Bouwverslag Batavia 1628 door Clemens

Wederom weer netjes werk wat je laat zien, ik twijfel wel een beetje over al die nagels op de naalden van je rusten, is natuurlijk een kwestie van smaak en ik heb het ook nog niet eerder gezien. Misschien als je ze wat donkerder maakt zodat ze er niet meer zo 'uitspringen' .... Maar als je het zelf mooi vind, dan niets meer aan doen.
Ik ga zien hoe het verder uitpakt als alles is geplaatst. Ze zijn nu zwart. Misschien moeten ze 'ooit' donker bruin worden. We gaan het zien in de toekomst. ;)

De niet leuk-knop bestaat hier niet.
Nu is er nog maar 1 knopje Like en daar kun je vervolgens, als je er niet direct op klikt kiezen tussen de varianten.
1745238074824.png

Ik ga zien hoe het verder uitpakt als alles is geplaatst. Ze zijn nu zwart. Misschien moeten ze 'ooit' donker bruin worden. We gaan het zien in de toekomst. ;)
Sorry Clemens, ik keek op de verkeerde foto en had niet gezien dat je ze zwart had gemaakt, dat ziet er in ieder geval al wat beter uit.
De 'naald' is slechts een afdekplaat voor de stropgaten van de puttingijzers waar helemaal geen krachten op komen, vandaar dat ik mijn twijfels heb over al die nagels, maar als je het gewoon mooi vind dan is dat natuurlijk OK.

Laatst bewerkt:
Sorry Clemens, ik keek op de verkeerde foto en had niet gezien dat je ze zwart had gemaakt, dat ziet er in ieder geval al wat beter uit.
De 'naald' is slechts een afdekplaat voor de stropgaten van de puttingijzers waar helemaal geen krachten op komen, vandaar dat ik mijn twijfels heb over al die nagels, maar als je het gewoon mooi vind dan is dat natuurlijk OK.
Hoi Piet,
Ik wist dat ik dit ergens had gezien.
Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën . (pagina 173 kwam het net voorbij)
Daar zie ik ook de nagels op de rusten.

Blom geeft aan dat dat bij de 7P zo hoorde. Een afdeklat over de inkepingen voor de rusten. Dus ik heb dat zo gedaan
Dat klopt helemaal Hans, wat ik bedoel is dat het op een model eigenlijk nooit of in ieder geval heel zelden word toegepast omdat de nagels dan in verhouding zeer klein moeten zijn.

Dat klopt helemaal Hans, wat ik bedoel is dat het op een model eigenlijk nooit of in ieder geval heel zelden word toegepast omdat de nagels dan in verhouding zeer klein moeten zijn.
Ja. dat is het voordeel van mijn schaal. Ik heb trouwens ook onbegrensde respect gekregen voor jullie die op kleinere schaal bouwen. Ik kan gelukkig alles een maatje groter (en dus makkelijker) doen.

Wat is er de afgelopen week door mijn handen gegaan?
Alles klaar gelegd voor de kanon luiken aan bakboord.
20250427_001.jpg

Alle scharniertjes mat zwart gemaakt aan de zichtbare kanten.
20250427_002.jpg

Daarna alle luiken weer voorzien van verf, oogjes, touw om luiken te sluiten, scharnieren en als finish een laagje olijfbeits.
20250427_003.jpg

Vanmiddag ga ik beginnen met het plaatsen van de luiken aan het schip.
Iedereen weer een fijne bouwweek gewenst.

Deze week is weer een mijlpaal in de bouw van de Batavia geweest.
Alle luiken aan bakboord zijde geplaatst en daarna alles wat nog gezwart moest worden in mat zwart gezet.
Het proces ging gepaard met een aantal tegenslagen. Zoals het "afspringen" van de scharniertjes indien ik er iets teveel spanning op zette bij het in de romp plaatsen van de scharnierpen. Iets te snel/schuin, "pang". Daar ging er weer 1. Totaal bij 5 van de 11. Weer gelijmd en de volgende dag opnieuw proberen.
De aanhouder wint. :banana:
20250504_001.jpg

Na al het zwarten is deze zijde ook klaar.
20250504_002.jpg

De volgende stap was het maken van het grote kardeelblok, zoals deze in de Kolderstok kit zit.
Het blok geschilderd en voorzien van zwart "geschilderd" ijzerwerk boven en onderaan het blok.
Daarna het blok geplaats achter de grote mast aan de grote knecht onder het dek.
Gelukkig waren alle gaatjes netjes geboord en was het doorvoeren van het touw met het benodigde geduld en juiste gereedschap redelijk eenvoudig. Zorg voor een "harde punt" aan het begin van het touw. Scheelt de helft aan ergernis. ;)
20250504_003.jpg
Voorzijde

20250504_004.jpg
Achterzijde.

20250504_005.jpg
Overzicht. Sorry voor de wat mindere kwaliteit van de foto.
Het witte plaatje is er om te zorgen dat er niets in de mast opening valt in het dek. :mad: Er ligt al wat in.

Tot zover de bouw van de romp.
Ik kies er bewust voor om de lantaarn achterop en de ankers later te monteren. Schade met deze uitsteeksels is zo gebeurt.
Volgende week ga ik aanvangen met de boegspriet en de masten.
Fijne bouw week een ieder. :bye:

Nieuwe fase in de Batavia bouw.

Toen ik gisteren middag nog even probeerde om een aanvang te maken met de boegspriet, kwam ik er achter dat dit wel heel veel stof met zich mee gaat brengen.
Dus alles klaar gelegd en vandaag ga ik in de schuur een modelbouw hoekje inrichten waar ik de werkzaamheden aan de masten en ra's kan doen en heb daar ook een soort van "stof afzuiging".
De boegspriet wordt de eerste opdracht.
20250504_006.jpg

Ik heb geen draaibank of zo. Dus...
Schaaf, Dremel, schuurblokken, mesjes en schuifmaat gaan tijdelijk dus verhuizen naar hun nieuwe werkplek.
Was in mijn kantoor net wat teveel stof.
Tot zover. Fijne week iedereen.

Prachtig Clemens. Ziet er erg mooi uit allemaal. En als ik het lees zo herkenbaar allemaal. De scharniertjes doe afbreken. En het witte afdekplaatje wat ik er niet opgelegd heb heeft er mij voor gezorgd dat er nu 1 zo'n geschilderde kop onderin het schip ligt. Had ik dit verslag maar iets eerder gehad ;)

Het ziet er allemaal netjes verzorgd uit Clemens. Nu maar hopen dat je luikjes blijven zitten tijdens het maken van de tuigage. Zelf plaats ik ze in een later stadia in de bouw.
Het maken en afschuinen van de masten is goed te doen met het jouw genoemde gereedschap. Ik heb ook wel eens de masten in een boormachientje laten draaien en met schuurpapier het laatste zetje gegeven. Dit deed ik dan als de mast bijna overal de juiste diameters hadden.

Mooi de luiken. En met de masten en rondhout gaat het goed komen. Ik gebruik hiervoor ook schaaf en schuurpapier.

hier nog een goede richtlijn om het goed te krijgen

Mooi de luiken. En met de masten en rondhout gaat het goed komen. Ik gebruik hiervoor ook schaaf en schuurpapier.

hier nog een goede richtlijn om het goed te krijgen
Ik heb het bekeken. En ja ik zal hetzelfde moeten doen, alleen dan zonder draaibank. ;)
Met geduld komen we een heel eind. Het is geen aangenomen werk.
Dank je nog voor de link.

Ik doe het inmiddels ook zonder draaibank. Gaat net zo goed. Klein sleutel vijltje gebruik ik om de diepte per ring te maken en dan de schaaf. Beginnen aan de kant die het diepste moet worden. Schuurpapier op een plankje geeft de beste controle.

Back