BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Na een ongelukte met de duim en de zaagtafel dat mij op het topje 4 hechtingen opleverde, op de middag voordat ik zou afreizen naar Zweden voor een sneeuwschoen trekking, ben ik nu 3 weken verder en pak ik de draad weer voorzichtig op. De duim heeft nu een gevoelig roze huidje. :oops:
Ik ben nu zover met het beplanken:
699 AftDeck5.jpg

Vanuit de binnen - onderzijde maak ik nog het gat voor de betreffende waterpomp.

Waarbij de laatst gelegd rij precies de aansluiting vormt met de langs balk van de uitsparing voor de cabine:
700 AftDeck6.jpg

En de planken sluiten ook nog mooi aan met de planken van het lage voordek.

Met nog een plaatje van de aansluitende plank:
701 AftDeck7.jpg

Met het zagen krijg je natuurlijk wat minimale dikte verschillen. Ik heb geen vandiktebankje, dus dat gaat straks met het schuren mooi vlak gemaakt worden.
Alles gaat nog steeds volgens het uitgedachte plan. :)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Jammer van je duim Peter, maar de BlueNose wordt wel vreselijk mooi.
Ben je ook nog in Zweden terecht gekomen??
Dankjewel, Peter.
De volgende dag met een ‘kloppende duim’ afgereisd. De dag erop een dunner verbandje en met een ruime motorhandschoen eigenlijk geen last. Moet je hem natuurlijk niet stoten. :(

De ervaring van een modelbouwer lees je niet af van het aantal afgewerkte modellen, maar aan het aantal littekens op zijn handen. :) :thumbsup: :)

Verder weer schitterend werk aan de Bluenose.
Dankjewel Herman.
Als ik dan een foto van mijn rechter hand laat zien, plaats ik er ook wat reisverslagen bij. Want daar heb ik meer bij opgelopen dan bij de modelbouw. Voordat deze retour komt:
“De ervaring van de buitensporter lees je niet af ……….” :);)
Gr. Peter

Na een ongelukte met de duim en de zaagtafel
Even een kleine toelichting “ter lering ende vermaak”:
Het gebeurde niet tijdens het zagen. Daar gebruik ik allerlei hulpstukken bij. Ik wilde een latje van recht naar links op mijn werkblad leggen. En daarbij tilde ik mijn hand niet hoog genoeg op. De duim raakte het zaagblad dat gelijk hap zij. Kwestie van gewoon niet vaak genoeg aan en uit zetten.
Gr. Peter

Elektrische zagen en alle andere verspanende machines (lopend en uitlopend) heb ik op zeer jonge leeftijd al leren respecteren (Natuusteen verwekend familie bedrijf) dat heeft mijn vader mij zeer goed in de oortjes “gefluisterd” dit was nog voor de Arbo tijd.

Het gaat vaak fout uit onachtzaamheid of een in geslopen routine. (Aantal keren mogen aanschouwen)

Gelukkig is het met een “sisser” afgelopen had ook een stuk erger kunnen zijn.

Hoop dat je modelbouw kunnen er verder niet onder heeft geleden, kijk wederom weer uit naar verdere ontwikkeling van je model.

Ay. en Au, Das niet zo mooi om te lezen Peter, maar gelukkig gaat het weer een stuk beter, dus kunnen we weer verder genieten van dit wonderschone project ;)

Ay. en Au, Das niet zo mooi om te lezen Peter, maar gelukkig gaat het weer een stuk beter, dus kunnen we weer verder genieten van dit wonderschone project ;)
Dankjewel, Koos. Ben ondertussen aan de achterzijde in de hoek aan het ‘knabbelen’. Da’s vergt ‘iets meer’ tijd en aandacht.
Gr. Peter

• Like
Reactions: k-k
Het achterdek is dicht met aan de zijkant 6 in de ronding geknabbelt ingelaten stroken:
702 AftDeck8.jpg

De 6e en laatste heeft aan beide zijde een afronding, want de romp buigt ter hoogte van de overgang van hoog naar laag alweer iets naar de boeg. Bij het lage dek zit daar een klein (corresponderende) instekertje.
Bij de plank overgangen lijkt het of er brede kieren tussen zitten. Maar dat is het scheerlicht over de verschillen in plank dikte.

Het knabbelwerk iets meer in detail:
703 AftDeck9.jpg

Ik ben zelf ook reuze benieuwd hoe het straks toont als het geschuurd en in de olie staat.

De stand van zaken van het hele dek:
704 AftDeck10.jpg

Nog even het voorbeeld erbij:
675 Dek.jpg

Daarop zijn 'iets' meer planken getekend. Maar dan had ik stroken van minder dan 2mm moeten gaan (ver)snijden. Er zijn grenzen .......

Voordat ik kan gaan schuren eerst nog de knabbel planken rond de openingen zodat het luik, de cabine en het stuurhuis rondom 'vlees' hebben om op te staan en niket half in de lucht zweven.
En het restant van de dubbele knietjes plaatsen.
Gr. Peter

Back