BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Het blijft een prachtig gezicht, zulk mooi hout wat zo mooi op elkaar aansluit :):):)
Peter,
Het is een genot om mee te werken. Maar ja ........
Fijn werken zo , ziet er tot nu toe erg goed uit. :worship:
En Lee maar wachten :rolleyes:
Tja, en dan schuift die Ducati er ook nog een tussendoor.
Maar The Lee komt echt snel weer aan de beurt. Ik wil hem onderhand wel eens af hebben ;). Maar het wordt zeker geen haast-werk.
Gr. Peter
 
Op het SoS-forum was er een discussie of bepaalde onderdelen een ‘bevel’/afschuining hoorde te krijgen. En of een bepaalde detailtekening wel of niet klopte. Dat speelde nog steeds in mijn achterhoofd. Waarbij ik ook de geheel dichtgemaakt linker zijkant in beeld had.
Nu speelt die discussie hier niet, maar het is mogelijk wel interessant omdat het een beeld geeft hoe de handleiding en de tekeningen voor de bouw van de Bluenose door fabrikant YuanQing zijn samengesteld.
Eerst even @Heinrich: We hebben er al in de PM van gedachte over gewisseld. Het bleef in mijn hoofd spelen.

Daar komt nog bij dat ik tijdens de bouw van The Lee veelvuldig uren over de tekeningen heb gehangen. En mede door mijn werk steeds de vragen stelde:
Wat zie ik?
Waarom is dat zo gedaan?
Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Bij de Bluenose ben ik dus ook veel droog aan het vooruit kijken.
Met ook weer in het achterhoofd: rechts is de romp open met de zichtbare frames en links is de romp geheel beplankt. Maar ik wil aan beide zijden dezelfde techniek toepassen en zichtbaar maken.

Het gaat hier om een detailtekening van YuanQing (YQ) en een door mij ingetekende plank van de romp:
023 Rabbet.jpg

En of er nu wel of niet een afschuining aan de bovenzijde van #20 moest komen.
In het Engels heet die spleet een rabbet, geen idee of er in het Nederlands een specifieke naam voor is.

Om mijn gedachte te verduidelijken:
024 Rabbet1.jpg

#21 zijn de onderste kielbalken. (Dat laat ik later in een foto zien.)
#22 de afsluitlat
#18 met in geel het gedeelte dat afgeschuind moet worden.
In blauw het lager gelegen deadwood, (ik weet ff niet hoe dat in het Nederlands heet) met de delen #10/#11/#12/#13/#14. En naar de voorzijde #8/#9.
Daarin komen later de achterste delen van de huidplanken te liggen. Die vullen dan dat lager gelegen gedeelte op. Zoals te zien op deze tekening:
030 Rabbet.jpg


In dry-fit heb ik dat in elkaar gezet:
025 Rabbet.jpg

Vanuit het deadwood verdraaien de huidplanken dan richting de overgang naar de frames.
Ik heb de onderste delen van het frame 35 even gebruikt als referentie:
026 Rabbet.jpg

De gedraaide plank heb ik even tussen 2 klemmen vastgezet. Al lijkt het dat de plank mooi aansluit op de kiel #21, bij een goed kijken zie je dat 2 haakje hoeken van 90gr een beetje tegen elkaar aan hangen. Geen mooie vlakke aansluiting.

Voor de volgende foto’s het frame weer even weggehaald.
Je ziet dat deze onderste huidplank schuin op de keelbalk #21 aan moet gaan sluiten.
027 Rabbet.jpg

028 Rabbet.jpg

Je ziet tevens waarom het onderste deel van #18, inclusief #17 naar voren toe afgeschuind moet worden.
Ik ben ook van mening dat die afschuining zelfs ook nog een klein beetje hol moet zijn. Om de verdraaiing van de huidplanken mooier, minder hoekig te laten verlopen.

Een afbeelding in het boek “Bluenose II Saga of the Great Fishing Schooners van L.B. Jenson” laat dit alles zien:
029 Rabbet.jpg

Met veel details, zoals de kielbalken, op het model de delen #21.
Alhoewel deze tekening van de BN-II is, denk ik dat veel details overgenomen zijn van de BN-I.
Mijn BN zal niet totaal historisch correct zijn. Maar ik wil haar wel bouwen met een resultaat dat naar mijn zin is.

Tot zover mijn idee en hoe ga ik het straks ook verder uit ga werken.
Input en discussie is altijd welkom.

Op de delen geef ik een aanzet van de afschuining. Maar pas als de frames aangebracht zijn, kan ik de definitieve afschuining maken.
Daarom ook in het SoS mijn mening: de detail tekening van de afschuining van de delen #20 was correct!
PS:
Mijn kiel krijg ook zijn ‘schoen’. Een van de extra details die ik toe ga voegen.
Gr. Peter
 
Daarom ook in het SoS mijn mening: de detail tekening van de afschuining van de delen #20 was correct!

Voor zover mijn beperkte mening reikt is het gebruikelijk in de echte houten botenbouw dat de zandstrook zelf niet afgeschuind wordt maar een haakse hoek heeft daar waar hij in de kiel valt.
De sponning (=rabbet) in de kiel wordt op maat naar de zandstrook gemaakt.
 
Een heel verhaal Peter, en die sponning hoort er vanzelf in, in de originele bouw, en als je dit goed in modelbouw wilt doen dan lijkt het alsof de Chinese kitmaker goed zijn best heeft gedaan.
Ik ben het je eens dat de definitieve afschuining gedaan moet worden als de spanten staan, hoewel je in modelbouw iets kunt smokkelen met de eerste huidplank natuurlijk, als je het doet zoals in de bouwbeschrijving staat.
 
Als 1e, dank voor jullie reacties.
Voor zover mijn beperkte mening reikt is het gebruikelijk in de echte houten botenbouw dat de zandstrook zelf niet afgeschuind wordt maar een haakse hoek heeft daar waar hij in de kiel valt.
De sponning (=rabbet) in de kiel wordt op maat naar de zandstrook gemaakt.
Dan weet ik ook weer dat die eerste plank de zandstrook heet :D. En zoals ik in de 1e tekening liet zien, die plank blijft haaks.
Lijkt mij ook wel logisch. Want als hij ook een stuk(je) moet torderen, dan komt zou daar op een afgeschuinde gedeelte veel spanning komen.

Een heel verhaal Peter, en die sponning hoort er vanzelf in, in de originele bouw, en als je dit goed in modelbouw wilt doen dan lijkt het alsof de Chinese kitmaker goed zijn best heeft gedaan.
Ik ben het je eens dat de definitieve afschuining gedaan moet worden als de spanten staan, hoewel je in modelbouw iets kunt smokkelen met de eerste huidplank natuurlijk, als je het doet zoals in de bouwbeschrijving staat.
Als de theorie in 1e aanleg maar klopt, dan is later een beetje smokkelen altijd mogelijk ;).
Gr. Peter
 
Ik ben weer een paar daagjes gebouwd aan de kiel van de Bluenose.

Even nog voor het beeld.
024 Rabbet1.jpg

De stroken 17 met 18 en 20, 21 en 22 zijn aan de beurt. De bakboord zijde is getekend.

Het meeste werk zat in het schuin schuren van het geel gekleurde deel van 18.
Da’s nog lastig om in beeld te krijgen. Toch een poging:
031 Kiel.jpg

Dit is het stuurboord deel. Met links de grootste afschuining die steeds verminderd naar rechts.

032 Kiel.jpg

Iets duidelijker nadat het is aangebracht op het doodhout van het kielvlak.
De delen 21 imiteren de gestapelde kielbalken. Ze krijgen nog enkele schuine imitatie verdelingen. Want de kielbalken zijn nooit zo lang als deze hele kiel.

033 Kiel.jpg

De gehele kiel compleet.

Gr. Peter
 
De volgende stap is het aanbrengen van de ‘schoen’ onder op het grootste deel van de kiel. Zoals te zien is op de tekening uit het Saga-boek, zie hier boven in post #45. Die beschermd tegen het beschadigen van de onderste kielbalk. De planken zijn met deuvels aan de kielbalk vastgezet.

Ik kon in het boek “Bluenose II, Saga of the Great Fishing Schooners” van L.B. Jenson niet vinden wat de lengte van de daarvoor bestemde planken was. Wel dat de planken voor de huid tussen de 25 en 30 voet zijn. Da’s tussen de 7,6 en 9,1 meter. Mijn inschatting is dat ze voor de schoen een stukje korter waren, zodat bij beschadigingen niet een grote plank vervangen hoefde te worden.

Voor het maken van de kleine deuvels heb ik op het forum verschillende technieken voorbij zien komen.
Ik heb al contact voor het bestellen van een Byrnes Drawplate om ze zelf te maken.
Die is nog niet binnen. Dan maar eens aan de slag met tandenstokers.

Na eerst wat proefstukjes met verschillende diameter boortjes, uiteindelijk uitgekomen op het boren van 0,7mm gaatjes.
Begonnen in de uitsparing voor het roer en om de punt naar voren.
Omdat dit voor mij een nieuwe techniek is, de eerste 2 stukjes om 2 manieren bewerkt.

035 Shoe1.jpg

Een stukje los stukje van 7,5x4,5 mm, met daarin 5 tandenstokers. Eenmaal droog ze afknippen, schuren en op de kiel lijmen.

036 Shoe2.jpg

Een stukje van 2,5x4,5mm op de kiel gelijmd. Na droging 2 gaatjes geboord en daarin 2 tandenstokers gelijmd. Na droging afgeknipt en geschuurd.

037 Shoe3.jpg

Aangebracht op de kiel, geschuurd en gepolijst.
Mwa ……. Niet slecht voor een 1e poging.

Na deze 1e ervaring besloten om voor het volgende stuk schoen op het latje eerst de gaatjes te markeren met een naald, voor te boren en op de kiel te lijmen.
Dat zie je op de foto. Om de druk te verdelen en beschadiging te voorkomen op de schoen-lat een extra lat gelegd.
Dan is de volgende stap het dieper boren zodat de ingelijmde tandenstokers tevens een verbinding maken met de kiel.

Gr. Peter
 
Het 1e grote stuk van de schoen uit de klemmen:
038 Shoe4.jpg

Met de voorgeboorde gaatjes en de plank aansluitingen.
Links de uitsparing voor het 2e grote stuk van de schoen. De schoen loopt tot daar.

Eerst de overstekende randjes met de scalpel afgesneden, daarna geschuurd om te zorgen voor een nette aansluiting met de kielbalk.
039 Shoe5.jpg

040 Shoe6.jpg


Tijd voor het 2e grote stuk schoen, dan dieper boren en tanden stoken.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Na het inleggen en drogen van het 2e grote stuk schoen, kon ik de zijkanten vlakken en schuren. En alle gaatjes een paar mm dieper boren:
041 Shoe7.jpg


Na de 7 test deuvels, 93 andere tandenstokers ingelijmd. De hanekam/stekelvarken is klaar ;):
042 Shoe8.jpg


Eenmaal droog kon ik ze afknippen. De net inkomende zon gaf een mooi contrast:
043 Shoe9.jpg


Allemaal afgeknipt:
044 Shoe10.jpg


Na het schuren en polijsten:
045 Shoe11.jpg

Afhankelijk van hoe de lichtinval of, veranderd de kleur en intensiteit.

Zo ziet het er uit met het hout een beetje nat:
046 Shoe12.jpg

Als een indicatie als het hout een bescherminlaag heeft gekregen. Misschien alleen een laag matte vernis?
Adviezen zijn welkom!

Al met al ben ik best tevreden met het resultaat :D.

Gr. Peter
 
Back
Top