BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

De wandbekleding met linden en de vloer met palm dicht gelegd:
297 Floor.jpg

De Metamorfose:
De wand en vloer geschuurd en daarna met de spanten aan de stuurboordzijde met een 1e laag lijnolie:
298 Floor1.jpg

De naadjes beginnen mooi een beetje af te tekenen.

En na de 2e en 3e behandeling:
299 Floor2.jpg

En zo ziet het behandelde hout van de spanten en kiel eruit:
300 Bottom.jpg

Deze matte uitstraling is precies wat ik voor ogen had. Hier zit een tevreden mens!

Bij de testjes op de restant plankjes had ik al gezien dat de olie het hele hout penetreert. Dat is nu ook te zien op de nog onbehandelde bakboordzijde:
301 Oil.jpg

In het midden de delen die uit 1 laag zijn opgebouwd en dus bijna geheel doordrongen zijn met olie. Daarom heb ik de spanten aan de bakboordzijde nog niet behandeld. Daar moeten de huidplanken nog op komen.
Het hierboven getoonde verlaagd gelegen middendeel wordt opgevuld met planken. Door de olie zal de lijm minder hechten. Maar dat is nu dus een extra reden om de planken extra vast te zetten met houten deuveltjes. Ook al uitgetest op wat resthout en het werkt.

Gr. Peter

Op het SoS forum plaatste Heinrich @Heinrich deze post. Da's toch aardig van de fabrikant YQ-models.
Here is a nice surprise for your Peter! You are famous in China! Xiuli posted this on her WeChat Moments for all to see !
WeChat in China is the same as What's App in the West. With one huge difference - there are more than a billion people subscribed to it, !!! So, trust me, Peter is getting huge exposure!
微信图片_20210823174112.jpg

De volgende stap in de bouw is een combinatie van werkzaamheden. Zowel het aanbrengen van de dek balken als het bouwen van de compartimenten beneden het dek.

In de eerdergenoemde Saga is een schets opgenomen van de mogelijk indeling van de originele BN.
De auteur L.B. Jenson van The Saga schrijft bij die schets:
“As far as is known, no measured drawings of The Fishing Schooner ‘Bluenose” were made. This drawing is based on The research conducted by John R. Stevens in1961 for The Maritime Museum of Canada, now part of The Nova Scotia Museum.”

Deze Saga tekening heb ik gecombineerd met de YQ tekening van de dekopbouw. Want aan de hand van die dek opbouw kan ik gaan bepalen waar de wanden van de verschillende ruimten komen:
302 Indeling.jpg

Maatvoering:
Om de juiste maatvoering tussen beide tekeningen te krijgen ben ik als eerste 2 lijnen getrokken door het getekende midden van beide masten in de Saga tekening. Op de beide lijnen heb ik de YQ tekening geschaald en gepositioneerd.
Dan is al snel duidelijk de positie van diverse onderdelen op het dek verschilt.
Maar de hoofdonderdelen komen wel allemaal terug.
Nu kan ik er ook nog wel een tekening van het dek van de BN-II onder zetten, maar dat heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Want de indeling beneden desk van de BN-II is anders.

Indeling:
Daarna heb ik gekeken naar de voor- en achterzijde. Door het trekken van een 3e lijn door het midden van het stuurwiel, bleek op de YQ tekening positie van de Cabin en het WheelHouse met stuurwiel iets naar voren liggen.
Vervolgens heb ik (blauwe) lijnen getrokken vanuit de getekende wanden op de Saga tekening.
Met behulp van deze combinatie tekening kan ik nu aardig gaan bepalen waar de wanden komen van de ForeCastle met Bunks en MessTable, beide FishHolds en Cabin. Op de YQ tekening kan ik er nu de daarbij corresponderende dek balken vinden waar tegen ik de wanden laat aansluiten.
De vloeren zijn ook getekend. Die kan ik als indicatie gebruiken bij het aanbrengen in het model. Misschien ook wel de IJs opslag en de Fresh Water Tank.

Volgorde van bouwen:
Ik ga beginnen met de dek balken vanaf de boeg. Het YQ model heeft daar een verhoogde tussen vloer die niet op de Saga tekening voor komt. In die vloer worden de staande balken gefixeerd voor de borging van de boegspriet en windas. In de balken van YQ voor die tussenvloer en het dek, zijn verschillende uitsparingen al uitgenomen. Die ga ik gewoon gebruiken.
De positie van de windas is anders. Daar ontkom ik niet aan. Maar voor het motorhuis en de kast voor de aandrijving kan ik mij wel wat vrijheid verschaffen.
Zodra ik bij het einde van die tussen vloer ben, bepaal ik waar de achterwand van de ForeCastle komt en kan ik die gaan bouwen.
In de Saga staan 2 mooie tekeningen L.B. Jenson. Die kan ik als inspiratie gebruiken voor mijn indeling:
303 ForeCastle.jpg

En omdat er toch geen officiële tekeningen van de BN zijn, kan ik mij dus wat artistieke vrijheid veroorloven.
En ja, ook dit alles ‘half-open’.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Naast de theorie en het uitzoek werk, toch ook nog wat aan de praktijk kunnen doen.
De verhoogde voor vloer voorzien van zijn halve vloer. Met de uitsparingen voor alle staanders, die vanaf het dek naar beneden doorgevoerd worden:
304 Floor.jpg

De vloer, vloerbalken en binnenzijde van de spanten waar ik straks niet meer bij kan, voorzien van de laagjes olie.
Gr. Peter

Om wat extra stevigheid in te bouwen, heb ik in het onderste deel 2 permanente pinnetjes gemaakt bij de boeg en de achtersteven. Die passen in corresponderende gaatje in het bovenste deel.
305 Secure.jpg

In in de 2x 4 busje waarin de 50mm uithouders passen, 4 verwijderbare kleine pennetjes gemaakt. Dan kan ik de beide delen goed op elkaar fixeren als ik met de nodige constructieve werkzaamheden bezig ben, waarbij de romp op een of andere manier mogelijk zou kunnen torderen / uitzetten of welke vervorming dan ook die niet gewenst is.
Samengevoegd met de 6 pinnetjes:
306 Secure.jpg

Het past allemaal weer precies ....... Phoe.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Normaal is het 3 x meten en dan doen, maar dat is met deze klusjes wel 6 keer meter zeker??
Dit is weer een mooi stukje vakwerk hoor:worship::worship:

Dat viel eigenlijk best mee, Peter. Het is (weer eens) in stappen tot stand gekomen.
Voor de 2x4 busjes had ik eerst 4 kleine gaatjes geboord in de 4 spanten van het onderstuk. Daarna in elk gaatje een klein spijkertje. Toen beide delen op elkaar en de spijkertjes doordrukken voor de corresponderende gaatjes. De 8 gaatjes in stapjes geruimd tot de diameter van de busjes. Voor de 4 steunen van 50mm is een beetje verschuiving ten opzichte van elkaar wel op te vangen.
Vervolgens besloten de voor en achter pin te maken. Zelfde werkwijze.
Maar ik vond toch dat ik het boven deel beter moest stabiliseren als ik daarin aan het werk was.
Gelukkig had ik netjes gewerkt en was de passing voor de 4 kleine pennetjes ok.
Nu maak ik nog een grondplaat met 4 gaatjes zodat ik ook de optie heb om gefixeerd in de losse bovenzijde te werken. Is wel zo makkelijk, want met de geheel op de standaard wordt het toch wel wat hoog en gaat ten koste van je rug.
Gr. Peter

Dit is voorwaar nauwkeurige werk, en wijs weer eens hoe belangrijk beplanning is. Maar wat dit nog meer speciaal ion deze geval maak is de omvang van de beplanning.

Dit is voorwaar nauwkeurige werk, en wijs weer eens hoe belangrijk beplanning is. Maar wat dit nog meer speciaal ion deze geval maak is de omvang van de beplanning.
Dankjewel Heinrich.
Er zat wel wat planning achter, maar niet alles was gepland. :rolleyes:
Maar dan zo flexibel zijn om een pas op de plaats te maken en bijsturen.
De losse bovenbouw had natuurlijk ook kunnen torderen. Want de mal had ik niet voor niets op de dikke plank geschroefd. Met 55 spanten plaatsen kan er best de nodige spanning op komen. Wat ook gebeurde, want ik had een grote fout gemaakt: vooraan spant 2 geplaatst ipv spant 1.:oops: En dan loopt de kiel opeens omhoog en pasten veel spanten richting de boeg niet meer. Gelukkig los kunnen halen zonder schade en kunnen herstellen.
Een beetje zelfreflectie is dacht ik nooit verkeerd. :koud: Dan komt analyse goed van pas.
Gr. Peter

Begonnen met het leggen van de resterende dek balken in de boeg.
Voor de reeds geplaatste dek balk 12, heb ik de balken 11 en 10 pas gemaakt tussen de clamps:
307 DB11en10.jpg

Aan de voorzijde van balk 11 heb ik de 2 uitsparingen op de juiste diepte gebracht zodat de beide staanders voor het achterste gedeelte van de windas verticaal in positie komen te staan. Die balkjes moet ik nog bewerken. Dit is puur voor de passing.

Tussen de balken, bij de aansluiting op de clamps, heb ik ook een eerste aanzet gedaan tot het maken van de dubbele knieën. De hele tijd geleden heb ik dat al laten zien aan de hand van een tekening uit The Saga. Hier deze knieën nog even extra geaccentueerd:
308 Knien.jpg

Ik had eerst 2 paar gemaakt uit donkerder hout, maar ik denk dat ze in het lichte houtsoort beter tekenen:
309 Knien.jpg

Het is de eerste aanzet om ze te maken met de frees op de kruistafel. Het komt uit latjes van 5x1.5 mm. Na het frezen, losknippen en in de juiste vorm vijlen. Nog wat extra oefenen en ik ben tevreden.

En zie je die straks nog terug? Tja, dat was ook de vraag bij het maken van de details op de Duc. Ik ben er nog niet uit hoe ik de dek beplanking ga doen. Ik ga er in ieder geval wel rekening mee houden.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Niet zo veel te melden. Maar sommige van jullie zullen niet opkijken als ik zeg dat ik soms niet snel tevreden ben met waar ik mee bezig ben. En zeker niet als ik weer naar de foto heb zitten kijken. Die macro-opnames ..........

Ik was dus niet tevreden over de dubbele knieën. Zeker nadat ik bezig was met de 3e, 4e voor tussen de andere zijde van de 3 getoonde balken. Het hout was te zacht waardoor snel stukjes afbraken. Ik vond ze nog te grof en door het zachte hout snel een beschadiging.

Ik ben in de houtvoorraad gedoken en wat proefjes gedaan met verschillende soorten hout. Uiteindelijk toch wat gevonden dat beter te bewerken is en net wat expressiever toont. Althands, dat vind ik.
Daarom gelijk maar weer een macro-opname.
310 Knien.jpg

Aan de bovenzijde de 1e poging. Aan de onderzijde wat het nu gaat worden. De verschillen zijn niet groot, maar qua bewerking een verbetering. Ik moet nog kijken hoe ze worden met olie. Maar ik denk dat ze dan nog iets beter tekenen met de geschuurde bovenste en de gefreesde onderste.
Phoe .... zelfs ik wordt wel eens moe van mijzelf. :weetnie:
Gr. Peter

Back