BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Laatst bewerkt:
Toen ik enige tijd geleden bij je was ,ontvouwde je plannen hoe je verder zou gaan met de bouw.

Van je zaagactie kon ik toen nog geen voorstelling maken.

Maar nu ik je foto’s zie hoe je dit heb aangepakt hebt, ongekend knap

Ik wist al dat je BN anders zou worden dan de tekeningen aangaven, en gezien wat je in huiskamer heb staan (o.a. The Lee) (museum waardig ) wist ik al dat dit ook zeer bijzonder ging worden.

Ik ben benieuw naar de andere foto’s

Nee kijk - ik het Peter op SOS ook zo gezeg - hij het nouw stapelgek geraakt. Enne dan verwacht hij ik moet een goede nachtrust geniet - dis nou net als een stout kind.
Haha Heinrich, dan zou ik toch willen adviseren om je rust te pakken, zeker als er nog een weekeind aan komt. :)
Gr. Peter

Toen ik enige tijd geleden bij je was ,ontvouwde je plannen hoe je verder zou gaan met de bouw.
Van je zaagactie kon ik toen nog geen voorstelling maken.
Maar nu ik je foto’s zie hoe je dit heb aangepakt hebt, ongekend knap
Ik wist al dat je BN anders zou worden dan de tekeningen aangaven, en gezien wat je in huiskamer heb staan (o.a. The Lee) (museum waardig ) wist ik al dat dit ook zeer bijzonder ging worden.
Ik ben benieuw naar de andere foto’s
Dankjewel Henk. De plannen die ik toen had, heb ik verder uitgewerkt en nu wordt het werkelijkheid!
Tijdens het rustig zagen heb ik alle tijd om na te blijven denken over de stappen die samenhangen met het zagen. Wie weet pas ik tussen door wel weer wat aan.
Gr. Peter

Omdat:
-de zaag zo'n mooie zuivere snede maakt;
-Ik nu een goed zicht heb op de beoogde waterlijn aan de binnenkant;
-en omdat ik ook alle adviezen heb gelezen,
heb ik besloot eerst het binnenbekleding aan te brengen tot net onder de beoogde zaagsnede:
273 Planking.jpg

Maar het scheelt straks werk en vermoedelijk een strakker resultaat.
Dus bedankt voor het meedenken en goede adviezen geven!
Niets veranderlijker dan een mens.
Gr. Peter

Voor al de meelevende forummers: een kleine (zaag) update.
De beplanking aan de bakboord binnenzijde zit er in tot voorbij de zaagsnede:
274 Planking.jpg

Als ik de beide delen van elkaar heb, werk ik de vloer en aansluiting met de wand af. Dan kan ik er beter bij. Want nu stond ik voorover gebogen met 2 grote handen in die romp te werken. Gelukkig moest steeds een rij drogen voordat de volgende er in kon. Kon ook mijn rug weer ontspannen.

In de Saga wordt alleen de lengte van de buiten planken vermeld: tussen ded 25 en 30 voet. Dat is tussen de 7.6 en 9.1 meter. In 1:72 is dat 10.5 - 12,6 cm. Ik heb rond de 12 cm aangehouden. Dan ligt een plank over 12 spanten. Ik heb ze in wildverband gelegd. Straks als de binnenwanden er in staan, kijk ik hoe de naden verdeeld en zichtbaar zijn. Dan kan er er altijd nog nieuwe in maken.

Met het zagen ben ik nu door de stringers, aangekomen bij de wand planken en door de eerste spanten waar de doorgezaagde bovenste delen deels vrij komen te hangen:
275 Stringers.jpg

Er hoefde uiteindelijk maar 1 vloerbalk vanaf de stringers weg.
En een opluchting: in de nu vrij hangende spant delen zit haast geen beweging. Of je moet lomp gaan trekken. Dan heeft de 'met voorbedachte rade' uitgedachte verbinding van lijmen en nagelen met de balkwegers zijn degelijkheid bewezen.
Nog een opluchting: alle nu zichtbare zaaghoeken en verdelingen van balken zijn aan beide zijde heel symmetrisch. Phoe ......

Op de beoogde zaagsnede heb ik op de planken (gaffer) schilderstape geplakt als extra bescherming om een mooi zaagsnede te krijgen.
Als ik straks ruim 1 zaagblad breedte verder ben, leg ik de vloerplanken op de stringer-balken. Dan draai ik de zaag om en zaag ik die planken door. Dan heb ik de zaag op druk tegen de planken/spanten. En ligt die zaagsnede ook gelijk met de rest.
Dus nog steeds, stapje voor stapje en na blijven denken over de mogelijk tussen stapjes.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Het zagen gaat nu sneller. Het lijkt nu bijna een life-stream. ;) Ik ben door de brede afgeronde achter delen en nu bij de smallere meer rechtop staande delen.
De foto’s zijn nog niet helemaal naar mijn zin. Ik moet nog zoeken naar de juiste posities van deze grote mal voor een goede beeldhoek en belichting. Even op zijn kant leggen is er niet bij.
Met zaag:
276 Cut.jpg

Zonder zaag
277 Cut.jpg

In kan nu de planken op de stringers gaan leggen en een stukje achterwaarts gaan zagen. :)

De zaagsnede:
278 Cut.jpg

En met een beetje dimensie:
279 Cut.jpg

Het vooruit denken betaald zich nu uit.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Toch een teken dat je secure werk uitermate goed is geweest.:):)
Dankjewel Peter. Het leek soms misschien wat overdreven, maar het had een doel.
Wat een lef! Weet niet of ik dat zou durven, maar het werkt wel, fantastisch!:wave:wave
Ja Ronk, ik moest eerst ook even slikken.
Mooi gelukt Peter, knap stukje werk :thumbsup:
Dankjewel Piet. Het begin is er en het gaat zoals gepland. Het moet gek gaan wil ze niet mooi doormidden gaan.
Gr. Peter

De halve springer-vloer is gelegd en doorgezaagd:
280 S-Floor.jpg

Als de delen van elkaar zijn, worden de randen uitgelijnd geschuurd.
Ik heb voor de vloer palmhout 3x1mm gebruikt. In het midden een paar stukjes die 2x in de lijnolie zijn gezet en gelijk een warmere tint krijgen.
Het tekent mooi af tegen het lindenhout van de wanden. De staande tussenwanden worden ook linden, dus ook daar een aftekening mee.

Met zagen ben ik nu halverwegen. Ik maak even een pas op de plaats met zagen want de romp boven de waterlijn heeft 'enige flexibiliteit'. Niet verontrustend, het geheel blijft mooi zijn vorm houden. Met het zagen dus geen probleem. Ik dacht gewoon: Laat ik eens voelen aan het gezaagde deel.
Maar toch ga ik nu eerst de clamps in het achterste deel aanbrengen:
281 Clamp.jpg

Zodat ik daarna over de gehele lengte van de romp een stuk op 9 dekbalken (die geen dwarsverbindingen hebben) aan kan brengen om dit bovenste deel extra stevigheid te geven. Bedankt Dean (SoS) voor dit advies! Gewoon het verstand gebruiken en niet domweg doorgaan.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
De achterste 2 clamps ook aangebracht. Daarna nog 4 dekbalken op maat gemaakt en bevestigd:
282 Clamp.jpg

Dit gaf duidelijk voelbaar nog meer stevigheid.

Doorgegaan met zagen tot aan de laatste zaagsnede:
283 Saw.jpg

De mal waarin de spannen vast zitten, een stukje ophoog gedraaid:
284 Up.jpg

Het 'onder de waterlijn' deel kon naar voor geschoven worden:
285 Forwards.jpg

En het 'boven de waterlijn' deel vrij:
286 Free.jpg

De bodem weer op de tijdelijke standaard:
287 Bottom.jpg

Het waterlijn model:
288 Waterline.jpg