Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Daar is weer een foto met krullen! Ik ben niet altijd even handig met een schaafje, maar de berg krullen die na het schaven overblijft vind ik altijd prachtig om te zien. Deze krullen komen van de hulpvoorlijst.
full


Tijdens het schaven heb ik een kleine schade veroorzaakt aan één van de hulplijsten van de rolroeren.
full


Je eerste gedachte is 'k*t!', maar daarna bedacht ik me dat dit eigenlijk pas de eerste 'schade door lompheid' is in dit project. En daar werd ik dan wel weer vrolijk van. Meestal treden zulke schades al veel eerder en vaker op, er sneuvelt altijd wel een ribbetje of zo. Zal ook wel een stukje ervaring zijn.

Schuren van de voorlijst moet met beleid gebeuren. Als je te hard duwt en je raakt met de kop van de schuurlat een rib zegt die krak. Rustig aan dus, niet te hard willen gaan.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
......Ik moet zeggen, respect voor je bouwkunsten en je geduld. :cool: :

Dat mag je wel zeggen, ja. Ik heb de vorderingen van het begin af meegemaakt en daar kun je een voorbeeld aan nemen. Afgelopen maandag de Ka 7 van dichtbij mogen aanschouwen. Je weet niet wat je ziet hoe dat allemaal is gebouwd.


Mocht ik wel het geduld en de kunde op kunnen brengen dan zou ik er bijna niet meer mee durven vliegen :D

Haha, daar zit ik ook tegenaan te kijken. Kan van alles en nog wat maken, maar vliegen ermee moet ik toch echt aan een ander overlaten (Raymond bijvoorbeeld.....)


Neemt niet weg dat ik het prachtig vind om zoiets te zien ontstaan en hoe dat allemaal tot stand komt.

In het echt is het nóg indrukwekkender dan op de plaatjes. De romp alleen al torent ver boven me uit. (nou ben ik niet lang, maar toch.)

Groeten, JH
 
En dan te bedenken dat we straks in april met foto- en filmcamera's in de hand de maiden van de Ka-7 op de Wasserkuppe gaan meemaken :)
 
full


Schuren van de voorlijst moet met beleid gebeuren. Als je te hard duwt en je raakt met de kop van de schuurlat een rib zegt die krak. Rustig aan dus, niet te hard willen gaan.
Yep. Wat ook helpt is niet enkel in de lengte schuren maar schuin richting voorlijst en weer terug.

Verder een prachtig project van een ongetwijfeld prachtige kist.
Ga zo door!

Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De romp alleen al torent ver boven me uit.
Dat was inderdaad een lollig gezicht: Jan-Hein die licht beteuterd omhoog stond te kijken naar het einde van de rechtop staande romp :).
En dan te bedenken dat we straks in april met foto- en filmcamera's in de hand de maiden van de Ka-7 op de Wasserkuppe gaan meemaken :)
Leon, daar ben ik niet zo zeker van. Ik heb het idee dat de Ka-7 meegaat naar de Kuppe al min of meer uit mijn hoofd gezet. Het tempo ligt momenteel wat lager dan in het begin, en ik denk eerlijk gezegd niet dat hij binnen een goede maand klaar is.....
 
Leon, daar ben ik niet zo zeker van. Ik heb het idee dat de Ka-7 meegaat naar de Kuppe al min of meer uit mijn hoofd gezet. Het tempo ligt momenteel wat lager dan in het begin, en ik denk eerlijk gezegd niet dat hij binnen een goede maand klaar is.....
Dat kan ik me voorstellen. Ach, het was wel aardig geweest. Maar er blijft nog genoeg te vliegen over.

Gewoon lekker rustig verder bouwen. Wij genieten intussen.
 
Tijdens het schaven heb ik een kleine schade veroorzaakt aan één van de hulplijsten van de rolroeren.
full


Je eerste gedachte is 'k*t!', maar daarna bedacht ik me dat dit eigenlijk pas de eerste 'schade door lompheid' is in dit project. En daar werd ik dan wel weer vrolijk van.

Deze problemen met het schaven en schuren van balsahout herken ik maar al te goed. Balsahout is best wel kwetsbaar dat ondervindt elke modelbouwer die ermee werkt.

Nu ik mijn antiekzwever HAST met zijn triplex ribben geschuurd heb ben ik behoorlijk onder de indruk hoe ruig je kan werken zonder dat er schade ontstaat.
Dat moet je gevoeld hebben om te weten wat ik bedoel.
Balsahout vergt gewoon meer aandacht tijdens het bewerken.

Maar ja, oefening baart kunst. :)

Johannes
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het latje dat vorige keer gebroken is is niet eens gebroken door een schuurlat. Ik was iets anders aan het schuren en heb daarbij de vleugel iets te hardhandig beetgepakt. Deze latjes heb ik vanavond wel geschuurd, en dat ging bijzonder langzaam. Door de breekbaarheid van de best dunne latjes kan je maar weinig druk uitoefenen en moet je dus laaaaang schuren voordat het goed is.
full


De laatste vulstukjes van de achterlijst zijn geplaatst. Vlakbij de wortel loopt de achterlijst niet meer recht maar hij buigt af naar achteren. De gewone lange schuurlat kan je hier niet gebruiken. Dan wordt een ad-hoc heel klein schuurlatje gemaakt van een reststukje balsa met wat schuurpapier erop.
full


Ik was vergeten in de eerste ribben (waar ook de vleugelverbinder doorheen loopt) gaten te boren voor de servokabels. Deze moesten nu alsnog geboord worden. Helaas krijg je dat niet zo netjes voor elkaar als wanneer je de ribben nog los hebt liggen. Niet zo'n ramp, het verdwijnt straks toch onder de bespanning.
full


Zojuist heb ik het eerste stukje bovenbeplanking van de achterlijst gelijmd. Eerst moest ik lange stroken 0,4mm triplex maken. Aftekenen hiervan gaat prima met een schuifmaat die je vastzet op de gewenste breedte. De punt is zo scherp dat hij een lichte groef in het hout trekt.
full


Dan snij ik de stroken met een Stanley mes langs een metalen lineaal.
full


Zowel de strook als de achterlijst zelf wordt ingesmeerd met Bisonkit. Dit laat ik een minuut of 10 drogen tot het niet meer 'nat' aanvoelt.
full


En dan de strook erop, overal goed aandrukken. Zit meteen vast. Tijdens het lijmen liggen gewichten op de vleugel zodat de vleugel met de juiste washout op de bouwplank wordt gedrukt. Dat wordt zeker straks bij het lijmen van de beplanking tussen ligger en voorlijst belangrijk.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Epoxy vraag

Binnenkort wil ik de vleugels aan de romp hangen om de buis voor de vleugelverbinder in de vleugels te lijmen. Er zit wat ruimte tussen de buis en de gaten, dus dat moet opgevuld worden. Ik wil voor deze klus ingedikte epoxy gebruiken.

Wat voor epoxy kan ik het beste gebruiken? Ik heb de keus uit:
- 'standaard' 30 min epoxy
- 2 uurs epoxy (is erg dun)
- UHU endfest (lijkt me goede lijm voor deze klus, maar ik weet niet of ik genoeg heb)

Wat kan ik het beste gebruiken voor het indikken van de epoxy?
- microballoons
- katoenvlokken (dan knip ik wel een doek aan stukken, geen ervaring mee)
- glassnippers (glasdoek aan flinters knippen, ook geen ervaring mee)

Zal ik de buis zelf nog ergens mee in moeten smeren voor het geval er wat epoxy langs lekt? Wat smeer ik erop? En hoe krijg ik dat er later weer af? De passing van de vleugelverbinder in de buis is goed strak, dus plastic oid is geen optie. Is siliconenspray een optie?
 
Bruislijm met een druppeltje water, roeren effe wachten en smeren.
Beter en makkelijker kan niet.

Raymond heerlijk verslagje om te volgen.
Ga zo door.

Han.
 
Han, is PU lijm sterk genoeg? Ik heb nog weinig ervaring met PU lijm, maar heb wel een fles staan. De lijmverbinding moet krachten kunnen dragen vanwege de speling tussen de vleugelverbinder en de gaten. Bij de verwerking zoals jij beschrijft, moet je wachten tot de lijm licht gaat bruisen voor je het aanbrengt? Of moet het beginnen in te dikken?
 
Ik zou gewoon 24 uurs epoxy (lamineer )nemen en deze indikken met microbaloons .
Dit is vertrouwd en stevig .
Zelf gebruik ik pu lijm voor de bussen ,maar dan zit er ook niet meer dan 0,2mm speling tussen bus en hout.
 
Wat kan ik het beste gebruiken voor het indikken van de epoxy?
- microballoons
- katoenvlokken (dan knip ik wel een doek aan stukken, geen ervaring mee)
- glassnippers (glasdoek aan flinters knippen, ook geen ervaring mee)

Mijn ervaringen met dit spul zijn dat als je een knalharde verbinding wilt krijgen je glassnippers moet gebruiken en als je het nog een beetje wilt modelleren je het beste microballons kunt gebruiken.

Met PU-lijm en grote overspanningen heb ik de ervaring dat je toch niet echt kunt spreken van een 'harde' verbinding.
 
Microballoons is een lichtgewicht vulmiddel zonder sterkte. Katoenvlokken voegen sterkte toe, dus in dit geval zou ik kiezen voor de katoenvlokken.

Gerben
 
Tja wat zal ik zeggen.
Nu hebben jullie het over krachten etc.die op de vleugel komen.
Lijm verbindingen die niet sterk genoeg zijn.
Het zal allemaal wel.
Maar als ik zie hoe weinig hout er boven de buis zit, heb ik zo mijn bedenkingen.

full


Maak nog een webbing langs de buis.
Uitrichten en het helehandeltje vol schuimen.
Dan zit alles pas vast. En zal bij superwarm weer de boel ook niet verzakken.
Ook al gezien en meegemaakt.

Groeten Han.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijm verbindingen die niet sterk genoeg zijn.
Het zal allemaal wel.

Volgens mij heeft er nog niemand ergens geschreven dat een bepaalde lijmverbinding niet sterk genoeg zou zijn buiten de terechte opmerking van Gerben dat epoxy met balloons eigenlijk een filler was.
Ik las wel de vraag van Raymond aan jou of PU-lijm sterk genoeg was.


Zal ik de buis zelf nog ergens mee in moeten smeren voor het geval er wat epoxy langs lekt? Wat smeer ik erop? En hoe krijg ik dat er later weer af? De passing van de vleugelverbinder in de buis is goed strak, dus plastic oid is geen optie. Is siliconenspray een optie?

Ik weet niet of je er iets mee kunt maar om te voorkomen dat epoxy bijv. scharnieren plakt waar het niet hoort gebruik ik vaseline.
Je zal vast wel een potje ergens hebben staan. (nachtkastje? ;))
 
Vullende lijm

Schleicher gebruikt voor de verlijmingen van houten romp-spantjes aan de romphuid een mengsel van katoenvlokken en aerosil.
Katoenvlokken zijn goed bestand tegen schokbelasting.
Microballoons worden toegevoegd om de stroperigheid te verhogen en het mengsel smeerbaar te houden.
Normaal werkt de dikte van 'Nutella' wel ok.

Gewoon een beetje experimenteren met verhoudingen

Ook vleugelliggers en vleugelhuid worden hiermee gelijmd.
 
Ronald, dank voor je toelichting. Katoenvlokken zijn onderweg en kunnen elk moment op de deurmat vallen.

De ribben waar de remkleppen tussen komen zijn uitgezaagd.
full


De kasten met de remkleppen passen inmiddels strak erin, maar ik heb gezien dat ik ze beter nog heel even eruit kan laten tot de beplanking op de vleugel zit.
Bij de binnenste ribben waar de remkleppen komen moet ik nog een sleuf in de ribben maken om de stuurstang doorheen te kunnen voeren. Het gat onder de beoogde sleuf was bedoel voor servobedrading, gemaakt voor ik me bedacht dat hier een remklep strak tegen de rib zou komen.
full


Bij één vleugel is de neusbeplanking aan de bovenzijde reeds aangebracht. Eerst heb ik afgetekend waar alle ribben komen.
full


De beplanking voor de onderzijde is ook meteen afgetekend, want daar kan ik er straks aan de binnenzijde niet meer bij.

Binnen de lijntjes worden rupsen bisonkit aangebracht, welke ik even later wat uitsmeer. Niet te veel rupsen tegelijk willen aanbrengen, anders droogt de lijm al teveel op en smeert het niet meer goed uit (op de foto was eigenlijk al teveel)
full


De ribben worden ook ingesmeerd met lijm, en na enig drogen wordt de beplanking aangebracht. Overal goed aandrukken en het zit meteen lekker vast.
full


De verhoging van de torsiestijfheid valt me wat tegen, maar de echte stijfheid komt pas als ook de onderste beplanking erop zit en de D-box gesloten is. Ik zit zeker niet in over de uiteindelijke te bereiken stijfheid, maar ik had al wat meer verwacht van deze enkele laag.

Nu ben ik de webbings aan de onderkant vlak met de liggers aan het schuren. Dat gebeurt nu eens buiten, het is zulk heerlijk weer! En dan vanmiddag even lekker vliegen en hardlopen en ik ben weer helemaal het mannetje.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top