Op het SoS-forum was er een discussie of bepaalde onderdelen een ‘bevel’/afschuining hoorde te krijgen. En of een bepaalde detailtekening wel of niet klopte. Dat speelde nog steeds in mijn achterhoofd. Waarbij ik ook de geheel dichtgemaakt linker zijkant in beeld had.
Nu speelt die discussie hier niet, maar het is mogelijk wel interessant omdat het een beeld geeft hoe de handleiding en de tekeningen voor de bouw van de Bluenose door fabrikant YuanQing zijn samengesteld.
Eerst even
@Heinrich: We hebben er al in de PM van gedachte over gewisseld. Het bleef in mijn hoofd spelen.
Daar komt nog bij dat ik tijdens de bouw van The Lee veelvuldig uren over de tekeningen heb gehangen. En mede door mijn werk steeds de vragen stelde:
Wat zie ik?
Waarom is dat zo gedaan?
Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Bij de Bluenose ben ik dus ook veel droog aan het vooruit kijken.
Met ook weer in het achterhoofd: rechts is de romp open met de zichtbare frames en links is de romp geheel beplankt. Maar ik wil aan beide zijden dezelfde techniek toepassen en zichtbaar maken.
Het gaat hier om een detailtekening van YuanQing (YQ) en een door mij ingetekende plank van de romp:
En of er nu wel of niet een afschuining aan de bovenzijde van #20 moest komen.
In het Engels heet die spleet een rabbet, geen idee of er in het Nederlands een specifieke naam voor is.
Om mijn gedachte te verduidelijken:
#21 zijn de onderste kielbalken. (Dat laat ik later in een foto zien.)
#22 de afsluitlat
#18 met in geel het gedeelte dat afgeschuind moet worden.
In blauw het lager gelegen deadwood, (ik weet ff niet hoe dat in het Nederlands heet) met de delen #10/#11/#12/#13/#14. En naar de voorzijde #8/#9.
Daarin komen later de achterste delen van de huidplanken te liggen. Die vullen dan dat lager gelegen gedeelte op. Zoals te zien op deze tekening:
In dry-fit heb ik dat in elkaar gezet:
Vanuit het deadwood verdraaien de huidplanken dan richting de overgang naar de frames.
Ik heb de onderste delen van het frame 35 even gebruikt als referentie:
De gedraaide plank heb ik even tussen 2 klemmen vastgezet. Al lijkt het dat de plank mooi aansluit op de kiel #21, bij een goed kijken zie je dat 2 haakje hoeken van 90gr een beetje tegen elkaar aan hangen. Geen mooie vlakke aansluiting.
Voor de volgende foto’s het frame weer even weggehaald.
Je ziet dat deze onderste huidplank schuin op de keelbalk #21 aan moet gaan sluiten.
Je ziet tevens waarom het onderste deel van #18, inclusief #17 naar voren toe afgeschuind moet worden.
Ik ben ook van mening dat die afschuining zelfs ook nog een klein beetje hol moet zijn. Om de verdraaiing van de huidplanken mooier, minder hoekig te laten verlopen.
Een afbeelding in het boek “Bluenose II Saga of the Great Fishing Schooners van L.B. Jenson” laat dit alles zien:
Met veel details, zoals de kielbalken, op het model de delen #21.
Alhoewel deze tekening van de BN-II is, denk ik dat veel details overgenomen zijn van de BN-I.
Mijn BN zal niet totaal historisch correct zijn. Maar ik wil haar wel bouwen met een resultaat dat naar mijn zin is.
Tot zover mijn idee en hoe ga ik het straks ook verder uit ga werken.
Input en discussie is altijd welkom.
Op de delen geef ik een aanzet van de afschuining. Maar pas als de frames aangebracht zijn, kan ik de definitieve afschuining maken.
Daarom ook in het SoS mijn mening: de detail tekening van de afschuining van de delen #20 was correct!
PS:
Mijn kiel krijg ook zijn ‘schoen’. Een van de extra details die ik toe ga voegen.
Gr. Peter