Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Dat moet ECHT eens gebeuren een dezer dagen... Maar komende Woensdag eerst weer 2 weken werken...

Nou... Woutertje heeft vanmiddag bij Hallum een kleine 2 uur gevaren, waarmee de urenteller al op bijna 11 uur komt, waarvan bijna 5 uur met de gearbox en geregelde koeling.

Die regelklep voor de koeling, die komt nog vrij nauwkeurig qua afstelling, hij hoeft mechanisch echt maar nét een paar tiende te ruim te staan, en dan gaat ie niet 100% dicht, en dan heb ik onvoldoende koelcapaciteit. Gelukkig had ik hem nu wel goed staan, en was de koeling echt helemaal geen probleem ook niet als Woutertje hard moest werken... En hard werken moest ie, want ik heb mezelf gedurende 2 keer een kwartier de hele vijver rond gesleurd, en bij dat soort sleepjes is er maar weinig stroming rond de boot, en dat zie je wel aan de temperatuur.
Toch heb ik afgezien van de "hikjes" bij verandering van toerental, het koelwater niet hoger gezien dan 75 graden, en de olie is niet boven de 58 graden geweest. Met losse boot was dat 73 en 54 graden respectievellijk, behalve die ene keer dat ik de boot 10 minuten gestopt in het water liet liggen. Toen liep dat naar de 76, maar ook niet hoger dan dat.

Het geheel draait echt voortreffelijk, een paar leden de zender in handen gedrukt, die konden er ook vlot mee overweg, na gewenning aan dat ik de voortstuwing niet op een stick maar op een schuif heb zitten...

Het slepen is met wat meer ruimte EN wat meer oefening ook probleemloos, geen enkele keer hard in de draad gevallen, en zolang je dát onder controle houdt, kan er nog best hard getrokken worden onder een hoek.
Alleen... zo'n rubberbootje heeft nul koersstabiliteit, en de sleep doet eigenlijk niet anders dan over een hoek van bijna 180 graden van bakboord naar stuurboord draaien...
Mischien moet ik een Bridle maken.

Mooi resultaat Bert! Hang je jerrycan maar aan het hek van je sleep. Een puts zul je niet bij de hand hebben. En een goede torn de komende weken. Gr. Klaas.

Eerst maar eens met een spruit aan een korte sleepkabel Bert. Aan zo'n opblaasbootje krijg je moeilijk een scheg bevestigd. Klittenband en een T-vormige houten scheg? Voorlopig kun je 14 dagen nadenken. Gr. Klaas.

Ik denk inderdaad dat een aangepast sleeptuig beter gaat werken ja...
Maar ik moet sowieso wat aan de rubberboot doen, die ligt, met mijn goddelijke lichaam er bevallig in uitgespreid, vreselijk met de kop uit het water, en dan zie ik niet hoe de draad over het achterschio van de sleepboot ligt.

Ik denk dat mijn voeten te licht zijn... Of mijn hoofd te zwaar...

Of zoiets? Beetje moeilijk mee te nemen, maar wel een leuk sleepobject. Kleinzoon Dylan voer er vorstelijk mee door de Zuidlandse jachthaven. Had eigenlijk ook een spruit op de sleepkabel gemoeten. Gr. Klaas.

IMG_4411 Bootjevaren in Zuidland.JPG

Tsja... dan zou ik een vlonder moeten losbouten en jatten :D :D :D

Ondertussen heb ik van de laatste restantjes sleeplijn maar een geheel eigen sleepgerei gemaakt voor de rubberboot. Een spruit van 2 x 1,5 meter, permanent aan de boot bevestigd, en daarvoor ongeveer 2,5 meter enkele draad.
De losse sleepdraad is plm 4 meter lang, en dat vind ik een mooie lengte eigenlijk... Beetje rek, beetje doorhang, en als ik andere objecten (losse pontons of dergelijke) sleep, ziet het er ook nog een beetje "echt" uit... Daarbij: ik kan met die lengte de sleper nog enigsziens zien vanuit de rubberboot, en het geeft me ruimte om te manouvreren met de slappe draad, iets wat met een kortere draad eigenlijk niet kan.

De bevestigingspunten van de spruiten zitten wat verder naar achteren, vandaar iets meer totale lengte, maar het nieuwe gerei is, zoals het aan de boot geknoopt is, nagenoeg even lang als de oude losse draad.
Kom er niet meer aan toe om dat nu nog uit te testen, denk ik...

Wat in het vat zit verzuurt niet Bert. En vaar je een keer in Maasdam dan bied ik me aan als "achterboot". Heb zelf wel eens aan een pallet als sleepobject gedacht, maar die zijn ook weer te groot om mee te nemen. Zou die hier onder de vissteiger kunnen "verankeren".
Net even een half uurtje aan een paal van die steiger liggen tornen. Wel leuk om dan de sleepdraad op te kunnen korten. Gr. Klaas.

Op zich is de mogelijkheid om op te korten inderdaad wel een fijn iets, maar het nadeel daarvan is dat nu specifiek de redenen dat ik dat ZOU willen kunnen (draad uit het gevaar houden tijdens manouvreren), dat lukt je gewoon niet in je eentje... Niet voor niets dat ik juist bij dát soort momenten boven bij de winch sta...

Tijdens gewoon slepen dan gaat dat wel in je eentje, maar dat zijn de momenten waarbij het niet kritisch is.
Zoals het nu is, kan ik, mits ik met beleid aanvaar, rustig de sleep langs de kant laten landen, en dan heb ik vanwege de lengte van de draad voldoende ruimte om rond te komen, en met de kop in de zij de sleep langs de kant vast te zetten...
Voorlopig hou ik het dus op deze lengte's, maar een achterboot is altijd welkom...

Back