Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Die dingen heb ik zo liggen! :-)
Alles met motor e.d. gaat voor dat het weg gegooid wordt hier eerst even onder de loep.
Altijd handig een extra motor(tje).

De meeste ventilators zijn 12V (computervoeding) echter er zijn er ook van 6V of 5V. Ik heb een mini ventilator van 6V op mijn snelheidsregelaar zitten. Deze gevonden bij Conrad. Je hebt ze zelfs van 2,5 x 2,5 cm. Dankzij de snelheidsregelaarventilator (3x woordwaarde) heb ik aardig wat luchtstrooming. Daarnaast wat waterkoeling. Zoals eerder gemeld ik gebruik de M4 assen en 370 motoren verwacht ik bij topsnelheid toch een beetje wat warmte. En extra koeling kan nooit kwaad en het scheelt wat amps.

Over de ventlatortjes... Ik was ook aan het denken aan conrad, ik zit op 7.2 en computerfan zou niet zo goed werken. Morgen ff bestellen online.

Ondertussen de situatie op het voorek en de brug eens nader bekeken. Bij de zijkant van de kalotte de randjes wat bijgewerkt met scalpel en schuurpapier. De rest van de kiertjes zijn zo klein dat ik met er met plamuur niet aan waag. gouden regel: If it's not broken, don't try to fix it!

Ik ga er gewoon een keer over met de revell contacta lijm met het naaldje, en dat vult de kiertjes ook. Morgen overspuiten.. Kan al bijna niet meer wachten !!

Slaapwel iedereen, en tot morgen!

Groeten,
Maarten Cautereels

Foto's staan weer op mijn site, stuk of 8 met een hoop draadjes.....!

Was ook een experiment om met m'n iPhone direct te uploaden naar de site,
kwaliteit is minder maar de techniek is leuk!

"Een hoop draadjes", zegt 'ie...

Man, zoveel spaghetti is er in heel Italië niet te vinden!
En sinds wanneer hebben Schnellboote Dolby Surround systemen?
Is dat in het kader van "psychological warfare"?

Welnee geen dolby Surround gewoon Bose 1.2 systeem..........ook duits!

Kokertjes op speakers versterken het geluid, de deksel in het dek dempt het weer.
Wil wel wat kunnen horen, geef toe met volume maximum.........sorry wat zeg je!!!
Heb mooi geluid liggen van 3x V12 benzine en de Robbe diesel, die laatste is erg luid
maar wel meer diesel, de V12's starten mooi en "jagen" meer. Ik weet niet wat ik ga kiezen......ik denk diesel in de S100 en de V12's in de PT zoals het hoort.

Oh ja dit is nog de helft van de draadjes, servo's van het dek, verlichting en geluid moeten nog komen.................... Als alles netjes is en afgebonden lijkt het echt minder hoor! Mijn princiep is alles overzichtelijk en degelijk. Heb alle electronica er in 5 sec. uit, maar dat betekend wel wat werk in het schip........!

Heb mooi geluid liggen van 3x V12 benzine en de Robbe diesel, die laatste is erg luid
maar wel meer diesel, de V12's starten mooi en "jagen" meer.

Hoi Puffin,

Wat is dat voor geluid / modules? Kun je van dat V12 geluid eens wat op het forum zetten? Ben erg benieuwd, het zou ook mooi in mijn MTB kunnen passen. Die heeft drie Merlin V12's aan boord.

Hebben jullie met de S-100 niet de mogelijkheid om een luidspreker onder het dekhuis te plaatsen? Als je die dan onder een open vlonder zet is de hele boot klankkast zodat je een flink volume en een mooie klankkleur krijgt.

Hmm misschien iets voor na de pt 15 :D
Dan heb ik een Duitser, een Jap en een Brit in de haven( Dark class):rolleyes:
grtz yoshie

De drie V12 geluidsmodule is van de wijlen JJC electronics, dus geen mogelijkheden daar.
Een bedrijf in Canada (ff googelen) heeft een redelijk dure module met de 3 V12 + 4 andere geluiden 185 canada dollars. Action in de UK heeft wat en een Schots bedrijf heeft het een en ander hier de links:

Action Electronics

RC Model Workshop Home Page

Model Solutions of Canada Ltd. - Amazing R/C Sound Systems - Sound Modules

Ik heb nog een bofors en 20mm. van JCC liggen inclusief servo control
(dwz hij draait - schiet- en drait terug) Heb alleen wat storing erop en moet
nog wat zien te programeren, wat niet echt lukt en JJC is dicht dus geen hulp.
Probleem is dat hij uitzich zelf geluid blijft geven, ook als je dat niet wilt...Iemand???

De Canadese heeft mijn voorkeur omdat je ook eigen sound kan toevoegen helaas
werkt dit met (glad ijs) die #%$%#$ windows......en ik heb MAC. Action is redelijk simpel en de Schotten is vergelijkbaar met JJC weinig keus nog en je moet appart een versterker e.d. aanschaffen, werkt wel met JJC voor degene die dat nog hebben liggen.

De drie V12 is echt een hoog toeren "turbo" achtig geluid, moter slaat ook af na X tijd en start op zodra je gas geeft, erg mooi. Is dus beter dan de gegenereerde diesel ruis van robbe, wat wel weer overeenkomt met de lage toeren van een diesel.

Het budget voor de S100 is zoals gebruikelijk bij elk project flink overschreden, dus ik ga puzzelen met wat ik heb.

De "turbo Intercooling" voor mijn motoren even gevisualiseerd:

Onderzijde motorendek:
luchtinlaat1od1.jpg

Ik heb een paar plaatsjes ABS om de ventilator gezet om de luchtstroom enigszins te leiden. Anders vliegt de lucht naar de zijkant van het ventilatortje weg en wordt nauwelijks over de motoren geleidt.
Wellicht zet ik er nog schuine schotjes in om het luchtvolume nóg meer te kanaliseren.

luchtinlaat2ay7.jpg

Sleuf in het motordek. Voor de duidelijkheid: dit is de vent voor de (echte) middenmotor.

luchtinlaat3gy8.jpg

Eerst deel van het deksel erop gezet

luchtinlaat4uv0.jpg

Tweede deel van het deksel erop gezet. De pijlen geven de binnenkomende luchtstroom aan.

Aan de buitenzijde niets te zien, en toch ventilatie.
Het kabeltje wordt uiteraard nog netjes weggewerkt en de (nog ruwe) randjes netjes geschuurd...
Functionele test is (in het rookgedeelte van het NMC) uitgevoerd met de dochter van de Weduwe. Voor beide partijen een uiterst bevredigend gebeuren...;)

Goeienavond iedereen.

Wow Maarten! Dat zijn een hoop draadjes! Spaghetti heeft er niets tegen! ongelofelijk! Hoe weet je dit allemaal uiteen te houden? Heb je daar tevoren een schema voor uitgetekend of zo? Lijkt me meer iets waar je al tenminste ingenieur electronica moet voor zijn! Ook het solderen lijkt me de hel. Heb jij hittebestendige vingers of zo? Jij zal niet alleen een boot hebben die ongelofelijk geschilderd is, maar ook met de nodige gimmicks.

Complimenten op de Bose suround system :D

Dat je budget overschreden is, lijkt me nogal wiedes. Ik wou dat ik zo'n budget had. De SWMBO, en het budget over het algemeen, weet je wel...

Bedankt voor de grafische uitleg bij de ventilatie Roel! Mijn venitilatortje op 7.2 is besteld bij conrad die hadden er kleintjes, komt normaal met depost aan op woensdag of donderdag. Ik volg dan gewoon jou plan Roel, en ik zie dat volledig goedkomen!

Vandaag heb ik wat geschilderd en wat achterdek gedaan. Ik heb als experiment een iets donkerdere tint grijs over romp,kalotte en voordek gespoten in een soort netpatroon, soort 'camouflage light'. Ik dacht dat dit wel zou passen bij de noordzee 'by night'. Bij nader inzien moet ik hier nog eens terug over met een andere kleur grijs, of iets anders mee doen.
Ik vind dit namelijk maar niks. hier even een paar foto's om jullie mening te vragen? Kritiek is altijd welkom!

Gefliciteerd iedereen met de vooruitgang ondertussen. ben onder de indruk van de elektronica bij Maarten, en zeer blij met de praktische koelingsuitvinding van Roel! Geweldig!

Tot volgende keer alweer

Groeten,
Maarten Cautereels

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog snel even een klein vraagje,

die beugels op het achterdek voor en achter elke luchtafweer, wat denken jullie dat ze daarmee deden?

Mij leek het misschien logisch dat daar kabels werden tussengespannen en canvas werd overgetrokken, zeker in de middelandse zee, bij hevige zon?

Enige ideeën hierover? Nu staan bij mij de kitversies erop, nogal frutselige plastiek, die met de tijd vervangen zullen worden door messing exemplaren, leek mij wel leuk om daar dan rolletjes 'canvas' aan te bevestigen....

Het was maar een idee.

Groetjes,
Maarten

Die beugels zijn om de loop van een geschut zo te leiden dat een zeer geconcentreerde schutter niet per ongeluk - tijdens het volgen van een vijandelijk vliegtuig - de kapitein aan flarden schiet, geen canvas er tussen volgens mij. bij het originele middelste geschut zit een extra stang in het midden die vergenoeg komt om de beugels te volgen.

Maarten F. heeft gelijk m.b.t. die stangenstelsels.
Als bijkomend voordeel zal er in een haven rond de Middellandse zee vast wel eens een stuk doek overheen zijn getrokken, maar dat zullen eerder camouflagenetten zijn geweest.
(Overigens geven die ook schaduw, maar dat terzijde)

In de ondertussen bekende boekjes zie je dat de Deense Marine, toen zij de S-Boote na de oorlog in gebruik namen, uit veiligheidsoverwegingen deze stangen uitgebreid hebben. Dit omdat de Denen wat meer antennes op hun opbouw hadden staan.

Ook bij mijn S-100 zijn deze stangen ondertussen uit messing gemaakt om stevigheid te waarborgen.

Maarten: ik vind je camo er prima uitzien!

Maarten, Roel,

Bedankt voor de info over die stangen! Het lijkt mij inderdaad nogal handig als je zo'n systeem hebt om te voorkomen dat je boot en je bemanning veilig zijn in een gevechtshandeling. Nogal moeilijk om tegen 40 knopen over de zee te jakkeren als je brugbemanning doorzeefd is met eigen luchtafweer.

Ik ga deze constructies ook uit metaal doen. Net zoals die rottrapjes naar de brug, en het stuk op het achterste stuk van de brug. Ik ben nog aan het twijfelen over de railings?? Wat doen jullie? De kit versie ziet er eigenlijk wel gedetaileerd en stevig uit?

Ik heb overigens nog inox staafjes liggen van diameter 0,75 en 0,50 (je weet wel, voor servo's) die hier perfect voor kunnen dienen, Dan moet ik geen messing gaan halen. Plooit wel wat moeilijker, maar is te doen. De tussenstukjes doe ik dan gewoon met superglue.

Ik had die stang gemonteerd op het geschut ook al gezien, maar nam aan dat dit iets te maken had met de richtmiddelen op het geschut, en niet zozeer met die beugels. In ieder geval iets waar ik moet aan denken om er zeker op te zetten als ik die flakvierling monteer! Bedankt dus!

Het hele verhaal van die beugels doet mij (totaal of topic) denken aan de film 'La grande vadrouille' van Louis de Funes, waarin een hééle schele Duitse soldaat met een MG een Duitse Fieseler Storch neerhaalt.:rolling:Nog altijd één van mijn favorieten.

Vanavond ben ik vooral in de weer met de dremel. Sleuf maken in bovendek en luchtinlaat voor de motor (zie Roel's foto's), en straks ABS doosje maken voor de fans (=ventilators).
Morgen of overmorgen verwacht ik bezoek van taxipost met mijn bestelling van conrad, dus dan staat alles klaar om in te bouwen. Ik heb overigens één ventilator extra besteld, ze waren immers maar 5,95/stuk. Vanaf 10 euro most ik geen portkosten betalen ;) . Dus heb ik een reserve, of kan ik het andere exemplaar in tegengestelde richting geschakeld onder de uitlaat zeten voor betere doorstroming. Nog even bekijken, ook in functie van de belasting op mijn accu.

De camo.. wel... ik weet het nog altijd niet. Als ik het zo voor even bekijk, ziet het er best wel goed uit, maar hoe langer ik erop blijf kijken, hoe meer letters en cijfers ik er in zie :confused:... Ik ga gewoon met een blauwgrijze tint nog wat accenten aanbrengen.. missschien wat schaduwen, en met de weathering erover hoop ik dat het wel goedkomt. Zo ben ik dus bekeerd om toch een s-boot met camo te bouwen.

Ook al off topic : ik heb juist met SWMBO vakantie geboekt voor de zomer. Eén week St. Petersburg, Eén week Zaozersk (Mursmansk150), nabij Zapadnaya Litsa, omdat de familie daar is in de zomer als schoonpapa daar werkt ... Voor de kenners.. Ik hoop met goede foto's terug te komen!

Veel bouwplezier iedereen!

Groetjes,

Maarten Cautereels

Laatst bewerkt:
Nou, als we dan toch al :offtopic: zijn:

Ondergetekende reist morgen af richting Neurenberg om daar samen met de andere redactieleden van Modelbouw Aktueel te kijken of de heren fabrikanten al gehoord hebben van het woord "kredietcrisis" en dit in hun "Neuheiten 2009" verdiskonteerd hebben...

Kortom: ik ben even drie dagen "uit de verbinding", tenzij dat ik op de Neurenberger Messe ergens een onbewaakte PC met Internet kan arresteren.
Dan zal ik jullie op de hoogte houden.
Lekker doorbouwen, dan heb ik vrijdag weer wat te bekijken en te lezen!

De camo is (vind ik) prachtig en ziet er erg goed uit!!!
Zeker iets om voor me zelf te overwegen!!!
Weer een (airbrush) uitdaging. Altijd voor in om iets nieuws te proberen!

Goed werk heren!

Hoop dat je het nog leest Roel,

Mocht je een setje S100 crew toevallig ergens zien liggen.........!!!!!
kun je er denk ik wel een paar slijten hier.... Denk trouwens niet dat ie al uit is!

Maarten: Neurenberg is geen "koop"- beurs; het is een beurs voor handelaren, detaillisten en de pers om te laten zien wat er dit jaar uitkomt.
Ik ga wél even naar Italeri toe om met ze te praten en te kijken of er een crewset is cq komt.
En ze lekker te maken met een lang artikel in de MbA...

See you!

Snelle laatste reactie voor het douchen...

Het crewsetje staat ook hoog op mijn verlanglijst! Hou ons op de hoogte, niet alleen over dit, maar ook over andere interessante ontwikkelingen!

Goede reis und viel Spass Roel! 0ppassen voor die halve liters Duits waterbier!

Groeten,

Maarten Cautereels

Back