BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Peter, Per abuis schreef ik grenen dek, maar bedoelde teak, dat wit wordt door zeewater en zonlicht. Op die oude zwart-wit foto's lijkt het schip me al in deplorabele staat. Veel rommel en vuil aan dek. Zo ga je niet naar zee om te vissen. Kan ook zijn dat het vissen seizoenwerk was en ze is opgelegd. Gr. Klaas.
Hoi Klaas. Teak gaat het niet worden. De BN was geen luxe jacht. Er moest in de 1e plaats geld mee verdiend worden.
Ik heb ondertussen wat Ramin en Beuk besteld. Hans van Kolderstok had een mooie plank Beuk liggen waar hij wat stroken vanaf zaagt. Krijg ook nog wat Abachi, maar dat lijkt mij te zacht. Dus: nog wat testjes te gaan.
Gr. Peter

Ik heb het Beuken ontvangen van Hans (Kolderstok). Alleen de Ramin is vertraagd.
Vond ook een blok grenen met een mooie nerf in mijn eigen voorraad. Heb er ook stroken van gezaagd.
Hier de verschillende houtsoorten naast elkaar. De tekst spreekt voor zich:
657 DeckTest.jpg

Beide opnamen met verschillende lichtinval.
Na een opmerking van Hans dat het hout op het dek na verloop van tijd grijs wordt, heb ik op het rechter blok Beuken wat lijnolie ingekleurd met grijze inkt. Het geeft een beetje grijze gloed en de naden kleuren wat meer.
Naast dat het grenen ook erg zacht is, vind ik het ook te licht.
Ik ben erg gecharmeerd van het gegrijsde beuk, maar sta open voor jullie mening. Ik test nog even door met het gegrijsde, een keer polijsten en nog een extra laagje grijze olie.
Maar ook even afwachten hoe het er over 1 of 2 dagen uit ziet als de olie goed is ingetrokken.
Een BN dus met totaal andere kleurtechnieken.
Gr. Peter

Ik ben erg gecharmeerd van het gegrijsde beuk, maar sta open voor jullie mening.
Nu je er om vraagt :) ik denk dat de es of de grenen, eventueel met een lichte grijze wash het meest realistisch zal overkomen.
Hoewel ik een fervent aanhanger ben van beuk, vind ik persoonlijk de korte donkere streepjes die er zo typisch voor zijn niet passen in een dek.

Nu je er om vraagt :) ik denk dat de es of de grenen, eventueel met een lichte grijze wash het meest realistisch zal overkomen.
Hoewel ik een fervent aanhanger ben van beuk, vind ik persoonlijk de korte donkere streepjes die er zo typisch voor zijn niet passen in een dek.
Dank voor de input, Herman. Het is alleen dat de esdoorn en grenen te zacht en vezelig zijn bij plankjes van 2,5 mm breed. Dat worden de aansluitingen en dus uitstraling te grof. Ook al heb ik een heel scherp zagend zaagblad. Bredere plankjes vind ik niet staan bij deze 1:72 schaal.
gr. Peter

Ben het met Herman eens; de uitstraling van beuken past niet op een dergelijk dek. Wat dan wel? Er zijn tig houtsoorten, maar vind maar eens de juiste. Teak zou naar mijn mening ook heel goed kunnen. Of kersen, peren, origon pine parana pine wat ook een fijne nerf heeft en dus zich mooi laat zagen. Keuzes genoeg. Maar géén beuk.

Admiraal *Hans* heeft heel fijnnervige eik met een licht grijzige uitstraling. Zou dit niet wat zijn?
20220303_115837.jpg

kleurechtheid op deze foto kan ik niet garanderen, Kolderstok heeft heus nog geen lichtblauwe notablokjes :)

Laatst bewerkt:
Jammer dat je de Es te zacht vind Peter, ik vind dat een mooie kleur /nerf combinatie voor een dek, maar dat is dan natuurlijk persoonlijke smaak :):)

Ik schat zo in dat als ik nog een kleine week wacht, ik nog 15 soorten hout krijg aangeboden als mogelijkheid.
Bedenk mij net dat ik nog peren plankjes van de romp over heb. Misschien niet voldoende voor het hele-halve dek, maar ik heb ook de afval plankjes van de peren spanten nog. Dat is 2.6 mm dik. Daar kan ik op de randen allemaal plankjes op de juiste dikte van zagen en dan verzagen naar 2.5. Ze zijn dan niet op de benodigde 12 cm-12 spanten lengte, maar ik heb her en der toch ook kortere stukjes nodig.
Ik ga dat eens uitwerken. En een testje daarop met de gegrijsde olie.

Dit zit er nu aan stuurboord op:
583 Starboard 2022-01-19.jpg

Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ben het met Herman eens; de uitstraling van beuken past niet op een dergelijk dek. Wat dan wel? Er zijn tig houtsoorten, maar vind maar eens de juiste. Teak zou naar mijn mening ook heel goed kunnen. Of kersen, peren, origon pine parana pine wat ook een fijne nerf heeft en dus zich mooi laat zagen. Keuzes genoeg. Maar géén beuk.
Admiraal *Hans* heeft heel fijnnervige eik met een licht grijzige uitstraling. Zou dit niet wat zijn?Bekijk bijlage 484674

kleurechtheid op deze foto kan ik niet garanderen, Kolderstok heeft heus nog geen lichtblauwe notablokjes :)
Jammer dat je de Es te zacht vind Peter, ik vind dat een mooie kleur /nerf combinatie voor een dek, maar dat is dan natuurlijk persoonlijke smaak :):)
Dank voor alle input.
Ik heb alle tijd: wat moet ik anders doen? Naast mijn schaatsen, hardlopen, skien, hiken, biken .....
Gewoon leuk verder zoeken tot de eureka valt, zoals bij de inkt voor de romp.
Maar ik weet zeker: ik maak het niet ieder naar de zin. Wel voor 3: just me, myself and I. :)
Gr. Peter

Restantjes YQ-Peer met gegrijsde lijnolie:
658 DeckTest.jpg

Met licht van 2 kanten.
Ik zeg niets meer ....... hoogstens Eureka ......... luxe dek voor een Fishing Schooner. :)
Het inlaten van de planken in de lengte strip krijgt bij het echter beplanken meer aandacht.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Laatste test-post:
Op verzoek - advies van mijn SoS bouwmaatje Dean had ik ook nog Ramin besteld. Dat kwam gisteren binnen. Daar ook 2 test stukjes van gemaakt. Met gewone en gegrijsde lijnolie.
Hier alles geteste soorten in beeld:
659 DeckTest.jpg

Ramin is op zich een wat hardere houtsoort die strak te zagen is. Ook strakkere imitatie treenails met de gewone lijnolie. Met de gegrijsde worden ze te dominant aanwezig. Maar voor een heel dek wat mij betreft toch te licht.

Na het maken van de foto liet ik het geheel aan mijn Admiraal zien. Dat het ging om de keuze van het hout voor het dek. Ze zei vrijwel direct: die rechts onder is wel heel mooi, in combinatie met die dekbalken.......................... Dat is de YQ-Peer.
Bij deze dus EINDE DISCUSSIE. :):yes:

Of ik jullie binnen korte tijd iets van resultaten kan laten zien is deels afhankelijk van mijn bezoek morgen aan de fysio. Sinds afgelopen week heb ik een beknelde zenuw in de onderrug met pijn uitstraling via de bil naar mijn linker been. Vaak kan ik niet langer dan 5 minuten zitten en moet ik weer gaan liggen, staan of lopen. Waarbij lopen de meeste ontspanbning geeft.
In onze gemeente hebben we een 'running painter'. Maar een 'walking builder' zou wel een heel apart fenomeen worden.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Back