Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Lagopus

Ik zou zeggen: kom eens kijken... Jij woont ook in Salland... Ik ook!
Even de diverse Schnellbootkits op een (klein) rijtje:
Robbe 1:40: Vacuum ABS boot type S-100. Van begin af aan geschikt voor RC, maar niet zo erg gedetailleerd. Pasvorm bij de torpedobuizen schijnt een ramp te zijn. Duur! Zeker omdat de beslagset er apart bijgekocht moet worden.

Revell 1:72: Spuitgiet model van een S-100.
Bedoeld als "Statisch" model.
Erg klein, maar met kleine RC-componenten wel goed varend te maken.
Door de kleine schaal zijn sommige onderdelen wat grof, maar er is een leuk "low budget" model van te maken. Heeft mij ongeveer 100 euro (incl RC) gekost.

Italeri 1:35 Spuitgietmodel van een S-100.
Bedoeld als "Statisch" model.
Goed om te bouwen naar RC, zie dit hele draadje. Prijs van het model ligt rond de 125 Euro, daar moet je dan nog motoren, RC-componenten enz bij aanschaffen.
Tot nu toe ben ik er 200 euro aan kwijt, excl zender (want die had ik al)

Laatst bewerkt:
Veel mogelijkheden. (Duitse Schnellboot)

De S-100 van Italeri is een hele handige omdat het model zeer compleet is... overdadig gedetailleerd en bovendien aangenaam groot (1 meter). Spuitgietwerk. Dat is nog nooit vertoond met dit schip tot op heden! Een droombezit. Niet? Roel. Warm aan te bevelen door alle draadjers alhier.

Maar er is reeds historie op dit gebied.

Je kan hem van de grond af opbouwen met tekeningen van de VTH Verlag, S-142. Dit is +/- de tekening van de Schaffer bouwkit. Zie ook Schnellbootnet.

SMB, (bestaat niet meer) heeft prachtige tekeningen met lijnenplannen. S-142

Schaffer, Duitsland (bestaat helaas niet meer) had drie schitterende grote modellen, 116 cm van de S-Boot, alles in epoxy. De S-80 (zonder Kalotte) en de S-142 Schaal 1:30... en van de S-10, de voorloper van al het geweld. Veel details zelf te bouwen, hoewel het beslag zeer compleet werd bijgeleverd.
De serieus fraaie Schaffer modellen zijn schaars te vinden in Duitsland en zeer gezocht (alle... overigens). Houd rekening met een diep gevulde beurs! Destijds al onbetaalbaar.

Dan is er de firma Hasse in Duitsland. Die heeft een fraaie grote van 140 cm. Hebben net hun internetsite gefatsoeneerd, ziet er eindelijk goed uit.
Rmpfe
Er staan diverse varianten op de site geadverteerd. Plaatjes erbij.
Via Google zijn er zo een aantal gebouwde te vinden. Indrukwekkend formaat dat nog net beschaafd in een middenklasser past.

Dan heb je de Robbe S-130. Zie ook wat Roel schrijft. Bouwverslag te vinden bij http://www.modelboatmayhem.co.uk/
Kleiner doch lichter dan de Italeri. Lichter doordat de romp is gevacuvormd, en dat is niet echt nauwkeurig gedaan, doch fors duurder in de aanschaf (M'n SAR FL-8 is ook scheef...). Zitten dan wel motortjes en asjes bij... maar wat kost dat nou. De kit is lastig te bouwen... petiterig... en mist het detail van de Italeri.

Dan is de Graupner Schellboot S-204. Een RTF model (Ready to Float). Rond de 600 euro meen ik. Kant en klaar in krat, made in Vietnam. Vast ergens op het net te vinden. De boeg klopt niet helemaal. Formaat Italeri... op 2 cm na. Zie ondermeer hier...
http://www.hopemodell.ch/modelle/_q..._mc_e_1/_ca_e_2/_gr_e_480/_sv_e_show/__p.aspx

Als laatste heb de de romp van Microglass. S-100. Een wonder uit de mal. Epoxy uit de autoclaaf. Loei sterk, super licht. Echter... de rest moet je zelf maken. Dat houd je wel van de straat.
http://www.microglass.net/products/p1052.html

Zie verder terug... ik heb er een plaatje van geplaatst, naast de Italeri romp.

Die van Italeri is dus zo gek nog niet! Zet de bouwers aan tot nog meer jubel detail!

Laatst bewerkt:
Je hebt ook nog de Italeri USA torpedo boot 1/35 kleiner als de S100 denk aan je gewicht! maar ook leuk om om te bouwen naar RC!

Kom vandaag tot de conclusie dat de deodorant balletjes ook te groot zijn. Na wat foto's bekeken te hebben zijn de mijnen + karretje niet hoger als de reiling, ergo de mijn is ± 20mm doorsnee max. wat een doorsnee in werkelijkheid van 70cm. Dat lijkt me wat klein. 100 cm lijkt me gezien sommige foto's beter, maar dan is ie 28mm veel te groot.
Iets klopt er niet......of er zijn verschillende maten mijnen op diverse foto's of iets in de schaal van het model klopt niet.........ergo ik ga iets maken wat gewoon realistisch lijkt!

@all,

Jullie hebben tips genoeg, waarvoor dank! Ik ben daarnaast ook nog op internet wezen snuffelen.

Ik denk dat het de s-100 schnellboot van Italeri gaat worden. Een prachtschip!

Nu nog even een winkel/webshop zoeken en dan bouwen maar.

Lagopus

Tof, nog een erbij............ook 16 mei klaar?!! begint op een kleine invasie te lijken!
Misschien moesten we maar een service schip erbij bouwen, voor torpedo's, mijnen, brandstof, schnaps, schnaps, schnaps en natuurlijk schnaps!

Ik zat te denken om middels piepschuim en tegellijm een S-boot-bunker te bouwen,
zodat we een leuke stijger hebben, maar voor zoveel boten.....?????????

Probeer eens

T Wentink in Deventer - ilocal.nl

In de buurt en volgens mij goedkoper.
En als toetje: de eerste foto van mijn S-je in het grote water:

27274173.jpg

Met twee accu's er in, keurig nog iets boven de waterlijn.
Alleen liet m'n ontvanger me in de steek... 2 "stotterende" rondjes gevaren, toen weer aan de kant. Draaicirkel met buitenmotoren: groot. Met middenmotor erbij: iets kleiner. Door de storing nog geen kans gehad om het Lürssen-effekt uit te proberen, helaas...:(

Hoi Roel (en anderen)
Dat laatste plaatje in het water.... dat is veel belovend. Net boven de waterlijn.... prachtiger kan niet. Jammer dat de techniek een beetje haperde... wel net echt... komt vast goed.
Wat een fraai schip!

Ik ga jullie lezertjes en bouwfanateurs nog effe tippen op ebay...
Van dit boekje heb ik spijt dat ik niet geboden heb... ik kon het voor 30 euro kopen. Ohwwww... arggghhhhhhh.....
Wat is er dan nog interessant van deze link?
Wel... de plaatjes van deze aanbieder dienen onmiddelijk naar de bureaubladen te worden gesleept. Veel details... de beschildering....
Very RARE Kriegsmarine E-Boat / Schnellboot Photo Book - eBay (item 370159400563 end time Feb-23-09 13:47:03 PST)

Dan deze voor adspirant kopers.... Wel... rond de kerst had ik de doos inclusief verzenden voor 100 euro op de mat... De Pond gaat een beetje op en neder... doch... om even in de gaten te houden.
schnellboot, Toys Games, Boats Ships, 1 35 items at low prices on eBay.co.uk

Groetjes Bas

Yep dat had je moeten kopen voor 30,- of desnoods 50,- Hij heeft een hele rits met mooie boeken, zet wel hoog in qua prijs.......Ook een paar mooi U-boot boeken. PS ik denk dat de biedingen wel waren opgelopen naar het eind, gebruik een programma dat in de laatste 5 sec de boel overbied....werkt bij mij goed. Hopelijk is komt er ooit nog een exemplaar in de handel....

Hallo iedereen!

Ben weer terug bij de levenden na mijn frustrenden ervaring met de torpedobeugels. Ik heb ondertussen wraak genomen! Ze zijn allemaal gemonteerd! Zie hier :

full

full

En dan nog allemaal volgens de instructies! Halve dag zweten gisteren, maar het is me gelukt.

Vandaag ben ik bezig geweest met een ander accesoire voor de brug. Ik zag in het boekje van squadron signal een antenne van de FuMB32 flores en de FuMB24 cuba 1a. Deze heb ik dus gescratchbuild om op de brug te zetten. Ze is juist af : hier is ze, ik waardeer jullie commentaar/kritiek :

full

full

full

full

Vanavond gaat deze nog in de verf,morgen gemonteerd! Ik had al wat ervaring met het bouwen van radars op mijn 1/700 statische modellen, dus dit was een leuk tussendoortje.

@Lagopus! Welkom bij de club van de Schnelbootkapiteins! Ben benieuwd naar je ervaringen! Post gerust foto's en commentaar over je vooruitgang! Ondertussen zijn we met ons groepje toch wel de schnellbootexperts van de lage landen!

@Bas, bedankt voor de link over de boeken. Ik heb deze besteld en verwacht ze per taxipost deze week. Ik kan bijna niet wachten.

@Roel.. ziet er goed uit op het water. Alleen jammer van de technische problemen. Jou kennende zal dat echter snel zijn opgelost ;)

@maarten. Ik was ook op zoek naar dingen voor mijnen. vandaag zag ik een speelgoedzaak een soort mini pingpongsetje voor kleine kindjes. de pingpongballetjes zijn ook kleiner. Ik heb het mij aangeschaft, en die balletjes lijken me de juist maat. Ik begin hopelijk morgen nog aan de mijnen!

@ Frans : bedankt voor het compliment, maar ik vind mezelf echt niet zo'n Hugo Claus. Ik hou het voorlopig bij het modelbouwen en mijn bescheiden bijdragen hier. Denk je er trouwens ook niet over om een schnellboot aan te schaffen. Ons flotielje kan nog versterking gebruiken!

Aan iedereen een goede avond!

Groeten,
Maarten Cautereels

Laatst bewerkt door een moderator:
Maarten,

Heb je een naam / foto van die balletjes - Wat is de diameter? Ben erg geintresserd!

Maarten,

Dit speelgoedje heet 'mini table tennis set' fabrikant ? 'made in china' Het is te koop bij Bart Smit voor 5,95 De diameter van de balletjes is ongeveer 1,5cm, en er zitten er drie in elk setje.

Ik wil wel een foto posten, maar ik kan er nog maar 4 uploaden naar mijn fotoalbum. Misschien kan ik het PB'en of mailen?

Groetjes,
Maarten

hall

puffin als maarten ze naar jou door stuurt dan kan jij ze toch posten ???

groetjes raf

full

Groeten,
Maarten Cautereels

Mooie radars, Maarten! Ik stel voor dat jij de "Fernmeldewarnung" voor je rekening neemt.

Maar goed, na wat storingen gisteren (los contact in de brandstofleiding van de middenmotor) zijn we vandaag uiteindelijk buitengaats gegaan voor een proefvaart.

Eerst de buitenste motoren maar even rustig laten inlopen:
22020913zr1.jpg

En dan moet de 1e machinist soms even sleutelen, dus vaart de boot dan op slechts één motor:
22020910fz6.jpg

Maar daarna gaat het op beide buitenmotoren volle kracht vooruit...
22020911jv8.jpg

...en soms moet je dan een bochtje maken, maar daar heb je toch wel ruimte voor nodig.
22020908vo4.jpg

Bochtje de andere kant uit maakt qua draaicirkel weinig uit:
22020906il2.jpg

Met de middenmotor erbij ziet de vijand dit:
22020901ed1.jpg

En nadat de torpedo's zijn gelanceerd is het laatste wat de vijand ziet, dit:
22020914pf8.jpg

Kortom:
Op een vrij winderige vijver is de proefvaart geslaagd! En het Lürssen-effect?
Ja, het scheelt als ik de buitenste roeren naar buiten draai; de boeg gaat iets omlaag (volgens mij) maar dit was wat moeilijk te zien door de golfslag.
Nog steeds een draaicirkel als een F104 Starfighter, (een meter of 5) behalve als ik alle roeren maximaal naar stuur- of bakboord gooi. Dan is de draaicirkel op volle kracht ongeveer 3 meter. De boot ligt dan wel behoorlijk scheef.

Na de proefvaart inspectie:
Stuur- en bakboordmotor: behoorlijk warm
Middenmotor: Lauw tot handwarm.
Accu's: lauw.
Wél behoorlijk wat water in het schip, maar ik had de dekrand nog niet afgewerkt met vaseline én we hadden een paar keer achteruit gevaren, tegen de wind in. Ik hoop dus maar dat dat water via de achterkant binnenkwam. Op voor- en achterdek lag erg veel water.

Met dank aan zoon Kor, zoals zo vaak roerganger bij proefvaarten!
korwu4.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
"Effe" een dag goed ziek en ik heb weer het een en ander gemist.
Hoe veel bouwers zijn er nu van de S-100???
Ben de tel even kwijt nu.

Roel, ziet er mooi uit op het water, zie het helemaal voor me, een filmpje waar er een stuk of wat op je af komen varen.
Is koeling van de motoren niet mogelijk met waterkoeling als in (rc) raceboten gebruikt wordt?
Heb je niet het idee dat de middelste schroef een afremmend effect heeft als hij niet mee draaid?
Ik hou het op 2 motoren en 2 shroeven. (voor nu...)

Is het niet mogenlijk om een snelheidsmeter te bouwen.
Iets in de trand van een "poortje" met regestratie begin en een poortje met regestratie einde meting.
Dan is het eenvoudig meten wat de snelheid is.

Vandaag niet echt veel kunnen doen.
Een as verlijmd met de boot.
Hoop nog wel wat te kunnen doen, maar ik loop zelf nog niet helemaal lekker op alle cilinders zeg maar... :mrgreen:

Heren, mooi werk weer!!! :worship:

Is het niet mogenlijk om een snelheidsmeter te bouwen.
Iets in de trand van een "poortje" met regestratie begin en een poortje met regestratie einde meting.
Dan is het eenvoudig meten wat de snelheid is.

Ik heb hier een radargun liggen voor snelheidsmetingen. Nee, geen echte, maar een speelgoed exemplaar van Mattel (Hot Wheels). Maar die doet het wel als een echte. Hij meet tot max 120km/h en tot max 30 meter afstand, maar voor 'modelgebruik' is dat er prima mee te doen. Ik zal 'm meenemen naar de eerste beste S-100 flotille-dag. Je kunt er ook je buurman prima mee laten schrikken .. ;)

@Roel,

Ziet er indrukwekkend uit zeg! Mooi vaarbeeld.

Laatst bewerkt:
Back