Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Ka-7

Raymond,

inderdaad, niet haasten en geen deadlines.

Als ze niet klaar is voor Roden, toch gewoon meenemen. Wij willen haar wel allemaal kunnen bekijken en eraan voelen.

De open einden van de rolroeren en vleugel zijn afgedicht met 3mm balsa.
full

Alles is netjes vlakgeschuurd, de rolroeren zijn nu mooi op maat.
full

De kasten van de remkleppen waren wat te hoog. Om dit in te korten heb ik gereedschap gebruikt wat niet direct alledaags is voor de modelbouwer.
full

Om de kasten van de remkleppen in de vleugel te lijmen heb ik de kasten deels in de vleugel laten zakken. Dan zet ik een reep lijm op de uitstekende kast (en aan de andere zijde op de webbings) en laat ik de kast helemaal naar beneden zakken.
full

De dan uitpuilende lijm veeg je simpel weg.
full

Voor het wegvegen van diverse soorten lijm en andere knoeiklusjes is een papierrolhouder ideaal, ook met vieze handen kan je papier trekken.
full

Tijdens het drogen van de lijm zet ik de vleugel vertikaal, zodat de kast niet naar beneden zakt.
full

Ik ben begonnen met het aanbrengen van kleine triplex hoekjes. Die moeten eerst nog worden ontdaan van freesrafels. Als je straks alle hoekjes (enige tientallen) in één keer moet zetten wordt het wat veel, dus waarom niet in etappes?
full

Aan het einde van de avond heb ik de stofzuiger maar eens ter hand genomen. Alle schuurklussen van de laatste tijd hebben zo hun sporen achtergelaten.
full

En ineens schiet het allemaal weer heerlijk op. Veel klussen zijn meteen een soort afronding. Ik ben nu echt aan de buitenkant bezig, voor je gevoel is er steeds weer iets 'af'. De zin en het tempo zijn er weer helemaal. De 'time-to-go' die in mijn hoofd zat wordt zo een stuk korter.
Zou het dan toch lukken......??

Laatst bewerkt door een moderator:
En ineens schiet het allemaal weer heerlijk op. Veel klussen zijn meteen een soort afronding. Ik ben nu echt aan de buitenkant bezig, voor je gevoel is er steeds weer iets 'af'. De zin en het tempo zijn er weer helemaal. De 'time-to-go' die in mijn hoofd zat wordt zo een stuk korter.
Zou het dan toch lukken......??

het zou zomaar kunnen, maar haast of de dingen vlug afmaken moet je toch echt wel voorkomen. En soms gaat het plotseling weer sneller dan je dacht.

"hij is klaar als hij klaar is"

met die gedachte bouw ik ook.

het zou zomaar kunnen, maar haast of de dingen vlug afmaken moet je toch echt wel voorkomen. En soms gaat het plotseling weer sneller dan je dacht.

met die gedachte bouw ik ook.

Z'on project verdient een rustige aanpak.
Tot nu toe loopt het allemaal lekker.
Houden zo.
Het zou jammer zijn tijdens de eindrush enkele zaken over het hoofd te zien om dan nadien:help:

Dus, liefst geen deadlines.

De ribben achter de remkleppenkast moesten nog worden vastgezet. Tussen de remklep en de kast zet ik wat stukjes balsa om de wand van de kast naar buiten te drukken, zodat er goed contact is met de uiteinden van de ribben.
full

Dan kan de beplanking om de remkleppen gezet worden.
In de beplanking moet een sleuf komen waardoor de kleppen naar buiten kunnen. Eerst de einden van de kleppen aftekenen.
full

Dan de schuifmaat vastzetten op de dikte van de rand die moet blijven zitten.
full

Met de schuifmaat kras je dan een mooie lijn op de beplanking.
full

Uitsnijden doe ik met een Stanleymes langs een stalen lineaal (niet op de foto).
full

De andere zijde van de uitsnede wordt ook met de schuifmaat afgetekend. Alles uitgesneden en aangebracht op de vleugel ziet het er zo uit:
full

Wellicht vraagt iemand zich af waarom de remklep niet mooi midden in de beplanking zit. Dat is omdat de remklep die onder uit de vleugel komt een stuk links van deze klep zit. Kijk nog even naar [URL="
[/URL] filmpje hoe de kleppen scharnieren, dan is het wel duidelijk.

De tippen worden gemaakt uit massief balsa. Hiervoor moeten 3 gefreesde plakken op elkaar worden gelijmd. Helaas is het resulterende blok een kleine mm te dun voor het dikste punt van de vleugel. Als oplossing is nog een stukje 1,5mm balsa op het blok gelijmd.
De vorm van de tip van de vleugel teken ik op het stuk balsa, met de zaag en de schuurband wordt het blok dan ruw in vorm gemaakt.
full

Met behulp van schilderstape plak ik het balsablok aan de tip.
full

Morgen krijg ik hoog bezoek, misschien gaat hij dan wel weer even helemaal in elkaar. En als het bezoek toch niet komt misschien ook wel..... Werkt altijd erg motiverend!

Bouw KA-7

Fotor, Aurectar en anderen,

over een handig zaagje gesproken. Ik heb via een lid van een Duits forum waar ik op kom deze tip gekregen
Kataba Restauro 100 | DICTUM GmbH - More Than Tools

Het is Japans en ik zou niet meer zonder kunnen. eigenlijk is het een van mijn meest gebruikte gereedschapjes.

Fotor: het ziet er geweldig uit. Kom je ook naar Roden?

Mijn zaagje is een keer meegekomen van vakantie uit de VS. Het is een handvat met verschillende voorzetstukken. Ik gebruik mijn zaagje ook zeer vaak.

Ik ben wel van plan om naar Roden te komen, maar de baas moet ook meewerken.

De Ka-7 is weer eens gemonteerd. Tjonge, wat wordt hij gaaf!
full

full

full

Op een gegeven moment vond ik wat vreemde strepen op het stabilo. Het patroon leek nogal op de banden van de groene auto op de achtergrond van foto 1 :rolleyes:. Bij navraag bij mijn zoontje of er misschien per ongeluk ergens iets fout was gegaan werd ontkennend gereageerd. Niet met de auto per ongeluk ergens overheen gereden? Nee hoor. Toen ik de bandensporen opbracht werd de grond grondig bestudeerd...... "Maar het ging per ongeluk."

Prachtig Raymond, echt een mooie kist, je zou hem haast transparant gaan bespannen...

"Maar het ging per ongeluk."

Die van mij is volhardender.. die 5 jeu-de-boel bal butsjes in de zijkant van mijn auto weet hij nog steeds niets van... (en mijn ogen weten wat ze zagen)

Groet,

Jacob

Ach, de onze werd toen hij 9 was bij het overfietsen van een hoofdweg geschept door een brommer. In het ziekenhuis hield hij -met z'n kop in het verband- vol dat-ie écht héél goed had gekeken of er verkeer aan kwam. En ik maar vriendelijk proberen uit te leggen dat het bewijs toch geleverd was dat hij juist níét goed had gekeken... en hij maar volhouden van wél...

Mooi issie!
(hoe ging het met je buurman?)

hoe ging het met je buurman?
Ik heb vanmorgen nog met de buurman gevlogen, hij gaat steeds lekkerder. Vanmiddag zijn pas de spullen uit HK binnen gekomen, die gaan we NU uitpakken (bij de voorgaande komma ging serieus de bel), dus jouw kist en zender gaan spoedig gebruikt worden.

Dirk, de moed is zeker niet opgegeven. Ik heb simpelweg geen tijd om aan de kist te werken. Net 4 dagen in Oslo gezeten, nu ben ik alles aan het klaarmaken voor een paar dagen Wasserkuppe eind volgende week. Je kent het wel, allemaal kleine klusjes die maar blijven liggen. Vanaf zaterdag heb ik nog een aantal standby diensten, met een beetje pech moet ik dan weer voor een paar dagen van huis weg. Als ik niet wordt opgeroepen kan ik nog wat klussen, als ik wel veel moet werken wordt er de komende anderhalve week niets gedaan aan de Ka-7. En daar baal ik genoeg van!

Dirk, de moed is zeker niet opgegeven. Ik heb simpelweg geen tijd om aan de kist te werken. Net 4 dagen in Oslo gezeten, nu ben ik alles aan het klaarmaken voor een paar dagen Wasserkuppe eind volgende week. Je kent het wel, allemaal kleine klusjes die maar blijven liggen. Vanaf zaterdag heb ik nog een aantal standby diensten, met een beetje pech moet ik dan weer voor een paar dagen van huis weg. Als ik niet wordt opgeroepen kan ik nog wat klussen, als ik wel veel moet werken wordt er de komende anderhalve week niets gedaan aan de Ka-7. En daar baal ik genoeg van!
Dat vermoedde ik wel, maar ja ... toch nieuwsgierig hè!!
En, nu weetje dat we het wel in de gaten blijven houden. :rolleyes:

Dirk

Na bijna 3 weken echt helemaal niets aan de Ka-7 gedaan te hebben kon ik vandaag eindelijk de draad weer oppakken.

Ik ben de bedrading voor de vleugels aan het maken. Pas als de bedrading in de vleugels zit kan ik de laatste beplanking aanbrengen. Alleen al het vertinnen van alle draadeindjes is een behoorlijk tijdrovende klus. Bij het solderen van de draden aan de MPX stekker ging het weer ouderwets k*t. Sommige draden moest ik enkele keren opnieuw doen voor ze goed vast zaten, zonder klodders soldeer etc. Ik blijf een prutser op dat gebied. Na 1 stekker ben ik er maar mee gestopt om te voorkomen dat het hele soldeerstation het raam uit ging. Morgen verder.

In de kast vond ik een pot spanlak die ik ooit uit een oude partij heb gekregen. De lak is minstens 15 jaar oud, maar het ziet er nog prima uit. Geen klonten, mooi helder, nog lekker vloeibaar. Is er enige reden dat ik deze lak niet zou kunnen gebruiken?
Ik heb een proefstukje gemaakt om de koverall eens te proberen. Ik heb ook nog nooit met spanlak gewerkt. Het proefstuk bestaat uit 2 delen, 1 open en 1 dicht, met afgeschuinde kant om te kijken of ik het ook als scharnier kan gebruiken.
full

In het HAST draadje zag ik dat Johannes UHU hart door de lak mengde. Ik heb 1 helft met en 1 helft zonder toevoeging van UHU Hart gelakt, eens kijken of er verschil is in hechtkracht. Spannen van de folie met de fohn ging erg snel, daar mag ik nog wat voorzichtiger mee zijn. Morgen eens kijken hoe stevig alles geworden is.
Ik heb al wel in de gaten dat je beter buiten kan werken met spanlak, wat een hoofdpijnspul is dat zeg.

Back