Bouwverslag Batavia 1628 door Clemens

Zo dan deel 2. De kanon luiken aan stuurboord zijde.
Toen ik de romp aan het beplanken was, heb ik direct zoveel mogelijk gelijk de plankjes bij de poorten apart gelegd in de juiste volgorde en toen vrij snel al tegen elkaar aangelijmd.
Afgelopen dinsdag heb ik ook de "achterkant/binnenkant" erop gelijmd. Ik heb daarvoor niet de plank dikte gebruikt zoals in de handleiding, maar dezelfde latjes als ik al eerder heb gebruikt op de dak van de galerijen.
Ik vind dat er net iets minder grof uitzien.
20250330_004.jpg

Een nieuw stukje papier met daarop weer de nummering.
Er moet best veel gebeuren om het netjes te krijgen.
20250330_005.jpg

Nu alle onbewerkte onderdelen erbij gelegd welke nodig zijn.
20250330_006.jpg

De binnenzijde van de luikjes rood gemaakt.
Ook de basis van de scharniertjes gezwart.
20250330_007.jpg

Toen begonnen met de onderdeeltjes op maat te maken. De scharnierpennen. 0.6mm. De korte pootjes eraf geknipt en het oogje dicht geknepen.
Het ringetje verbonden met een dun 0,4mm draadje welke normaal als sluiting dienen van broodzakjes bij de bakker. (wel het papier deel eraf gehaald. :rolleyes: )
20250330_008.jpg

En daarna dus ook de rest.
20250330_009.jpg

Een klein gaatje geboord in het luikje en het oogje gemonteerd. Aan de binnenzijde met de 0.4mm draadjes het touwtje bevestigd welke boven het kanon de romp in gaat.
De te lange ijzer draadjes ingekort.
20250330_010.jpg

Aankomende week gaan ik "proberen" om ze netjes te plaatsen.
Tot later en bouwse allemaal weer.

De week is alweer om.
Hierbij de vorderingen van de afgelopen week.

Eerst maar verder met waar we gebleven waren. Het opbouwen van de luiken. In dit geval het plaatsen van de scharnieren.
Dit doe ik met Roket-Hot. Een lijm met ethyl-2-cyanoacrylate. Dit plakt gelijk je vingers aan elkaar als je het maar aanraakt. Dus handschoenen aan.
Ik plaats dus een paar druppels in een plastic bakje waar het niet direct uithard.
Dan met een pincet het "oogje" vastpakken en een beetje in de lijm laten zakken. En voorzichtig plaatsen.
20250406_001.jpg

Daarna de scharnierpennen eraan plaatsen.
20250406_002.jpg

Vervolgens heb ik de kanonnen gezwart met mat-zwarte verf van "Warpaints fanatic". Acrylic based.
Blokjes met gaatjes om ze daar tijdelijk te plaatsen.
20250406_003.jpg

Uiteindelijk begonnen met plaatsen van de luiken. Voorboren van de scharnierpen plaatsen. En voorzichtig te werk gaan.
20250406_004.jpg

En het blijkt dat seconden lijm ook niet altijd alles weer staat. Met een teveel aan spanning "schieten" de scharnieren los. Het gebeurt gewoon.
In mijn geval waren het vier luiken.
20250406_005.jpg

Bij 1 brak er ook een stukje van het luik zelf af. Dat heb ik kunnen repareren.
Net als de scharniertjes er weer op te lijmen. Bij 1 luik zelf 4 keer. Na de derde keer heb ik het luikje en het scharnier maar eens helemaal kaal geschuurd. :D

Toen zaten ze er allemaal op.
20250406_006.jpg

Vervolgens het touw om het luik te openen gemonteerd en het onderste touw om te sluiten in een klein gaatje aan de achter/bovenzijde van de kanonpoort geduwd.
Wel eerst wat houtlijm erop gesmeerd en laten drogen zodat het makkelijker door het gaatje zou gaan.
20250406_007.jpg

Rechts op de foto zijn er 3 klaar. Met "losse" kanonnen erin.
Op de voorgrond zie je dat ik de bovenste touwen eerst met een "heeeeeeel" klein druppeltje lijm aan het ringetje vastzet op de hoogte die ik wil hebben.
En laten drogen. Daarna kon ik ze makkelijker "winden" en "aflijmen". De volgende dag het restant eraf geknipt.

Gisterenmiddag waren alle luiken gemonteerd en ook de kanonnen erin gelijmd. En gericht.
20250406_008.jpg

Ook heb ik later die dag ook al het "koperwerk", zoals nagels, puttingijzers, luikringen en scharnieren gezwart. Ook weer dus mat-zwart. De hele stuurboord zijde inclusief onderaan het galjoen.
Met het volgende resultaat.
20250406_009.jpg

Voor mij een productieve week geweest.

Aankomende week ga ik aan de bakboord zijde beginnen met hetzelfde proces. En heb wel een paar dingen gevonden welke ik beter/makkelijker zou kunnen doen.

Veel bouw plezier weer voor iedereen aankomende week.

Mooi gedaan.
Vrijblijvend, al eens aan gedacht om de binnenkant van de kanonlopen ook zwart te maken.
Doe ik altijd.
Hoi Patrick, Thanks voor je comment. Eigenlijk heb ik de binnenkant bewust niet gedaan. Ik zie met bepaald licht nu wat "diepte". :)
Maar zeg nooit, nooit. Gelukkig kan ik dit eventueel alsnog zwart maken. Wie weet.

De werkzaamheden van de afgelopen week.
Deze bestonden voornamelijk uit het in vorm brengen van de rusten aan bakboord zijde. Buigen, schuren etc..
En bij de voorste van de rusten het aanbrengen van de putting ijzers en de afsluitende veer/naald.

20250413_001.jpg

20250413_002.jpg

Bij het aanbrengen van de twee delen van het putting ijzer zet ik deze met een druppeltje lijm even in het sleufje. Hierdoor blijven ze net zitten totdat de veer/naald erop komt.
De onderste nageltjes komen aankomende week aan bod.
20250413_003.jpg

Ik heb er aan deze zijde voor gekozen om de juffer blokken pas later te monteren. Dan wordt het zwarten iets makkelijker.
20250413_004.jpg

Aankomende week ga ik proberen om de rusten met ijzers af te maken. En misschien nog wel wat juffer blokken.
Goede bouwweek een ieder weer.

Zo, eindelijk even tijd om jouw vorderingen eens te bekijken Clemens, en ik vind dat je prachtig werk levert, vooral de schilderwerken vind ik bijzonder fraai :rofl::rofl:
Dank Peter. De meeste onderdelen schilder ik eerst van te voren voordat ik deze monteer. Kan niet altijd en hoeft ook niet altijd.
De knechten schilderen is echt met een loep en penselen met 1 of 2 haren.
Ik ben erg blij met de resultaten. :)

Ik heb even gewacht tot 2de Paasdag met de week update.
Voor iedereen alsnog prettige 2de Paasdag.
De afgelopen week verder gewerkt aan de rusten, putting ijzers en juffer blokken aan de bakboord zijde.

Het plaatsen van de putting ijzers in de grote rust. Alle plaatsen voor de nageltjes voor geboord.
20250420_001.jpg

Het plaatsen van de afdek veer, de nageltjes en de nagels onderaan de putting ijzers.
20250420_002.jpg

Dezelfde acties uitgevoerd aan de achterste rust. Tevens 2 ringen geplaatst waar later de grootschoot naar toe gaat.
Voor de grote rust zit er ook een ring voor de fokken schoot.
20250420_003.jpg

Aan de werkbank bezig geweest met de juffer blokken. Eerst bij alle 24 de haakjes eraan gemaakt.
Hiermee ook wat testen gedaan met de sterkte. Met een kort touwtje aan de haak een waterfles van 1,5 liter gehangen. Geen probleem.
Ik verwacht niet dat er meer dan 1,5 KG aan kracht per juffer blok op zal staan.
Het draad om de juffer blokken ook gelijk gezwart.
20250420_004.jpg

Na het zwarten van alle nu aanwezige koperen onderdelen aan bakboord zijde, inclusief galjoen, zijn de juffer blokken geplaats aan de ringen.
Ik was er weer erg trots op dat dit weer volgens plan is verlopen. En ook de aanblik doet me goed.
20250420_005.jpg

Ook heb ik deze week alle onderdelen op de verschillende dekken gezwart waar dit nog niet was gebeurt.
Deze week gaan we weer verder met de kanon luiken aan deze zijde.
Ook moet ik de kraanbalken nog voorzien met de ogen waar de takel voor de ankers aan worden gezekerd.
Zo, voor iedereen weer een fijne bouwweek bewenst.

Wederom weer netjes werk wat je laat zien, ik twijfel wel een beetje over al die nagels op de naalden van je rusten, is natuurlijk een kwestie van smaak en ik heb het ook nog niet eerder gezien. Misschien als je ze wat donkerder maakt zodat ze er niet meer zo 'uitspringen' .... Maar als je het zelf mooi vind, dan niets meer aan doen.

Back