BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

DEUVELS / TREENAILS:
Tijdens het drogen van het frame kon ik wat testjes doen met het maken van de deuvels. In het Engels vind ik de naam toch mooier: Treenails of trennels.
Tandenstokers afgepunt in verschillende openingen in de Byrnes Drawplate:
052 Treenail 1.jpg


In verschillende diameters:
0,3 mm / 0,0118 inch
0,4 mm / 0,0157 inch = drawplate 16
0,5 mm / 0,0198 inch = drawplate 20
0,6 mm / 0,0236 inch = drawplate 24
0,7 mm / 0,0275 inch = drawplate 28
0,8 mm / 0,0314 inch = drawplate 32
Met deze resultaten:
053 Treenail 2.jpg

Het hout is van rest delen van het frame 1. Een strook van 5 mm in beeld. Ongeveer de breedte van de boven delen van de frames.
Na het boren, nagelen en schuren, het hout 1 laag matte vernis gegeven.

0,5, 06 and 0,7 geven een mooi resultaat. Maar je moet het later kunnen zien als de frames geïnstalleerd zijn.
0,5 and 0,6 lijken gelijk, maar ik heb 2 verschillende soorten bootjes gebruikt.
Het wordt nooit qua maat als 1-op-1 met het origineel. Het moet het oog strelen.;)
De treenails in de kiel had ik met 0,7 geboord.
Mijn voorkeur gaat uit naar 0,6mm.

Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Jan die de romp van de Prins Willem van mij gebouwd heeft, gebruikte de stekels van kastanjes hiervoor. Misschien een idee. Tandenstokers zijn erg licht van kleur.
 
In verschillende verslagen heb ik het afschuinen van de frames voorbij zien komen, met de toegepaste technieken. Meestal een kwestie van schuren tot aan de lijnen.
Voor mij is dit nieuw. Bij het afschuinen van deel #18 van de kiel, was het vijlen, schuren, vijlen, schuren enz, net zolang totdat ik bovenop bij de laserlijnen was en aan de zijkant het laser-roet weg was. Dat was dus ook veel stof produceren.

Bij mijn 1e frame ben ik toch iets anders te werk gegaan. Mede omdat ik toch wat puntjes tegen kwam die ik op het forum nog niet specifiek benoemd heb gezien.
Ik heb van alle stadia een foto gemaakt en zal deze in 9 stappen toelichten:
054 Bevelline.jpg

1: Met een laserlijn is aangegeven waar en hoever de afschuining plaats moet vinden.
2: Maar het is geen lijn maar een laser-groef. Bij de punt van het scalpel mes is te zien hoe diep die is. Met binnen in dus ook laser-roet.
3: Om het stof te verminderen ben ik eerst gaan snijden met de scalpelmesjes. Als ware het een schaaf. Dat gaf een mooie fijne krul. Kwestie van een nieuw scherp mesje gebruiken, het handen goed ondersteunen en niet te veel in 1 keer willen.
4: Voor mij werkte dit goed. Steeds meer mooie krullen.
5: Toen ik bij de laserlijn kwam, in principe het einde van de afschuining, ben ik over gegaan op diamant-vijltjes. En kwam het laser-roet van de groef langzaam tevoorschijn. Dat geeft dus extra zwarting op het schuine vlak wat je niet wilt hebben.
6: Het zwart van de laser-groef over de volle lengte nog te zien. Er moet dus nog iets hout weg om dat zwart ook kwijt te raken.
7: Met een potlood steeds het te bewerken vlak zwart gemaakt, zodat je blijft zien dat je aan de andere kant (hier dus rechts) niets te veel weg haalt. Blijven vijlen, schuren, zwart maken, vijlen, schuren, zwart maken ….
8: Met uiteindelijk na het laatste schuren een bevredigend resultaat.
9: Nog even polijsten en dan door naar de andere zijde.

De afschuining is dus in principe iets verder dan de aangegeven lijn. Maar volgens mij kan het niet anders dan iets verder af te schuinen om het smerige zwart kwijt te raken.

En ja, dit kost aardig wat tijd. Maar al doende leert men en het zal best wat sneller gaan.
Afijn, 55 frames te gaan …..
Gr. Peter
 
Hoi Peter.
Op de foto’s in de handleiding is al het zwart ook weg. Bij andere bouwers in het SoS ook. Daarom frame 1 als proef. Ga dat frame als het klaar is passen in de kiel.
Gr. Peter
 
Ha Peter,
Geen verkeerde keuze om eerst met de kiel the beginnen, dit in tegenstelling van de handleiding
Hoi Henk,
Is nu waarschijnlijk wel een voordeel. Ik kan de frames nu gelijk in de kiel passen. En wat er niet goed uit ziet aanpassen. Voornaamste is dat de onderste punten van het frame goed aansluiten.
Qua grootte van dit frame zou ik het zelfs uit rest delen opnieuw kunnen samenstellen als het niet goed blijkt te zijn.
Maar ik heb er eigenlijk alle vertrouwen in dat het goed zit.
Gr. Peter
 
Ik heb nog wat proefjes gedaan met het maken van de treenails. 0,5 mm gaf het mooiste resultaat.
Mede door de info uit de Saga:
De buitenzijde van de treenail was 1 3/8" = 1.375" = 34,925 mm.
In schaal 1:72 34,925 mm = 0,485 mm = 0,019".
In het geboorde gaatje van 0,5 mm paste een gepunte tandenstoker uit de Drawplate gat 22.
Met dit resultaat van frame 1 in de kiel:
055 Frame1 Treenail.jpg


De treenail heb ik geaccentueerd met de punt van een auto-potlood die gevuld wordt met 0,5 mm vullingen:
056 Frame1 Treenail.jpg

Het hangt af van de mate van scheerlicht of je meer of minder ziet van de treenail zelf of het accent er omheen.
De voor- en achterzijde van het frame hebben 1 laagje matte vernis gekregen.

Ik had ook een voorbeeld met de binnenzijde van het gaatje zwart gemaakt, maar dat gaf weinig meerwaarde.
Gr. Peter
 
Een kunstwerk op zich om te zien!
Netjes Peter,
Dit geeft veel meerwaarde voor het model
Nou zeg dat is weer eens iets heel anders, knap werk zo :thumbsup::thumbsup:
Wow Peter. Daardie rib ziet daar prima uit! Dit was wel baie werk maar een uitstekende resultaat! Welgedaan jonge heer! :thumbsup::rulez:
Hans, Henk, Koos en Heinrich: dank voor jullie reacties en complimenten.
Met dit frame nr. 1 ben ik toch tegen iets aangelopen waar ik iets op ga bedenken. De kiel is dikker dan de uitsparing tussen de ‘neuzen’ onderaan het frame. Nu heb ik die uitsparing verbreed zodat hij over de kiel past. Maar dat betekend wel dat de schuine ‘neuzen’ korter worden. Er gaat van de top van de afschuining iets af. Daardoor komt de onderkant van het frame verder van sponning in de kiel te liggen, waar de onderzijde zandstrook in moet komen te liggen.
Ik weet het: misschien leg ik daar wel te veel de noodzaak op, maar de constructie was en is niet voor niets zo.
we gaan het zien ........
Gr. Peter
 
Back
Top