Bouwverslag HMS-victory Deagostini

Pietsan en A3Seidel,
Ik ben het Pietsan eens dat je erg goed moet uitkijken met accu's. Als alternatief denk ik dat het ook moet lukken om een opgerold stuk met een tang een poosje boven een gasvlam van het gasfornuis te houden. Heeft iemand hier ervaring mee ? Ik zelf ben helemaal overgestapt op (rood) koperdraad.

Henrie,
Als je nog extra ideeen wil opdoen voor het maken van de snavel moet je eens kijken wat Bernd op de Engelse site laat zien. Indrukwekkend.
Zie: Yet another Victory by Bernd - HMS Victory Build Diaries - ModelSpace en dan postnr 34 van 3 nov.
Jan Zwart.

Sorry, ik bedoel dat je NIET naar je Auto moet lopen, motorkap omhoog en daar moet lopen te prutsen.
ik bedoelde met behulp van een autoaccu, ik heb n.l. er een los onder mijn werkbank staan voor de 12 DC stroomvoorziening voor mijn (mini) houtdraaibankje.

A3

Als 250 graden genoeg is voor het ontlaten van het messing zou ik het gewoon in de hete oven leggen en laten afkoelen. De tip met de autobatterij lijkt me idd niet echt geschikt voor iemand die niet heeeeel goed weet wat hij aan het doen is (zoals ik dus ;-)

voortgang

Hallo Allemaal.

Ik ben een tijdje weggeweest, daar had ik zo m'n rede voor, heb ook in die tussen tijd niets aan modelbouw gedaan.
Nu wil ik er weer wat aan doen, om te beginnen laat ik jullie zien hoe ver ik ben,
en dan ga ik de pb beantwoorden, sorry dat het zo lang heeft geduurd, maar er zullen er bij zijn die de rede wel weten.
full

full

full

full

Hier wat foto's.
verder ben ik nog niet, het ééne dek moet nog beplankt worden.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Dekplankjes

bocdan,
Prachtig zo die plankjes op dat schip, ik ben al een tijdje op zoek naar dergelijke dekplankjes voor de HMS Hood. Die wil ik namelijk voorzien van eigen aangebrachte plankjes in plaats van die mee geleverde dekplaten zoals die in deel 64 van de HMS Hood serie. Die van jou zaten zeker in het bouwpakket? Ik wil ze denk ik van teak maken en dan maximaal in de maat 1x1mm gebruiken. Enig idee waar ik die kan kopen? Want ik kan ze in teak niet vinden en als ze er niet zijn wat is dan het beste alternatief?

dekplankjes

hoi Bouwer

Nee , de dekplankjes zaten niet in het bouwpakket, die heb ik zelf allemaal gesneden, wel een heel werk, als je bedenkt dat de standaard plankjes die ik toegestuurd kreeg 300x8x0,6 mm waren.
De plankjes die op het dek liggen zijn 100x3x0,6 mm zijn, in het "four butt shift systeem " gelegd, wat gebruikelijk was, in de tijd van Nelson

Bouwer, Kijkeens hier, misschien vind je de geschikte maat in Teak.
http://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=...41&crlp=1784933775_109&MT_ID=43&tt_encode=raw

Nee , de dekplankjes zaten niet in het bouwpakket

Allereerst, welkom terug Jan. Fijn dat je de draad weer oppakt!!
Teak is natuurlijk mooi voor dekken, maar ik ben ook niet ontevreden over abachi (zie hieronder)

Ik wil ze denk ik van teak maken en dan maximaal in de maat 1x1mm gebruiken. Enig idee waar ik die kan kopen? Want ik kan ze in teak niet vinden en als ze er niet zijn wat is dan het beste alternatief?

1x1 is wel erg smal (of was dat een typfout). Volgens Longridge zijn de planken in het echt zo'n 23 cm breed (zu Mondfeld zegt in Historische Scheepsmodellen 20-36 cm voor de 18e eeuw, en des te later des te smaller). Dus de 3 mm die Jan gebruikt heeft klopt mooi. Bij de Caldercraft kit zaten 4 mm tanganyika strips, iets aan de brede kant dus, ondanks de grotere schaal.
Teak zou ik niet zo weten te vinden. Voor de restauratie van m'n America heb ik abachi gebruikt, en dat is in 3 x 0,6 in lengtes van een meter te krijgen.

Groet,

Ad

Reactie

1x1mm was geen typefout en 23cm komt dan aardig in de buurt bij schaal 1:200. Zal eens kijken in Putten hoe dat Abachi er uit ziet, bedankt voor de tip. Kun je wat meer info geven hoe ik die Longridge info kan vinden, is niet on topic, maar ......
Zet het anders maar op mijn HMS Hood plekje!

1x1mm was geen typefout en 23cm komt dan aardig in de buurt bij schaal 1:200.

Sorry, ik was vergeten dat je het over je 1:200 schip had. Dat wordt een stuk moeilijker, 3 mm is het smalst. Ik denk dat met de draad van het hout 1 mm heel moeilijk wordt, ook als ik naar andere houtsoorten in 1 x 1 mm (noten bijvoorbeeld) kijk. Dat was voor mij de reden indertijd om de dekken voor de Rotterdam (ook 1:200) te etsen.

Groet,

Ad Bakker

Sorry, ik was vergeten dat je het over je 1:200 schip had. Dat wordt een stuk moeilijker, 3 mm is het smalst. Ik denk dat met de draad van het hout 1 mm heel moeilijk wordt, ook als ik naar andere houtsoorten in 1 x 1 mm (noten bijvoorbeeld) kijk. Dat was voor mij de reden indertijd om de dekken voor de Rotterdam (ook 1:200) te etsen.

Groet,

Ad Bakker
And where can I find mister Longridges’ info
Edit: Neem me niet kwalijk, een beetje al te enthousiast: Waar kan ik meer vinden over Longridge informatie?

Laatst bewerkt:
And where can I find mister Longridges’ info

C. Nepean Longridge beschrijft in zijn boek "The Anatomy of Nelson's Ships" (ISBN 978-185486-122-1) de bouw van zijn 1:48 model van de HMS Victory, dat nu in het Science Museum staat.
Hij zegt daar dat hij de dekbeplanking van 3/16 inch gebruikt, wat 1:1 overeenkomt met 228,6 mm. Verder dat een planklengte van 20 voet, dus zo'n 6 meter een redelijke schatting is. Hij gebruikt ook de "four step butt planking" methode die Jan ook toepast.

Aardig detail, hij zegt in het voorwoord dat de bouw van de romp zo'n hem 12.000 uur gekost heeft, los van het houtsnijwerk dat door een ander is uitgevoerd.....

Groet,

Ad

Reactie

Bedankt Ad, altijd al nieuwsgierig geweest naar te veel informatie denk ik, wil graag zelf mijn scheepje ook zo mooi, naar het origineel en compleet als mogelijk is maken!

wil graag zelf mijn scheepje ook zo mooi, naar het origineel en compleet als mogelijk is maken!

Dat is het leuke aan deze hobby, vind ik. Voor de America heb ik zelfs een boek uit 1925 aangeschaft, kwam uiteindelijk uit Australië.

Maar voor alle bouwers van de Victory hier geldt: als er vragen zijn over de HMS Victory waarvan de antwoorden wellicht in dit boek te vinden zijn, stel ze gewoon. Hier of per PB, maakt niet uit.

Groet,

Ad Bakker

Reactie

Je brengt me op een idee.
Ik moet natuurlijk eerst even in mijn boek over de HMS Hood kijken of daar niets in te vinden is over de houtsoort!

grote ras

Dat is het leuke aan deze hobby, vind ik. Voor de America heb ik zelfs een boek uit 1925 aangeschaft, kwam uiteindelijk uit Australië.

Maar voor alle bouwers van de Victory hier geldt: als er vragen zijn over de HMS Victory waarvan de antwoorden wellicht in dit boek te vinden zijn, stel ze gewoon. Hier of per PB, maakt niet uit.

Groet,

Ad Bakker

Hallo Ad,

heb een vraagje de grote ras zijn die in het midden omwonden met koorden of ook met ijzeren banden zoals de masten.

met vriendelijke dank uit belgie

ijzeren banden zoals de masten.

Het zijn inderdaad metalen banden, Rudy. Vier stuks (2 aan beide zijden) van 114,3 mm breed (1:1). Bij de grote en fokkera zitten die buiten het 8-hoekige gedeelte. Bij de marsers's zitten ze om het 8-hoekige gedeelte en zijn ze 95,25 mm breed. De bramra's hebben geen banden.

Longridge geeft alleen tekeningen van de fokkera's. In de (zeer uitgebreide) tekst geeft hij de afwijkingen van de corresponderende ra's van de andere masten. Hij zegt zelf daarvan "I am painfully aware that all this must be very dull reading........".

Ik wil de tekst en tekeningen over de ra's wel scannen en in een pdf zetten, maar dat zal even tijd vergen. Geef even aan of daar echt belangstelling voor is. Ik weet niet hoe de kwaliteit van de tekeningen en tekst van DeAgostini is, bij Caldercraft was dat erg accuraat. Hier een voorbeeld van de tekening van de fokkera. Op 800 pixels wordt dat allemaal wat moeilijker, en voor de tekst geldt dat nog erger. Bij een pdf met scans op 300 dpi is dit ruim 2800 pixels, dus veel beter leesbaar en uit te vergroten.

full

Groet,

Ad

Laatst bewerkt door een moderator:
Back