BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Na een ontspannen vakantie en veel goed werk van de fysio, de draad weer opgepakt. De blessure is grotendeels weg. Dan waardeer je het weer dat je normaal kan zitten en functioneren.:)

Voordat ik de uitsparingen op het voordek voorzie van de aanvullende planken, heb ik eerst een mal en ontwerp voor de beplanking van het achterdek gemaakt:
681 Aft.jpg

Aan de hand hiervan kon ik bepalen of ik nog voldoende lange peren strips had om de benodigde 12-balken planken te kunnen maken. Als het goed is gaat dat precies lukken. Maar dan moet ik niet te veel fouten maken met het verjongen van de planklen.
Want zoals te zien is, loopt de beplanking deels met de ronding van de romp mee. De combinatie van planken moet dus in de ronding verjongen van 2.6 mm naar 1.5 mm.
Bij de dek overgang van laag naar hoog heb ik op het halve dek in de breedte 20 planken. 13 komen er uit tegen de achterzijde en 7 eindigen in de knabbelstrook.
In mijn contact op het SoS met een BN bouwer waar ik veel contact mee heb, had ik hem gevraagd of hij nog peren strips over had van de bouw van zijn BN. Hij er nog 4 en bood aan deze op te sturen. Thanks, Mate! Waar vrienden op een forum goed voor zijn. Want dan gebruik ik peren latten die min of meer vanuit dezelfde bron komen.
Nu een mal maken waar ik de combinatie van planken kan zetten en de verjonging in de ronding kan snijden/schuren. Want bij recht afsnijden van 2.6 naar 1.5 krijg ik geen ronde aansluiting op de zijkant.
Gr. Peter
 
Peren wijkt inderdaad erg af als het niet van dezelfde bron is. Ik heb hier 3 verschillende kleuren liggen terwijl het allemaal peren is. Misschien toch een nieuwe partij bestellen zodat je geen problemen kan krijgen? Is maar een advies, mochten die 4 plankjes niet hetzelfde zijn. Zou balen zijn als net 1 plankje afwijkt van de rest.
 
Peren wijkt inderdaad erg af als het niet van dezelfde bron is. Ik heb hier 3 verschillende kleuren liggen terwijl het allemaal peren is. Misschien toch een nieuwe partij bestellen zodat je geen problemen kan krijgen? Is maar een advies, mochten die 4 plankjes niet hetzelfde zijn. Zou balen zijn als net 1 plankje afwijkt van de rest.
Het voordeel is dat er nog een stel YQ-BN bouwers zijn die ook plankjes over hebben als ze de romp beplankt hebben volgens de handleiding. Dat moet goed komen.:)
 
Ik heb 'een poosje' nagedacht over hoe ik de latten met ronding kan verjongen.
Uiteindelijk:
682 Verjongen1.jpg

Op de zijkant van een aluminium strip een nog net te buigen balkje gelegd. Links aangesloten op de buitenzijde en vastgezet. Daarna aan de rechter zijde, over een lengte van +/- 25 cm, iets meer dan 1 mm naar beneden gebogen zodat ik een vloeiend verlopende curve kreeg. Want ik moet van 2.6 mm naar 1.5 mm. Langs het balkje met een mesje een groef getrokken in het aluminium.
Die groef vervolgens zwart geaccentueerd om beter zicht te hebben om de curve langs de zwarte lijn te vijlen.

683 Verjongen2.jpg

Onder in beeld de alu strip met de curve, maar je moet wel een goed oog hebben om dat op de foto te zien. ;)
In een stuk triplex van 1mm een haakje hoek gesneden.
Streepjes gezet waar de plankaansluitingen om de 3 dekbalken komen. Afhankelijk van de positie op het dek en dus aan de hand van de getekende mal, kan ik nu een samenstel van latten maken die ik per rij nodig heb. Net als bij het beplanken van de romp gebruik ik geen lange planken want dan heb ik grote kans op doorlopende nerven bij plank naden.
Maar vermoedelijk ga ik enkele lange planken in zijn geheel snijden, ze daarna afkorten en onderling verwisselen.
Als proef eerst een lange lat gebruikt. Deze tegen de rand met markeringen gelegd.

684 Verjongen3.jpg

De alu strip aan de linker zijde op de buitenzijde van de lat vastgezet. Vervolgens de rechterzijde op net iets meer dan 1 mm vastgezet.
De alu strip fixeerd de lat goed want mijn latten zijn net iets dikker dan 1 mm.
Met een nieuw scherp scalpen mesje vervolgens langs de alu strip het van 0,0 naar 1,1 mm verlopende hout weggesneden.

685 Verjongen4.jpg

De door de houtvezels ontstane kleine onregelmatigheden vlak geschuurd op een lang schuurblok zodat de ronding mooi gaat verlopen.
De rond gesneden zijde naar de buitenzijde gelegd en gepast op mijn test-sheet.
Nu nog een paar proeflatjes om te kijken of ik een mooi aansluitend en vloeiend patroon ga krijgen.

Er zullen best andere manieren zijn om een lat te verjongen. Die ik vond waren om de verjonging recht af te snijden. Maar ik moet een ronding erin hebben, anders krijg op het eind geen geronde aansluiting kan de rond lopende watergangen.
Gr. Peter
 
Niet zoveel te melden. Druk met andere dingen.
Voordat ik met het beplanken van het achterdek begin, eerst het voordek afgemaakt met de knabbel plankjes rond de openingen in het dek:
686 FromtDeck.jpg

Wat er op het voordek staat, staat dry-fit en wordt later bij het samenstellen van die onderdelen uitgelijnd en recht gezet.
Alle objecten die op het dek komen te staan krijgen zo een ondersteunen op minimaal een plank. Anders zouden ze voor de helft aan de stuurboord zijde een plankdikte boven de dekbalken komen te zweven.
Het schuren van de oneffenheden in de planken en het voorzien van de deuvels doe ik als ook het achterdek gereed is.
Gr. Peter
 
Vermoedelijk was de voorlaatste post over het verjongen van de latjes een beetje te theoretisch geneuzel.
Ik ben begonnen met de middelste strook en heb nu wat extra foto's gemaakt als toelichting hoe ik te werk ga.
Theoretisch moet bij de middelste strook de afschuining aan beide zijden lopen, maar .......

Het achterste stukje:
687 Tapper1.jpg

In geel op de sheet het stukje dat achterop komt, achter de opening voor het stuurhuis. Dat is een stukje van 32 mm.
Op een lange lat (A) markeringen aangebracht voor positie en de lengte van het stukje.

688 Tapper2.jpg

Het stukje onder de snij lineaal. Links een vulstukje van 2.6 mm waar de lineaal op aansluit en rechts de lineaal op de 1,5 mm markering.
Bij de 2 blauwe pijlen het stukje dat gesneden moet worden.

689 Tapper3.jpg

In geel op de sheet het 2e stukje tussen het stuurhuis en de cabine.
De positie gemarkeerd op de lat.
Het stukje ligt onder de snij lineaal bij de 2 blauwe pijlen.
De lineaal links op de 2.6 mm en recht op de 1.5 mm
Het uitstekende stukje wordt afgesneden.

690 Tapper4.jpg

De 2 stukjes op de dekbalken en deze tijdens het lijmen uitgelijnd naar de uiterste linker zijde, zodat de straks in zijn geheel aansluit met de middelste lat van het lage voordek.
Voor de oplettende kijker: het achterste stukje is nog gedeeld, want daar komt nog een steun.

691 Tapper5.jpg

Het stuk voor de cabine.

692 Tapper6.jpg

Onder de snij lineaal.

693 Tapper7.jpg

Uitgelijnd en gelijmd (met een curve van 2.6 - 1.5 = 1.1 mm : 2 = 0.55 mm. :stout: Yes “The Lunatic is in My Head”).

694 Tapper8.jpg

De laatste 2 stukjes liggen voor 'de verjonging' en zijn dus gewoon recht. De curve eindigt bij de gele pijl.
De romp loopt daar weer iets toe naar het voordek. Daar komt aan de kant van de watergang een ingelaten vullat die in het midden 2.6 mm is en aan beide einden 'geknabbeld' is.

Hopelijk is het nu iets duidelijker en hopelijk voor mij gaan de volgende rijen netjes en vloeiend passen. ;)
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk is het nu iets duidelijker
Hoe je die plankjes ,verjongt en wel, neer wou gaan leggen, had ik wel aardig in het snotje, maar dat balkje op die aluminium strip vat ik niet helemaal.
Je had die curve toch ook gewoon in die aluminium strip kunnen vijlen?:rolleyes::rolleyes:
 
Hoe je die plankjes ,verjongt en wel, neer wou gaan leggen, had ik wel aardig in het snotje, maar dat balkje op die aluminium strip vat ik niet helemaal.
Je had die curve toch ook gewoon in die aluminium strip kunnen vijlen?:rolleyes::rolleyes:
'Gewoon' een curve met een mooi verloop er 'op het oog' in die strip vijlen ......... mmmmmm. Een hulp lijntje was wel zo makkelijk.

Het balkje links met 2 klemmen vastgezet:
695 Tapper9.jpg


Daarna rechts naar beneden gedrukt, waarbij het balkje een mooi verlopende kromming van 1.1 mm over een kleine 23 cm kreeg:
696 Tapper10.jpg

Daarna langs het balkje met het scherpe mesje een kerf in het aluminium getrokken. En natuurlijk tijdens het vijlen over de strip gekeken en ook steeds even checken met een stalen lineaal.
Gr. Peter
 
Na de eerste, de middelste rij, aan de slag gegaan met de eerste rij aansluitend planken:
697 AftDeck1.jpg

Hier is de 1e aansluitende rij gelegd en heb ik deze met 2 opsluitlatten gefixeerd om een recht uitgangspunt te behouden.

Als de rij gelegd is en met de volgende ga beginnen, accentueer ik de gelegde rij met geel op de sheet. Dan valt de volgende rij goed op en zie ik waar de planknaden moeten komen. Mijn volgende stap is dus de 2e rij geel maken.

4 rijen zijn gelegd:
698 AftDeck4.jpg

Langs de rijen ligt een gesneden strip die ik al leidraad gebruikt.
Links is die met de rechte zijde geklemd langs de rechte plankjes. Naar rechts kan je het begin van de ronding in de beplanking al goed zien.
Het ziet er naar uit dat het gaat lukken. Maar spannend wordt als we aan de zijkant gaan 'knabbelen'.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top