Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Jolie, Charlotte Fixit en Jos -1972 dank je voor de complimenten, inderdaad het lijkt of die smile steeds groter wordt van mijn broer.;)
Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling voor het project.

We gaan verder met de zijbeplating van de superstructure.

Bekijk bijlage 571246

Hier is de CNC machine de eerste plaat onderdelen er aan het uit frezen, de vierkante 124 ventilatie gaatjes heb ik er uitlaten frezen met een 1mm freesje daar had de machine 4 uur werk aan
het er uit te frezen.

Bekijk bijlage 571247

En dan is dit het resultaat.

Bekijk bijlage 571248

Het nodige zetwerk om de plaat van 0.5 mm een beetje sterkte te geven.

Bekijk bijlage 571249

En hier de beplating gemonteerd, gelijk een uitsparing in de plaat er uit gehouden om de hoofdschakelaar te kunnen bedienen.

Bekijk bijlage 571250

Hierbij nog een plaatje van hoe dat er uitziet bij de 1:1 kraan.



Bekijk bijlage 571251


Bekijk bijlage 571252

Nog een stuk plaatwerk om het laatste gedeelte af te schermen.

Bekijk bijlage 571253

En zo ziet het eruit als het gemonteerd is.



Bekijk bijlage 571254

Hierbij nog een plaatje om de verschillen op te zoeken.

Bekijk bijlage 571255

Van de week nog op een open dag gestaan, van het Horizon College, en dan is het gelijk een mooie gelegenheid om de kraan even te wegen voor het transport.
Tot zover is de kraan op wat details na gereed en dan gaat het alleen nog om de telescoop giek die gemaakt moet worden, en daarmee probeer ik met het totaal gewicht van de kraan onder 50 kg te blijven.

Wordt vervolgd
Groet Leo.
Tijd om weer eens wat meer te doen dan 'leuk' aan te klikken. Ongelooflijk wat voor oplossingen je steeds weer weet te bedeken Leo. Schitterend werk!
Gr. Peter
 
upload_2024-2-19_9-39-44.png


Ik zie wel een verschil, die van jouw is de luxere uitvoering.
Mooi gedaan.
 
Schitterend weer Leo ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::worship:
Maar nog 10 kg over voor de giek? :eek: vraag me af of je dat gaat redden, maar we zullen het zien ! :rolleyes:

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Iedereen bedankt voor de lovende reacties , ik ben al wat gewend, maar dat er in een week tijd 1800 keer naar een update wordt gekeken :) en al die reacties doet me wel goed.:worship:
Arie miste de weegschaal van 1:1 kraan! Wat ik nu gemaakt heb is de LTM 11200 in transportmodus zonder hoofdmast en dan weegt de 1:1 machine 108.000 kg (108 ton) mijn model weegt 2700 keer lichter;)
Jolie de naam zal in ieder geval mijn eigen kraanbedrijf in oprichting zijn, maar wat het moet worden ben ik nog niet helemaal uit.
Charlotte en Fixit, het streven is rond de 50 kg uit te komen, maar er is nog wel ruimte voor een kilootje meer.;)
Sander en Graafie, ik probeer wel zo dicht mogelijk bij het echt ontwerp te blijven, en dan vooral de in het oog vallende onderdelen.

Na de open dag op het horizon College had ik verschillende problemen met het bewegen van verschillende onderdelen, dat heb je altijd als je een demo hebt.:(
1 De mastcilinders gingen schokkend omhoog en omlaag. ( draagvlak van de borstels op collector was te kort)
2 De cilinder van de cabinearm ging niet meer omhoog en omlaag. ( draadbreuk op de printplaat)
3 Op het eind van de avond waren de kabels van de ballastlift naast de kabelrollen gelopen.
4 De vrijloop van de bovenwagen t.o.v. de onderwagen was te klein.
Daar, van de week dus oplossingen voor gezocht.

20240220_140332.jpg

Een vulring gemaakt van 1.5 mm om de bovenwagen te verhogen t.o.v. van de onderwagen, en dan is de CNC machine toch een prachtige uitvinding.
Binnen een uurtje heeft de CNC machine deze vulring gemaakt met 60 gaatjes erin en alle boutjes passen zonder overmaat.

20240223_225415.jpg

Hier zie je de vulring direct onder de draaikrans, uiteraard alle 60 inbusboutjes langer uitgevoerd.



20240223_225304.jpg

Deze onderdelen van de ballastlift zijn vervangen voor groter exemplaren zodat de kabel er niet meer naast gaat lopen.



20240223_225223.jpg

Omdat de hele ballastlift installatie eruit moest heb ik gelijk de kabelloop aangepast want die was bovenlangs de rollen en die moest onder de rollen door lopen.
Als straks de Jip lier er op komt, kan ik daar de gaten niet gebruiken en nu wel. Een paar foto's terug kun je zien hoe het was.





20240223_225209.jpg

Nog wat afdekking gemaakt voor de motorruimte en een rooster waar de tweede lier gemonteerd zou kunnen worden.
Er moeten er nog twee gemaakt worden, maar het is wachten op materiaal.

Ik hoop, voordat ik naar Ede ga met de kraan, alles onder controle te hebben.

Wordt vervolgd

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Vervelend als je machine niet werkt zoals je wenst, op een demo, maar de positieve kant is, dat er nú problemen naar voren komen, die nú opgelost kunnen worden, ipv als hij bijna klaar is, of al in de lak staat, dan is het balen.
Cor
 
Johannes en Cor bedankt voor de reactie, inderdaad de problemen kunnen zich nu beter voor doen, dan dat alles straks in de verf staat.

We gaan verder met hekwerk op de bovenwagen en de roosters op de plaats van de tweede lier.



20240229_104147.jpg

Hier de uitzetters voor het hekwerk en een aantal schetsplaten

20240229_143554.jpg

Het hekwerk ARBO veilig en uitgevoerd met schoprand.

20240301_150123.jpg

Het hekwerk is in verband met de hoogte van de kraan in te klappen net zoals bij de 1:1 kraan.



20240301_145917.jpg

Mijn opzichter was dik tevreden met het hekwerk en ook met de roosters over de plaats waar de tweede lier gemonteerd kan worden.

20210925_105940.jpg

Dit is een plek in het hekwerk waar de doppen van de hydraulische aansluitingen opgeslagen kunnen worden als de lier gemonteerd is, dit heb ik ook in mijn hekwerk zo uitgevoerd.


20240301_150324.jpg



20240301_150339.jpg



20240301_150507.jpg

De superstructure is op een paar kleine puntjes bijna gereed.

20240302_111244.jpg

Hier krijg je een goede indruk, hoe groot de machine is.

Wordt vervolgd

Groet Leo
 

Bijlagen

  • 20240229_172436.jpg
    20240229_172436.jpg
    168,9 KB · Weergaven: 102
Laatst bewerkt:
Hallo Leo,
Het ziet er allemaal weer schitterend uit,mooie details ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Ook de Arbo voorzieningen zien er super uit.:koud:
Kom zeker even bij je kijken in Ede .:)

Groetjes, Charlotte.:bye:
 
Dit zijn weer mooie details in een waanzinnig project Leo. Ik ben nieuwsgierig hoe je de mast gaat maken. Hopelijk kan ik dit jaar naar Ede om je model van dichtbij te aanschouwen.
 
Ha, Leo!
Dit is weer een update om van te smullen voor iemand die van de details houdt :worship: Dank je wel daarvoor!
Ook een compliment voor het perspectief waaruit je de foto's maakt, waardoor de nieuwe onderdelen bijna letterlijk tot leven komen :thumbsup:
Groet van Jolie
 
Marceline, Charlotte, Jos en Jolie dank je voor de complimenten.
Alle Leuk aanklikkers ook bedankt voor de belangstelling voor het project.
Charlotte en Jos, ik ben er weer bij in Ede, leuk weer om alle vakgenoten weer te ontmoeten.
Jolie
, dat is het leuke van het afbouwen dan kan je verder de details ingaan, mooi dat je er van geniet.

We gaan verder met een kleine update: De schaartrap die naast de kraancabine hangt.

20240301_142620.jpg

De gaatjes voor de sporten laat ik door de CNC machine boren zodat de afstand en de diepte allemaal gelijk zijn.

20240302_111520.jpg

De scharnieren gesoldeerd aan de bomen die van messing koker zijn van 6x4 mm.

20240302_152246.jpg

Nadat alle sporten gesoldeerd zijn, is dit het resultaat.

20240302_152723.jpg

De machinist was helemaal in zijn nopjes met de schaartrap.

20240302_152730.jpg

Na het in de kleur spuiten van de trappen, komen er nog zwarte rubbers onder de bomen.



20240302_152811.jpg

Even getest of de trap lang genoeg is om bij storing van de cabine arm in de hoogste stand, nog veilig beneden is te komen.



20100410dsc04289-.jpg

Hier nog een plaatje van de 1:1 cabine met schaartrap.

De laatste aanpassingen die ik van de week gedaan heb, zijn volgende week in Ede te zien.

Wordt vervolgd

Groet Leo.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top