Voordat ik de hoofdmast definitief kon plaatsen, eerst bij de achtersteven 2 blokken bevestigd:
-een 2-schijfs 5mm blok op de 'Boom Buffer’. Waarbij het oog geintegreerd is met een soort schokbreker;
-een 1-schijfs 5mm blok op een paard.
In de volgende post ga ik het verduidelijken.
Daarna de mast in het dekgat vast gelijmd en de 2 tijdelijke schoren in de lengte en dwarsrichting weer aangebracht om de lijm uit te laten harden met een uitgelijnde mast.
Ik heb veel tijd besteed aan het uitzoeken hoe de tuigage werkt en wat de beste danwel logische volgorde is. Ik volg daarbij Jenson met duidelijke schetsen in The Sage en Lankford met de MS tekeningen. Deze beide komen nagenoeg overeen.
Besloten om min of meer van binnen naar buiten te werken. Dan kan ik er makkelijker bij om sommige lijnen vast te zetten.
Als 1e de 4 lijnen van het topzeil vastgezet. Met een staand danwel geborgen zeil is het zicht op de lijnen net even anders. Links de schets van Jenson uit The Saga:
De nummering komt overeen met die in de volgende 2 foto's.
Even gezocht op het internet vond ik op de site van 'Zien en Weten' een duidelijke scherts met de Nederlandse benamingen. (Nummering is anders!)
De 4 lijnen van het gereefde topzeil:
Het is misschien niet heel erg duidelijk maar ze zijn 'tan' / beige-bruine lijnen van 0,15 danwel 0,25 mm.
1: de schoot die het zeil naar de zijkant naar een blok op de top van de gaffel trekt. En langs gaffel naar een blok onder de gaffel klauw loopt (1a) en daarna om een korvijnagel op de railing aan stuurboord wordt vastgezet.
2: de hijs die via een oog op de dwarszaling op de railing aan bakboord zijde wordt vastgezet.
3: het gijtouw die ook via dat oog en ook aan bakboord wordt vastgezet.
4: het halstouw dat aan stuurboord op de nageltafel onder aan de mast wordt vastgezet.
Op zich misschien vreemd dat er 2 touwen aan stuurboord en 2 touwen aan bakboord worden vastgezet.
Op de tekeningen van MS/Lankford een duidelijke toelichting:
'This sail is set to port of the peak halliards (piekenval) but the tack (hals) is over de gaff on starboard side."
Wat op deze foto mooi te zien is:
Gelijk ook de vlaggenlijn ingeschoren door het blok aan de onderzijde van het einde van de gaffel en is vastgemaakt aan bakboord van de gaffel aan de kikker:
De uiteinden van de lijn zitten rechts naast de kikker met een 'houwtje-touwtje' aan elkaar vast. Zie de inserts boven in de foto.
Aan de vlaggen zitten boven een oogsplits, voor het 'houtje' van de lijn en onder een 'houtje', voor de oogsplits van de lijn.
Gr. Peter