Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Goedeavond Leo,
Als ik het goed zie dan zitten de lift kabels op de originele kraan over de lengte maar op jouw kraan over de breedte.
Heb je dit expres gedaan?
En zo ja waarom

Mvg
Roald

Swen, jan, Charlotte Marceline, VanDrees, en Sander, allen bedankt voor de complimenten.
Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling.

Beste Roald, ik heb de kabels voor de ballastlift, op dezelfde manier gemaakt als de 1:1 kraan, alleen gebruik ik schroefspindels waar anders hydraulische cilinders zitten.
Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt met "over de breedte", het enige wat ik denk wat jij bedoelt is, dat ik over de zijkant van de onderwagen de ballastplaat omhoog til, maar dat kan ook over de achterkant gedaan worden, net hoeveel ruimte je hebt rond de kraan.

Megalift..jpg

Hier zie je met een klus van Megalift, dat ze de ballast over de achterkant liften, en dat doen ze omdat ze in een smalle straat staan.
De vier kabel trossen hebben ieder en eigen gewicht om de kabels strak te houden en om met pennen aan de ballastplaat te koppelen. Ik heb daar een centrale plaat voor gebruikt, omdat vier losse kabeltjes en losse pennen met het model niet gaat werken.

Groet Leo

Laatst bewerkt:
Wauw, Leo, wat een prachtig filmpje is het geworden!
Ik houd enorm van de details, dus vind het fantastisch om te zien hoe alle (grote, kleine en mini-) onderdelen uit de vorige posts nu op hun plek zitten en tot leven komen in de kraan. Daar kun je uren naar kijken :):rolleyes:

JolieFvL bedankt voor het compliment.
Ja Jan, het is een uitgebreid stukje geworden een volledige pagina, wie heeft het :). De journalist werd steeds enthousiaster tijdens het interview en heeft het project op een goed leesbare manier beschreven. Veel leuke reacties op het artikel gehad.
Cor de titel hoogwerker is voor veel mensen hetzelfde als een kraan, al zouden wij een stukje voor de krant moeten schrijven dan zullen veel mensen afhaken omdat ze de technische termen niet begrijpen.

Zoals je kan zien op de foto heb ik inmiddels een paar ballastblokken gefreesd.

20230802_195134.jpg

Uit een plaat aluminium van 9mm de ballastblokken gefreesd

20230803_142341.jpg

Om aan de maten te voldoen van een ballastblok van 5 ton zijn de twee platen op elkaar gelijmd.

20230803_142534.jpg

De ballastblokken moeten nog verder worden afgewerkt, er moeten nog centrering platen opkomen en hijsnokken.

20230803_142543.jpg

Het vraagt steeds meer ruimte om een rondje met de kraan te kunnen draaien.

20230803_162605.jpg

Hierbij nog een detail zoals bij de 1:1 kraan, daar kan je aan het hangslotje zien of de vergrendeling van de ballastplaat gekoppeld of ontkoppeld is.

20230815_114223.jpg

Dit is mijn nieuwe medewerker die ik van de week aangenomen heb, om toezicht op het project te houden, en hij moet laten zien hoe groot de kraan in het echt is. Hij heeft dezelfde verhouding als de kraan, 1:16.

20230818_215336.jpg

De nieuwe collega is gepensioneerd, en lijkt wel aardig technisch inzicht te hebben.;)

Wordt vervolgd

Groet Leo.

Laatst bewerkt:
Goedemorgen Leo, wat een nieuws weer :worship:

Gelukkig heb je nog voldoende ruimte in je werkplaats om het rondje te kunnen draaien.

Je nieuwe medewerker lijkt behoorlijk content met zijn nieuwe baan; hij straalt erover! Waarschijnlijk is hij, net als de journalist, ook al door jouw enthousiasme aangestoken :yes:

Groet van Jolie :bye:

Laatst bewerkt:
Als botenbouwer volg ik dit draadje al van in het begin . Ok , het is geen boot , maar hoe hier gebouwd word , dat kan geen enkele modelbouwer negeren , dit gaat eigenlijk voorbij modelbouwen .
Hoe hier de materialen bewerkt worden , de prachtige oplossingen die verzonnen worden , het fantastische mooie resultaat , het ......
Ik kan je alleen maar feliciteren Leo hoe jij bouwt en velen laat watertanden , echt prachtig :worship::worship::worship:
Groetjes
Ronny
www.mothvzw.be

Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoelt met "over de breedte

Goedemorgen Leo.
Te klein scherm op mijn gsm..
Het leek erop dat op jouw model het samenstel hijs kabels gedraaid zat tenopzichte van de originele kraan.
Na ingezoomd te hebben op beide foto's lijkt het toch goed te zitten.
Alleen heb jij er meer kabels op liggen dan bij het origineel

Cor, hij kwam mij ook al bekend voor.;)
Jolie, dank je voor je enthousiaste berichtje.
Johannes dank je voor het compliment.
Ronny dank je voor de mooie woorden.
Sander, ik zie dat het bij jullie ook in de krant heeft gestaan niet allen in onze regio.
Roald, ik neem het je niet kwalijk ,voor mij is het wel duidelijk maar dan hoeft het voor een ander nog niet duidelijk te zijn.
Voor wat het aantal kabels betreft dat is ook anders , vergelijk het plaatje van de 1:1 hieronder maar met een paar foto's terug. bedankt voor je reactie.:yes:

_P7L7031.jpg

Bekijk bijlage 550973

Laatst bewerkt:

Verder met de hydrauliek olietank

20230811_152409.jpg

De onderdelen voor de Hydrauliek olietank

20230817_152430.jpg

Een gedeelte al gesoldeerd en gezet .

20230815_172933.jpg

De tank ga ik gebruiken om de accu in onder te brengen voor de voeding van de bovenwagen.

20230817_152028.jpg

De achterzijde is afneembaar om bij de accu te komen. Bij de 1:1 versie, zit er 4m3 hydrauliek olie in de tank, dat is ook wel nodig met de grote hoofdmastcilinders.

20230821_144143.jpg

De olievuldop met afsluitbaar dekseltje voor de sleutel voor het olievulpunt.

20230823_122153.jpg

Het inspectieluik voor de olietank uit aluminium rond 30 mm

20230825_121623.jpg

Hier het complete plaatje met de be- en ontluchting achterop de tank.

20230825_121713.jpg

Vanaf de andere zijde gezien.

20230825_123006.jpg

De ruimte voor de accu met verwijderde achterzijde.

Wordt vervolgd
Groet Leo.

Laatst bewerkt:
Dank voor je reply Leo,
Waarom heb je de ballast gewichten uit alu gefreesd en niet uit een zwaarder materiaal (staal/tungsten) of word het dan te zwaar?

Back