Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Zoals beloofd, en met mijn excuses voor de vertraging : enkele foto's, alles staat in een basislaag verf, rc is ingebouwd en ik ben aan het prutsen met kleine plastieken dingetjes!

Echt wel geluk gehad met de vondst van die flakvierling. Even een oproep aan iedereen : een foto van een schnellboot met vlakvierling gemonteerd zou héél welkom zijn! Ik weet nog niet wat voor affuit dat ik voor dat ding moet maken. Ik kan wel de pansterplaat uit de kit van de tank gebruiken om een schild te maken., maar de sokkel stelkt me voor raadsels...

Het achterdek en is watergedicht : L latjes tegen de romp en dan daarop rubberen raamdichtingsband met superglue vastgemaakt. Indien nodig kan ik daar nog vaseline opsmeren, maar met de schroefjes van de kit kan ik dit aardig en waterdicht vastzetten. Kan ook grotere schroefjes kopen.

Verhoging op het achterdek, zelfde procedure. Achterdek verder nog verstrekt met 4 ABS stripjes binnenin.

Het voordek en de kalote staan er los op,het binnenste bruggedeelte is af.

Ik ga volgende dagen proberen om het voordek en kalotte af te maken, vastmaken en sealen. Lijkt mij een klus waarvoor ik putty zal nodig hebben. Om zeker te zijn van een goeie seal van de kalotte en de romp, ga ik de kalotte aan de zijkanten laten klemmen in die pansterplaten op de romp, sealen, laten drogen, afschuren, en terug airbrushen.

daarna verder de kleine details afwerken, en dan alles op deze basisverf weatheren en juist schilderen.

Ik hoor graag jullie reactie en vooral tips. Alvast bedankt!

Maarten

aanvullinkje ;

Ik ga niet één van de drie versies in de kit maken. Ik ga een model met flakvierling en andere kentekens maken. Ik ben dringend op zoek naar foto's, documentatie of info over s-booten met de flakvierling!

Alvast bedankt alweer!

Groetjes uit Antwerpen!

Maarten

Maarten 123

Kijk even terug, ergens staat links voor een PDf boek (2 boeken in aparte) links. Weet niet of ze het nog doen. Staat misschien wel een foto in, vierling kom je niet veel tegen
op de S100 wel op de 38 serie en misschien ook op de 38B met kalotte. Op de S100 nog niet gevonden. Zoals Roel al zij is het een ammo kwestie. Te veel om mee te nemen. Wel een mooi detail. Kijk ook naar mijn achter geschut, het scherm heb ik zijvlakken gegeven, niet alleen voor omdat het mooi is, maar vooral om de kleine onderdeeltjes beter vast te zetten en te beschermen tegen het RC gebruik.

De jouwe staat ook al in de verf, schiet ook al op. Wat me opviel is dat het donkergrijs niet over de torpedo covers gaat, komt dat nog? De ets delen die op het dek her en der komen, zijn niet gelijk aan de houten latjes en hebben de kleur van het dek. Ik denk metalen stripen voor anti slip op het dek, hout zou te dik en struikel gevoelig zijn.

Hallo;
Ik heb een tijd je geleden nog eens de voorganger van jullie boten gemaakt
Volledig zelfbouw,ik heb de bouwdoos op 1/72 vergroot naar 1/35.
De bemanning waren de soldaten die hier een paar pagina's terug besproken werden.
De boot is nu niet meer in mijn bezit,toch een paar pics van de boot in zijn element.

DSC01578.jpg

DSC02515.jpg

DSC01948.jpg

DSC00080.jpg

Grtz...

Marc

Hallo iedereen

Welkom in het draadje Marc! Mooie s-boot heb je daar! Knap gedaan als een volledige scrachbuild, dat zou ik nooit kunnen! Heb je foto's van de bouw ook? De rails en de dieptebommen zij ook erg mooi gedaan!

Interessante beschildering ook! Is dit patroon ook gemaakt naar een echte boot. De camouflageschilderingen van de s-klasse blijven zo'n mysterieuze affaire. Ik vind het wel iets hebben boven zuiver geweatherd 'schnellbootweis'. Jammer genoeg nog weining of geen afbeelding van een gepansterde boot tegengekomen met een camouflagepatroon :(

Welke motors gebruikte je? En vooral, hoe gedraagt hij zich op het water?

Maarten, Bedankt voor de tips. Af één van de links heb ik inderdaad dat pdf document kunnen halen. Het staat nu op stick en ik print het morgen op kantoor uit (we hebben daar een goede laserprinter, en vooral, gratis toner en papier.)

In antwoord op je vraag : ik plande eigenlijk om die cover boven de torpedobuis lichtgrijs te houden, en zo af te wijken van de kit. Ik ben trouwens ook op zoek naar iemand om stickers bij te laten drukken om over te gaan naar een ander insigne.

Ik heb ook ziten nadenken over die ets deeltjes voor het dek, aan foto's te zien denk ik ook metalen strips of zo.. Antisliplaag?

Deze avond nog wat bouwen aan dek en binnenin piepschuim plaatsen. Aleen is dat spul rottig om te snijden.

Vandaag al wat gevonden over die flakvierling en een mooie foto gevonden van dat ding op een scheepsaffuit. Zal ik wel even posten.

Nog veel bouwplezier iedereen!

Hallo Maarten

Heb even gesnuffeld in wat documentatie en alleen een tekening van de S174 kunnen vinden met achterop de Flakvierling.
De affuit lijkt anders dan op jouw foto, maar ja... een tekening blijft een tekening.

Naar aanleiding van de vaartest van afgelopen zaterdag toch de koppeling tussen middenmotor en schroefas vervangen door een cardan-exemplaar. Het stukje siliconenslang wat ik als koppeling gebruikte was niet zo blij met het hoge toerental van de middenmotor. Bij de buitenste motoren (Speed 400's) geeft siliconenslang geen problemen.

@Marc: Mooie foto's en precies passende camouflage!

Maarten 123,

Je schijnt transfer stickers te hebben voor inkjet. Ik zelf denk aan een spuitmalletje te laten snijden op het werk (sign bedrijf o.a.). Ik vind spuiten mooier dan transfers. Ben nog niet helemaal uit de versie, aangezien de tekens achterop en het zij insigne niet veel tegelijk voorkomen op de foto's nog geen overzicht oid gevonden.

Ben nu bezig met de 2 kilometer bedrading, een echt spinnenweb. Ik vaar met twee lipo's die ik kan schakelen met 3x 2weg relais dat is dus 2x5 + 2x3 + 1 + 3x2 draadjes dan in totaal 5 servos 5x3 draadjes snelheids regelaar met lipo safe 8 draadjes vervolgens 3 schakelaars voor diverse systemen 3x2 draadjes. dan de ontvanger en decoder 1x8 + 12+2 tel daar de diverse voedings lijntjes, 8 ledjes aan dek e.d. 6 controle benden deks 14 weerstanden, 2 printplaten, 4 setjes computerstekkers 1x25 1x15 en 2x9 polig, dan de diverse vertakkingen en splitsingen. en dan komt het geluidssysteem met 9 polige aansluiting, dan alle krimpkousjes en twee componeten epoxy voor waterdichtheid..........................oh ja soldeertin, gekleurde tape en 2 paracetamolletjes..........zucht een hoop werk!!!!!

Ik heb de draadjes (zeer ongelukkige woordkeuze) over lipo's parrallel allemaal gelezen en heb dus me het relais verhaal op de hals gehaald. ik wil vrij zijn in het gebruik, 1 of 2 of 1 in een andere boot etc etc. dus geen gezeur met tegelijk laden, hetzelfde houden etc............maar wel een hoop soldeer werk..........maar het werkt
En alle dure electronica is er in 2sec uit, en zo overgeplaatst in een andere boot.

De motoren (vergeten +6 draadjes) kunnen er bijna in en dan kan ik de waterkoeling afmaken, de slangen liggen al op hun plek. Heb net achter de ronding van de boeg in de kiel 3 schuine gaatjes gemaakt met slangen naar de motoren. de originele uitstroom openingen gaan ook als uitvoer dienen.

@ Maarten F,

Wow wat een grote plannen voor de elektronica/aandrijving/koeling! Ik hoop dat je van dit 'spinnenweb' wel wat foto's op je site zal zetten?
Ik hou het eenvoudiger, want ik ben maar een beginner, en eerlijk gezegd, jou installatie is ver boven mijn petje en mijn bescheiden vaardigheden :oops: Ik bewonder jullie wel om zoveel kunde!
Ik zou al lang geëlektrocuteerd zijn moest ik zoiets proberen. Bovendien heb ik een heilige schrik van lipo's wegens brand en ontploffingsgevaar. youtube staat vol 'interessante' filmpjes hierover.

Heel cool idee om de originele uitlaatpoorten te gebruiken voor de waterkoeling!

Ik zou je idee van de randjes aan de schilden van het geschut willen kopiëren, als je dat niet erg vindt. Je hebt gelijk, ziet er mooi uit, en biedt wel wat bescherming.

Over geschut gesproken : Ik las online (weet niet meer juist waar, maar denk bij prinzeugen) dat kanaalboten opererend vanuit Nederland en Frankrijk soms MG42 monteerden aan de zijkant/bovenkant van de kalotte. Een primitieve vorm van CIWS? Ik ben er ernstig aan het over denken om dit ook te doen. Ziet er nl mooi uit! Ik zou dan de helmhouders aan de bovenkant van de kalotte vervangen door 2x MG42 met munitiekisten.

De insignes staan nog op mijn 'nog te onderzoeken lijst', daarna verhuizen ze naar mijn 'hoe pak ik dit praktisch aan' lijst, en in derde instantie verschuiven ze naar mijn 'to do' lijst. Als ik overzichten of duidelijke voorbeelden vind, dan hou ik jullie op de hoogte!

@ Roel,

Zou je mij die tekening van s174 even kunnen bezorgen op mijn mail adres, of een linkje posten waar ik die kan vinden? Zou al een grote hulp zijn, zeker wat betreft affuit.
De foto die ik postte is van een Pools museum, en had het bijschrift 'flakvierling on naval mount' Natuurlijk stel ik me voor dat er wel meer variaties zullen geproduceerd zijn...
Ik blijf ook bij mijn cardankoppelingen voor de motors. Vind dit nl. steviger dan een sililconeslangetje. Alleen jammer dat die dingen lawaai maken!

Heb gisterenavond alle piepschuim binnenin aangebracht. Hoop vanavond verder te werken aan het achterdek en het voordek.

Morgen plan ik een vaartest, tenminste, als het weer het toelaat. Batterypack zit lekker in de trickle charger, dus als ik straks thuiskom, is die opgeladen.

Ik ken niemand met een groot vaarbad, dus moet naar de vijver in het park.Ik kijk daarom angstig naar de temperatuur en de viscositeit van het water. Zou nogal dom zijn om op een ijsschots te varen.

Aan alle Schnellbootkapiteins : nog een prettige laatste werkdag van de maand!

Groetjes,
Maarten Cautereels

Lipo's zijn best goed te gebruiken, als je weet hoe. een goede lader en een balancer ertussen klaar. Ze zitten ook in je mobiele telefoon, weliswaar als 1 cel en de problemen kunnen ontstaan bij 2 of meer cellen. Maar met goed laden is er geen probleem. Een bescherming tegen extreem ontladen in de boot en alles is veilig. Om zeker te zijn laad ik wel op een veilige plek. De laad tijd is naar verhouding erg kort, dus de gevaren zone is beperkt.

@Maarten:

PDF bestand uit dit draadje van het boek: "Schnellboot in action" (die had je natuurlijk allang gekopieerd;):D)
blz 157 van 177.

MG-42's op de Kalotte: Klopt, werd incidenteel gedaan. Overeenkomstig de blijvende order van Kommandant Schnellbootwaffe:
"Zo veel mogelijk munitie in zo kort mogelijke tijd op de vijand afsturen".

Had het veel zin, behalve psychologisch?
Naar mijn mening niet. De MG-42 (bijnaam "Spandau") had een uiterste hoge vuursnelheid en was daarom berucht bij de Geallieerde grondtroepen.
Maar: een hoge vuursnelheid heeft ook nadelen. Een schutter kan een mitrailleur met hoge vuursnelheid moeilijk in bedwang houden, zeker als daar geen stevige affuit onder zit. Het ding "loopt weg", in het geval van de MG-42 naar rechts boven toe.
Tel daarbij op dat het wapen op de brug van een relatief klein schip staat, wat met een rotgang door de zee stuift, bediend door een staande schutter die ook nog eens last heeft van buiswater in het gezicht... Weinig kans op veel treffers!
Bovendien: Wat is de taak van de man op de brug tijdens een actie?
Z'n boot commanderen en z'n kostbare torpedo's op de juiste manier in het water krijgen. Niét om John Wayne te spelen met een (naar marinebegrippen) proppe(n)schieter.

Dus: ja, het kwam wel voor maar was niet structureel. Er is in bovengenoemde PDFjes ergens ook een foto te zien van MG-affuiten op de brug van een S-100-type. Volgens mij een simpele stalen poot op de Kalotte gelast met een aanpasstuk voor de MG.

Hoi!

Ben even aan het surfen geweest (kalm namiddagje op het werk ;)).

Volgende zeer interessante foto uit het Bundesarchiv tegengekomen voor degenen die mijnen plaatsen op h et achterdek, waaronder dus Maarten F.

Hier is ie dan :

full

Een bende s-booten in een bunker, waarop duidelijk de mijnen. Ik vermoed dat het wel om een oudere klasse (s38) gaat. Je ziet heel mooi de mijnen en hun ankers!

@ Maarten : Niks negatief bedoeld over lipo's hoor. Ik zei gewoon dat dit technisch nog een brug te ver is voor mij. Ben zo geen expert op alles wat met electronica te maken heeft.

Zie zeker de voordelen in van de Lipo's : lichter, kortere herlading, kleiner... Spijtig genoeg geen spek voor mijn bek :(

Probeer vanavond nog wat foto's te maken, en anders zeker mogen tijdens het varen (als water niet bevriest vannacht).

Groetjes vanop het werk!

Maarten Cautereels

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Roel,

Bedankt voor de info over de MG's !

Ik heb het boekje al uitgeprint, maar nog niet kunnen lezen. Afweging tussen bouwtijd/leestijd. Mijn meeste opzoekwerk doe ik tijdens de daguren op het internet :pc: ;-)

Ondertussen de bewuste afbeelding met de MG affuit gezien : lijkt me niet echt moeilijk om na te bouwen, dus ga ik het bij de detailafwerking wel integreren. Inderdaad, het praktisch nut van dit wapen op dit type boot valt ernstig te betwijfelen. De nauwkeurigheid bij een flinke vaart moet ondermaats geweest te zijn :sniper:Maar esthetisch is het wel mooi, zo'n beetje aankleding van de boot. Vind trouwens die MG42 een zeer mooi wapen. Wist je dat die vandaag nog gebruikt wordt, o.m. door het indische en pakistaanse leger?

Heb trouwens gemerkt bij het googelen dat er zeer veel onvertaalde Duitstallige info te vinden is! Gelukkig heb ik dit taaltje een beetje geleerd in een lang vervlogen verleden!

Auf weidersehen!

Het plan voor vandaag was dus om te gaan varen! Enthousiast vertrok ik naar de vijver van de plaatselijke modelbouwclub.

Daar aangekomen stelde ik vast dat het water niet zijn normale vloeibare vorm had :bad-words:

Donderwetter!! Wir sind eingefroren!!!

De boot blijjkt mooi op de waterlijn te zitten, de trim zit goed! Dat is dus al gelukt

Dan maar een Trappist drinken in het clublokaal.. Tot één van de oudere leden daar me een tip gaf. Door het park loopt het riviertje De Schijn : een snelstromend vervuild beekje eigenlijk. Door de stroming bevriest dit bijna nooit.

Maar, voegde de man er aan toe, je hebt al een behoorlijk krachtig bootje nodig om in de stroming te varen en te manoevreren. Mar wacht eens.. had ik nu net niet zo'n bootje? :yes:

Op naar de rivier : de oevers waren steil, dus een hele truuk om de boot in het water te krijgen. Maar uiteindelijk :

Aan het varen in de stroming! De dame deed het prima en is zeker sterk genoeg voor de stroming! Stukje rivier uitgezocht met niet al te veel eenden en zichtbare onderwaterobjecten (hoopte ik)

Maarten, je kan binnenkort een bezoekje verwachten van de "Zware Jongens" van de plaatselijke ijsvereniging, wegens "het opzettelijk creeëren van een potentieel kluunparcours op een plaats die daar niet voor bedoeld is".

Foei toch... Een wak maken om je modelboot even te laten drijven...
Nu kunnen er weer allemaal milieuridders gaan roepen dat het zo slecht gaat met het klimaat. Immers: "er ontstaan spontaan wakken in het ijs!"

En een ex-presidentskandidaat van de VS kan weer een film gaan maken.
Allemaal jouw schuld!;)

verschillende foto's tijdens de vaart. Ze geeft een heel mooi vaartbeeld: mooie boeggolfjes en zog. En vooral ze is snél!! Zeker stroomafwaarts :thumbsup:

De wendbaarheid is zoals al eerder op het forum beschreven. Met de drie niet-schaal roeren valt het nogal mee.. Hoewel een u-bocht toch twee scheepslengtes in beslag neemt.

De vergelijking met de Starfighter is récht op! Leuk om te varen toch, deze s-boot! Spijtig genoeg had ik nu ook niet zoveel plaats in dit beekje en kon ik haar niet tot het uiterste testen. De acrobatische toestanden komen nog wel als de vaarvijver ontdooid is.

Beste Roel,

Een wak maken was zo ongeveer het enige dat ik kon doen. Het is blijkbaar om één of andere reden verboden om strooizout of antivries op het ijs te gooien :confused:

Jammer....

Back