BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Mijn vrouwtje doet dat ook, 1 / jaar meubelen en model kotter zien er na 30 / 10 jaar beter uit dan nieuw.
Die olie belet dat het hout uitdroogt .
Het hout mag dan wel geen lijmvlekken hebben.
 
Peter, dit ziet er prachtig uit, ik zou een laagje danish oil doen, of matte vernis, maar nu zeker nog niet, want je moet nog van alles verlijmen.
Maar nog even een vraagje, de schoen die je gemaakt hebt, die is voor bescherming van de kiel, maar loopt die helemaal door naar het scheve stukje waar het roer straks voor hangt??
 
Mijn vrouwtje doet dat ook, 1 / jaar meubelen en model kotter zien er na 30 / 10 jaar beter uit dan nieuw.
Die olie belet dat het hout uitdroogt .
Het hout mag dan wel geen lijmvlekken hebben.
Met de open frame zijde aan de stuurboord kant, is dat geen optie.
Gr. Peter
 
Peter, dit ziet er prachtig uit, ik zou een laagje danish oil doen, of matte vernis, maar nu zeker nog niet, want je moet nog van alles verlijmen.
Maar nog even een vraagje, de schoen die je gemaakt hebt, die is voor bescherming van de kiel, maar loopt die helemaal door naar het scheve stukje waar het roer straks voor hangt??
Hoi Peter.
Dank voor je reactie en compliment.
Zoals ik op de tekeningen in “de Saga” zie, is alleen ‘de teen’ voorzien. Hij loopt niet verder door ophoog. Ik denk omdat het roer daar de kiel afdekt.
Gr. Peter
 
Hallo Peter,

Leuk verslag dat je maakt

Dit model spreekt mij erg aan.


Ik heb 25 geleden de Victory gebouwd van Mamoli (waar ik helaas geen foto’s van heb)


De Plank on Frame constructie modellen zien er mooi, zo ook dit model, en ik heb wel zin om later dit jaar dit model te gaan bouwen.


Kan je mij via een mail mij de gegevens sturen van bestel gegevens ?


Dank alvast
 
Hallo Peter,


Ik heb je verslag van The Lee gelezen en kan alleen maar zeggen WOUW..


Ik ben een beginnende bouwer die kort geleden met pensioen ben gegaan.

Ik heb afgelopen tijd veel verslagen gelezen maar de manier waar de groepsverslag op het SOS forum van Heinrich wordt gemaakt was ik in deze vorm niet eerder tegen gekomen , geeft mij veel vertrouwen om dit schip zonder al te veel ervaring later te maken.


Ik verwacht de Bluenose later dit jaar hier naar toe komt maar ik heb geen haast

Ik ben zelf nog eerst bezig van mijn U-552 Type VIIc Trumpeter 1:48 waar elders op dit forum een verslag te vinden is.


Daarnaast heb ik een nog niet afgebouwd schip de Royal Solei van iemand gekregen waar ik later dit jaar mee van start zal gaan.



Ik zal je verslag blijven volgen

Voor de Bluenose:

Uit het SOS verslag komt naar voren dat er veel verwarring is over de afschuining van #20

Als jij later zover hier bent zou je dan op dit verslag laten zien wat de correcte manier van afschuining is voor dit stuk en aan welke kant ?

Op afstand is dit lastig, ik lees dat SOS forum leden dit al gedaan hebben en nu corrigeren.


Weet jij ook wat de reden is dat dit afgeschuind moet worden?


De tandenstokers welke je in de schoen heb gezet doe je dit voor verfraaiing of bescherming ?


Groet,

Henk
 
Hoi @Henk Liebre / Henk,
Dank voor je reactie.
Het afbouwen van The Lee komt nu op de 1e plaats. Ik kan nu aardig overzien en inschatten wat ik nog moet doen.
Met af en toe toch iets aan de Bluenose doen. Als ik iets in de kop heb en er maar beter uit kan, zodat het niet rond blijft malen. ;)
Een groeps-omgeving die op het Ships of Scale forum is aangemaakt, is daar vrij gewoon. Bij een gefaciliteerde gezamenlijke aanschaf van een bepaald model, wordt die daar aangemaakt.
Voor de MBF forummers voor wie dit onbekend is, hierbij de link naar de Bluenose Group Build omgeving:
https://shipsofscale.com/sosforums/forums/bluenose-plank-on-frame-group-build.319/

M.b.t. je vragen:
Uit het SOS verslag komt naar voren dat er veel verwarring is over de afschuining van #20
Als jij later zover hier bent zou je dan op dit verslag laten zien wat de correcte manier van afschuining is voor dit stuk en aan welke kant ?
Op afstand is dit lastig, ik lees dat SOS forum leden dit al gedaan hebben en nu corrigeren.
Weet jij ook wat de reden is dat dit afgeschuind moet worden?

De afschuining van de topjes van de delen #20 is nu wel duidelijk. Die moet aan de binnenkant zitten. Die discussie heb ik hier op het MBF niet verwoord. Maar heb ik ook nog niets van laten zien. Dus bij deze:
Wat in het begin werd getoond, met een afbeelding van @Heinrich uit het SoS:
微信图片_20201212185933.jpg


Omdat op de beide delen #20 met de laser een hulplijn aan de buitenzijde is aangebracht, is de verwarring ontstaan.
Met ook een foto van @Heinrich van de houtsheet met onderdelen voor de stuurboord zijde:
Untitled.png


Bij mij staken de beide delen #20 boven het middenstuk van de keel uit, waarbij ik de afschuining aan de buitenzijde al had gemaakt. Daar heb ik geen foto van, maar schematisch /|_|\.
Dat riep bij mij vragen op en ben ik in de handleiding gedoken en kwam ik deze tekeningen tegen:
8D9E6C3B-95A6-490C-B336-B73820D14636.jpeg

En deze foto, waarbij de proefbouwer van YQ de randjes nog niet had afgeschuind:
FEE2E752-74EC-44DE-85AD-4F9E4B8BC5EE.jpeg


Er ontstaat vooraan een soort kommetje waarin later de boegspriet komt te rusten:
0DF1C4E7-99F5-46C7-96ED-27B2CA792079.jpeg


En wat in de handleiding wel (klein) getoond werd, maar niet goed beschreven:
BC02C4DA-57C5-4184-BDD8-BC999C49A1DB.jpeg

Daar zie je ze heel klein weergegeven, maar de binnenzijde gericht.
Heinrich heeft rechtstreeks contact met YQ en dit wordt in de handleiding z.s.m. verduidelijkt.

Mijn oplossing werd dit:
034 Kiel.jpg

Aan de binnenzijde 2 kleine afschuininkjes zodat 2 kleine /\_/\ ontstonden waarin de boegspriet komt te rusten.
Terwijl het dit moet zijn: |\_/|.

De tandenstokers welke je in de schoen heb gezet doe je dit voor verfraaiing of bescherming ?
De schoen is ter bescherming van de kielbalk zodat bij schade alleen een stuk schoen vervangen hoeft te worden en niet een stuk uit de kielbalk.
De tandenstoker puntjes zijn de vervanging van de deuvels waarmee de schoenplanken aan de kielbalk vast zitten.
Het geheel is bij het origineel ter bescherming, bij mijn model ter verfraaiing ;).
In ben nog aan het wachten op een bestelde 'draw-plate' zodat ik zelf echte kleine deuvels kan maken.

Over het wel of niet maken van een afschuining in de doorlopende sponning, waar later de zandstrook in komt, is het standpunt: geen afschuining.
De 'eigenwijze Peter Voogt' :D bekijkt dit als het zover is met het aanbrengen van de frames op de kiel. En hij de 1e huidplank/zandstrook kan inpassen en kan zien hoe die in die sponning gaat vallen.

Hopelijk geeft dit antwoord op je vragen. En is het mogelijk voor de anderen interessant wat er zoal erbij komt.
De handleiding is in het Chinees, maar @Heinrich is al druk bezig met de vertaling.
Maar 'Google Translate' and 'Waygo’ app's op de iPhone doen wonderen, voor het geval er direct een vraag opdoemt.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Vandaag binnen gekregen: de Byrnes DrawPlate, besteld via Model Machines on Orlando:
047 DrawPlate.jpg

Dan kan ik binnenkort gaan experimenteren met het maken van de deuvels voor de frame-delen.
Geen idee of het hiermee gaat lukken en naar mijn zin is. Anders vallen we terug op de tandenstokers danwel wat voorbeelden die ik recent elders in dit forum of het SoS ben tegen gekomen.
 
Ik heb er ook een (ander merk) maar ben er niet onverdeeld gelukkig mee. Het gaat maar duurt relatief lang.

Welke maat deuvels heb je nodig? er is een methode met een holle boorbuis. Die werkt erg snel.
Een hol stukje stalen pijp (op de juiste interne diameter) als een boor slijpen. dan in een kolomboormasjientje en maar op en neer terwijl je het blokje steeds verplaatst.
Dan dat in-geboorde gedeelte eraf zagen en hopla alle deuvels vallen in je bakje. Duidelijk genoeg?
 
Hoi Hans,
Dank voor je bericht. Da’s 1 van de manieren die ik tegen ben gekomen. Ik ga er over een poosje eens voor zitten.
Met wat resthout van de plankjes waar de frame delen zitten ga ik eens kijken wat wel of niet werkt.
En dat het lang duurt .......... nooit zo langs als de bouw vanThe Lee :D.
Gr. Peter
 
FRAMES:
Het werd tijd om met het samenstellen van de frames te beginnen. Wanneer er een frame is met nr. 1, dan begin ik maar met nr. 1.

Eerst 2 kleine blokjes pas gemaakt om in de onderste en bovenste uitsparing te kunnen zetten:
048 Frame 1-1.jpg

De kleine frames maak ik nu op de spiegel. Makkelijk schoon te maken en de lijm houdt niet.
Later bij de samengestelde frames komt de voorbeeld tekening er onder.

Eenmaal vastgezet met de klemmen, de beide blokjes verwijderd:
049 Frame 1-2.jpg

De spiegel geeft een dubbel beeld. Met wat extra licht kan ik alles van 2 kanten bekijken.

Vanuit een andere hoek:
050 Frame 1-3.jpg


En met de punt van het scalpelmesje kan ik voelen of de 2 lagen netjes op elkaar aansluiten:
051 Frame 1-4.jpg


Mijn check - check - double check.
Gr. Peter
 
Back
Top