Bouwverslag Batavia 1628 door Clemens

Na het berichtje van Piet, over de "pardoens", heb ik het boek van Rolf Hoeckel. (Modelbouw van schepen 16de en 17de eeuw) te voorschijn gehaald. Aangeschaft in begin Januari dit jaar.
En ben er eens ingedoken.
Werkelijk een openbaring. En de pardoens gevonden.
De volgende morgen was ik behoorlijk ziek. Griep of verkouden. Bed rust en Woensdag en Donderdag wat gelezen. Ben een hoop wijzer. Is een aanrader als je dit kan bemachtigen.
20250223_007.jpg
20250223_008.jpg

20250223_009.jpg

Vrijdag en gisteren maar eens verder gegaan met de resterende pardoens.
20250223_001.jpg
20250223_002.jpg

Verder de onderdelen geschilderd voor de laatste hoge dwarsreling en de 10 ornamenten langs de fortuining.
20250223_003.jpg
20250223_004.jpg

Als laatste even de 3 masten en de boegspriet geplaatst. Voor de richting van de vlaggenmast op het achterdek tegen de spiegel.
Maar dat komt morgen.
Het lijkt maar 1 mast, dat is dus goed, want dan staat en ligt alles netjes in lijn.
20250223_005.jpg
20250223_006.jpg

Zo dat was het voor deze week. Volgende week er weer gezond tegenaan. ;)

Wat gaaf dat je aan de masten gaat beginnen. Hele mijlpaal letterlijk en figuurlijk. Dat boek heb ik net ook besteld. Lijkt me erg interessant.

Wat gaaf dat je aan de masten gaat beginnen. Hele mijlpaal letterlijk en figuurlijk. Dat boek heb ik net ook besteld. Lijkt me erg interessant.
Hoi Tim, of echte Timber, ik ga nog niet echt met de masten beginnen. Ik heb ze geplaatst om de lijn te bepalen voor de vlaggenmast achterop. Tevens op ongeveer de hoogte van de marsen aangegeven zodat ik de schuinte kan bepalen van het want op de plek van de de jufferblokken op de rusten. De rusten gaan dus eerst, met de de jufferblokken erop en de puttingijzers eronder.

Hoi Tim, of echte Timber, ik ga nog niet echt met de masten beginnen. Ik heb ze geplaatst om de lijn te bepalen voor de vlaggenmast achterop. Tevens op ongeveer de hoogte van de marsen aangegeven zodat ik de schuinte kan bepalen van het want op de plek van de de jufferblokken op de rusten. De rusten gaan dus eerst, met de de jufferblokken erop en de puttingijzers eronder.
Hoi Clemens

Toch leuk dat je daaraan kan gaan beginnen. Ik heb nog wat dingen te doen maar kijk toch wel uit naar het moment om de hoogte in te gaan . Oja mn boek is ook binnen jeej.

Bouwse! Groeten

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal weer voor een update.

Deze week heb ik de 10 ornamenten welke boven aan de vertuining zitten geplaatst. Aan de achterzijde van het ornament een klein gaatje geboord en een spijkertje gelijmd.
De volgende dag alle 10 geplaatst.
20250302_001.jpg
20250302_002.jpg

Daarna heb ik de vlaggenmast met verstevigings hoeken geplaats achter tegen het hakkenbord.
Ook de dwarsreling afgemaakt en deze onderdelen voorzien van verf.
20250302_003.jpg
20250302_004.jpg

Deze week ook bezig geweest met puttingijzer/ketting en juffer blokken.
Ik zag op verschillende foto's van de Batavia dat boven de rusten eerst nog een oog/ring zit waaraan het juffer blok is bevestigd.
Vind ik eigenlijk wel een mooi detail. Maar wel veel extra friemel werk.
Vandaar de 2 versies van puttingijzer/ketting. Op een test plankje gefotografeerd. De ketting wordt niet langer dan het nageltje.
20250302_005.jpg
20250302_006.jpg
20250302_007.jpg

Iedereen mag er op "schieten". :)
Ik heb een voorkeur. Mijn vrouw ook. Ik hoor/zie wel de reacties en zal daarna aangeven wat de voorkeur is.

Ook nog de 2 trapjes naar het halfdek opnieuw gemaakt. Ik vond de eerste versie, zie eerdere foto's op pagina 2 van deze thread, net wat te "dik". Daarbij ook begonnen met de touw reling bovenaan de trapjes. Ook komt er nog een leuning op de trap.
20250302_008.jpg

Tot zover voor deze week weer.
En nog bedankt voor alle "likes" de afgelopen week.

Je bedoelt dit detail? Het puttingijzer heeft een oog.

Persoonlijk zou ik niet voor de ketting gaan.

Bijlagen

• Screenshot_20250302_154606_Chrome.jpg
    Screenshot_20250302_154606_Chrome.jpg
    97,2 KB · Weergaven: 36
Hey Clemens,

Las laatst wat in de model bouw bijbel die je ook hebt het volgende hierover (zie foto). Dit schip is in 1927 gebouwd dus wellicht een reden om niet voor de kettingen te gaan. Hoewel er waarschijnlijk ook wel van dit soort schepen voor 1600 opgeleverd zijn toch ... kan weer een reden zijn om toch voor de kettingen te gaan lijkt mij :).
IMG20250304150628.jpg

Hoi Ronald, Hans en Timber,
Ik had ook uit het boek opgemaakt dat de ketting van voor 1600 was.
Mijn voorkeur was de dubbele puttingijzer zoals beschreven door Hans in zijn post van 2021.
De voorkeur van mijn vrouw was de ketting.
Aangezien de meeste voor de vaste puttingijzer zijn en niet de ketting gaat mijn voorkeur het dus worden.
Dank voor jullie reacties hierop. De vorderingen worden ooit gepost. :)

Ik zal het nog ingewikkelder maken.

Het Hohenzollernmodel
en eigenlijk een goed voorbeeld hoe ze te maken. Kruising tussen puttingijzer en ketting.

IMG_5098.JPG

En hier nog een paar museumstukken van Hollandse schepen begin 17de eeuw eind 16de

Puttingijzer(a).jpg

Puttingijzer.jpg

Scheepsblok.jpg

Back