Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Roel...
Voordat we gaan nuken... op deze schaal 1/35 is dat.... microwaven...

Kende je deze fantastische link al? Kijk nog even naar de Italiaanse MAS boten.
De dekbeschildering is voor de Middellandse Zee, kwam ook voor op de S-Boot... en de Krim. Opdat ze niet bestookt werden door friendly fire...

De MAS gaat overigens hier wel loei hard. Ik vermoed brushless en lipo.

Over de MAS lag in het Nautisch Museum in Venetië een prachtig boek.
Dag voort vertek dacht ik, ik pik het op. Museum net dicht! Pronto!
Moet ik weeeer naar Venetië...

:worship:
Never before¡­a electric scale R/C boat like SCALESPEED¡¯s--www.scalespeed.com

Jongens toch,

Wat een problemen toch over die snelheid. Kijk eerst maar of je dit inhaalt .... (en ook de bochtsnelheid in bochten..gniffel)

En ja, mijn torpedo's werken, en worden momenteel opgevoerd om aan de eissen van de tijd te kunnen blijven voldoen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo iedereen!

Na zaterdag valentijn, en zondag dagje aan zee, gisteren maar weer aan de bouw begonnen.

inderdaad, gepriegel.. gefrutsel... stukjes vastgelijmd aan vingers, tafel, pincetjes, keukenrol, de kat, mijn vriendin, kortom aan alles behalve waar het aan moet vastzitten.. :bad-words: Maar bon, we vorderen aardig met de details.

Eerst maar even wat foto's van het geschut.. en ja! De vierling staat erop! Juist nog de munitiehouders monteren, dat is een jobje voor het eerste uur vandaag.

full

20mm flakvierling 38, op een gemodificeerde sokkel van een 88mm flak. Met dank aan Roel voor de foto's!
full

20mm flakzwilling 38, merk ook het touw op aan de scheepsbel

full

20mm flak 38 in Drehkranzlaffete

full

achteraanzicht flakvierling

full

vooraanzicht met sexy, sexy boeg :worship:
full

detail kalotte met luikjes en venstertes en dergelijke.. CA lijm overal aan aan de handen, de tafel... etc... :bad-words:

Vandaag de flakvierling-munitiehouders aanbrengen, MG42 op kalotte monteren, en beginnnen aan de torpedo's. Snel nog even spuitbusjes koper en zilver halen, want die metallic verf is anders zo moeilijk uit de badger uit te kuisen.

Vanvond, als er merkbare vorderingen zijn, meer foto's. Een prettige bouwdag iedereen!

groeten,

Maarten Cautereels

Mooi mooi mooi!!!

Goed idee dat touwtje aan de bel!!!
Die houden we er in!!!

Helaas even zelf niet zo veel tijd om wat te doen daar ik bezig ben met mijn huidige hobby kamer te verkopen en een nieuwe heb gekocht.
(waar dan ook gelijk weer een keuken en andere kamers bij geleverd worden...)
Na donderdag ochtend weer meer tijd en kan niet wachten!!!

Overigens,

Zondag in Oostende bij een veiling van de inboedel van een sterfgeval het volgende op de kop getikt voor 17 euro (hier staande op keukenpotje)! Gedateerd aan de binnenkant met stempel 1942, en een naam ingeschreven A. Walbers.

full

Ik denk niet dat ik me erg populair maak als ik hiermee naar de vaarplas trek, maar het is toch een mooi accesoire bij de S-boot.

Ik heb overigens een nummer gevonden voor mijn S-boot. Het gaat S107 worden van het tweede flotielje (Oostende).Dat was de enige uit Oostende waar in het boekje van 'E-boats 1939-1945' geen kapitein voor was... kan ik mooi mijn eigen naam gebruiken. Deze boot is trouwens later getransfereerd naar het trainingsflotielje, en bij mij weten zijn er geen slachtoffers op gevallen, dus hoop ik niemand voor het hoofd te stoten.

Tot vanavond alweer.

groeten,
Maarten

Zou het Joris?

Ik ben niet echt op de hoogte van de prijzen van dit soort spul. Ik hou me meestal bij de modelversies ervan. Wat zou dit waard zijn?

Ik ben er nogal zeker van dat het een origineel is. Ook te zien aan de stempels en de naam. Bovendien is de kokarde en de adelaar uit zamac, en niet uit plastic.. Binnenkant met zéér versleten leer aan de randen, wel, het hele ding is eigenlijk versleten en verstoft.
Het ziet er dus alleszins origineel uit, en zoals gezegd het is verkocht op veiling van een gerechtsdeurwaarder naar aanleiding van een sterfgeval van iemand die geen familie meer had.

Een klein meevallertje dus....

groetjes,
Maarten

Laatst bewerkt:
Op zeker Maarten.
Doe zelf wel het een en ander met WWII verzamelen, zeker Kriegsmarine.
Mocht je meer willen weten, PB-tje of mail naar U-96@hetnet.nl

Net terug van modelbouw zaak. Weer hoop dingen binnen voor de bouw.
Messing draad en railing gehaald o.a.
Ook maar gelijk een kleine messing bel!
Nu even zelf "tanken" en dan bouwen!

Tof:D ondanks toch niet erg populair is.
Mij oud ooms en oma die hebben de oorlog ook mee gemaakt maar dan zaten
zij in indonesie in de jappekampen.....
me oud oom kon goed tekenen en ze kregen papier van hun vader die in leger zat* weet niet zo heel veel over...* dus wij hebben daar nog heel wat tekeningen van uit die tijd:p

ik ben benieuwd naar het varen van de s boten:p

Druk druk druk met de S-100.

Begrijp ik nu uit de bouwbeschrijving dat bij de de boot de railing van af de brug tot halferwegen de railing "massief" is en verder naar achteren uit staanders en staaldraad bestaat?

Goed gezien Joris,

Had ik ook opgemerkt. op een gegeven punt ga je over van een solide railing (met in het midden de kettingkjes tussen naar standaardtjes waar je draad moet doortrekken. Waarom is mij een raadsel... De hele boel vervangen door messing is mijn oplossing voor dit.

Ik werk dus rustig alles verder af, en hou de railing voor het laatst :DSt. Salarius moet nog passeren voor de messing.

Torpedo's gelijmd, juist uit de klemmen en een beetje opgeschuurd.. (naadjes vielen wat op) vanavond nog sprayen, en dan morgenvroeg de laatste laag.

Weet iemand trouwens de diameter van Duitse dieptebommen? Ik ga ze zelf maken uit plastic buis, maar moet dan wel de juiste kopen.En voor de mijnen? ping pong balletjes?

Alvast bedankt!

Groeten,
Maarten C

Laatst bewerkt:
Zo juist de railing in de verf gezet, geheel messing en gelijk ook de antenne. Had ook het probleem ontdekt van de vaste railing versus het stuk met de touwen. Ik heb van voor tot achter het geheel voorzien van canvas doek (plastic sheet - vervormd). Dat geeft een hoop stevigheid en maakt de open railing onzichtbaar. Onder het dek zit een houten strip waar de messing pootjes door heengaan. Aan de onderzijde ook aan elkaar gesoldeerd en over de hele lengte verlijmd.

Ik had mijnen 1/35 besteld...........pingpongbal groote. Net zo groot als een figuur 1/35.
Op de diverse foto's schat ik de mijnen 120 diameter met nog 20 a 30 cm karretje. als oplossing deodorant roller balletjes.......precies goed en licht qua gewicht. Nu nog iets overtolligs slopen voor de karretjes. Ik ga voor de lage versie niet het blok. De wieletjes gaan in de rail niet erop....dit om niet tussen wal en schip te belanden...!
Iemand een idee waar dat van te maken.

PS Roel ik zie hier en daar linkjes naar mijn PDF bestanden, die zijn verlopen qua tijd.
Ik zal kijken of ik ze op nieuw kan uploaden.

Ik heb voor de reling vandaag messing staanders gekocht van Robbe.
50 cent stuk en daar mee ga ik de reling maken.

Toevallig ook al aan het zoeken naar info over dieptebommen.
Wil er graag een stel op mijn achterdek hebben liggen!

Maarten F,

Ik ben aan het denken om de wieltjes voor de karretjes van de mijnen te maken van een stuk raampje van de kit, die zijn toch al mooi rond, eventueel mits wat schuren... gewoon met een scherp scalpel mooi in rondjes snijden, en dan in het midden met een fijn heet naaldje gaatje in maken... Zoals ik ze er al naast gehouden heb, passen ze juist.

Lijkt dit je iets?

Na een aantal keren de pdf te proberen heb ik zo ook gewoon via google gevonden (weken geleden). Blijkbaar blijven die files maar een beperkte tijd geldig...

groeten,

Maarten C

Ik denk dat ik mijn dieptebommen zelf ga maken.
Om nu 30 pond (=30 euro;)) te gaan besteden om 6 dieptebommen en een paar stukkies garen aan te schaffen...
Ik denk dat je met de juiste maat PVC-pijp een aardig eind in de richting komt.

(Bovendien kan je ze dan vullen met kruit voor het geval er weer zo'n irritante MTB met een boel 6 ponderlawaai voorbij komt sjeezen)
Gloeispiraaltje bij je dieptebomrekken om de lont aan te steken, mini-servo om ze overboord te wippen en :bye: MTB...

Ik ben op dit moment ook bezig met de dieptebommen, terwijl de torpedo's staan te drogen van het eerste laagje metallic lak.

Ik gebruik pvc pijp in de juiste lengte gezaagd, en om die aan de zijkanten dicht te maken, wieltjes van het kitje van die Wirbelwind, beetje bijgesnelen om mooi te passen. Dan heb je ineens dat profieltje erin.

Ik hoop dat ik genoeg pvc pijp heb om er zes te maken, anders worden het er maar vier, maar bon, dan ligt er al iets op de rekken he.

Morgen moet ik verf kopen, dus loop ik ff langs de speelgoedwinkel voor ping pong balletjes. Eens kijken of ik daar overtuigende mijntjes mee kan maken.

Groeten,
Maarten C

Pingpong balletjes zijn veel te groot, van knikkers zijn de oude bikkels ongeveer van het juiste formaat, echter te zwaar en niet bewerkbaar. Naast dus de deodorant balletjes heb ik nog niets anders gevonden dat werkbaar is, ik wacht nog even op White Ensigns mijnen. Als die goed zijn qua formaat en er zit een karretje bij......!

Ik heb i.d.d. ook op een site gelezen dat er 30 pond stond, maar heb zelfde setje ook gezien voor tussen de 10 en 12 pond.
Laatste link werkt niet helemaal meer zo als gisteren.
Mocht ik weer de juiste link hebben dan zal ik hem posten.
Stonden ook foto's bij van de mijnen.
Altijd handig toch?

Zelf maken is een optie, maar daar heb ik nu even geen zin in en de tijd niet voor.
Ik ga (lekker makkelijk) deze keer voor kopen en niet zelf bouwen.

Over bouwen gesproken, gisteren nog even bezig gewesst met een van de wapens op het bootje.
Beetje zitten expirimenteren met airbrush en kleuren om iets van schnellbootweiss te krijgen met het geen wat ik in huis heb.
Suf zitten zoeken naar kleurcodes op het net maar niet veel zinnigs kunnen vinden helaas.

Back