BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Verder zoekend op boomcrutches kom ik constructies tegen variërend van meerbenige steunen en ook wel scharen, waarop de boom of giek wordt gelegd (zie link). Op kleinere boten wordt dat in het Nederlands ook wel mik genoemd. Het lange touw door de drieschijfsblokken is de groot(zeil)schoot. De functie van de diagonaal naar beneden staande takels zou kunnen zijn om de boom op crutch te houden. Heb je daar nog betere detailfoto's van Peter?. En dan meer om te zien hoeveel lijn eraan zit. Wat wij voor de wind door een slingerend rak wel eens deden is vanaf de giek een lijn vooruit zetten. Die moest dan een onverwachte gijp voorkomen. Maar als je deze takels ook voor dat doel in zou willen zetten zou er een relatief lang loos eind aan moeten zitten. Al filosoferend probeer ik het een plekje te geven. Gr. Klaas.
https://absolute-projects.com/hardware/boom-crutch/
Hoi, Door Klaas zijn post ben ik weer even gaan zoeken en heb jullie eigenlijk op het verkeerde been gezet. De tekst zal ik in mijn post aan passen. Want dit zijn eigenlijk de 2 Boom Crutch Tackles naar weerszijde. Ik was dus 1 woordje vergeten …….:rolleyes: De boom rust op de 'Boom Crutch'. Die witte staander:
AA16C4E3-C06A-4B1E-AB48-5F2724CAD988.jpeg

Ze zijn inderdaad om de giek op zijn plaats te houden en hebben dus ook niet veel lijn.
Dit is de Boom Crutch waar de Jumbo Jib Boom op rust.
upload_2022-11-10_23-36-12.png

De Fore Boom heeft geen Crutch. Die heeft een andere ophanging. Maar dat komt later voorbij.
Excuses voor de verwarring. Volgende keer eerst meer huiswerk doen.;)
Maar ik ben heel erg blij met jullie input! Kom ik meer te weten en ga ik nog meer begrijpen van dit mooie schip.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Je maakt er weer een bijzondere presentatie van. Mooie uitleg ook.

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij, omdat het touwen zijn, noemen ze dit het groot schoot.
De boom crutches noemen we in het Nederlands de boomschoten op oudere schepen word deze ook wel enkel uitgevoerd met name aan de bezaan boom.. Sommige bomen hebben ook wel een schoot aan de nok, die dan schoot met talie word genoemd.
Hier zitten ook geen meters touw eraan.

7b.-when-reaching-the-two-sheets-combine-to-control-boom-hight.jpg.webp
Dat klopt ja, ken het systeem wel, maar je haalt de schoot als het zwaarder gaat worden met de lier door. Het gaat me er alleen maar om te begrijpen waar ze op de Bluenose voor dienen. Ze zijn een stuk dunner dan de grootschoot, minder schijven in het blok, waardoor je er minder kracht mee kan zetten. Maar Peter heeft een hoop huiswerk gedaan en weet misschien in Nova Scotia een bron aan te boren die uitsluitsel kan geven. Zal verder het verslag maar niet verstoren. Gr. Klaas.
Stephan, Piet en Klaas: Ook mijn dank voor deze inbreng.
Gr. Peter

De volgende lijnen naar de giek en de gaffel gaan een beetje spanning naar achteren geven op de ondermast. Daarom is het nu tijd om de wanttouwen vast te gaan zetten met de jufferblokken.
Nog even de 2 foto's die ik eerder gepost heb. Qua uitvoering, met name op de linker foto, is dit mijn uitgangspunt:
919 Deadeyes.jpg

-'druppel' vormige bovenste jufferblokken;
-alleen een soort witte brace om het bovenste jufferblok;
-spreilat aan de buiten zijde;
-het losse eind van de talreep na de laatste doorgang het onderste jufferblok, net boven de spreital met een mastworp om het wandtouw.

Begonnen met het 'druppel'vormig schuren van 8 bufferblokken. De afgevlakte zijden weer voorzien van een gleufje waar de touwen net in passen:
980 Juffer.jpg

Eerst de 2 bufferblokken van de voorste swifter op maat gemaakt en vastgezet. Deze zitten net iets voor de ondermast vastgezet. Daarmee kon ik beginnen met het uitlijnen van de ondermast. Vervolgens was het de beurt aan de achterste swifter. Deze zitten achter de mast vast. Nu kon ik de mast helemaal uitlijnen. Zowel in de lengte als de dwars richting. Daarna de resterende 2x2 jufferblokken.
Als eerste heb ik een beugel gemaakt die om de 2 buitenste lage jufferblokken paste. Daarop kon ik het wandtouw met bovenste jufferblok uitlijnen. Wat foto's uit verschillende stadia, van 2 zijden:
978 Juffer.jpg

-Het uitlijnen en vastzetten op de beugel: foto links boven.
-De juiste lengte bepaald, kon ik de onderzijde wit maken, als ware het de brace: foto rechts boven.
-Vervolgens dit 2e jufferblok vastgezet: foto links onder.
-De beide buitenzijden van de beugel losgeknipt zodat ik een spreilat over hield: foto rechts onder.

Aan de stuurboord zijde alle 4 de jufferblokken vastgezet:
979 Juffer.jpg

Als ook de bakboord zijde vast staat, kan ik de 8 wandtouwen op spanning brengen. En vervolgens:
-de omgeslagen losse einden vastzetten met nog 2 bindsels;
-de losse einde van de talreed boven de bovenste jufferblokken vastzetten met de mastworp.

Daarna is het de beurt aan de weeflijnen en de beide topmast pardoens. Nog werk zat voor ik weer naar de giek en gaffel kan.

Laatst bewerkt:
Verder gegaan met het afwerken van de ingeschoren jufferblokken.
Op de oude foto's dacht ik te zien dat de losse einden boven de talreep met een mastworp vastgezet waren. Gezien de 2 rondingen om het wandtouw.
Maar natuurlijk nog even in The Sage gebladerd en daar kwam ik deze tekeningen van Jenson tegen:
981 Juffer.jpg

-het losse eind aan de buitenzijde om het wandtouw;
-via de binnenzijde terug;
-boven langs omslaan om het losse eind en weer aan de binnenzijde terug;
-aan de buitenzijde retour;
-door de zojuist gemaakte lus naar beneden;
-strak trekken zodat het dubbelgeslagen losse einden aan de binnenzijde van het bovenste jufferblok naar beneden hangt.
Da's dus een nieuwe uitdaging!
Op de rechtse oude foto in mijn vorige post is dat denk ik nu ook te zien.

Na heel wat uurtjes knopen, opnieuw beginnen en eindelijk de slag te pakken, was dit het resultaat:
982 Juffer.jpg

Met de witte braces had ik niet de makkelijkste manier gekozen om de bovenste jufferblokken vast te zetten. Want met alle 4 per zijde opgespanning, moest de talreep ook nog evenwijdig aan de railing lopen.

Toch nog maar een detail opname:
983 Juffer.jpg

Het zwart op de talreep spiegelt een beetje door het licht waarmee de foto is gemaakt.
Voor de detaillisten: de 2 linkse en 2 rechtse zijn qua vastzetten, inscheren en vastknopen gespiegeld aan elkaar. Alles "naar het midden werkend'.
Was dat bij de originele ook zo? In denk het niet, maar op mijn BN wel. Deze kapitein is een beetje gek.:rolleyes: En het is gewoon leuk om eens bij alles 'linksom' en 'rechtsom' te denken en doen. Een ander zal het waarschijnlijk niet zien.

Met nog een (gedeeltelijk) overzichtsplaatje:
984 Juffer.jpg

Met een uitvergroting in de insert. De ruimte tussen beide jufferblokken is maar 9mm. Net genoeg om met 2 pincetten te werken.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Het kost wel tijd en moeite, maar geeft het model enorme meerwaarde! En niet alleen het bouwen, maar ook die uitzoekerij. Maar ook daarin kun je plezier hebben. Tenminste als je vindt wat je zoekt Gr. Klaas.

Het kost wel tijd en moeite, maar geeft het model enorme meerwaarde! En niet alleen het bouwen, maar ook die uitzoekerij. Maar ook daarin kun je plezier hebben. Tenminste als je vindt wat je zoekt Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Uiteindelijk is dit ook weer goed gekomen. Door al het zoeken op de foto's komen er verschillende uitvoeringen in beeld. In de loopt van de jaren zijn er veranderingen doorgevoerd. Dan is het de keuze wat in lijn is met de rest van het model.
Gr. Peter

Begonnen met de weeflijnen:
985 Weef.jpg

Even de slag weer te pakken krijgen. Ook hier de dunne Serafil gebruikt.
Alleen tussen de voorste wandtouwen zijn ze aangebracht.
De 1 na bovenste heb ik gelijk nog wat opgerekt zodat die ook een beetje door hangt. Da's dan weer het voordeel van nog eens op de foto kijken.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Prachtig Peter en zonder de info bij de uitvergroting had ik nooit gedacht dat de afstand maar 9 mm is.
Gr. Jan.
Dankjewel, Jan. Af en toe iets als referentie erbij, zet het mogelijk weer iets in het juiste perspectief. Binnenkort ook maar weer iets herkenbaars in beeld zetten. Maar dat vind ik fotografisch dan weer storend.;)
Gr. Peyer

Aan stuurboord zijn alle weeflijnen gezet. En dan vergeet je een foto te maken. Voor het knopen had ik de papieren mallen gebruikt die ik gemaakt had om de wanttouwen op te meten. Daar lijnen opgetekend om de 5,5 mm. Want Chapelle had vermeld dat ze om de 16 inch zaten. Dat is 40,6cm. Dat zou in 1:72 5,6mm zijn. Dat maar afgerond en makkelijk te rekenen en tekenen.
Dan maar een foto van de huidige stand:
986 Weef.jpg

Op volgorde van links naar rechts:
-stuurboord met 46 weeflijnen;
-bakboord met de mal. Om de 4 een lijn geknoopt om de afstand tussen de wanttouwen correct te houden. Zodat je ze tijdens het knopen niet naar elkaar trekt.

Is 46 weeflijnen niet een beetje veel?
-de 2e foto omgezet in grijswaarden;
-een foto van de orighinele BN gecropt en daar naast gezet ter vergelijking. Natellen mag, misschien heb ik er eentje in de plus of de min ……. ;)
Op die laatste foto is maar 1 rij weeflijnen te zien. Dat is eerder vermeld: voor een race werden er weeflijnen verwijderd. Er werd veel gedaan om snelheid te winnen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Dat ziet er aardig echt uit Peter. Respect! Wat hangt er op de rechtse foto een beetje krom naast de mast? Zit onder de zaling. Is dat smarting, ook wel schurftplatting genoemd. In het Engels heet dat baggywrinkle. Lijkt me op die schaal ook wel een uitdaging.;) Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Dat ziet er aardig echt uit Peter. Respect! Wat hangt er op de rechtse foto een beetje krom naast de mast? Zit onder de zaling. Is dat smarting, ook wel schurftplatting genoemd. In het Engels heet dat baggywrinkle. Lijkt me op die schaal ook wel een uitdaging.;) Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Dat van die baggywrinkle heb je goed gezien. Weet ik nu ook dat het hier schurftplatting heet. Op deze foto goed te zien:
upload_2022-11-22_9-9-45.png

Gelijk de hele zeilvoering van de BN in beeld. De Fisherman's Staysail zet ik er niet op. Voor zover ik na kan werd wordt die in zijn geheel gehesen en na gebruik aan dek geborgen.
Ik heb al een idee voor die schurftplatting. Met de 6-gatentang rondjes maken uit ......... tissue - make-up schijfjes - servet. Binnenkort wat testjes want ik kan bijna verder met het tuig op de achterzijde en dan moet het er op komen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Wordt heel mooi.
Vraagje wat voor Japans papier zoek je?
Mogelijk kan ik via origami leveranciers iets vinden. (Hobby van de admiraal)
Hoi Jan. Nog even een reactie op het Japanse papier.
Ik ben bij De Kwast geweest en heb daar deze vellen gescoord:
Japans.jpg

Het 11 grams Kashmir is vergelijkbaar met een enkel tissue laagje.
Het 18 grams Tengujo is duidelijk iets steviger en heeft een klein beetje zijde glans en zit tegen vouwen/kreukelen aan.
Ook nog ander fijn papier, maar dat had een werkje er in.
Het grote voorzeil ga ik van het Kashmir maken. Dat kan dan uit 1 stuk, scheelt weer stukken aan elkaar lijmen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Na een poosje knopen ook bakboord gereed:
987 Weef.jpg

Daarna beide topmast pardoens aangebracht:
988 TopShroud.jpg

Deze lopen vanaf de top door de beugeltjes aan de buitenzijde van de voorste, lange dwarszaling.
Nog wel de storende tijdelijke voorstag in beeld, maar dat kan even niet anders.
989 TopShroud.jpg

Voor de oplettende kijker, 2 puntjes:
1: het top zeil heb ik naar de bakboord zijde verplaatst. De onderzijde ligt nu over de zaling naar stuurboord. Als er aan die zijde mee gezeild wordt, dan wordt het ook aan die zijde geborgen. De tekeningen van Jenson waren een beetje verwarrend. Om dingen goed te visualiseren heeft hij sommige items aan een andere zijde getekend. En op een ander plekje de toelichting gegeven.
2: op de main cabin heb ik het staande schoorsteentje vervangen door een haakse met uitgang naar bakboord. De staande kwam recht onder de giek met takel uit. Ten eerste wordt het dan daar een beetje warm. Ten tweede had ik dan geen ruimte meer om het dak te kunnen verwijderen, voor zicht op de inrichting van de cabin.;)

Om een heel lange foto te vermijden, hier het voor aanzicht alsmede 2 foto's van de topmast:
990 TopShroud.jpg

Voor de orientatie: de zwarte tijdelijke stag wijst naar voor en zit vast aan de beugel aan de voorzijde.
Tussen de putting ijzers ook nog wat weeflijnen aangebracht. De crew moet natuurlijk veilig tot de bovenzijde kunnen klimmen.:)

Met nog een foto hoe de bufferblokken er nu bij staan:
991 Deadeyes.jpg

De wanttouwen en de talrepen zijn van 0,45 mm draad.
De pardoens en talreep van 0,35 mm. Deze zit dus niet vast aan de spreilat maar steeds min op meer recht omhoog naar de dwarszaling.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Peter, De maten van wanttouwen en talrepen geef je aan als 3,5 en 4,5 mm. Voor het echt lijkt het me dun, voor het model wat dik. Hoe moeten we dat zien? Of heb ik de verkeerde bril op? Ziet er wel perfect uit! Gr. Klaas.

Peter, De maten van wanttouwen en talrepen geef je aan als 3,5 en 4,5 mm. Voor het echt lijkt het me dun, voor het model wat dik. Hoe moeten we dat zien? Of heb ik de verkeerde bril op? Ziet er wel perfect uit! Gr. Klaas.
Oeps, 0,45 en 0.35mm. Weer goed gezien, Klaas. Zelf overheen gelezen. Pas het gelijk aan.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Als je dan toch bezig bent Peter, maak dan gelijk van de D in wand een T. Ja, weet het, ben af en toe een zeur. Gr. Klaas.
Voor zover de posts nog te bewerken zijn, aangepast. Dat sluipt er ook zo in. Maar ik ben weg consequent geweest ...... ;)
Gr. Peter

• Like
Reactions: k-k
Back