BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Dat klopt helemaal. Daarom vind ik het ook niet waard om te zeggen of het een mooie kleur is of niet. Of dat het iets minder rood moest of meer. Dat kan je achter je schermpje echt niet beoordelen. Sterker nog, ik heb 2 monitoren op mijn pc, die beide een totaal andere kleur weergeven.
Wat ik wel kan zien is hoe het aangebracht is en er op het hout aansluit. En dat ziet er heel goed uit. Heb je het hout eerst iets bevochtigd, voordat je begon? Eerste laag verdund? Omdat het een aquarel verf is, die wil die op hout nogal snel drogen. En dan krijg je snel ongelijke stukken. Het is mooi strak gedaan.

Wat ik wel kan zien is hoe het aangebracht is en er op het hout aansluit. En dat ziet er heel goed uit. Heb je het hout eerst iets bevochtigd, voordat je begon? Eerste laag verdund? Omdat het een aquarel verf is, die wil die op hout nogal snel drogen. En dan krijg je snel ongelijke stukken. Het is mooi strak gedaan.
Hoi Stephan.
Ik heb de Ecoline (inkt) met een op een dot opgerolde doek opgebracht op het geschuurde en gepolijste hout. Het hout niet nat gemaakt en de Ecoline onverdund gebruikt.
Het trekt inderdaad snel in het hout en dan kan het ongelijk opdrogen. Ik ben over het hele oppervlak blijven vegen en wrijven totdat ik zag dat het oppervlak een soort egale verzadiging had. Daarna ben ik het gelijk uit gaan wrijven zodat ik eventuele te natte plekken ook egaliseerde.
Nadat de Ecoline droog was heb ik het oppervlak met mijn medium polijstblok zachtjes opgewreven om de kleine houthaartjes, die door de natte inkt een beetje op gaan staan, weg te halen. Met mijn vingertoppen voelde ik het hout steeds gladder worden. Niet te hard om kale schuurplekken te krijgen. Letterlijk ‘fingerspitzengefühl’.
Met de laag lijnolie idem: opbrengen met een (zijden) doek (een oude motorhelmmuts haha) en blijven wrijven tot er een egale dekking was. Daarna gelijk met een droog stuk van die doek uitgewreven totdat er een soort droging ontstond.
Gr. Peter

Wat bij deze manier van kleuren van invloed is en waarschijnlijk ook zal blijven is de kleur en de structuur van het hout. Daardoor zal morgen de kleur weer anders zijn dan vandaag. Je fixeert het wel min of mee met lijnolie, maar veranderen blijft het. En dat heeft in mijn optiek juist zijn charme. Het blijft "leven". Kleurlak of verf verandert op termijn ook wel, maar daar zit geen leven in. Op termijn zal de ecoline en lijnolie ook wel verouderen, maar binnenshuis en in een vitrine zal dat niet zo snel gaan. Wij zetten vroeger aan boord ladders en loopplanken in de lijnolie om ze enigszins te beschermen. Werd na enige tijd wel zwart, maar rotten deed het niet. Gr. Klaas.

Wat bij deze manier van kleuren van invloed is en waarschijnlijk ook zal blijven is de kleur en de structuur van het hout. Daardoor zal morgen de kleur weer anders zijn dan vandaag. Je fixeert het wel min of mee met lijnolie, maar veranderen blijft het. En dat heeft in mijn optiek juist zijn charme. Het blijft "leven". Kleurlak of verf verandert op termijn ook wel, maar daar zit geen leven in. Op termijn zal de ecoline en lijnolie ook wel verouderen, maar binnenshuis en in een vitrine zal dat niet zo snel gaan. Wij zetten vroeger aan boord ladders en loopplanken in de lijnolie om ze enigszins te beschermen. Werd na enige tijd wel zwart, maar rotten deed het niet. Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. Mijn tuinmeubelen gingen ook altijd in de lijnolie. Voor een deel zelf geslagen bij een collega molenaar. Dat maakt het dan nog mooier! Gelukkig staat mijn BN straks niet in weer en wind. De verandering na verloop van tijd heb ik meegenomen in de afweging. Iets bijkleuren kan met dit altijd. Want de lijnolie kan ik ook kleuren voor een nieuw laagje.

Laatst bewerkt:
En nu gaat het snel!
Ik heb verschillende testen gemaakt voor de combinatie Zwart/Blauw. Want die kleur kwam ik tegen in 'Witch in The Wind" van Marq de Villiers. Pag. 64:
"The railings were installed next, birch and oak timbers roughly shaped at the mill but smoothed to a satrin finish on site; all the necessary blacksmith work was done, such as chain plates, staybolts and more, and the vessel was then ready for painting: a prime coat, more sanding, then the blue-black finish coat and the gilded trimwork".
Zo, dus voer voor discussie. :)

Ik heb het 'blacksmith work' nog niet gedaan, maar daar al wel over nagedacht hoe dit later aan te brengen zonder beschadiging danwel hoe bij te werken.

Ik heb eerst testjes gedaan met Ecoline: 3 delen zwart / 1 deel (indigo) blauw en 3 delen zwart / 2 delen blauw. Maar die gaven niet zo'n mooi resultaat.
Maar dankzij de tip van Maarten op het SoS, om eens te testen met Schmincke Aere Color, werd ik een stuk blijer. Dat is een Acryl inkt met pigment. Die heb ik nog op de plank staan.
Na wat combinaties van hoeveelheden kwam ik uit op half om half zwart en Pruisisch Blauw:
639 Blue-Black.jpg

Ik bespaar jullie de testjes. Het belangrijkste was de keuze van mijn Admiraal. Haar moet ik ook nog over halen voor een plekje voor de BN.;)

Omdat zwart nogal heel snel een zootje wordt, alles afgeplakt wat niet zwart mocht worden.
Met een eerste indruk, even met de iPhone:
640 Blue-Black.jpg

Ook hier, blijven wrijven totdat een egale natte laag ontstaat. En afhankelijk van het licht komt de een blauwe tint naar voren. Maar daar komen later betere foto voor.

Nu even laten drogen en dan aan de slag met de lijnolie. Wederom spannend.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
De laatste bijdrage voor vandaag.
Na het drogen van de inkt, tijd voor de lijnolie. Toen die ook droog was, kwam dit tevoorschijn:
641 Red-Blue-Black.jpg

Ook weer even naar buiten genomen voor de 'exploded-view':
642 Red-Blue-Black.jpg

Het profiel van het gedeelte boven de waterlijn:
643 Red-Blue-Black.jpg

Zo op de foto niet geheel duidelijk, maar de treenails schijnen er hier ook doorheen. Missie geslaagd.:)

Wat extra aandacht voor de achtersteven. Er was op het SoS wat discussie over eerst beplanken van de achtersteven en dan de planken van de romp er aansluitend overheen. En ik had het net andersom gedaan.
Ik kwam nog wat foto's tegen van de BN-II en de originele BN. Vooral bij de oude tonen ze een stevige rand om het vlak van de achtersteven. Zouden ze dan toch .........
644 Red-Blue-Black.jpg

Daarom bij mijn achtersteven aan de blank houten stuurboord zijde een zware rand over de zijkant van de achtersteven planken.
Een beetje eigenwijs mag volgens mij wel.
Gr. Peter

Doe jij maar lekker eigenwijs Peter, want zo aan de foto's te zien, heb je gelijk
Dankjewel, Peter. Als ik de foto's eerder tot mij had laten doordringen, dan was ik nog eigenwijzer geweest en had ik de verschansing aan de achterzijde ook ronder laten toelopen.
Maar als je alles van te voren weet ........

Omdat ik het model nu nog makkelijk op de rug kan leggen, eerst het roer gemaakt.
Als je het roer monteert zoals op de tekening van YQ, dan is er een probleem:
645 Rudder.jpg

Het stuurmechanisme zorgt voor een roterende beweging rond het centrum van de roeras. De scharnieren van het roer liggen bij het YQ ontwerp buiten het roerblad. Daardoor zou het roer geen draai maar een zwaaibeweging maken. En de bovenzijde van het blad verdwijnt in de opening in de romp.

In het boek van Chapelle staat op pag. 595 een mooie detail tekening van een roer:
646 Rudder.jpg

Met als vermeldde bijzonderheden in de tekst naar de tekening:
-This type of rudder had a round stock from its head down to the upper pintle;
-The blade was formed of four or five planks, edge-bolted together and to the stock;
-The centre line of tyhe pintles lined op with that of the stock;
-There were three sets of rudder braces ("pintles" and "gudgeons") equally spaces;
-The straps of these were let in flush into the blade but not into the sternpost;
-The rudder lock, which prevented the rudder lifting and unshipping was a block of wood under the middle brace.

Aan de slag gegaan met het YQ-roer en scharnieren:
647 Rudder.jpg

-centre line van de roerstok doorgetrokken en het blad taps uitlopend geschuurd;
-positie van de scharnieren bepaald, zowel op het blad als op de kiel;
-bovenzijde van het blad aangepast;
-de roeras visueel doorgetrokken tot het 1e scharnier;
-in de scharnierdelen van het roer een gat geboord en pennen gemaakt van verenstaal 0.5 mm;
-uitsparingen gemaakt om het scharnier uit te kunnen nemen;
-de scharnierpennen uitgelijnd op het hart van de roeras;
-5 roerplanken uitgetekend en deze aan de voor en achterzijde met pennetjes samengesteld;
-het roer loopt taps naar achter;
-de bovenzijde van de roeras is knabbelen afgewerkt met een centre-pin, net als de masten.

De bakboord zijde in de rode Ecoline en na droging heel het roer in de lijnolie:
648 Rudder.jpg

Het roer kan ik er af halen. Dat is ook nodig als ik beide romp delen uit of in elkaar wil zetten. Dat gaat rechtstandig. Met een vastgezet roer zou dat niet meer kunnen.
Ik moet nog bekijken of ik de nu uitstekende teen van de kielbalk in lijn met het roer ga brengen. YQ had het roer dus verder naar buiten ontworpen. Dan zou de lijn wel doorlopen.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Een mooi gezicht, dit trio naast elkaar :):)
Mooi hoor Peter, en leuk dat je zo met elkaar contact hebt op deze manier..........
Er worden er echt veel gebouwd op SOS, leuk zo'n meeting.
Dankjewel, Peter, Koos en Stephen. Wel bijzonder dat we via het internationale SoS aan de pakketten zijn gekomen. Met bemiddeling van Heinrich @Heinrich en dat we met zijn 3en binnen een straal van 60 km wonen.
Met op het SoS nu 22 bouwverslagen in verschillende stadia. Een paar gereed, enkele ‘on hold’. Met veel onderlinge hulp en uitwisseling.
Gr. Peter

Met de Allert is dat ook zo, zijn er veel die dat pakket gelijktijdig bouwen. En dat is trouwens ook een prachtig pakket. Waar juweeltjes mee naar voren zijn gekomen. Zoals die van Maarten.

Back