Deze week is weer een mijlpaal in de bouw van de Batavia geweest.
Alle luiken aan bakboord zijde geplaatst en daarna alles wat nog gezwart moest worden in mat zwart gezet.
Het proces ging gepaard met een aantal tegenslagen. Zoals het "afspringen" van de scharniertjes indien ik er iets teveel spanning op zette bij het in de romp plaatsen van de scharnierpen. Iets te snel/schuin, "pang". Daar ging er weer 1. Totaal bij 5 van de 11. Weer gelijmd en de volgende dag opnieuw proberen.
De aanhouder wint.
Na al het zwarten is deze zijde ook klaar.
De volgende stap was het maken van het grote kardeelblok, zoals deze in de Kolderstok kit zit.
Het blok geschilderd en voorzien van zwart "geschilderd" ijzerwerk boven en onderaan het blok.
Daarna het blok geplaats achter de grote mast aan de grote knecht onder het dek.
Gelukkig waren alle gaatjes netjes geboord en was het doorvoeren van het touw met het benodigde geduld en juiste gereedschap redelijk eenvoudig. Zorg voor een "harde punt" aan het begin van het touw. Scheelt de helft aan ergernis.
Voorzijde
Achterzijde.
Overzicht. Sorry voor de wat mindere kwaliteit van de foto.
Het witte plaatje is er om te zorgen dat er niets in de mast opening valt in het dek.

Er ligt al wat in.
Tot zover de bouw van de romp.
Ik kies er bewust voor om de lantaarn achterop en de ankers later te monteren. Schade met deze uitsteeksels is zo gebeurt.
Volgende week ga ik aanvangen met de boegspriet en de masten.
Fijne bouw week een ieder.