BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Vond het toch al een aparte plek met een slager, die Hollanse Nieuwe verkocht. Was in 1998 en we lagen in de jachthaven. Beterschap Peter! Gr. Klaas.

Die admiraal van jou noemen wij dan “een tof w.,,,,” ;);) maar ze heeft wel gelijk hoor Peter, het ziet er geweldig uit zo :thumbsup:
In ieder geval beterschap alvast….

Beterschap!
Als je niet snel met je rug geholpen wordt dan is Veenhuizen een optie.
Helemaal eens met jouw admiraal, mooie dekplanken. Beterschap :thumbsup:
Beterschap Peter.
Gr, Jan.
beterschap peter
Die admiraal van jou noemen wij dan “een tof w.,,,,” ;);) maar ze heeft wel gelijk hoor Peter, het ziet er geweldig uit zo :thumbsup:
In ieder geval beterschap alvast….
Hartelijk dank voor de meelevende reacties, Mees, Fred, Jan, Tim en Koos.
Peer gaat Peer gebruiken op z’n BN en er samen met de fysio hard aan werken om jullie weer snel vooruitgang te melden.
Gr. Peter

Toch nog iets kunnen doen in de spaarzame momenten.

Er is een oude Nederlandse traditie om een muntstuk onder de (voor)mast te leggen.
Het zou eigenlijk onder de voormast moeten zijn, zoals geciteerd: "De Madrina is degene die de munt voor geluk onder de voormast van een nieuw gebouwd schip legt."
In 'Witch in the Wind' op pag. 65 vond ik deze tekst:
"The mainmast, foremast, topmasts, booms, gaffs, and bowsprit were all installed after launch, by the riggers. A few coins were placed under each mast for luck, they were carefully lifted into place, and the stays installed and tightened to secure them".
Nog niet alles uit die alinea is van toepassing op mijn BN. Maar voordat ik het dek kan beplanken, moet ik de dek doorvoeren van beide masten tussen de dekbalken maken, de vissings? YQ heeft rechthoekige blokken gemaakt met getekende kwarten.

De buitenkant van beide blokken pas gemaakt in de uitsparingen tussen de dekbalken alsmede de doorvoer voor de masten. Ik heb de opening meteen uitgelijnd met de dry-fity geplaatste masten.
660 Coins.jpg

De vissings en de onderste delen van de masten even apart gelegd en op de bodem van de mastsporen elk 2 zilveren munten gelegd.

De blokken tussen de balken gelijmd:
661 Doorvoer.jpg

Heb ik de blokken verkeerd geplaatst? Je ziet de naden van de blokken niet meer?
Nee, dat heb ik bewust gedaan. Het dek wordt helemaal rond de mast beplankt. Dan zie je ze niet meer. Maar in de latere opstelling van mijn BN ben ik nog steeds van plan om een spiegel als bodem te gebruiken in de vitrine. Dan kan je via de spiegel de opbouw aan de binnenzijde van het bovenschip bekijken. En zie je die naden wel!
Net als de dubbele knieën, die ik ben begonnen te plaatsen aan bakboord, tussen de balken, langs de 'clamps'.
Daar is straks ook de beplanking overheen, maar van onderaf weer zichtbaar. (Als je goed kijkt!) Ze komen ook aan stuurboord, maar die kant wordt niet beplankt en dus van bovenaf zichtbaar.

Al met al, weer even goed nadenken voordat ik alle stappen op een rij had.

Tenslotte de mast stompen met hun pen vastgelijmd in de mastsporen op de kiel en de masten in hun positie gefixeerd:
662 OnderMasten.jpg

De masten zijn ongeveer 1,5 graden naar achteren gekanteld. Zowel Chapelle's boek, The Saga als Witch in the Wind laten zien dat ze iets achterover staan. Dit geldt ook voor de tekeningen van YQ. Het aantal graden heb ik echter tot nu toe niet kunnen vinden.

Als de lijm van de stompen is opgedroogd kan ik de bovenste helft er weer af halen en voor het eerst kijken hoe de mastdoorvoeren er op dat deel uit zullen zien. Dan maak ik ook weer wat foto's.
Gr. Peter

Op het Sos was er een lid dat niet overtuigd was van de hoek waar onder de beide masten stonden. Dat moesten haaks op de waterlijn staan.
Natuurlijk had ik dat nagezocht. Heb hem dus proberen te overtuigen.
Dat hoef ik jullie natuurlijk niet ;), maar hierbij voor jullie ook mijn reactie, want er staat toch wel interessante informatie in de diverse boeken.
"
663 Angle.jpg

De tekening op pag. 294, figuur 36, van Howard I. Chapelle's "The American Fishing Schooners".
De blauwe lijnen zijn loodrecht op de waterlijn getrokken, vanuit het midden van de top van de onderste masten naar beneden.
De voormast is +/- 1 graad naar achteren gekanteld en de grote mast +/- 1,8 graden. Gemeten door het midden van beide masten.
Ik teken alle lijnen in Photoshop met de digitale maatvoering van de getekende lijn.

664 Angle.jpg

De tekening op pag. 66 van LB Jenson's "Bluenose II, Saga of the Great Fishing Schooners", zijn interpretatie van de originele Bluenose. (Zie de tekst linksonder.)
In deze tekening heeft hij niet de volledige masten getekend.
Ik heb de stompen met de rode lijnen naar boven voortgezet.
De blauwe lijnen staan loodrecht op de waterlijn en ik laat hen door het midden van de onderkant van de mast omhoog lopen.
Ook hier bereik ik +/- 1 graad voor de voormast en +/- 1,8 graad voor de grote mast.

Op pag. 33 maakte hij wel een dwarstekening van het achterschip met de hoofdmast, maar dat is van de BN-II. Daar wordt de hoofdmast 2 graden naar achteren geplaatst.

Met mijn opmerking:
Allemaal met de beperkingen van de tekenaar natuurlijk. Maar gezien de tekening van Chapelle ben ik behoorlijk overtuigd van de nauwkeurigheid van zijn tekening.
"
Voor zover de informatie.
Op de tekeningen van YQ staan de masten ook met ongeveer die graden achterover. Maar omdat YQ wel meer dingen 'vrij heeft geïnterpreteerd' is dat bij die tekeningen meer een bevestiging dat ze dat wel netjes hebben gedaan.
Gr. Peter

Ook met de nu bevestigde mast stompen kon ik het 'boven de waterlijn deel' nog steeds rechtstandig los halen.
Straks kan je mogelijk via de spiegel dit gaan zien:
665 View.jpg

De masten steken straks op deze wijze door het dek. Ze worden in de vissings vastgelijmd en krijgen ook nog hun (imitatie) mastkeggen.

Met nog een foto van het onderschip met de gelijmde mast stompen:
666 Onderste.jpg

Het onderschip is nu gereed. Misschien alvast zijn definitieve hellingstandaard maken?
Toch maar beginnen met het dek te beplanken.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Dit lijkt mij alweer gedegen uitzoek werk Peter.
Het blijft monsterlijk mooi wat je hier laat zien :wave
Dankjewel, Peter. Stukje bij beetje komt er steeds meer informatie biven water. Ook leuk om te lezen. Ook hoe de visserij er toen aan toe hing. Heftig soms, in de kleine bootjes, de dories.
Gr. Peter

Begonnen met het beplanken van het voordek.
Er waren 3 dingen waar ik rekening mee moest houden:
-de openingen in de dekbalken voor de mast en diverse staanders;
-geen 3 mm brede planken, maar misschien 2 mm;
-de steunen van de windas zijn geborgd in een bredere plank.
Die bredere plank kwam ik tegen bij een andere bouw en is ook zichtbaar op diverse tekeningen in The Saga.
Voor de bredere plank ben ik uit gegaan van een dubbele plank breedte. Na die brede plank beginnen er dus 2 planken met de gewone breedte. Het begin van die planken mocht ook weer niet samenvallen met een naad van naast liggende planken.

Al rekenend en tekenend kwam ik uit op een plank patroon 1-3-2-4-1. En dat de breedt evan mijn extra gemaakte plankjes uit de spanten sheets van 2.6 mm heel goed uit kwam. Hoefde ik alleen de restant huid planken nog op die maat te zagen.
Ik moest wel beginnen met een plank in het midden. Dat is mogelijk controverseel, want meestal zie je een getekende middellijn, waarna langs die lijn wordt begonnen met planken.
Maar dankzij die middelste rij planken kan ik nu wel aan weerszijde een gespiegeld plank patroon neer gaan leggen. Met ook een gespiegeld treenail patroon. (Jaja, het zijn de kleine dingen die het hem doen!) Als ik langs de middellijn was gaan planken, dan zou ik uitkomen op een halve plank breedte naast de brede windas plank.
De schets:
667 Plank.jpg

De gearceerde met '1e' is dus de midden strook met planken.
Daar naast 3 rijen (2e, 3e en 4e).
De 5e (en 6e) plank begint achter de brede plank 'WIND'. De naad van de 5e plank heb ik als uitgangspunt genomen om de naden van de andere rijen te bepalen. Met planken van max. 12 dekbalken lang. Qua maatvoering en patroon kwam dat neer op een naad om de 3 cm / balken.

De 1e rij planken in het midden:
668 Plank.jpg

Met alle uitsparingen / afkortingen.

Daarop aansluitend kon ik verder gaan met het plank patroon:
669 Plank.jpg

De brede plank heeft een dubbele knabbel. Dan loopt het patroon netjes door.
Op de watergang aan bakboord ligt de knabbel plank. Die kan ik nog steeds uitnemen. Dat is wel zo makkelijk werken met het steeds maken van een nieuwe uitsparing voor een ingelaten volgende plank. Ook alle delen die in de betreffende gaten moeten komen.

Zo staat het er nu voor:
670 Plank.jpg

Met aangebrachte knabbel plank en overige delen. Rond de mast komen nog de imitatie keggen.
Het gat voor de steun van de windas nam de nodige tijd in beslag. Het gat moest natuurlijk in lijn liggen met de uitsparingen in de 2 dekken waarin de staander van de windas komt te rusten.
De voorste 'paal' is nog te hoog. Ik kan het balkje pas op lengte zagen als ik met de boegspriet aan de slag ga.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back