Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Voor het slapengaan nog even een nabeschouwing bij het varen....

Thuis gekomen en schnellboot opengegooid. Géén water!! Letterlijk geen druppel! Mijn systeem met rubberen raamafdichtingsband werkt dus goed! :banana:

Ik heb in totaal een 40 minuten gevaren op één accu. Deze steekt nu in de ontlader.

Mijn mooie schone bootje was wel heel 'schmutzig' . In die rivier vaar ik dus niet meer! Heb zeker twee uur gekuist om alle fijne vuil eraf te krijgen. Het water bleek overigens een fijn laagje onbestemde bruine substantie te hebben achtergelaten op de romp!! Vermits ik de waterlijn al had afgelijnd was dit helemaal niet nodig!! Weatheren doe ik zelf doorgaans ook liever met verf! Kuisen maar :roll:

Het weerbericht voorspelt al evenmin goeds.. Vrieskou 's nachts tot en met dinsdag. Veel tijd om te bouwen dus, weinig tijd om te varen. Zit ernstig te denken aan de opmerking enkele pagina's gelden over het bouwen van de 'Lenin' ijsbreker :mad:

Aan alle schnellboot fans een goeienacht gewenst! Slaapwel!

:sleeping:

Tja... 't was inderdaad "kaus bausen"! ;)
Dus de kachel in de schuur maar even opgestookt, compressortje aan en spuiten maar!

De voorzijde...
gespoten1hy4.jpg

en het achterdek:
gespoten2an6.jpg

De gebruikte verf is Tamiya Acryl. Op zich prima verf, alleen denk ik dat ik de romp overspuit met Enamel om wat ''stootvaster' te zijn.
(Eerst even een proefstukje om te kijken of er geen gekke dingen gebeuren)

Nu wordt het tijd voor de details... Altijd leuk werk!

Hallo Roel,

Mooie boot welke hoog op mijn verlanglijst staat.
Maar eerst maar eens de U-96 af...

Is het niet wat om de boot met mat lak af te spuiten?
Of geeft dat niet de stoot vastheid je je zoekt?

Laatst bewerkt:
Knappe foto's Roel!

Mooie kleur ook voor het dek! Is iets meer naar de groene kant dan het mijne, maar dat kan natuurlijk ook aan de foto's liggen?

Ik zag ook dat je dat vlak achter de eerste verhoging op het achterdek in een andere tint grijs gedaan hebt. Enige reden hiervoor? Ik had dat ook gezien in het boekje dat bij de kit hoorde, en vroeg mij af waarom dit was. In ieder geval iets waar ik rekening mee ga houden bij het volgende spuitwerk.

Werk je met acryl? Is dit niet gevaarlijk? het is toch watergedragen? Ik ben van begin af aan met enamel bezig. Idd even uitkijken met vernis op acryl. Ik gebruik daar de vernis van tamiya of modelmaster voor. Knap gedaan tot nu toe! Leuk dat jullie de draad levend houden!

Vanavond ben ik wat aan het klooien met alle kleine details voor de kalotte : de luikjes aan de raampjes, de traanplaatjes aan de zijkant en de toeter en antennes.

Vanavond verder nog voordek en kalotte definitief bevestigen en bijwerken met plamuur. Morgen heb ik een dag vrij, dus : laatste laag spuitwerk aan de kalotte, voordek en torpedobuizen.

Klein vraagje : Zowel in achter als voordek moet je een aantal klene gaatjes maken (ik doe dit met een verhitte naald). Nu ben ik uit voorzorg ook de onderkant aan het dichtplakken met waterdichte tape tegen kleine lekjes. Is dit een stomme verspilling van tijd, of de moeite waard?

Groetjes,
Maarten

Knappe foto's Roel!

Mooie kleur ook voor het dek! Is iets meer naar de groene kant dan het mijne, maar dat kan natuurlijk ook aan de foto's liggen?

Klopt. Ik heb er een grijs/groene tint aan gegeven.

Ik zag ook dat je dat vlak achter de eerste verhoging op het achterdek in een andere tint grijs gedaan hebt. Enige reden hiervoor? Ik had dat ook gezien in het boekje dat bij de kit hoorde, en vroeg mij af waarom dit was. In ieder geval iets waar ik rekening mee ga houden bij het volgende spuitwerk.

Ik denk dat dat iets te maken heeft met het feit dat dit het geschutsplatform van de 37 of 40mm is.

Werk je met acryl? Is dit niet gevaarlijk? het is toch watergedragen? Ik ben van begin af aan met enamel bezig. Idd even uitkijken met vernis op acryl. Ik gebruik daar de vernis van tamiya of modelmaster voor. Knap gedaan tot nu toe! Leuk dat jullie de draad levend houden!

Ja, ik werk liefst met acryl. Dat is met RC-schepen niet altijd mogelijk, maar bij deze beauty dus wel. Eenmaal droog is het watervast, maar voor de zekerheid wil ik dus Humbrol vernis op de romp zetten.
Overigens: de romp wordt voorzien van een camouflagepatroon. Ja, ik weet het er is (bijna) geen referentie van een S100 met camouflagemotief, behalve één foto die genomen is rond een daglicht-actie tegen de invasievloot in Normandië. Ik heb hele mooie motieven in de diverse boekjes gezien; moet nog een keuze maken.

Klein vraagje : Zowel in achter als voordek moet je een aantal klene gaatjes maken (ik doe dit met een verhitte naald). Nu ben ik uit voorzorg ook de onderkant aan het dichtplakken met waterdichte tape tegen kleine lekjes. Is dit een stomme verspilling van tijd, of de moeite waard?
Groetjes,
Maarten

Mwahh... Een stomme verspilling van moeite en tijd kan het nooit zijn, maar ik denk dat wanneer je het item wat ín die gaatjes hoort, er netjes in lijmt het geheel wel waterdicht zal zijn!

Iets anders: ik heb me het hoofd zitten breken over een beetje koeling van de motoren. Waterkoeling vond ik overkill, maar een beetje frisse lucht mogen de motoren wel hebben... Zeker die middelste 380 Race.
Dus even gesnuffeld in de rommelkist... en wat vond ik? Een (brushless:D jawel!!!) processorventilatortje. Max toegelaten voltage: 12V.
Wat ben ik dus aan het doen: in het onderste deel van de achterste ventilatorunit snij ik een sleuf. In het dek hieronder komt ook een sleuf. Daaronder lijm ik die ventilater. Die koppel ik met een servosnoertje aan een van de accu's. Servostekkertje er tussenin, zodat het deksel gewoon los kan.
Op het moment dat de ventilator aan gaat, zuigt hij verse lucht via de originele ventilatorkap naar binnen, over de motoren heen. Via het achterste luik in de kap (kombuis) kan de lucht er weer uit. Dat luik staat op een kier, want het zeuntje had net de Kartoffelknödel mit Zwiebeln aan laten branden...
Het risico van water in de romp via deze opening lijkt met uiterst gering.
Ventilatortje verbruikt wel 20 mAh, 8O dus dat wordt een aanzienlijke bekorting op de vaartijd...;)

Roel,je schiet echt goed op!

Super idee van dat ventilatortje. Even kijken op conrad of ik zo'n ding daar kan bestellen. Anders morgen ff shoppen! Je vindt het toch niet erg dat ik dit gewoon overneem?

Tof dat je kiest voor de camouflage. Ik was nog aan het twijfelen, maar denk niet dat ik voor echte camo ga. Wel was ik erover aan het denken om het zeer lichtgrijze 'schnellbootweis' heel even net een klein beetje donkerder/blauwer te maken en zo een soort nevelpatroon te creeëren. Soort van tussenoplossing...
Op statische modellen gebruik ik meestal ook acryl. Het spuit mooi en het is niet zo'n geklooi met thinner en de rest van de chemica, nu ben ik dus begonnen met enamelen kan ik niet meer terug...

Hier wat foto's van hoe ver ik vandaag al ben. Te koud buiten, en, onder het kijken van het WK veldrijden... hebben jullie dat overigens gezien????:rolling:
het volgende al afgekregen :

Het voordek en de kalotte zitten definitief vastgelijmd. Meeste details op de kalotte. Seffens gaan de elastiekjes er af, als alles goed droog is, en dan werk ik af met plamuur waar nodig. Die kan dan een nacht drogen.

Takenlijst voor morgen : plamuur gelijk en gladschuren, dan paar dingetjes afplakken en badgeren...
De voorkant moet zeker nog eens, en ook het achterdek, als ik tijd heb. Misschien al dat neveleffect eens proberen...

De voorste torpedorails zijn eraf. hieronder plaats ik een extra vijsje om de naad van het achterdek mooi recht te houden. Zelfde vanachter aan de dieptebomrails.

Ziet er naar uit dat we snel een rudel zullen hebben!

Groetjes,
Maarten Cautereels

Laatst bewerkt door een moderator:
Rare boten zijn dit eigenlijks, lijkt wel een soort tank op het water.

Heren,

Druk aan het zoeken geweest naar adresjes voor een leuke prijs en toen kwam ik dit tegen...
Hier een stukje uit een beschrijving van de bouwdoos op het net:

"This model is big. So big in fact, that you have no hope of ever sneaking it into the house without SWMBO* finding out about it. Seriously, even the most wizened plastic ninjas - masters of camouflage and subterfuge - look at the box and shake their heads. Even if you sent the 'war department' away on an errand, there is no way to slide this kit into the depths of the stash without it sticking out like a sore thumb. So be warned that, in this case, semi-honesty is the best policy: "it was on sale" or "I won it in a raffle". "

SWMBO (spreek uit 'swimbo') = She Who Must Be Obeyed

Dit moest ik ook even opzoeken...

Ik denk een heel herkenbaar stukje tekst voor menig een hier...

Ziet er goed uit Maarten!!

Net een bouwdoos gevonden voor 95,= euro.
Geen idee of het een "koopje" is...

Nog tips waar te kijken of te kopen?

:rolling::rolling:

Hilarisch dat citaat! Is inderdaad waar!
Hoewel, voor 149 euro vind ik deze kit echt waar voor z'n geld. Zeker as je weet dat de Robbe s-boot 270 euro kost, en niet de helft zo gedetailleerd is!

Ze lijken inderdaad wat op drijvende tanks, zeker met die gepanserde cockpit. Dat hadde, de vroege modellen minder, zij hadden traditioneler stuurhuis. Ze is wel een stuk slanker dan een tank, en sneller ook!

:rolling::rolling:

@Joris : zeker een koopje!! Gefeliciteerd! Join the club!

Ik heb de mijne 149 euro betaald! Dat was wel toen hij juist uit was.

Welkom bij de schnellbootbouwers!

Groeten,
Maarten Cautereels

Ik begrijp dat zo rond de 149 een normale prijs is voor de bouwdoos?
Gelukkig heb ik de Robbe boot niet gekocht.
Heb er wel eens mee in mijn handen gestaan...
Nu o zo blij dat ik heb heb laten liggen in de winkel.
Ik ga ook voor dit model van Italeri!!!

Roel,je schiet echt goed op!

Super idee van dat ventilatortje. Even kijken op conrad of ik zo'n ding daar kan bestellen. Anders morgen ff shoppen! Je vindt het toch niet erg dat ik dit gewoon overneem?

:rolling::rolling: Haha!! Heb jij ergens "Registered Trademark" zien staan?
En je kan in de eerste de beste computershop zo'n ding kopen hoor... Daarvoor hoef je Conrad niet te hebben.

Jouw S-boot ziet er ook mooi uit. Ik zie dat je het grijs over de torpedobuizen hebt laten lopen, zo hebben in ieder geval een béétje verschil tussen de schepen!
Ook ik heb in het achterschip twee extra "vijsjes" (dat zijn toch schroefjes, hé??) opgenomen. Dit om eventueel wijken van achterdek aan romp te voorkomen.

Dat stukje proza is een bekend fenomeen onder modelbouwers.
Maar de kreet "SWMBO" kende ik nog niet... Ik heb ook zo'n type hier rondlopen. (Ze kijkt vrijwel nooit op dit forum)
Ehh...Joris: 95 Euro? Da's goedkoop. Die van mij was een stuk duurder!
Enne... Zou jij je onderschrift niet eens veranderen?
"Weib hört mit!"

Laatst bewerkt:
Dit is duidelijk off topic!!!

(maar wel aardig)

Naar aanleiding van het stukje proza over de SWMBO ben ik eens in m'n archieven gedoken.
Een aantal jaren terug schreef ik onder een pseudoniem wel eens stukjes in "De Tank", het blad van de TWENOT (TWEede Nederlandse Organisatie van Tankhobbyisten)
Eén van die stukjes heeft veel overeenkomsten met het engelse verhaaltje hierboven. Lees en huiver...

De Grote Verleiding.
Situatie? U gaat naar een bijeenkomst van de TWENOT. De flappentapper reed u moedig voorbij en u heeft nét voldoende euro’s op zak voor een bezoekje aan ‘Kleffe Hennie’ voor een bak koffie en een balletje mayo. Wél heeft u stiekum uw bankpasje bij u: je weet maar nooit... Eenmaal op de bijeenkomst loopt u een keer rustig langs de tafels met modellen: mooi werk! Even langs ‘De handel’, en ziet in feite weing wat uw interesse kan opwekken. Totdat....Die laatste stand, (van Rob of Ton) wordt u noodlottig. Daar staat hij: de kit der kitten, de ultieme verleiding in resin! Even blijft u staan genieten, totdat de gedachte aan uw banksaldo de overhand krijgt. Met ingezakte schouders en slepende tred loopt u verder. U bent er echter niet meer bij met uw gedachten. Steeds ziet u dat éne model in een diorama staan. Ondergrondje, een boom, een ruïne en centraal het model. Natuurlijk uitgerust met een gedraaide alu loop, etch-setjes voor het gereedschap, een totaal nieuwe bemanning... Ja, en uiteraard met tracks van Friul, want die zakken zo mooi door... Na de koffie en het broodje bal, in diep gepeins genuttigd, besluit u tot aankoop over te gaan. “Ik ben toch zeker kostwinner? Een avondje Yab Yum is duurder!” Met rechte rug bestormt u de dichtstbijzijnde flappentapper en tien minuten later heeft u het kleinood in handen. Bij de handelaar ernaast koopt u meteen dat eiken ondergrondje, drie meter verder de broodnodige assecoires: drie bemanningsleden in resin, nieuwe tracks, die prachtige messing loop (Drie Euro korting!! Kan je niet laten liggen!) en een setje etch-werk voor het kleine spul. Dan is de bodem van de portefeuille ook écht in zicht. Met uw trofeeën aanvaart u de terugreis. Ergens halverwege, op een parkeerplaats, pakt u het spul eens uit, en onderwerpt het aan een grondige inspectie. Hmmm.... Die romp bevat toch wel wat luchtbellen... En zijn dit nu wel de goede tracks voor die periode? Twijfel overvalt u. Temeer omdat het schrikbeeld van uw partner nu op uw netvlies verschijnt. Hoe zal zij reageren? “Ik smokkel het hele handeltje wel naar m’n hobbykamer op zolder...” denkt u nog optimistisch. Maar hoe reageert ze als ze de bankafschriften ziet? Paniek overvalt u, zweet gutst kruiselings door uw bilnaad. “Ze vermóórdt me als ze hier achter komt!” De rest van de reis wordt het gaspedaal niet meer zo diep ingedrukt. Eenmaal thuis komt DE vraag: “Heb je nog wat leuks gekocht, schat?” Uw partner kijkt u met een verwachtingsvolle glimlach aan. O, die reebruine ogen.... Op dat moment breekt uw hart, en u bekent uw zonden. Ze hoort het aan, begrijpend. “Dus je bent niet boos op me?” besluit u uw bekentenis. Uw partner geeft u een kus. “Als ik achteraf gemerkt had dat je tóch wat had gekocht, had je in de schuur kunnen slapen! Nu vind ik het alleen maar ‘een beetje dom’. Ga je tankje maar halen... Ik bel ondertussen Trees even op; misschien heeft zij zin om morgen met me de stad in te gaan. Ik heb gisteren zo’n leuke rok gezien bij die dure modezaak...”
Moraal van dit verhaal? Neem je partner mee naar bijeenkomsten van de TWENOT. Is beter voor hart en bloedvaten!
Scratch Writer.

Mooie vorderingen van iedereen.........Allemaal vaarklaar voor 16 mei?? Ben er nooit geweest maar we kunnen bijna een eigen hoekje oid oprichten.

Ik spuit sinds kort met revell acryl, het is wennen droogt snel en verstopt soms de spuit als je ff stopt om iets te draaien oid. maar resultaat is prima. Ik spuit 4 lagen zijdemat vernis op de romp en 2 lagen op de rest voor de kras vastheid. (Motip spuitbussen) De vernis droogt volgens de bus snel en harding binnen 24 uur, maar pas na een paar dagen is het echt hard en beschermd goed.

Ben nu bezig met (nog steeds) de electra en het geluid. fotos volgen als de draden knoop netjes is ingebouwd.

:-)

Zit zo eens te denken...
(zal wel al eens gedaan zijn)
Met al die (schnell)boten en U-boten, is het natuurlijk wel een geweldig gezicht om eens een giga vloot te maken en een konvooi aanval na te spelen...
zit je alleen met de zenders denk ik...

Maar goed, eerst maar weer verder bouwen...

Ik hoef i.i.g. niet de doos naar binnen te smokkelen daar er op het moment geen SWMBO aanwezig :proost::celebrate::music::thumbsup::banana:

@ Maarten,

Wat voor motor(tje) zoek je?
Ik heb hier een berg pc fan's liggen en kan zo aan meer komen.
Krijg ze van een maat die een zaak in PC's enz heeft.

Nog snel even wat foto's zonder elastiekjes :

die sexy, sexy boeg :worship:

Inderdaad, ik heb het grijs laten doorlopen over de torpedobuizen. Ik vind dit mooi, het accentueert de lijn van de boot en het voordek.

Het achterdek is wat frutselig op de naad en niet te stabiel. Het is echt nodig dat je dit versterkt met latjes aan de binnenkant, en extra vijsjes (ja dit zijn dus schroefjes) .

Gelukkig houdt mijn SWMBO wel van schepen, haar vader vaart zelf, Russische marine in Murmansk, op varende microgofovens ;)

Hilarisch verhaal Roel! :rolling:

Ik ga nog wat nadenken over dat ventilatortje. Misschien heb ik hier ook nog wel wat liggen. Heb nogeen kapotte labtop in de kast, dus miss sloop ik het daaruit.. is nog lekker stil ook. In ieder geval bedankt voor het aanbod!

Het zou inderdaad wel mooi zijn om eens een konvooiaanval te doen. Als we negen s-booten en een aantal LST's hebben kunnen we trouwens 'operatie Tiger' naspelen, de actie aan Slapton banks.

Gisteren was er overigens op BBC world news een stukje over de restauratie van S130, schijnt wat controverse te veroorzaken over het nazi verleden en de slachtoffers die S130 gemaakt heeft. Ik vind heteen mooi initiatief die restauratie. Hopelijk zullen wij wel wat vlugger klaar zijn.

De groep breidt blijkbaar uit! Ik ga echt proberen voor 16 mei, ik wil echt niet missen zijn om daar met een hele hoop s-booten te zijn., maar vanuit Antwerpen is dit dus een roteind rijden om alleen te doen! Misschien eens horen in mijn club of er nog mensen gaan.

Ik ga nog wat bijwerken, hier en daar plamuren, hoewel dit heel goed meevalt: alles sluit nagenoeg naadloos aan. dan alles een nachtje laten drogen en dan kan ik morgen spuiten.

Groetjes,
Maarten Cautereels

Laatst bewerkt door een moderator:
Joris, Maarten:
Ik heb er zo'n ventilatortje voor gebruikt: (Zonder dat blauwe geval er onder)
998887_BB_02_FB.EPS.jpg

Kost nieuw een tientje of zo.

Back