Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Alle ribben en webbings staan op hun plek. Het laatste stuk ging weer een stuk sneller dan ik van tevoren had gedacht.

De onderste ligger moest een stukje ondersteund en gekanteld worden ivm de (best stevige) washout.
full


Huidige status:
full


Dit geeft de burger weer moed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi mooi! :thumbsup: Dat even in elkaar steken en (buiten) bekijken is altijd een mooi moment!

Veel plezier met de bouw verder,
Groeten, Ramses
 
Even voor het mentale plaatje, zo worden de rolroeren straks gemaakt:
full


De kopse kanten van de rolroeren zijn mooi gefreesd. Deze worden tegen de ribben gelegd. Ik heb er een stukje 0,8mm balsa tussen geplaatst voor een klein beetje ruimte tussen rib en roer. Vakkundig vastgemaakt met een stukje tape ;).
full


Een paar 3x4 balsa latjes vormen de lijsten voor het rolroer.
full


De onderste schuine hulpliggers worden op hun plaats gelijmd.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dacht gewoon foliescharnieren te gebruiken, maar de optie Koverall ligt ook nog steeds open. Geen idee of je daarmee ook goede sterke scharnieren krijgt. Als ik Koverall ga gebruiken moeten er wellicht toch gewone scharnieren geplaatst worden. Ik hou het nog even open.
 
Foliescharnieren zijn eigenlijk niet zo erg "schaal" hè... ik weet niet in hoeverre dat je bezig houdt... :rolleyes:
 
Bart, het klopt dat de scharnieren zo niet schaal zijn. Als je de rolroeren schaal wilt maken moet je net zo'n constructie toepassen als het richting- en hoogteroer. Als ik dat wil doen moet ik heel erg gaan aanpassen in de onderdelen. Kan wel, maar vind ik de moeite niet waard voor zo'n kleine afwijking die vrijwel niemand zal opvallen. Alle ribben zijn prachtig voorbereid voor de huidige constructie, dat laat ik lekker zo.

De achterlijst wordt opgevuld met balsa. Het op maat snijden hiervan gaat redelijk snel, maar door het formaat van de vleugel ben je er toch snel een tijdje mee bezig.
full


Tijdens het lijmen leg ik op alle blokjes een vuren lat met daarop gewichten. Zo wordt het overal egaal aangeduwd.
full


Straks worden de blokjes met een schuurlat afgeschuind tot ze gelijk met de ribben lopen. Dat zal wel voorzichtig moeten gebeuren om geen happen uit de ribben te schuren.
Eén vleugel is klaar, de andere komt volgende keer.

De schuine hulpliggers moeten ook webbings krijgen. Het laatste segment (vlakbij de hoofdliggers) is lastig, daar loopt de vleugelverbinder doorheen. Dat wordt maatwerk.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het laatste segment (vlakbij de hoofdliggers) is lastig, daar loopt de vleugelverbinder doorheen. Dat wordt maatwerk.
Heb je je al afgevraagd hoe je dat gaat doen?
Wat denk je hiervan:
Een stukje papier tapen op de plek waar de webbing moet komen, en dan met een lamp schijnen door het gat van de vleugelverbinder, en dan de op het papier geprojecteerde lichtkring aftekenen... (wel van zo groot mogelijke afstand schijnen, omdat anders de lichtbundel divergeert en je een te ruim gat krijgt)
 
Bart, aardig idee, maar ik heb het anders opgelost. Foto's volgen.

Ik kwam zojuist nog wat leuke films tegen van 'mijn' PH-271.
Hellingvliegen op Langevelderslag, gefilmd vanuit de Ka-7:

Hellingvliegen op Long Mynd (Engeland). Hier werden bungee starts gemaakt. Het vliegtuig werd aan de rand van de helling gezet, 6 man met een groot Y-vormig elastiek renden naar beneden en het vliegtuig maakt een ultra-korte lierstart. Zelf ben ik in 2005 meegeweest naar Long Mynd, een waanzinnige ervaring.

Erg leuk om deze beelden weer eens terug te zien. Ik heb op beide plekken zelf gevlogen in de vliegtuigen die je in de filmpjes ziet. Hellingvliegen is ook in full-size zwevers erg leuk!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Al geprobeerd voor die webbing waar de vleugelbuis doorloop een stukje balsa te klemmen en een alu koker van de zelfde dikte van de buis voorop afteschuinen en zo door het balsa snijden ? Dan is het maar overnemen op het triplex
 
Hoe hielden ze het toestel eigenlijk vast voordat het werd "afgeschoten"? Daar zal je toch al gauw evenveel mensen voor nodig hebben als aan het elastiek...? Of gebruikten ze daar een auto voor?
Arbeidsintensief hoor, geef mij maar een zeilvlieger... :-)
 
Voor het vasthouden hadden we een leuk trucje: staart omhoog tillen zodat het vliegtuig flink op de schaats rustte. De weerstand van de schaats in combinatie met de wielrem was genoeg om het vliegtuig op zijn plek te houden. Als hij niet meer wilde blijven staan deed je de staart omlaag (dus schaats van de grond), kleppen in (dus wielrem eraf) en dan ging je. Is goed te zien in het filmpje.
Bij een 'plastic' kist werkte dit schaats-trucje niet, daar moesten 2 man aan het kielvlak hangen.
 
K7 bekleding en stuurkabels

Raymond, de PH-271 is bekleed met ceconite. Een polyester doek dat met heatgun of strijkbout wordt gespannen.
Nu is dat ceconite (er zijn meerdere zwaartes) nog te zwaar voor een model, maar er is ook nog een ander materiaal dat ook wordt toegepast op met name historische zweefvliegtuigen genaamd Diolen. Dit is veel lichter en daarom op de meeste zweefvliegtuigen niet toegelaten.
Wellicht is het goed bruikbaar voor een wat groter model. Je krijgt dan wel meer de originele ‘look’.
Check evt. de Duitse sites van Friebe Luftfahrtbedarf of Siebert.

Voor de bugwipers die we op moderne prestatie-vliegtuigen hebben wordt voor de handmatige systemen meestal karperdraad (vislijn) gebruikt.
Om daar ‘oogjes’ in te maken worden 2 draaddelen tegen elkaar gelegd met met een aansteker wordt het plastic omhulsel vastgesmolten. Werkt prima.
Dit draad ziet er wel een beetje uit als de originele stuurkabel.
 
Bungee

Bij een 'plastic' kist werkte dit schaats-trucje niet, daar moesten 2 man aan het kielvlak hangen.

De kisten met een schaats worden in een dwarse gleuf op een strookje beton gezet. Remkleppen uit en staart omhoog zodat de schaats op de grond drukt.

Kisten zonder schaats gaan in een kuiltje in het gras. Rem erop en dat is het. Vaak werkt de rem echter onvoldoende en in dat geval hangen we nog even aan het kielvlak.

Bij veel wind gaat die start vrij probleemloos en kijkt het allemaal niet zo nauw. Bij weinig wind echter is het belangrijk dat het elastiek maximaal wordt uitgerekt en dat de kist dus niet voortijdig naar voren beweegt. Alle energie is dan nodig om voldoende vliegsnelheid te halen (voordat je het hekje halverwege de helling bereikt).

Eind maart gaat er weer een groep van ruim 20 zweefvliegers naar dat veld.
 
Ik heb van Ronald een flink aantal foto's gekregen van het opnieuw bekleden van de PH-271 afgelopen winter. Waarvoor dank! Het geeft een goede houvast over hoe het bekleden straks aan te pakken. Na het zien van deze foto´s ben ik wel overtuigd dat mijn model met Koverall bekleed moet gaan worden in plaats van Oracover.

De geheel kale romp, met op de achtergrond de PH-1290 (die ik hier ook in het klein op de plank heb liggen :)).
full


Enkele foto's van het bekleden
full


full


full


full


Ik had het plan om mijn model in de kleuren te beschilderen zoals hij was toen ik hem vloog.
full


Maar na het zien van de nieuwe beschildering twijfel ik. De nieuwe is eigenlijk veel mooier!
full


Als ik straks het model met Koverall zou bekleden is het het mooist om dat alleen op de originele plekken te doen, dus alleen de open delen. De dichte delen van de constructie worden niet bekleed met het weefsel. Hoe zou ik het hout (balsa en 0,4mm triplex) moeten voorbehandelen voordat het gespoten wordt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dun glassen denk ik? Iedere andere manier geeft een erg zacht oppervlak.
Ze zijn trouwens allebei wel mooi
 
Nou, ik kom iedere keer dat ik post helaas niet verder dan "Oh", "Ah" en "dat wordt mooi!"

Maar nu nog maar weer eens dan:

Echt mooi om het zo te zien groeien.
Respect voor je geduld ! :cool:
 
Leuk! Is ook "mijn" kist. Ik heb de nodige starts gemaakt op de 271, toen hij nog van de DSA was. Kleuren waren toen anders, hij was Oranje als ik me niet vergis.

Succes met de bouw verder!

Grtz, Fokke
 
Na het zien van deze foto´s ben ik wel overtuigd dat mijn model met Koverall bekleed moet gaan worden in plaats van Oracover.

De geheel kale romp, met op de achtergrond de PH-1290 (die ik hier ook in het klein op de plank heb liggen :)).

Ik had het plan om mijn model in de kleuren te beschilderen zoals hij was toen ik hem vloog.


Maar na het zien van de nieuwe beschildering twijfel ik. De nieuwe is eigenlijk veel mooier!


Als ik straks het model met Koverall zou bekleden is het het mooist om dat alleen op de originele plekken te doen, dus alleen de open delen. De dichte delen van de constructie worden niet bekleed met het weefsel. Hoe zou ik het hout (balsa en 0,4mm triplex) moeten voorbehandelen voordat het gespoten wordt?

Zelks de open delen zijn beter af met een bespanning.
Kwestie van een betere oppervlakte structuur, begrijp je.

Voor de houten gesloten gedeeltes opteer ik veelal voor kraftpapier.

F2cmbl.org - Entoilage au papier Kraft

Laat zich zeer goed verven.

Mvg,
Aurectar
 
Back
Top