BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Het hoofdtuk 'Cabin' af kunnen sluiten.
Vooral mijn besluit om het dak afneembaar te maken heeft de nodige creativietijd gekost.

Zo ziet de 'dichte zijde' er nu uit:
833 Cabin.jpg

4 ringen aan de voorzijde waar later nog minimaal 1 oliedrum mee vastgezet wordt.
De schoorsteen is de versie die YQ bij de kit levert. The Saga en Eisnor tonen dezelfde. MS toont een plat gelegde pijp, die ook op de eerder getoonde oude foto is te zien. Ik ben toch maar voor dit pijpje gegaan.
Aan weerszijde van het dek over de hele zijde een brede plank. Hier is MS weer duidelijk met de tekst: "A solid handrail optional, since not seen in all photos. Perhaps by Racing. Another option: wide board along entire edge, used for cutting bait while fishing." Ik maak mijn BN in visserij uitvoering, dus met de planken.

Gezien schuin vanaf de achterzijde:
834 Cabin.jpg

En:
835 Cabin.jpg

met geopende lichtkoof, schuifluik en deuren.

Om liefhebbers het interieur beter te laten zien, is het dak er af te halen:
836 Cabin.jpg

Met het hier boven genoemde probleem: Een deel van de zijwanden waar de deuren aan vast zitten.
Ik had 2 opties:
1: de zijwanden op de wanden van het trapgat zetten, maar dan gingen de gelijders van het schuifluik zweven;
2: de zijwanden opdelen ter hoogte van het dak, maar dan zaten de deuren alleen met de onderste scharnieren vast.
Optie 2 is het uiteindelijk geworden. Waarom kiezen voor de makkelijkste weg ........ bij nader inzien had ik ze ook schuin van 'hoog achter' naar 'laag voor' kunnen snijden.
De blanke hout van de binnenzijde voorzien van lijnolie. Dit accentueerd de lijsten op de wanden weer iets.
In de sierlijst aan de bovenzijde zit aan de stuurboord en deels achterzijde een kier. Dat klopt. Daar is de beplanking aan de buitenzijde niet aangebracht en de sierlijst loopt om de 1/4 ronde hoekstijlen die aan de open ziide dus ook iets uitsteken.

Het zicht in de cabine vanaf de andere zijde:
837 Cabin.jpg

Het interieur had ik al gemaakt. Alleen nog 3 licht bolletjes opgehangen.

Gr. Peter

Mooi opgelost en gemaakt,
Maar persoonlijk zou ik het kopse hout wat je kan zien aan de opengewerkte kant niet schilderen en juist naturel laten, nu lijken in mijn ogen de opengewerkte kanten een beetje plomp, denk juist door dat randje naturel kleur dat het veel gedetailleerder en fijner overkomt, want je wilt toch een doorsnede laten zien ?!

20677D86-CC2E-4CF9-8294-F2B785433212.jpeg

maar dat is zo als ik het zou doen

voor de rest wordt het zeker een mooi model!!

Mooi opgelost en gemaakt,
Maar persoonlijk zou ik het kopse hout wat je kan zien aan de opengewerkte kant niet schilderen en juist naturel laten, nu lijken in mijn ogen de opengewerkte kanten een beetje plomp, denk juist door dat randje naturel kleur dat het veel gedetailleerder en fijner overkomt, want je wilt toch een doorsnede laten zien ?!

Bekijk bijlage 504956

maar dat is zo als ik het zou doen

voor de rest wordt het zeker een mooi model!!
Hoi Boris. Ik ben het met je eens, wit toont forser dan blank hout. En dat geldt ook voor de spanten/frames van de wanden. Alleen had ik die in het begin al wit gemaakt. Heb nog wel overwogen om het nieuw te maken en blank te laten, maar dat was mij iets te veel werk.
Ik kan op een plekje proberen de witte inkt wat weg te krabben/vijlen.
Gr. Peter

ik vind het er weer prachtig uitzien, moet vaak denken aan het kitje dat ik in vervlogen tijden van dit scheepje heb in elkaar geknutseld.
staat nog steeds op de schoorsteenmantel in onze caravan, maar kan absoluut niet tippen aan jou werk hier.
.modelbouwforum.nl/threads/bleunose-ii-1-100.
Hoi Marc. Dankjewel voor je reactie en de link. Mooi om te horen dat zij nog steeds staat te pronken, dankzij het pushen van jouw Admiraal. Nog een slagje kleiner in 1/100. Wat waren de afmetingen van de kleinste blokjes? Bij mij worden de kleinste al 2,5mm.
Gr. Peter

Je hebt de foto's van je model ook erg mooi geschoten en in combinatie met jouw oog voor detail wat betreft het werk lijkt het net een echt schip.

Kun je toch trots op wezen! :thumbsup:

Ondanks de grootte, of misschien wel door de grootte, heeft deze kleine vriend toch nog voor de nodige hoofdberekens gezorgd. De toegang tot het vooronder:
838 Focs-Comp.jpg

Ik was begonnen met de beide zijwanden. Bleek ik ze in speigelbeeld te maken ....... :stout:
En ik wilde het schuifluik en de ingang panelen ook hier functioneel maken. Dan moesten die panelen wel tussen de geleiders van het schuifdak door kunnen. En de geleiders moesten ook ergens op steunen.
Afijn ....... het functioneert:
839 Focs-Comp.jpg

Dan ook nog maar een plaatje van de open zijde:
840 Focs-Comp.jpg

Als beide delen van de romp samengevoegd zijn, dan steekt het trappetje vanuit het vooronder, net boven de vloer op hoogte van de plint. Yep, ik moet steeds met het andere deel rekening houden.
(Nog meer stof ........ maar de grote schoonmaak is voor later. ;)
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Ziet er deftig uit Peter! Schuifluik en steekschotjes. Ga je die handgrepen en korvijnnagels nog zwarten of groenen? Of de bemanning leren koperpoetsen. Wel een verschil met het verkommerde echte schip. Gr. Klaas.

Ziet er deftig uit Peter! Schuifluik en steekschotjes. Ga je die handgrepen en korvijnnagels nog zwarten of groenen? Of de bemanning leren koperpoetsen. Wel een verschil met het verkommerde echte schip. Gr. Klaas.
Dankjewel Klaas. Ik zit een beetje in 2-strijd. Op de masten wordt al het beslag gezwart. Net zoals ik bij de ankers, lieren en de boegspriet heb gedaan. Maar het beslag op de deurtjes en luiken geeft het koper een beetje luxe uitstraling. Ik neig naar het wit maken van de korvijnagels. Ik heb niet echt een duidelijke foto hoe ze op de originele waren. Op de BN-II lijken ze grijs.
Dit zijn de korvijnagels qua positie zoals YQ ze aan geeft. Een stuk of 28. Maar op de MS-tekeningen zijn er 47 aangegeven. Maar die tonen dan ook al het staande en lopende want, waar YQ alleen in het staande en de ophanging van de beide bomen en gaffels voorziet. Dus op dat gebied ga ik ook aardig wat aanpassen.
Gr. Peter

Gezien de details kan je het formaat van het schip op de foto nauwelijks inschatten. Ze lijkt groot. Maar wetende dat zij erg klein is maakt dit juist een heel groot compliment.

Gezien de details kan je het formaat van het schip op de foto nauwelijks inschatten. Ze lijkt groot. Maar wetende dat zij erg klein is maakt dit juist een heel groot compliment.
Dankjewel voor deze motiverende post, Stephan. Het lukt nog steeds om de ideeën ts realiseren, maar de grens wat mogelijk is komt in zicht.
Ik zal binnenkort eens wat ‘dikke vingers’ in beeld meenemen …..;)
Gr. Peter

Samen met een vriend heb ik zijn Bluenose van BillingBoats getuigd en van zeilen voorzien. Was wel een uitdaging om alles netjes in te scheren en te beleggen. Op de nagelbanken bij de masten geen plek om de loze einden van de vallen op re schieten en op te binden. Op het laatst wel enige concessies moeten doen, maar het eindresultaat mocht er zijn. Maar iop geen stukken na te vergelijken met jouw werk. Gr. Klaas.

Dat is wel een mooie toegang tot het vooronder geworden Peter :rofl::rofl:
Dankjewel, Peter. Uiteindelijk wel. De behuizing en het schuifluik heb ik elk denk ik 3x opnieuw op moeten bouwen. Ze bezweken, onder de druk van de vingers. Zat het net niet recht ……. pats ……. Weer in stukken.
Gr. Peter

Back