De ribben achter de remkleppenkast moesten nog worden vastgezet. Tussen de remklep en de kast zet ik wat stukjes balsa om de wand van de kast naar buiten te drukken, zodat er goed contact is met de uiteinden van de ribben.
Dan kan de beplanking om de remkleppen gezet worden.
In de beplanking moet een sleuf komen waardoor de kleppen naar buiten kunnen. Eerst de einden van de kleppen aftekenen.
Dan de schuifmaat vastzetten op de dikte van de rand die moet blijven zitten.
Met de schuifmaat kras je dan een mooie lijn op de beplanking.
Uitsnijden doe ik met een Stanleymes langs een stalen lineaal (niet op de foto).
De andere zijde van de uitsnede wordt ook met de schuifmaat afgetekend. Alles uitgesneden en aangebracht op de vleugel ziet het er zo uit:
Wellicht vraagt iemand zich af waarom de remklep niet mooi midden in de beplanking zit. Dat is omdat de remklep die onder uit de vleugel komt een stuk links van deze klep zit. Kijk nog even naar [URL="
[/URL] filmpje hoe de kleppen scharnieren, dan is het wel duidelijk.
De tippen worden gemaakt uit massief balsa. Hiervoor moeten 3 gefreesde plakken op elkaar worden gelijmd. Helaas is het resulterende blok een kleine mm te dun voor het dikste punt van de vleugel. Als oplossing is nog een stukje 1,5mm balsa op het blok gelijmd.
De vorm van de tip van de vleugel teken ik op het stuk balsa, met de zaag en de schuurband wordt het blok dan ruw in vorm gemaakt.
Met behulp van schilderstape plak ik het balsablok aan de tip.
Morgen krijg ik hoog bezoek, misschien gaat hij dan wel weer even helemaal in elkaar. En als het bezoek toch niet komt misschien ook wel..... Werkt altijd erg motiverend!