BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Zou wel mooi zijn om een open model met gestreken zeilen naast een volledig afgebouwd model met volle zeilen ernaast te zien staan.

En dan Japans papier proberen voor de zeilen.

Wordt heel mooi.
Vraagje wat voor Japans papier zoek je?
Mogelijk kan ik via origami leveranciers iets vinden. (Hobby van de admiraal)
Hoi Jan. ‘Japans papier’ kwam ter spraken toen Stephan, Maarten en ik bij elkaar waren om verschillende proeven van model zeilen naast elkaar te leggen en alle voor en nadelen te bespreken. Met als belangrijkste invloeden: de schaal en een staand of gereefd zeil. We maken nog wat meer testjes en komen dan zeker met een post of het maken van model zeilen.

Deze week ga ik naar De Kwast in Den Bosch en eens kijken maar vooral voelen wat ze daar hebben. Naar wat ik nu als ervaring heb met de (enkele) tissue laagjes, zeker nu ik ook bezig ben met het ‘opbergen’ van het grote zeil, betwijfel ik of er wel iets is dat zo dun en soepel is. Het is wel heel kwetsbaar, maar het valt en plooit heel natuurlijk en heeft, naar mijn idee, de juiste dikte om van het volledig formaat van het zeil, een realistisch beeld van een gereefd en geborgen zeil weer te geven.
Ik sta open voor ‘iets’ dat minder kwetsbaar is met gelijkwaardige eigenschappen. Na mijn bezoek aan De Kwast laat ik weten wat mijn ervaring daar is.
En voor jou Admiraal: haal een laagje van een tissue en laat dat haar ‘voelen’. Iets vergelijkbaars …….. ;)
Gr. Peter

Ik volg dit alles met grote interesse.. de zeilen uit mijn kit zijn nie best.. vandaar. Vooral dat natuurlijk plooien is wat mij betreft een meerwaarde. Ik vindt het altijd mooi als “de natuurkunde klopt” op een schaalmodel.

Ik volg dit alles met grote interesse.. de zeilen uit mijn kit zijn nie best.. vandaar. Vooral dat natuurlijk plooien is wat mij betreft een meerwaarde. Ik vindt het altijd mooi als “de natuurkunde klopt” op een schaalmodel.
Zometeen meer te zien ......
Gr. Peter

Het hoofd zeil geborgen op de giek met de gaffel daar bovenop.
Als eerste met een paar wasknijpers een mal gemaakt waar de giek in kon liggen. Hoepel voor hoepel gevouwen en tussen de armen van de knijpers het zeil opbergen:
963 Main.jpg

Het geheel met een paar tijdelijke stroppen omsloten.

Bij het definitief vast zetten moest ik de stroppen zowel aan de bovenzijde als de onderzijde tussen het hout en het zeil doorvoeren:
964 Main.jpg

Met een tandenstoker wat ruimte gemaakt. Ik moest ook rekening houden met de schoot onder de giek.

Dan is dit het resultaat:
965 Main.jpg

Met scherp licht van boven.

Wat details:
966 Main.jpg

De zeil is best wel op een slimme manier met de stroppen vastgezet:
-met de oogsplits naar voren wordt de strop eerst over de gaffel naar achter gegooid;
-tussen het zeil en de giek naar voren gehaald;
-voor het zeil langs, tussen het zeil en de gaffel naar achter gestoken;
-achter het zeil langs, onder de giek naar voren gehaald;
-door de oogsplits gehaald en aangehaald.
De strop rijgt dan afzonderlijk het zeil bij elkaar en tevens trek het alles strak om de gaffel en de giek.

Schuin van boven:
967 Main.jpg

Vanaf de bakboord zijde met een natuurlijke licht inval:
968 Main.jpg

Ik ben er in ieder geval heel content mee. De plooien vallen natuurlijk en het geheel geeft een mooi beeld.
Gr. Peter.

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met het resultaat Peter! Ben niet de enige die onder de indruk is. Gr. Klaas.

Back