Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Van de week weer wat tijd gehad voor mijn kraanproject.

Tussendoor even de tijd genomen om de kraan te wegen, eens kijken wat deze nu weegt, na montage van de superstructure.

20230608_152943.jpg

De kraan in de stroppen van de fietslift, die ik in mijn garage heb hangen, deze heb ik gemaakt van het bewegingswerk van een garagedeur bediening..

20230608_153142.jpg

Een plank op de weegschaal om het gewicht te verdelen.

20230608_153528.jpg

Even een blik van de onderkant van de onderwagen vanaf de achterzijde.

20230608_153055.jpg

En dit is het resultaat, 37.8 kg, en hier ben ik zeer tevreden over. Met de telescoop nog te maken denk ik toch onder de 50 kg te blijven.

20230705_143804.jpg

Nog wat onderdelen gemaakt voor borging van de pennen van de ballastlift en het lierframe.
Het onderdeel boven is de bevestigingsplaat voor de eindschakellaars van de ballastlift.

20230705_170517.jpg

De dikke pennen zijn voor de ballastlift, en de dunne pennen voor de lier.
In het lierframe zitten sleufgaten voor montage in de superstructure, en kan omhoog en omlaag bewegen

20230705_171726.jpg

De ballastpennen hebben M5 schroefdraad om de pennen te kunnen trekken met het demonteren.
Om het lierframe eenvoudig te kunnen verwijderen zijn de pennen voorzien van handgrepen en een bajonet borging.

20230705_171804.jpg

De middelste pen van de hijslier moet in transport stand verwijderd worden, anders steekt het hijslier frame boven de kraan uit en komt deze boven de 4 meter.

20230705_171852.jpg

Even een indruk dat het heel klein is voor die dikke vingers.

Wordt vervolgd
Groet Leo

Bijlagen

• 20230608_152943.jpg
    20230608_152943.jpg
    121,2 KB · Weergaven: 89
Van de week weer wat tijd gehad voor mijn kraanproject.

Tussendoor even de tijd genomen om de kraan te wegen, eens kijken wat deze nu weegt, na montage van de superstructure.

Bekijk bijlage 545788
De kraan in de stroppen van de fietslift, die ik in mijn garage heb hangen, deze heb ik gemaakt van het bewegingswerk van een garagedeur bediening..

Bekijk bijlage 545787
Een plank op de weegschaal om het gewicht te verdelen.

Bekijk bijlage 545789
Even een blik van de onderkant van de onderwagen vanaf de achterzijde.

Bekijk bijlage 545790
En dit is het resultaat, 37.8 kg, en hier ben ik zeer tevreden over. Met de telescoop nog te maken denk ik toch onder de 50 kg te blijven.

Bekijk bijlage 545791
Nog wat onderdelen gemaakt voor borging van de pennen van de ballastlift en het lierframe.
Het onderdeel boven is de bevestigingsplaat voor de eindschakellaars van de ballastlift.

Bekijk bijlage 545792
De dikke pennen zijn voor de ballastlift, en de dunne pennen voor de lier.
In het lierframe zitten sleufgaten voor montage in de superstructure, en kan omhoog en omlaag bewegen

Bekijk bijlage 545793
De ballastpennen hebben M5 schroefdraad om de pennen te kunnen trekken met het demonteren.
Om het lierframe eenvoudig te kunnen verwijderen zijn de pennen voorzien van handgrepen en een bajonet borging.

Bekijk bijlage 545794
De middelste pen van de hijslier moet in transport stand verwijderd worden, anders steekt het hijslier frame boven de kraan uit en komt deze boven de 4 meter.

Bekijk bijlage 545795

Even een indruk dat het heel klein is voor die dikke vingers.

Wordt vervolgd
Groet Leo
valt me toch wel tegen hoe licht de kraan is! had hem wel zwaarder verwacht met zon gewicht kan je hem wel nog mooi zelfoptillen indien nodig of met een ander om het in een kofferbak of iets te krijgen maar hoe dan ook weer prachtwerk

Wat een mooie onderdelen Leo, weer knap staaltje modelbouw.

Wat een plezier om dit bouwverslag te volgen, ben benieuwd hoe je de masten gaat maken.

Weer prachtig om te zien Leo ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
35 kilo vindt ik een mooi gewicht tot nu toe, eindgewicht rond 50 kg zou mooi zijn, is het nog goed te transporteren.
Daar komt dan in werksituatie het ballast gewicht nog bij neem ik aan ?.

Groetjes, Charlotte.:bye:

Fixit, Swen Marceline, Bert, Charlotte, JolieFvL en Jan bedankt voor de complimenten.
Inderdaad Charlotte het ballast gewicht en de ballastplaat wordt apart aangevoerd.
Alle leuk aanklikkers en volgers ook weer bedankt voor de belangstelling voor mijn project.

We gaan weer verder met de ballastlift

20230711_171420.jpg

De eindschakelaars voor het hoogste en laagste punt van de ballastlift heeft een plekje gekregen in de voorste ruimte van superstructure, en wordt bediend door de evenaar waar de kabels overheen lopen
door middel van een asje van 3mm die de schakelaars bediend.

20230711_172125.jpg

De meenemer gemonteerd op de evenaar, en door het stelbusje wordt de schakelstang bediend. Gezien vanaf de onderkant.

20230712_151634.jpg

Ik heb inmiddels de plaat aluminium binnen, waar ik de ballastplaat uit ga maken, en om te zien hoeveel ruimte ik over houd heb ik de plaat tijdelijk boven de stempelarmen aan de superstructere gehangen.

20230712_151741.jpg

De ballastplaat waar de ballast op komt wordt 54 cm lang, en er gaat aan beide kanten van de aluminiumplaat maar 1 cm van af, dus dat is heel groot.

_P7L7027.jpg

Bij de 1:1 kraan wordt de ballastlift met vier pennen aan de ballastplaat vastgezet.
Zoals je kunt zien zitten er zware gewichten aan om de kabels strak te houden.
In mijn eigen ontwerp wil ik geen vier losse pennen en vier losse kabels, als je dat op een beurs aan elkaar moet koppelen ben je wel even bezig.
tek vergrendeling.jpg

Ik heb er lang over nagedacht, hoe ik dit zou oplossen, ik heb namelijk maar 10 mm hoogte waar ik het koppelen moet realiseren.
En dit is de oplossing geworden, vier schuiven die door een centrale draaischijf worden bediend.
De rechter tekening is de borging van de hefplaat aan de de superstructure.

20230714_134407.jpg

De onderzijde van de hefplaat waar nog enkele uitsparingen moesten komen om de hijskabels te kunnen monteren.

20230714_193254.jpg

De bovenzijde van de hefplaat die vast aan de kraan blijft door middel van de hijskabels van de ballastlift.
De ballastplaat krijgt vier ronde pennen met een groef waar de straks de vergrendel schuiven in vast grijpen.

20230714_193301.jpg

Een redelijk gecompliceerd freesklusje voor de CNC machine, maar het is weer gelukt.

Wordt vervolgd
Groet Leo.

Laatst bewerkt:
Weer prachtig om te zien Leo,:banana:
Met de ballastplaat is goed te zien hoe impossant de kraan gaat worden .:eek::rolleyes:;)

Groetjes, Charlotte.:bye:

Wat een slimme oplossing om de ballastplaat op die manier te bevestigen :)
Je wordt wel vindingrijk, door het woekeren met de ruimte :thumbsup:
Hoeveel tijd zal het je überhaupt kosten, om de kraan op een beurs op te bouwen, Leo?

Johannes, Marceline, Charlotte, JolieFvl en Bertus bedankt voor de complimenten.
Jolie,
tot nu toe heb ik de kraan met een 15 minuten gereed om te demonstreren, maar des te meer onderdelen erbij komen zal het meer tijd gaan vragen, daarom probeer ik in het ontwerp daar al rekening mee te houden.
Ik ontwerp de onderdelen zo, dat ze goed en snel te monteren zijn.
Alle leuk aanklikkers en volgers weer bedankt voor de belangstelling van mijn project.

We gaan verder met de ballastkoppeling.

20230715_151034.jpg

Ik had nog een ronde schijf liggen van 2mm messing bij het maken van de onderwagen, daar kon mooi de draaischijf uit voor de ballastklem.

20230715_170655.jpg

De meenemers op de schuiven gezet en deze vallen in de curve van de draaischijf. Hij staat nu in de vergrendel stand.

20230715_170706.jpg

Zo staat de draaischijf in de open stand, de gaten zijn vrij voor de koppelpennen die op de ballastplaat komen.

20230721_221129.jpg

Hier de dekplaat gemonteerd, en je kan zien aan het pictogram van het hangslotje, of de handel in de juiste stand staat.

20230721_221152.jpg

En hier nogmaals in gesloten toestand, en met gesloten hangslot.

Wordt vervolgd
Groet Leo.

Laatst bewerkt:
Back