BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Als ik het model weer met een hele romp wil tonen, lopen de spanten niet meer mooi over. Omdat de zaagsnede een laagje heeft weggehaald:
290 Naad.jpg

Daarom ter dikte van de zaagsnede een witte strip aan de stuurboord zijde aangebracht. En dan heb ik gelijk een mooie rechts waterlijn streep over de hele lengte:
291 Line.jpg

Bakboord komt later, want daar moet eerst de beplanking nog op. En moet die waterlijn strip daar mooi op aansluiten.

Het model wil ik voornamelijk tonen met de beide delen van elkaar. Zodat je ook het binnenwerk kunt zien. Want daar was het mij om te doen.
Uit 2.0 mm messing staaf 4 steunen van 50 mm met daaraan 2.5 mm lange pennen gedraaid.
Uit 2.5 mm messing buis 8 busjes van 2.5 mm hoogte gedraaid:
292 Stands.jpg

Na het nodige uitmeten aan weerszijde in 2 spanten een gat van 2.5 mm doorsnede en 2.5 mm diep geboord. Jawel, heel goed uitmeten dat de gaten niet door de spanten gingen. Passen, meten, passen, meten …….:
293 Stands.jpg

En dan komt het geheel er zo uit te zien:
294 Stands.jpg

Iets meer schuin van boven met meer zicht op het binnen werk:
295 Stands.jpg

Met later de binnenwanden van de voor- en achter cabine en 2 ‘fish holds’.

En van boven, met straks zicht door de dek balken:
296 Stands.jpg

Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Hoe los je het met de masten op? Zet je daar ook een stuk tussen? (Plexiglas bijv)
Hoi Stephan. De masten worden gefixeerd en afgespannen aan en in het bovenste deel.
In de, ik noem het maar exploded-view, steken ze los naar beneden.
Als beide delen op elkaar gezet worden, steken de pennen van de mastvoeten in de beide klampen.
Uiteindelijk schuiven er vanaf boven en vanaf beneden diverse delen langs elkaar heen in elkaar.
Gr. Peter

Hi Peter,
Wat heb je nu een unieke gelegenheid om het interieur te laten zien!
Ik heb het nooit geweten (en me er ook nooit in verdiept tot nu toe), maar de Bluenose was dus gewoon een operationeel visserschip dat ook heel snel kon varen met een gedreven schipper. Laat je dat nu ook zien in de indeling van het schip met bemanningsverblijven, kooien, kombuis en visruimen?
Heel speciaal allemaal!

Gijsbert

Laatst bewerkt:
Dankjewel Rob.
Prachtig werk Peter, wat een kunstwerk maak je hier van zeg.:offtopic::worship::worship:
Dankjewel Peter. Ben wel blij dat wat ik in gedachte had, uiteindelijk goed uit pakt.
Hi Peter,
Wat heb je nu een unieke gelegenheid om het interieur te laten zien!
Ik heb het nooit geweten (en me er ook nooit in verdiept tot nu toe), maar de Bluenose was dus gewoon een operationeel visserschip dat ook heel snel kon varen met een gedreven schipper. Laat je dat nu ook zien in de indeling van het schip met bemanningsverblijven, kooien, kombuis en visruimen?
Heel speciaal allemaal!
Gijsbert
Hoi Gijsbert. Leuk dat je nu iets meer weet over de BN. Voor de puristen kan je de BN in 2 uitvoeringen bouwen. Voor de visserij of race. Bij het laatste werd vele zware voorwerpen en de ‘dories’ op de kade achter gelaten.
Ik ga het nodige aan interieur bouwen. Het meeste op het onderste deel. Dat schuift dan in het bovenste deel als ik beide delen op elkaar wil tonen. Met dan ook wat delen in de ronding van het bovenste deel. Alles moet dan langs elkaar kunnen schuiven om samen 1 geheel te lijken.
Al met al nog het nodige te puzzelen. Binnenkort plaats ik een tekening uit The Saga die de vermoedelijk indeling van de originele BN laat zien.
Gr. Peter

ik hoorde in een filmpje dat voor een van de (laatste) races nieuwe tuigage was geïnstalleerd en dat ze daarmee 180 kg gewicht bespaarden! Zo kritisch was het allemaal kennelijk...

Ook werd 's nachts ballast stiekem verwijderd, haha. Soortgelijke praktijken zal je ook wel bij het skûtsje zeilen tegen kunnen komen.
Prachtige verhalen in ieder geval, vooral wanneer je de versies hoort van de Canadese of van de Amerikaanse kant. Net even iets anders... :rofl:

ik hoorde in een filmpje dat voor een van de (laatste) races nieuwe tuigage was geïnstalleerd en dat ze daarmee 180 kg gewicht bespaarden! Zo kritisch was het allemaal kennelijk...

Ook werd 's nachts ballast stiekem verwijderd, haha. Soortgelijke praktijken zal je ook wel bij het skûtsje zeilen tegen kunnen komen.
Prachtige verhalen in ieder geval, vooral wanneer je de versies hoort van de Canadese of van de Amerikaanse kant. Net even iets anders... :rofl:
Mooi wat ze allemaal deden.
Op deze site over het 100-jaar jubileum van de BN, veel mooi video’s in info:
https://bluenose100.ca/
Gr. Peter

Misschien is het een overweging om het interieur "zwevend" te bouwen tussen het onder- en bovenwaterlijn deel. Dan kan je ook tot op de kiel kijken.
Net als de romp en het dek, wordt het interieurs ook half gebouwd. Je blijft dus overal zicht op de constructie houden. Ik blijf het maar exploded-view noemen.
Gr. Peter

Back