Hoi, Door Klaas zijn post ben ik weer even gaan zoeken en heb jullie eigenlijk op het verkeerde been gezet. De tekst zal ik in mijn post aan passen. Want dit zijn eigenlijk de 2 Boom Crutch Tackles naar weerszijde. Ik was dus 1 woordje vergeten …….Verder zoekend op boomcrutches kom ik constructies tegen variërend van meerbenige steunen en ook wel scharen, waarop de boom of giek wordt gelegd (zie link). Op kleinere boten wordt dat in het Nederlands ook wel mik genoemd. Het lange touw door de drieschijfsblokken is de groot(zeil)schoot. De functie van de diagonaal naar beneden staande takels zou kunnen zijn om de boom op crutch te houden. Heb je daar nog betere detailfoto's van Peter?. En dan meer om te zien hoeveel lijn eraan zit. Wat wij voor de wind door een slingerend rak wel eens deden is vanaf de giek een lijn vooruit zetten. Die moest dan een onverwachte gijp voorkomen. Maar als je deze takels ook voor dat doel in zou willen zetten zou er een relatief lang loos eind aan moeten zitten. Al filosoferend probeer ik het een plekje te geven. Gr. Klaas.
https://absolute-projects.com/hardware/boom-crutch/

Ze zijn inderdaad om de giek op zijn plaats te houden en hebben dus ook niet veel lijn.
Dit is de Boom Crutch waar de Jumbo Jib Boom op rust.
De Fore Boom heeft geen Crutch. Die heeft een andere ophanging. Maar dat komt later voorbij.
Excuses voor de verwarring. Volgende keer eerst meer huiswerk doen.

Maar ik ben heel erg blij met jullie input! Kom ik meer te weten en ga ik nog meer begrijpen van dit mooie schip.
Gr. Peter
Laatst bewerkt: