdat de oogbouten die DA gebruikt wel erg groot zijn. Je kunt het verschil op de foto zien met de oogbouten rond de bezaansmast. Pietsan
full

Bij het plaatsen van de transparanten voor de hekgalerij komt DA weer met een opmerking over een speciale soort lijm voor dit soort gelegenheden. Ik red me wel met houtlijm en een portie voorzichtigheid, maar ze maken me wel nieuwsgierig. Bestaat er een soort lijm die dit materiaal niet aantast, helder (onzichtbaar) opdroogt en snel droogt. Dus een soort lijm die je over dit soort onderdelen met enige onvoorzichtigheid kunt uitsmeren zodat de onderdelen maximaal vastzitten en in goede staat blijven?

Ik heb een aantal lijmen uitgeprobeerd, en 'uhu alleskleber' van Kraft geeft het beste resultaat. Is transparant, tast de folie niet aan en droogt redelijk snel. Houtlijm was overigens de enige waarbij de folie weer loskwam. Extreme repair van Perfax is ook erg goed, maar droogt langzamer en dat is een nadeel. Pietsan

Bedankt voor de lijmtips heren. Inmiddels die alles lijmer gebruikt, de ervaringen met houtlijm waren inderdaad niet zo goed. Ik ben mijn modelbouw carrière echter begonnen met huisjes voor bij de elektrische trein. De transparanten van DA waren volgens mij dus nogal ruw en groot. Ik heb de transparanten dus uiteindelijk onderverdeeld in stukken en de latten over de randen geplakt met houtlijm. De alles lijmer kwam met de kromme zijkanten als nog goed van pas, maar de meeste stukken transparant zitten gewoon klem tussen en achter latten die met houtlijm op het frame zijn geplakt, Faller style. Uiteindelijk is wat extra tijd voor meten en knippen niet echt een bezwaar, tenslotte is het proces de lol.

Bedankt voor de lijmtips heren. Inmiddels die alles lijmer gebruikt, de ervaringen met houtlijm waren inderdaad niet zo goed. Ik ben mijn modelbouw carrière echter begonnen met huisjes voor bij de elektrische trein. De transparanten van DA waren volgens mij dus nogal ruw en groot. Ik heb de transparanten dus uiteindelijk onderverdeeld in stukken en de latten over de randen geplakt met houtlijm. De alles lijmer kwam met de kromme zijkanten als nog goed van pas, maar de meeste stukken transparant zitten gewoon klem tussen en achter latten die met houtlijm op het frame zijn geplakt, Faller style. Uiteindelijk is wat extra tijd voor meten en knippen niet echt een bezwaar, tenslotte is het proces de lol.

Als het resultaat naar jou zin goed is,dan is het toch goed en het plezier wat je er in hebt.

gallerijen

Ik ben ook bezig met de hek- en zijgallerijen, en het is eigenlijk jammer dat DeAgostini géén goed advies geeft voor de te gebruiken lijm. Het komt er op neer dat je dat zelf moet uitzoeken en dat is toch voor sommige mensen een probleem. De boot is niet goedkoop, dus was het eenvoudiger geweest om gewoon bij het bouwplan te vermelden wat de juiste lijm is zo krijg je waar voor je geld!
Bijgaande een foto van de bakboord zijgallerij. gr. Pietsan
full

Mooi werk zoals gewoonlijk Pietsan. De stukken transparant tussen de rijen ramen, het effen geel in jouw foto, ontbreken dus bij mij. Daardoor steken de latten over het hout en kun je ze gewoon vastlijmen. Naast de ramen werkt bij mij de alleskleber. Het dak van de galerij, de randjes bovenop de zijkant, is volgens DA belegt met lood. Bij het baldakijn boven de toegangsdeur heb ik daarop gereageerd door hem loodgrijs te schilderen. Ik hou zoveel mogelijk vast aan de originele kleuren. Maar als ik zo'n kans krijg om een deel van al dat zwart in een andere kleur te schilderen dan volg ik graag het origineel. De daken van de wangen worden bij mij dus Loodgrijs.

spiegel

Ondanks de lijmproblemen kun je met geduld en toewijding toch een goed resultaat verkrijgen. De omlijsting van de ramen ga ik in eiken beitsen. Gr. Pietsan
full

Back