Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

full

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/maarten123-albums-s100-02-picture6601-18feb-010.html

Ziet er prima uit, Maarten! Complimenten!'
Twee "zeik"-dingen:
Waarom niet die PanzerLehr figuren niet in de matte verf? Hun uniform glimt als een keutel in de maneschijn...

En waarom die ene vent met een stereoscopische afstandsmeter?
Die kan je echt niet gebruiken aan boord van een door de golven stuiterende Schnellboot, hoor!
Haal 'm maar van boord en zet 'm maar weer op een diorama bij een of ander tankje... Wirbelwind, Ostwind, maakt mij niet uit.
Voelt hij zich vast meer thuis!

Laatst bewerkt door een moderator:
Natuurlijk heb je gelijk Roel,

Deze figuurtjes komen van een oude 1/35 kit uit mijn tienerjaren van een 88mm flak/pak 37, die ik deels gesloopt heb om de affuit van de flakvierling te kunnen maken. Vandaar de afstandsmeter.
Die affuit zat niet bij de wirbelwind, omdat daar de flakvierling rechtstreeks op het tankchassis zit. Heb ik dus moeten scratchbuilden.
Deze mannetjes zijn ondertussen toch ook alweer een jaar of 15 oud, en in die tijd was ik nog zo geen expert op het gebied van schilderen.

Ze staan overigens maar tijdelijk op de S-boot. Ik heb een andere panzerbemaning (die van de wirbelwind) in de wacht staan om aan te passen voor de boot. Die doe ik op het laatste, in de ijdele hoop dat dan misschien de italeri bemanning is aangemonsterd. Maarten F vertelde me ondertussen al over rondliggende ledematen en andere lichaamsdelen, nodig voor het aanpassen van de tankbemanning voor de S100 8O

Ondertussen vind ik het echter wel handig om een gemonteerd figuurtje bij de hand te hebben (ondanks de verkeerde verf) om redenen van schaalafmeting. Bv. bij het monteren van de MG42's op de kalotte is het wel handig om te weten waar de schouders van je soldaatje ongeveer zullen zitten ;)

Heb ondertussen de dieptebommen gespoten voor de laatste keer. Nu ga ik ff shoppen (lekkere vette steak voor vanavond, met frietjes en pepersaus) en naar de naaiboetiek voor garen voor de bevestiging van de dieptebommen. Terug rond 15u, want dan begint 'World at war' op BBC.

Tot straks!
Maarten C

Hoi Roel,

Prachtig dat afschieten van de torpedo in het eerste filmpje! Die dingen blijven dus gewoon aan de oppervlakte doorsuizen. Met de S-100 is het wel makkelijker richten denk ik dan een MTB met de buizen schuin op het dek. Blijven eigenzinnige lui, die Engelsen! En ik maar denken dat jou boot veel te hard ging in de bak in Dronten .... als ik die boeggolf bij de echte zie kom je er aardig in de buurt!

Bij dat laatste filmpje krijg ik het toch een beetje benauwd .... met je kruitgevulde dieptebommen aan boord ...:2gunfire:

Laatst bewerkt:
AFOFBqXIGUg[/media] - A model depth charge attack

Model erg mooi gedaan...

Roel, was mer dan eens kijken waard die filmpjes!!!

@ all:

Weet iemand hoe het nu precies zit met snelheid op schaal?
Die S-100 liep een 43 knopen in het echt, wat is dit dan op schaal???
Al veel over zitten tobben maar geen duidelijk antwoord voor mij zelf op gevonden.

Volgens mij is het heel simpel, Joris:
het model is schaal 1:35. De snelheid is dus ook 1:35.
1 knoop is 1 zeemijl (1852 meter) per uur.
1852 x 43 = 79,636 km per uur.
Deel dat door 35 en je hebt je schaalsnelheid: 2,275 km per uur.

Dat lijkt langzaam, maar kijk eens naar de grootte van het model...

Bedankt Roel!

wist wel de omrekening van zeemijlen naar meter of km.
(heb zelf gevlogen) maar of het nu i.d.d. ook 1/35 was.
Wil die S-100 wel eens op schaal sneheid zien varen.

Nu weer even aan de assen verder...

P.S. vandaag 2 setjes dieptebommen besteld.
12 stuks dus voor 25 pond incl verzending. (lekker makkelijk) ;-)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de mooie filmpjes Roel!

Die torpedo het ruime sop zien kiezen was echt mooi! Nu ben ik mij aan het afvragen waarom ik geen torp systeem heb ingebouwd!!

'The last survivor' had ik al eens gezien. Het is blijkbaar het eerste deel van een vijfdelige docu, maar ik heb de andere vier nog niet gevonden, misschien staan deze nog niet op het net? Zou iets te maken hebben met de restauratie van S130?

Op het bouwfront vandaag weinig goed nieuws. Na ene hele dag frutselen en friemelen sta ik even ver, en zelfs een klein stapje terug in vergelijking met gisterenavond! hier een kort verslag, hoofdzakelijk om mijn frustratie van me af te schrijven:

Deze namiddag begon ik enthousiast met de dieptebommen :

Ik had mooie gelijke draadjes gemaakt, en metalen houdertjes om ze bijeen te houden (zie foto op de link van Joris eerder, zoals de foto van de kit-bommen). Vervolgens alles bevestigd met CA lijm aan de dieptebommen. Ik vond dit totaal geen zicht.:(
Opnieuw dan maar ! de boel uiteen gehaald en terug begonnen met dikkere draad. Toen het af was leek het helemaal op niets :2gunfire:
Na deze dubbele ingreep was de hele verf op de dieptebommen en de rails natuurlijk grondig verkl**t, dus heb ik de rails gedemonteerd (ik had deze goed vastgelijmd :mad:) en rails en bommen opnieuw afgeschuurd en gespoten. Alles staat nu te drogen, de rails zijn al gemonteerd. :snipersmile:

Vanavond was ik dan maar begonnen met de bevestiging van die PE beugeltjes voor de torpedo's op de rails... Had ik dus beter niet gedaan :onweer:
Wat een gefriemel zeg. Zelfs met twee diamantpincetten, en een niet geschilderde torpedo als vorm, mini tangetjes, een vergrootglas, Jupiler, Trappist, etc. was dit onmogelijk juist in vorm te buigen en te houden. Na ongeveer een anderhalf uur had ik ze 'ongeveer' in vorm.
Volgende stap : de eerste set beugels op de rails lijmen met CA lijm. Omdat ze echter geen 100 percent in vorm waren, wou ik ze vastduwen met een tangetje en een pincetje. Resultaat : Tangetje en pincetje vast aan de rail, beugeltje niet :bad-words:
Bij het verwijderen van het tangetje en pincetje brak de torpedorail af het schip :-x Deze dan maar terug bijgeschilderd en terug op schip geplaatst.

Nog een half uur de eerste beugeltjes bewerkt... pasten eindelijk mooi op de rails, vastgelijmd. :thumbsup:

Torpedo erop. Dan de tweede set beugeltjes aangebracht, met die kleine plastic friemelschroefjes uit de kit erin.Voorzichtig, en met een stukje keukenrol bij de hand om een eventueel teveel aan lijm op te deppen.
Hier stootte ik op het zelfde probleem. Het in vorm gebogen PE stuk paste weer niet. Ondertussen zaten de tang, het pincetje, een stuk keukenrol en twee vingers van mijn rechterhand ijzersterk bevestigd aan zowel de torpedo, de beide beugeltjes en de torpedorail... :hammer:Bovendien was het miniscuul schroefje uit de kit ondertusssen opgelost in de CA lijm!!!! :onweer::bad-words:

Dan heb ik maar een kwartiertje gewacht. Ik kon immers niet verder omdat ik met twee rechtervingers vastgeplakt was, en écht stevig vastgeplakt, aan de boot (ben rechtshandig). Gelukkig kwam om 22 uur mijn vriendin thuis van haar avondschool Nederlands. Zij vond het wel een grappig tafereel :oops:
Schat.. geef je me even mijn bier en die hamer daar??? :bad-words:

Met mijn linkerhand, en met hulp van mijn vriendin, dissolvant, en een scalpel, mezelf losgemaakt van de boot. Tegelijk met mijn vingers kwamen de torpedo, de torpedorail, de beugels, het tangetje, het pincetje, en het stukje keukenrol ook van de boot!!!!! :murder:

Resultaat : twee vingers vol lijm.. torpedorail kapot, verf op torpedo en rail verkl**t, twee beugeltjes kapot, één opgelost plastic schroefje. :onweer::2gunfire::sniper::bad-words:

Ondertussen heb ik de torpedorail terug schoon gemaakt, aan mekaar gelijmd en geschilderd en deze terug gemonteeerd op het dek, de tweede keer vanavond). De torpedo zelf heb ik opnieuw afgeschuurd en gespoten (er zat echt veel lijm op!). De PE beugeltjes heb ik zoveel als mogelijk schoon gemaakt en geschilderd.

Nu drink ik een biertje en kijk ik tv, terwijl ik met een nagelvijltje de superglue van mijn vingers aan het vijlen ben :proost:

Morgen is er een nieuwe dag.. een nieuwe poging...

Tot zover mijn rampdag.

Groetjes,
Maarten Cautereels

Laatst bewerkt:
Deze slag verloren maar de oorlog is nog niet over!!! ;-)
Morgen beter.

Ik ben net gestopt met het uithollen van de as steunen.
Moet nu wel langere assen hebben.
Dan de boel in de boot bouwen en kunnen we verder met de bovenkant.

Volgens mij is het heel simpel, Joris:
het model is schaal 1:35. De snelheid is dus ook 1:35.
1 knoop is 1 zeemijl (1852 meter) per uur.
1852 x 43 = 79,636 km per uur.
Deel dat door 35 en je hebt je schaalsnelheid: 2,275 km per uur.

Dat lijkt langzaam, maar kijk eens naar de grootte van het model...

Hoi Roel,

Even een kleine correctie, zo kort door de bocht gaat dat niet. Je hebt te maken met een zefde golfbeeld dat je wilt bereiken, en dat is anders omdat het water niet op schaal is. Als ik die 43 knopen en 1:35 door de formules van Andre Veenstra haal kom ik op een schaalsnelheid van 13.5 km/h. Voor de geinteresseerden:

Origineelsnelheid in knopen (45) gedeeld door de wortel van de schaal (35) maal 1,852 (schaalcorrectie) is de schaalsnelheid in km/h.

13,5 km/h klinkt mijn ook goed, lopen is al boven de 3 dus dit mag wel. Moet trouwens mijn motoren wisselen, iets te zwaar. Droog op de werkbank haalt hij al 5 km/h alleen op windkracht!!! en een beetje teveel stroom, ff wat rekenwerk en nieuwe motoren besteld.
Deze gaan in de voorraad bak. Ben nu in de details voor de mijnen gedoken, hoop werk.
Ik kan pas de boot definitief afmonteren/spuiten als het binnenwerk klaar is.

....Tot zover mijn rampdag.
Groetjes,
Maarten Cautereels

Klinkt bekend, Maarten! Montage van mijn torpedo's ging vergelijkbaar.
Met uitzondering van de Jupiler en de Trappist; maak daar maar Beerenburg van;):celebrate: En mijn vrouw hoefde mij niet te bevrijden natuurlijk.:help:

Ik heb uiteindelijk de beugels gebogen, vervolgens de klemmen erop gezet, en toen de beugels op de torpedo's gelijmd. Aan de buitenzijde vastgemaakt aan het rek (vastgelijmd tussen rek en torpedo) en aan de binnenzijde is er een stukje zonder beugels. Who cares? Knappe jongen die dat gaat zien, zo tussen machinekameropbouw en torpedorek in.

@Lex: sorry, ik ben van de hele simpele... Vond 3km/uur al wat zachies.
Nou ja, die 12,5 haal ik ook wel, denk ik zo...:D

Als het morgen een beetje weer is, gaat ze voor het eerst het grote water op!
De ijsbergen zijn tenminste weg nu...

Ben nog even wat verder gaan spitten op joeptjoep...
Een propagandafilmpje tegengekomen van de DDR Volksmarine, over hun Schnellbootjes.

PXbFhcRig7M[/media] - Volksmarine-Schnellboot LTS "Die Schnellsten der Ostsee" 3/4

Op zich natuurlijk een boel bom(haha!!)barie, maar je ziet een paar keer hoe torpedo's via het achterschip uit de buizen fl*kkeren.
Russisch systeem dus... Ome Roel zat er dus niet ver naast.
En inderdaad, het lijkt me geen fijn gevoel om je eigen torpedo's (2 stuks) achter je te hebben als je héél dicht bij de boze kapitalistische, imperialistische bourgoisie-vijand bent die de boeren en de arbeidersklasse onderdrukt en ons geliefde communistische systeem én onze geliefde Deutsche Demokratische Republik wil vernietigen! (uche, uche... even een dropje om m'n mond te spoelen...

Ben nog even wat verder gaan spitten op joeptjoep...
Een propagandafilmpje tegengekomen van de DDR Volksmarine, over hun Schnellbootjes.

[URL="
- Volksmarine-Schnellboot LTS "Die Schnellsten der Ostsee" 3/4[/URL]

Op zich natuurlijk een boel bom(haha!!)barie, maar je ziet een paar keer hoe torpedo's via het achterschip uit de buizen fl*kkeren.
Russisch systeem dus... Ome Roel zat er dus niet ver naast.
En inderdaad, het lijkt me geen fijn gevoel om je eigen torpedo's (2 stuks) achter je te hebben als je héél dicht bij de boze kapitalistische, imperialistische bourgoisie-vijand bent die de boeren en de arbeidersklasse onderdrukt en ons geliefde communistische systeem én onze geliefde Deutsche Demokratische Republik wil vernietigen! (uche, uche... even een dropje om m'n mond te spoelen...

Geinig (propaganda)filmpje Roel. Het is dus niet zomaar even een schip torpederen. Er zit een hele strategie achter.

Lagopus

Verder gesnuffeld...

csUJA9chpmA[/media] - Schnellboot Typ S-100

Een Italeri 1:35 S100!
Titel van het filmpje roept wel 1:100, maar met een lengte van een meter...
Denk een foutje van degene die 't filmpje plaatste.
Let op: in de eerste 10 seconden: openen en sluiten van de torpedoluiken!

Bij de filmpjes van dezelfde maker staat er nog eentje.
Helaas is de kwaliteit niet extreem goed, maar vooruit; het gaat wel hárd!

Op het bouwfront vandaag weinig goed nieuws. Na ene hele dag frutselen en friemelen sta ik even ver, en zelfs een klein stapje terug in vergelijking met gisterenavond! hier een kort verslag, hoofdzakelijk om mijn frustratie van me af te schrijven: ......

Morgen is er een nieuwe dag.. een nieuwe poging...

Tot zover mijn rampdag.

Groetjes,
Maarten Cautereels

Als ik dat zo lees dan ging het inderdaad niet lekker. Mocht je na modelbouwen iets anders willen gaan doen, ga dan schrijven. Ik zat het te lezen en zag het zo voor me. Geniaal geschreven en bedankt voor de tips ! Ik hoop niet dezelfde problemen te krijgen. ( voornamelijk omdat ik geen vrouw heb die me kan komen redden ;) )

Wel geweldig mooi z'n schnellboot, ik zit er zel ook aan te denken om er een te bouwen.

Heeft er iemand tips welk merk modelboot ik het beste kan nemen??

Lagopus

Back