Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Roel: Top ziet er goed uit! succes met varen en filmpjes maken!, beetje weatheren nog, ziet er nog als nieuw uit!

@Puffin,

Ik wil er mijn best wel voor doen om voor 16 maart klaar te zijn, maar kwaliteit gaat bij mij boven kwantiteit. Dan moet de Bismarck maar even op een lager tempo. Dus ik ben benieuwd.

Wat betreft de maskers van de 8th flotielle, graag zelfs. Wat is er mooier dan met z'n allen in de zelfde flotielle te varen. Overiggens vind ik het logo van de 8th flotielle wel één van de mooiere.

Lagopus

Ziet er goed uit Roel!

Wat moet je nu zegeen als je aan boord zou komen???
"Hert"elijk welkom aan boord??? Klink nog bijna Duits ook!!!
Het boek waar jij eerder plaatjes van had geplaatst is besteld en onderweg van uit de VS samen met nog een boek over U-boot bemanning (dat laatste is ander topic...)

Net as steun 2 gemonteerd en de kiel dicht "gekliederd" met metaal lijm.
Nu maar de boel laten drogen.
Ga verder met wat kleine dingen die aan of op de boot komen.

Lapogus: ff je adres in een PB-tje en ik stuur ze maandag op!

Voor iedereen: er zijn er straks vier met de 8th - Nog iemand?? Maarten123????

Filmpjes helaas niet gelukt. Té riskant om zowel te sturen als te filmen:
Of je model klapt tegen de kant, of je hebt niets in beeld, of beide.
Wel wat foto's gemaakt, maar ook die zijn van mindere kwaliteit als vorige week.
Fotograferen en sturen tegelijk is ook een probleem, zeker op volle kracht.
Enfin...: bekijk het maar!

Herkenbaar genoeg?
290208wt4.jpg

Halve kracht vooruit op buitenste motoren:
290207xu4.jpg

Volle kracht middenmotor:
290206jp4.jpg

Voordeksels open!
290209zf3.jpg

En als je dit in de verte op je af ziet komen, heb je een probleem!
290202zm4.jpg

Het Lürssen-effekt: Doordat het nu bijna windstil was, kon ik het effect van beide buitenste roeren goed bekijken.
1) het zog veranderd inderdaad: meer "bellen" maar meer afstand van de boot en volgens mij inderdaad iets platter.
2) Boeg komt volgens mij iets lager te liggen op volle kracht, maar dat kan net zo goed "wishful thinking" zijn. De "bel" onder de sprayrails op de boeg wordt in ieder geval wijder.

Die sprayrails doen het trouwens prima; alle golfslag wordt keurig afgebogen. Bovenzijde van de boeg is droog.
Het binnenwerk is, op een paar drupjes na, ook droog gebleven. Vaseline helpt dus!

Vanavond maar eens verder met de 37mm. De zadeltjes hiervan zijn een crime om te bevestigen aan het schild.

Roel mooi vaarwerk........fotografie.........inderdaad!

Zijn jouw deuren RC te bedienen, of was dit handwerk?? De tip van je reserve torpedo is wit, in de buis zwart.....propellortje???

Moesten we ook niet langzamerhand aan tactiek en in formatie varen gaan denken??
Of is het de 16e ieder voorzich, en hopelijk geen schade.......bij ons dan???

@ Roel en @ Lagopus

nu woon ik al mijn hele leven in Deventer, en ik heb er nooit aan gedacht eens bij Wentink naar binnen te gaan, in het verleden haalde ik Apeldoorn wel veel voor de model spoorbaan.
Zo zie je maar, nooit te oud om te leren,

Ben zelf met de Bismarck bezig, maar wil graag nog wat anders, bij naast bouwen, ben nog er alleen nog niet uit, misschien een conversie van een Plastic model kit.

Heb nog wel een vraag, waar varen jullie in de omgeving van Deventer, dan kan ik eens komen genieten van al dat moois wat jullie nu bouwen,
En leren van de ervaringen van andere bouwers, internet is een mooi medium, maar "live"eea aanschouwen, spreekt nog meer aan

greetz Paul

Hoi Roel,

Ziet er weer mooi uit. En binnenkort kan jou S nog weer wat harder, die propjes van Ron Dean zijn net hier binnen gekomen. Ze liggen voor je klaar voor morgen.

160249a97be26fc36.jpg

Ik heb de mijne (rood) voor de torpedo's net even getest, loopt prachtig. Nauwlijks cavitatie, en de dubbele stuwdruk als die Graupner dingen!

Laatst bewerkt door een moderator:
@Maarten: volgens mij wel... Deuren zijn oveirgens handwerk.
En formatievaren: we moeten de tactieken maar eens doorspreken, denk ik!

@Paul, het is geen nog kwestie van "samen" varen in omgeving Deventer.
Ik vaar momenteel op een vijver aan de zuidrand van het dorpje Nieuw Heeten. Dat bevalt me redelijk goed, nu zeker, nu het water wat hoger staat dan in de zomer. Als je eens wilt komen kijken, stuur maar een PBtje, dan lees ik het wel.

Lex: dank, we gaan elkaar zien morgen.
Zonnebrillen ruilen, stropdas, en nu ook schroefjes... drukdrukdruk, gekkenhuis! En ondertussen ook nog even een subje bekijken aan de binnenkant! Ik heb er zin in.

@all,

Even een 2 technische vragen:

1) Welke lengte hebben jullie voor de assen genomen?
2) De middelste as gaat volgens mij net door een schroefbevestiging van de 2 romp delen. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Jullie zien het al, ik ben nog niet eens begonnen, en ik heb al een vraag (2 zelfs).

@FirstTimer,

Ik ben nu 2 schepen aan het bouwen, en heb er nog geen in de vaart.

@Roel,

De foto's zien er geweldig uit. Ik sta al te popelen om de mijne te water te laten.

Lagopus

797249a99b722e969.jpg

797249a99b727dddf.jpg

Hier weer wat plaatjes.
Diepte bom even test gespoten en ben er nog niet uit of het de juiste kleur is.

@ Lagopus, ik heb geen middel schroef en dus geen probleem maar als ik wel een middel as zou (en misschien in de toekomst) doen, dan zie ik geen probleem met de schroef. Lijm zat in de kiel.

Laatst bewerkt door een moderator:
@Lex
Welke spoed hebben deze propjes? (Welke diameter?) Ben zelf niet ontevreden over de Graupner props... mits hoge spoed 1,6 en juist schroeftoerental...
M'n testboot is niet te houden op voluit... bij wijze van...
Maar voor de torpedoos heeft graupner niet het volledige pallet aan maten... of je krijgt spoed 0,5... ja dat gaat stomen....

@Roel
Klepjes open? Twee reebruine ogen keken de jager smekend aan (was dat niet een verschrikkelijk liedje?) Nogmaals... het ziet er fraai uit! Prachtig vaarbeeld.
Bij mij gaat de FL-8 plat op de bek met de onderwaterspo(i)lers aan. Maar daar zit ook een put stuwdruk achter de props.
Vergeet niet dat bij het echte ding er een vooruitgang was van 2%.
In model zouden de roeren iets groter moeten zijn voor schaaleffect?
Dus wat je hier ziet is al een plausje waard. Was overigens vandaag bij uitstek vaar en vliegweer. Lente!

Hallo iedereen alweer!

Ik ben er een weekje tussenuit geweest. Je weet hoe het gaat, de eerste week terug werken na een afwezigheid, dus bergen en bergen werk, 's avonds moe, en dus deze week niet veel gebouwd.

Ondertussen is echter St. Salarius geweest en sinds vandaag ben ik weer bezig. Ik schafte me weatheringkitjes aan van Tamiya weathermaster (drybrush), Tamiya smoke, en verschillende kleuren bruin, oranje enz.. . Ik ben dus aan het weatheren geslagen!

Weatheren is wel mijn ding niet. Ik doe het niet graag, het gaat mij te traag, en eerlijk gezegd ben ik er niet goed in. Maar goed, na een dagje zwoegen denk ik wel dat ik een redelijk resultaat heb. Alleen hier en daar nog bijwerken.

@ Maarten F : De zeemijnen laat ik voorlopig voor wat ze zijn. Die balletjes die ik had, blijken niet te werken, ze zijn te klein en van zo'n flimsy lichte plastiek, dat ze ook niet te bewerken vallen. Het minste revell of CA lijm brandt er gaatjes in, en ze deuken zo snel je ze aanraakt. :(
Ik heb je gePB't over de logo's. Ik ben wel nog aan het tijfelen over de schoppenaas van het 8ste, de stickers zijn klaar en hangen op mijn boot, maar die van jou zien er zo verdraaid mooi uit!! . Mijn schnellboot zal dus misschien toch geen vreemde Belgische eend in de bijt worden.

Als ik ondertussen de mooie dieptebommen van Cammets zie, ga ik mijn gescratchbuilde exemplaren aan de wal houden, en me de echte munitie aanschaffen.
@ Mustang 64 : Allereerst bedankt voor je mailtje! Waar heb je dat setje dieptebommetjes van jouw juist besteld? En wat kosten ze? Komen ze van de link die je eerder postte?

@ allen : DRINGEND!!!!!! Ik heb een zeer groot probleem! Ik kan geen foto's meer plaatsen!!! :cry::bad-words: Ik heb twee foto-albums op het forum, ééntje met 60 foto's en eentje met 40. Nu maakte ik er ene derde aan, maar ik kan daarop geen foto's meer uploaden. Ik vermoed dat ik de limiet heb bereikt. Ik wil echter niets deleten, want dat gaat ten koste van het draadje natuurlijk.
Heeft iemand hiereen oplossing voor? Ik zou echt een aantal foto's die ik vanvond nam, willen posten vanavond of morgen, dan kunnen jullie meegenieten van de vorderingen. Ondersteund dit forum foto's van sites zoals photobucket, imageshack, Flickr, en dergelijke?

@firstimer : Denk maar eens goed na over de S-boot. Als je dan toch voor een slagschip wil gaan uit de Bismarck familie, waarom dan niet Tirpitz. De nieuwe Revell 1/350kit lag vanaf vandaag in de winkel, en ziet er heel mooi uit. Zelfde prijs als Bismarck, maar in mijn ogen mooier en gedetaileerder.

Ik zie ondertussen dat onze familie zich uitbreidt. Goed zo! Wilkommen und viel Glück aan Lagopus en al de andere nieuwe schnellbootkapiteins! Ik kijk uit naar jullie vorderingen.

Ondertussen is het leuk om te zien hoe Roel's proefvaarten mooi verlopen! Ik hoop volgende week nog een keer het ruime sop te kiezen! Als ik tegen dan tenminste foto's of filmpjes kan plaatsen .

Morgen weatering bijwerken, en railings aanbrengen.

Nu slapen... Goeienacht iedereen!

Groetjes,
Maarten Cautereels

Laatst bewerkt:
Hoi Maarten,

Kan je helaas niet helpen met het foto probleem.
Ik heb al een berg in mijn album('s) staan hier op het forum en geen problemen.

Diepte bommen gekocht bij White Ensign Models Ltd
Alles bij elkaar was 28,50 engelse ponden 2 setjes van zes met rails en div. en de verzendkosten.
Aardige prijs maar ik vind het het waard. :-)

Je hebt gelijk Joris! De pond staat nu toch laag, dus snel van profiteren! Kan je bij White Ensign ook online bestellen en betalen zonder creditcard? Anders moet ik het aan SWMBO vragen, en die gaat daar natuurlijk vragen bij stellen?

Ik ben wat aan het rondsurfen, en zal wel hier of daar een fotoalbummetje kunnen aanmaken, dus hoop morgen iets van foto's online te hebben als het forum die ondersteunt.

Alle hulp bij het fotoprobleem blijft echter welkom! Alvast bedankt!

Groetjes,
Maarten

Laatst bewerkt:
Maarten,

Ik heb betaald met mijn CC.
Geen idee of het ook anders kan maar ik denk het wel.
Buitenland overschrijving moet toch ook werken lijkt me.
Anders wil ik wel voor je bestellen ;-)

p.s. geen idee of het wat uit maakt of je "vriend van het forum" bent wat de hoeveelheid foto's die je kan plaatsen.
misschien kan Roel hier wat licht op laten vallen...

Goed punt Joris,

Bedankt voor de info.

Ik surfde ondertussen wat door de faq en de gebruikersvoorwaarden hier en ik vrees dat je daar inderdaad een punt hebt. Ik bezit nog niet de titel 'vriend van het forum' (hoewel ik me wel zo begin te voelen:D), en blijkbaar ligt het hele probleem dus daar... :( Niet dat aan het hengelen ben naar enige titel of erkenning.. Wou gewoon fototjes posten.

Hoop dat idd één van de schnellbootkapiteins hier iets meer over weet. Ik wacht ondertussen nog even om op een hostingsite de rest van mijn foto's te zetten. Ik weet immers niet wat dit forum wel of niet ondersteunt.

Ik ga morgen de bommetjes online bestellen. Neem ik toch gewoon even de Visa terwijl SWMBO morgenvroeg naar de bakker is ;). De rekening van deze maand is al geweest, dus heb ik tot einde maart om iets ter rechtvaardiging te verzinnen :-D
Ik bestel overigens maar één setje van 2 maal 3, ik wil nog plaats houden voor de mijnen. Ik hoop dat die snel uitkomen!

Ondertussen vastgesteld dat ook het toetsenbord van mijn laptop nu 'geweatherd' is :pc: In de toekomst toch even handjes wassen als ik met drybrush bezig ben geweest en ondertussen iets wil posten op het forum. :hammer:

ff opkuisen, en dan slapen. Tot morgen iedereen! Slaapwel :sleepy:

Groetjes
Maarten Cautereels

Maarten, die "titel" krijg je niet, die koop je :-)

Tegen het betalen van een bijdragen voor het onderhoud van het forum, heb je dan de mogenlijkheid om foto's direkt op het forum te zetten.
Vind ik wel zo makkelijk en ik weet dat een forum runnen een hele berg werk is en dan wil ik op deze kleine finaciele (puntjes even zelf er bij denken...) manier graag helpen.

Back