Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Dank je Johannes, de klein stukjes zijn eigenlijk nog het leukst om te maken :)

We gaan verder met nog wat ARBO zaken bij de bordessen.

20231018_151759.jpg

De trap aan de rechterzijde van de bovenwagen gemaakt en gemonteerd

20231018_151809.jpg

Voor transport moet deze ook ingeklapt kunnen worden.

20231018_151750.jpg

Verder met de handgrepen en leuningen. Daarvoor eerst een buigijzer gemaakt om 3mm pijp te buigen met een straal van 6mm.

20231018_171024.jpg

En nog een hulpstukje gemaakt om de 3mm pijp uit te hollen met een 3mm frees.

20231018_173153.jpg

En zo houd ik de onderdelen op zijn plaats om ze met zilver te solderen.

20231019_132220.jpg

De nodige leuningen gereed om gemonteerd te worden.

20231019_133659.jpg

De leuning aan de linkerzijde.

20231019_132831.jpg

De rechterzijde gemonteerd, de tapgaten waren met het maken van de superstructure al geboord en met m2 draad erin getapt.

20100410dsc04304-.jpg

En hier nog een plaatje van 1:1 kraan met de trap en de bordessen. Het stukje hekwerk rechts, komt boven op de superstructure, maar dat moet ik nog maken.

Wordt vervolgd
groet Leo.

Laatst bewerkt:
Dank je Johannes, de klein stukjes zijn eigenlijk nog het leukst om te maken :)
Bekijk bijlage 557459
En hier nog een plaatje van 1:1 kraan met de trap en de bordessen. Het stukje hekwerk rechts, komt boven op de superstructure, maar dat moet ik nog maken.
Wordt vervolgd
groet Leo.

goedeavond Leo,
nou zie ik net dat de schetsplaat welke schuin onder dat traphekje zit op jouw kraan haaks staat op de liggende , en op de echte kraan verticaal naar beneden staat.
is dit een verschil in bouwjaar of over het hoofd gezien ?
toch weer een mooie stap verder, weet nog niet hoe mijn zondag is misschien kom ik wel naar naar goorn toe,.

mvg,
Roald

En weer een paar van die mooie kleine elementen :banana:
Geweldig om te zien hoe de leuningen gevormd worden en hoe perfect ze zitten t.o.v. de 1:1 kraan :worship:

Een mooie dag gewenst in De Goorn, zondag!

Laatst bewerkt:
Marc W dank je voor het compliment, zonder goed gereedschap was ik niet aan dit project begonnen.;)
Roald dat heb je goed gezien, dat de schetsplaten waarmee de leuningen tegen het frame zijn gemonteerd gedraaid zijn.
Dat heb ik bewust gedaan omdat anders de boutjes niet te monteren zijn, dus een kleine modificatie.
Jolie, dank je voor het compliment. Als ik een passende foto van de echte kraan heb, wil wel laten zien hoe dat in werkelijkheid is.
Ik ben benieuwd hoe groot de belangstelling in de Goorn morgen is, we zullen zien.
Groet Leo

Roald, leuk je weer even gesproken te hebben.
Sander, leuk de foto's, zelf geen tijd gehad om foto's te nemen.
Dank je Jolie, het lijkt er wel een beetje op, maar gewoon met beide voetjes op de grond blijven staan.;)
De journalist van de krant en van Tv-NH waren door de organisatie naar me toegestuurd en ze vroegen of ze mochten interviewen, dat ga je vanzelf niet weigeren, en ik denk dat ze voor de kleine Leo-tjes vielen.:)

Verder een hele mooie beurs gehad veel belangstelling en goed verzorgd een echte thuiswedstrijd.

We gaan verder met de Cabine arm.

20231020_111507.jpg

De plaatwerk delen uitgefreesd. De lange strip met buiglijnen is de evenaar, maar deze werd te dik en paste niet in de arm en is vervangen door koker 8x4.

20231020_132400.jpg

De eerste arm soldeer gereed. In de hoofdas gebruik een ik sleepring voor de stroomvoorziening naar de bestuurder cabine omdat de arm nogal een behoorlijke uitslag maakt.
De sleepring heeft twaalf in - uitgaande draden en is maar 6 mm dik. ( kan 300 omw. / min draaien)

20231020_170202.jpg

De eerste arm gemonteerd aan de tandwielkast en het bovenlager.

20231020_170239.jpg

De arm bestaat uit twee plaatdiktes de dragende horizontale delen zijn 1mm en de zijplaten zijn 0.8mm, en zijn verzwaard bij de lagerpunten.

20231021_150400.jpg

De middenarm is in het midden gedeelte dunner en bij de lagering breder, dit i.v.m. de ballast vergrendeling op de superstructure.

20231021_150407.jpg

20231024_163811.jpg

Hier de elektrische cilinder die goed tot zijn recht komt. De slag is niet dezelfde als bij de 1:1 arm omdat in de cilinder ook het motortje zit en de vertraging.
Hier zie je de evenaar die van koker 8x4 is gemaakt.

20231024_163844.jpg

Die is het hoogste punt van de arm.

20231024_163906.jpg

20231024_164004.jpg

Dit is het laagste punt van de arm, hier komt straks het frame aan waar de kraancabine op wordt gemonteerd.

Wordt vervolgd

Groet Leo.

Laatst bewerkt:
Jos 1972, Johannes, Maarten, Marceline, Charlotte en Fixit, allen bedankt voor de complimenten, het doet me goed dat er veel mensen genieten van de updates die ik plaats.
Alle leuk aanklikkers ook bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

Van de week veel tijd gestoken in hoe ik de cabine wil laten bewegen, en daar wel een oplossing voor gevonden maar nog geen tijd gehad om het te maken.

Maar hierbij een sneak preview van een schets en een tekening hoe ik het in gedachte heb

3d schets.jpg

Een 3D schets van de ophanging van het cabine frame.

cabine beweging.jpg

Een tekening van de opstelling van de servo's in het cabine frame.

Wordt vervolgd

Groet Leo

Weer een mooie update tekening hoe de bedienings cabine aan de arm komt te hangen. Zal weer een mooie update worden als straks de cabine onderdelen klaar zijn.

Back