BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

De 1e knabbel strook met 11 rijen planken:
671 Deck.jpg

Alsof het zo gepland is ....... de 2e strook begint samen met de 12e rij. (Soms is het gewoon toeval, hoor) ;)
Maar eerst maar weer eens een klustertje dubbele knietjes maken, voordat ik het dicht kan leggen.
Gr. Peter

Op het SoS had ik op verzoek een toelichting gegeven hoe ik de ingelaten planken in de knabbelstrook maak.
Ik kwam de werkwijze tegen via een foto in het bouwverslag van the Suburban Ship Modeler (=Bronvermelding):
--> The Suburban Ship Modeler <--
Een print screen daaruit, met wat toelichting van mij:
672 Nibbling.jpg

Wat ik heb gedaan:
-leg plank A tegen de voorgaande plank, op de knabbelstrook B;
-op de foto moet de plank wat verder naar 1a-2a;
-markeringen 1 en 2 maken op de snijhoek van beide;
-markeringen 3 maken op de helft van de breedte van beide;
Nu haal ik beide eruit:
-van plank A de hoek van 3 (lange pijl) naar punt 2 afgesneden;
-op de knabbelstrook: de hoek loodrecht op 3 en van 3 (kort pijltje) op punt 1 uitgesneden.
Bij de eerder geplaatste plank zie je bij 3a de snijpunt.
1a-2a, de snijhoek van de vorige plank.
1a-3a is de snijlijn in de knabbelstrook.
Daarna zet ik de knabbelstrook terug, maak de punt netjes sluitend en lijm de plank vast. Niet de knabbelstrook. Omdat het snijden van de schuine hoek in de knabbelstrook veel gemakkelijker is op mijn werktafel dan in het model, met de strip over de dekbalken. Maar bij elke knabbel worden de strips breekbaarder. working on the Egde.

Voor het beplanken gebruikt ik de latten die ik nog over heb van het beplanken van de romp en die ik zaag uit de sheets waar de spant delen in zaten:
674 Rest.jpg

Maar allemaal nog uit de YQ-kit. En ik heb nog veel rest sheets om nieuwe te maken, maar met beperkte lengte van 11 cm.
Ik heb ze een beetje gesorteerd op schaduwovergang, zodat ik het verloop op het dek een beetje kan regelen. En wat schuren om wat zaagaanslag te verwijderen.

Met de resterende rompplanken, waaruit ik nog 17 planken van 12 balken/12 cm kan halen, kan ik waarschijnlijk ook het achterdek nog net beplanken.
Ik gebruik zoveel als mogelijk, aan het begin en einde van een rij, de 11 cm planken. Afhankelijk van het 1-3-2-4-1 patroon.
Voor het achterdek heb ik nog te maken met snijverlies, omdat ik L.B. Jenson's getekende patroon wil gebruiken:
675 Dek.jpg

Leuk om daarmee te puzzelen. En nog een mal maken voor het verjongen van de planken. En rekening houden met de planknaden en de positie waar elke plank komt ........
Dus geen hele strips van voor tot achter snijden.
Als een legpuzzel. Het zit al in de kop, nu de overstap naar het model.......
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Zijn dat de Franse invloeden die ik op het achterdek zie Peter? Ik bedoel het meebuigen van de dek planken, dat is waarschijnlijk waar jij op doelde met het verjongen van de planken.

Zijn dat de Franse invloeden die ik op het achterdek zie Peter? Ik bedoel het meebuigen van de dek planken, dat is waarschijnlijk waar jij op doelde met het verjongen van de planken.
Dat bedoelde ik inderdaad met het verjongen, Peter. Geen idee of dat Franse invloeden zijn. Lunenburg ligt op Nova Scotia wat wel een voormalige confederatie vormde met Quebeck, New Brunswick en Ontario, wat voornamelijk Frans talig is:
Lunenburg.jpg

Dus wie weet wat er nog voor invloeden op de achtergrond speelde. Zelf wist ik niet dat die wijze van beplanken Franse invloeden heeft.
Ik weet wel dat het niet de makkelijkste manier van beplanken wordt. ;)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
De bakboordzijde van het voordek ligt dicht. Het eerste deel had ik plank voor plank gemaakt en gelijmd, waarbij ik wel de knabbelstrook er steeds uithaalde. Maar dat was vragen om problemen om die knabbelstrook heel te houden.
Dit deel in zijn geheel eerst los opgebouwd. Hier de delen gereed om te verlijmen:
676 Dek.jpg

Dat betekende wel dat als ik een rij af had en de volgende in de knabbelstrook moest snijden ik alles er uit moest halen en daarna weer terug. Maarje, tijd genoeg. Dus 8x er steeds meer uit en weer in met inklemmen van alle delen.

Met uiteindelijk dit resultaat:
677 Dek.jpg

Ik heb de knabbelstrook in 2 delen in uitvergrotingen in de hoeken erbij geplaatst. Ben toch wel blij dat het gelukt is.
Nog niet geschuurd, want aan de voorzijde aan stuurboord komen nog wat plankjes. De windas aan die zijde moet wel ondersteund worden, anders heeft de steun aan die zijde een dekplank hoogteverschil. Daar komt minimaal die brede plank.
Gr. Peter

Wat maak je er toch weer iets moois van Peter, ik vind het prachtig om te zien hoe je model groeit en heb bewondering voor je manier van werken :wave

Dat weet ik ook niet Peter, maar ik heb wat foto's gezien van een paar Franse schepen, modelbouw, en echte schepen waarop ik dat zag, en dat waren Fransen, dus vandaar mijn vraag:):)
Maar dit is weer vreselijk netjes in elkaar geknabbeld hoor.
Dankjewel, Peter. We k(n)abbelen rustig voort.

Laatst bewerkt:
Wat maak je er toch weer iets moois van Peter, ik vind het prachtig om te zien hoe je model groeit en heb bewondering voor je manier van werken :wave
Dankjewel, Piet. Natuurlijk waardeer ik elke like, view en opmerking, maar deze van jou zeer zeker! Werken vanuit de bouwdoos, maar zelf het nodige aanvullen met eigen materiaal en een beetje puzzelen bij het zoeken naar een oplossing is wel zo leuk.

Eerst wat dubbele knietjes gemaakt voordat ik verder kon met beplanken.
Dat gaat dat ook richting productiewerk:
679 Double.jpg

Een strook perenhout van 5x2 met dubbelzijdig tape op de klem van mijn kruisplaat gelijmd. Daar kan ik er rond de 35 uit halen.
Met een 1 mm freesje:
1: om de 3 mm op 1 mm diepte een horizontale afscheiding voor de bovenste knie;
2: een strook er af voor het afkorten van de bovenste teen;
3: inkorten van de teen tot aan de schouder van de bovenste knie;
4: losknippen;
5: het bruggetje vijlen;
6: de beide schouders afronden.

Op het voordek de brede plank onder de rechtse staander van de wandas gemaakt:
680 Front.jpg

Besloten om de punt toch dicht te leggen. De knabbelstrook aan de zijkant ingekort alsmede de tussen liggende planken.
De dubbele knietjes zijn zo mooi zichtbaar.
Volgende stap zijn wat stukjes plank rond de mast en rond de uitsparingen voor de attributen op het dek.
Gr. Peter

Van harte Gefeliciteerd Peter, ik zie dat je vandaag maar liefst 65 kaarsjes mag uit blazen, dus dat is de moeite waard...! :feli:

Hieperdepiep van harte gefeliciteerd Peter :feli:
En het blijft toch een hele mijlpaal deze leeftijd.........
:feli:Van harte gefiliciteerd met de birthday Jonge Heer. Ik wens jouw een gezonde en voorspoedige jaar toe met veel bouwwerk in de toekoms!
Van harte Gefeliciteerd Peter, ik zie dat je vandaag maar liefst 65 kaarsjes mag uit blazen, dus dat is de moeite waard...! :feli:
Dankjewel, Koos, Heinrich en Piet.
Het is inderdaad weer een soort jubileumjaar.
De Admiraal heeft ons vakantiehuisje gepavoiseerd:
F3334EA4-33ED-4F54-A421-D21638D42E6A.jpeg

Gr. Peter

Back