Bouwverslag HMS-victory Deagostini

schoren

Janzwart

Ik vind de oplossing die je gedaan hebt, erg goed, het ziet er inderdaad veel fijner uit, je hebt me zeker op een idee gebracht.

Eindelijk weer op schema.

:) Ben eindelijk weer bij met de bouwdelen.
Lag 17 delen achter omdat ik de romp geheel heb voorzien van een tweede laag om die lelijke :mad: spijkergaatjes te laten verdwijnen. :p

Hele mooie oplossing.
Ga deze zeker toepassen.

Bedankt voor deze tip. :thumbsup:

Groetjes,

Ronnie

Laatst bewerkt:
Verder afmaken van de romp.

:confused: Vreemd dat we niet eerst de romp moeten afmaken
Daar moet nog veel aan gebeuren.
Onderandere de geschuts luiken, de onderkant van de officiers verblijven en de trappen bij de deur openingen in de romp.
Weet iemand wanneer dit gaat gebeuren? :rolleyes:

groetjes,

Ronnie

In deel 75 gaan we de romp schilderen, daarna bij de tijd langs, werk je zo nu en dan aan de romp, maar het blijft een dan dit dan dat schema. Overigens is er een engelse Official HMS Victory Buildingsite, waarop al dit soort zaken ook uit de doeken worden gedaan. Ik heb daar een aantal zaken vandaan gehaald, zoals de berichten dat er nog minstens twee sloepen komen.

Official HMS Victory Build Diary - ModelSpace

Ronyvon, Op deze engelse site is een bouwverslag voor de V. Zij zijn al over de 110 dus je kunt dan controleren wanneer er bepaalde bouwhandelingen gaan plaats vinden.
De bouw gaat inderdaad een beetje onlogisch, maar ik denk dat DeA. zijn klanten wil binden door steeds met het hele schip bezig te zijn, en van afhaken geen sprake kan zijn.
Ik stuur nog een tweede berichtje met een duitse site
HenRie

Waarschuwing
De tekeningen op het mastplan zijn niet aan elkaar gelijk.
De uitsparingen in de schuurlijst beslaan in de tekening van de totale mast 160 mm. In de tekening van alleen de ondermast 168 mm.
Als je de windingen baseert op de ene tekening en de uitsparingen van de schuurlijst op de andere ga je dus de mist in.
Pas op dus.
Jan Zwart

Waarschuwing
De uitsparingen in de schuurlijst beslaan in de tekening van de totale mast 160 mm. In de tekening van alleen de ondermast 168 mm.
Als je de windingen baseert op de ene tekening en de uitsparingen van de schuurlijst op de andere ga je dus de mist in.
Pas op dus.
Jan Zwart

Klopt Jan was er ook al achter gekomen. Ik heb de windingen aangepast door deze iets te laten zakken.

John

mastplan

Waarschuwing
Pas op dus.
Jan Zwart

Hallo Jan.

Ik vind het zeer belangrijk dat je dat aanhaald, maar nu wil ik ook weten wat je als oplossing hebt gedaan, en eventueel een foto er bij.

Bocdan,
Hierbij dan wat foto's.
Ik ben begonnen met het maken van de schuurlijst a.d.h.v. de middelste tekening.
Je ziet dan ook dat de banden parallel daarmee lopen.
full

Leg je de mast naast de andere tekening dan zie je een verloop.
full

Ook zie je dat de maat van de mastwang niet klopt. Samen zorgt dat ervoor dat er geen plaats meer is voor de bovenste winding. Die zou dan over de mastwang lopen.
full

Jammer maar ik ga het niet meer overdoen. Zo pal onder de mars is het niet zo zichtbaar.

Dan wil ik graag ook nog wat andere dingen laten zien.
Andere pilaren voor onder de dekbalken. In het echt zijn het rechte ronde pilaren met onder en boven een vierkant deel. Dus geen bowling kegels als DeA leverde. Ik heb ze gemaakt uit stukjes 3x3 door voorzichtig rond vijlen.
full

Dan heb ik onder de mast ringen geplaatst voor de speren. Deze heb ik besteld bij het Engelse forum, waarvan ik de link een poosje terug, 25 april, heb vermeld.
full

Tenslotte ben ik ook bezig om brandemmers te maken voor aan de voorkant van het kampagnedek. Van een foto heb ik logo van koning George gecopieerd en verkleind. En 4x gecopieerd in een zwarte ring van 50 mm buiten en 45 binnenmaat. Geprint en in 4 stukjes uitgeknipt. Zo'n "maantje" langs een taps toelopend rond stokje gewikkeld en vastgelijmd. Bodempje erin geplakt en een draadje als handvat. Moet alleen nog wat zwart verven.
full

En ziehier het resultaat:
full

Genoeg gezien, en ideeen opgedaan ?
Succes

Jan Zwart

Laatst bewerkt door een moderator:
genoeg gezien.

JanZwart.

Wat je me liet zien, heeft me overtuigd, ik vind de oplossing goed, en ik zou het zeker niet overmaken.
De mast ziet er prima uit.
Maar wat me nog het meeste interesseerde was, het maken van de emmertjes, ik had er ook al aan zitten denken, hoe, en waarvan.
Jij draagt de goede oplossing aan, die ik zeker ga proberen.
Voor de speren, daar gebruik ik naalden voor, ziet goed uit.

Jan bedankt voor de goede en fijne uiteenzetting.

hoi, als het wat koeler is ga ik ook weer bouwen , het is hier 30 c boven op de kamer .

het zyn allemaal mooie schepen .

Da's een goede tip.
Kunnen we wat verder kijken hoe de bouw gaat.
Wat ik ook niet fijn vind is dat er bij verschillende delen onderdelen mee komen die in een later stadium pas gebruikt worden met de kans dat je ze niet meer terug kunt vinden.
Maar ook daar is helaas niets tegen te doen, we moeten het maar nemen zoals DeA het stuurt.

Groetjes,

Ronnie

Da's een goede tip.
Kunnen we wat verder kijken hoe de bouw gaat.
Wat ik ook niet fijn vind is dat er bij verschillende delen onderdelen mee komen die in een later stadium pas gebruikt worden met de kans dat je ze niet meer terug kunt vinden.
Maar ook daar is helaas niets tegen te doen, we moeten het maar nemen zoals DeA het stuurt.

Groetjes,

Ronnie

Ik heb daarvoor een klein lade kastje gekocht met veel opbergvakjes zo hoe je overzicht en kom je niets kwijt.

verf

Ik kon niet wachten tot Deagostini endelijk eens met de verf komt, en heb hem maar bij de Kombuis besteld, en al thuis gekregen.
Het zijn de zelfde potjes.
Nu kunnen we tenminste weer verder, ik moet de poorten rood gaan schilderen , voor de tweede beplanking er op komt.
Die verf ik van te voren geel, en dan krijg je vanzelf een mooie afschijding met de poorten.
Als dat klaar is, ga ik het onderwaterschip bekoperen, maar ik denk dat ik eerst het o.schip met koper verf behandel, als je dan een naadje krijg, dan valt het niet op.

2 de beplanking

Vandaag ben ik begonnen met het aanbrengen van de tweede beplankking.
De plankjes zijn 3 mm breed, wat in werkelijkheid zou neerkomen op 25,2 cm, dat vind ik een geloofwaardiger breedte dan 42 cm.
Daarbij komt dat je deze breedte beter kan buigen als hij droog is.
De donkere vlekken zijn van de soldeerbout, die ik gebruik om de plankjes gelijk vast te zetten, dat gaat heel goed.
De donkere vlekken schuur je er dan weer af, en buiten dat, moet hij toch nog geschilderd worden.

full

full

full

op de laatste foto zie je het aantal wat ik denk nodig te hebben, we zullen zien.
Het was de bedoelling om de latjes eerst te verven, en dan op de romp te lijmen, maar je begrijpt het al, dan heb je al de vlekken toch nog, en moet je weer gaan schilderen.
Daarom maar zo.
Het hout is AHORN.

voorderingen

Hallo allemaal.

Ik wil jullie de voorderingen laten zien, van mijn kant.
Wordt hier geen prijs opgesteld, dan hoor ik dat wel, en schei ik er mee uit
full

je ziet dat ik hier een deurtje in heb gemaakt.

.
full

Ik heb toch maar het oude idee uitgevoerd, dus eerst latjes verven en dan lijmen.
Maar nu droog ik ze met de föhn, dat gaat beter, en je krijgt geen brand vlekken.
De stukken tussen de poorten, maak ik van één stukje 12 mm breed, maak het eerst pas, en snij dan de plankjes er in.

verfset

Het heeft (te?) lang geduurd, maar zojuist was het pakjesavond en ontving ik de verfset van DeA. Tot nu toe kon ik me behelpen met een potje mat zwart en een tube okergeel van de winkel in hobbyschilderspullen, maar nu is het setje binnen.
Het valt me op dat het okergeel van DeA/Admiralty Paint veel minder geel is dan de tube die ik al had gekocht. Daar heb ik alleen de binnenzijkanten boven het dek mee gedaan dus dat is wel te herstellen.
Afijn, voor € 29,95 plus € 6,00 verzendkosten 14 mooie potjes verf, ik vind het niet te duur aangeboden door DeA.

Gegroet Bouwers!
Peter

Het heeft (te?) lang geduurd, maar zojuist was het pakjesavond en ontving ik de verfset van DeA. Tot nu toe kon ik me behelpen met een potje mat zwart en een tube okergeel van de winkel in hobbyschilderspullen, maar nu is het setje binnen.
Het valt me op dat het okergeel van DeA/Admiralty Paint veel minder geel is dan de tube die ik al had gekocht. Daar heb ik alleen de binnenzijkanten boven het dek mee gedaan dus dat is wel te herstellen.
Afijn, voor € 29,95 plus € 6,00 verzendkosten 14 mooie potjes verf, ik vind het niet te duur aangeboden door DeA.

Gegroet Bouwers!
Peter

Hoi Peter,
Dat is idd niet al te duur. De set bij de Kombuis is duurder, maar die heb ik dan al een paar maanden in huis.
Vraagje: hoe heb je die bij deA besteld? Zie er geen aanbieding van. Kan je er ook alvast de koperen plaatjes bestellen, want ze hebben blijkbaar wel de tijd nodig om te leveren...
Groeten,
Wim

Hallo Wim,
Ik heb de afgelopen maanden regelmatig DeA gebeld hoe het zat met die verfset, want die was al in deel 15(!) aangekondigd. Een week of twee geleden kreeg ik ineens als antwoord dat ik kon bestellen. Er zou op hun site iets over verschijnen maar tot op heden niets gezien. Overigens heb ik geen abonnement dus mogelijk worden abo-ers wel benaderd door DeA?
De koperen plaatjes komen tzt nog; ik heb begrepen dat die in Duitsland ong. € 60,- kosten dus dat zal hier ook wel zoiets worden. Gewoon af en toe DeA bellen.
Groeten,
Peter

Back