Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Voor het overige: Vandaag vroeg opgestaan, want alles klaarmaken voor de Easterlittense Havendagen, en bij het rondje door de machinekamer valt op dat de motor, die tot nog toe eigenlijk vrijwel geen olie verbruikte, nu wel 4 hele mililiters van dat amberkleurige goud kon gebruiken. Dat klinkt als niet veel, maar er zit in totaal maar 25 ml in, dus dat is wel een beetje opvallend. De motor maakt nu natuurlijk significant meer toeren dan voorheen, en gezien de lagere koppelbelasting, is de verbrandingsdruk vermoedelijk ook flink gedaald, wat weer zijn uitwerking heeft op de afdichting van de zuigerveren. het machientje rookte ook toch wel duidelijk wat meer vergeleken met voorheen.
Dat moesten we maar eens goed in de gaten gaan houden.
Aan de aandrijflijn en de koppelingen is niets te zien, die draaien mooi in hun met vet afgevulde beschermhoezen.
Alle drie de accu's zijn geladen, en voor zover ik kan zien, verliezen wel geen koelvloeistof.

Pokkebootje en Stoombootje staan er in ieder geval al helemaal klaar voor.

Nou... vandaag was een complete KUT-dag...
Het waaide te hard om de brander van stoombootje veilig te kunnen gebruiken, maar zelfs ALS dat had gekund, ik bleek de ontsteekbrander thuis te hebben laten liggen.
Van pokkebootje was ik de starter vergeten, en om een of andere reden, ondanks dat ik gisteren een uur tamelijk probleemloos heb gevaren met woutertje, liep vandaag iedere 5 minuten de koelwaterpomp vast en dan brandt de aandrijfriem door. Heb er denk ik 5 keer vervangen.

Gelukkig kon ik op een gegeven moment een accuboor lenen van iemand, met wat ductape rond de kop kon ik met wat gefiegelier toch pokkebootje gestart krijgen. Dus toch nog een beetje kunnen varen.
Laatste ritje van de dag, ging ik bij het in het water zetten van Woutertje ook nog even door mijn rug, dussss....

Thuis gekomen, met best wel veel moeite Woutertje uit de auto gekregen, Koelvloeistof afgetapt, en gefilterd, ik zie metaalspikkels. Het systeem flink gespoeld, en nogmaals geprobeerd, maar binnen 5 minuten zat de pomp weer vast. Dus ik denk dat de lagertjes rot zijn. Ben bang dat ik die niet op de plank heb liggen... Humpf!

Een echte Baaldag dus, Bert. Helaas zitten die er ook tussen. Niet zo erg als je dat alleen overkomt, maar met een hoop publiek ligt dat anders. En hopelijk vind je een paar nieuwe lagertjes voor de waterpomp. Zelf ook wel eens gehad dat ik na 5 minuten uitgevaren was door een lege accu. Sindsdien gaat elk schip voor een vaarbeurt aan de lader. Heb een paar laadkabels gemaakt om vanuit 12 Volt (auto) te kunnen laden. Kijk uit met je rug en wens je beterschap. Hier teveel wind om lekker te varen. En af en toe nog (mot)regen ook. Gr. Klaas.

Teveel wind... Ja, ook nogal ervaren vandaag. Samen met een paar andere lui op cursus 'onderwaterdrone'' (ROV) voor het Veteranen Search Team (VST) geweest.
In het midden van het land: Amsterdam-Rijn-kanaal, bij de carpoolplaats in Houten. Want sommige lui moesten uit Friesland komen, anderen uit Zeeland of Limburg.
Enfin, in een half open partytent uitgebreid de theorie behandeld en het aansluiten en opstarten van het ding, inclusief de tablets om de camerabeelden te kunnen zien. Toen het gebakje te water. Dit is 'm trouwens:
fifish-v6-expert-multi-functional-underwater-drone-4ad786-1639826618412.jpg

100 meter kabel er achteraan, anders heb je er natuurlijk niks aan; op 40 mHz kom je hooguit op 3 meter diepte, met 2,4 gHz op onderveel een centimeter. Dus: draadbestuurd.
Echt anders varen dan met een bovenwaterschip. Niet alleen zaten de functies op de controller op andere plekken dan ik gewend ben, (Vooruit/achteruit op rechts i.p.v. links, duiken is met de linkerknuppel naar achteren, opduiken knuppel naar voren, heel tegennatuurlijk voor mij, 'Krabvaren', dus puur zijwaarts met de rechterknuppel naar links of rechts en 'gewoon roer' weer met links... En met een ander schuifje kun je het ding met z'n snoet (en dus camera's en lampen) schuin naar voren in het water laten hangen om bijv de bodem af te zoeken. Kortom: Pas na een slordige tien minuten kon ik het ding exact krijgen waar ik 'm hebben wilde. En dat duurde bij de rest ook best lang.
En natuurlijk zie je in het A'dam-Rijnkanaal ongeveer tien centimeter onderwater... En voor de statistieken: aangezien de oever ter plekke uit damwandprofielen bestaat hebben we geleerd dat het kanaal meteen aan de oever al 4,10 meter diep is... En dat je van die damwandprofielen een behoorlijk maaltje zoetwatermosselen of zo (in ieder geval schelpdingen) kan afschrapen.
Of ze smaken? Ik vraag het me af.

Enfin, na de (zoals gewoonlijk) prima verzorgde lunch mocht wij met de Zodiac stoeien. Want soms moet het VST ook vanaf de waterkant zoeken. Met de drone of gewoon met de eyeball Mark One omdat je niet vanaf het land door een rietkraag kan kijken of daar iemand ligt.
Een ex-landmacht rubberboot, ditmaal voortgedreven door een stevige buitenbootmotor in plaats van 4 roeispanen. Het ding oppompen, de vloer er in, te water, motor eraan en instappen maar. Leuk! Totdat... er vanuit het zuidwesten een nogal forse regenbui losbarstte. In no time zeiknat natuurlijk.
Nou ja, aangezien we toch al nat waren: dan maar vol gas tegen de wind en het zog van een paar schepen in.
Procedure 'man overboord' geoefend, een paar keer mensen op de kant zetten en oppikken....kortom: na een halfuurtje klommen er 6 zeiknatte kerels uit die boot... Wel met een brede :D.
Enfin de bui was ondertussen over en de temperatuur werd een beetje aangenaam... Na drie kwartier waren we weer droog gewaaid.

En nu ben ik dus 'ROV-schipper' tevens 'beeldanalist' als het ding wordt ingezet.
Overigens is dat niet zo vaak; vorig jaar is het VST ruim 400 keer ingezet met een zoekactie; het ROV-team heeft daarbij 10 keer assistentie verleend. En als je niet met de ROV op pad gaat, loop je dus 'gewoon' in de linie door de ondertussen bekende braamstruiken, kleefkruid, duindoorn, wilde rozen en brandnetels en alles wat verder maar stekels heeft en prikt...:(

En hopelijk vind je een paar nieuwe lagertjes voor de waterpomp.
Het was tegelijk een meevaller (lagers niet stuk) en nog véél erger, want het euvel was mijn eigen schuld: Bij het aanleggen van de bypass voor de koelwater regeling heb ik twee T-stukken hardgesoldeerd en daarbij moet je ook even boren. Blijkbaar had ik de boel niet goed schoongemaakt, want er bleken metaaldeeltjes in de koelvloeistof te zitten. Kwam ik al gelijk achter omdat ik bij het aftappen van het koelsysteem dat sap gelijk even door een koffiefiltertje heb laten lopen. Was dus mijn eigen domme rotschuld, MAAR dat betekent wel, dat nu ALLES schoongespoeld moest worden.
Dus ik heb dat maar gedaan. Pomp er af (ben héél blij dat ik bij de bouw het originele pomphuis pakkingkje vervangen heb door eentje uit Teflon folie, want de pomp kwam er makkelijk af en ging er ook weer vrij vlot op... Heb gelukkig de motor in het schip kunnen laten zitten.
Maar alle leidingen moesten nu dus ook doorgespoeld worden, en dat was wel even een kliederig klusje.
EDIT: de pomp zelf, was eigenlijk nog in verrassend goede conditie. Seals nog dicht en eigenlijk geen zichtbare slijtage.

Boot heeft zojuist alweer een kwartiertje in de badkuip liggen draaien. grootste deel van de tijd volle kracht, pomp is blijven draaien.
Rug is nog erg vervelend ondanks drie keer Voltaren en een hoop oefeningen. Krijg de boot met de grootste moeite uit de badkuip getild.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Nou... het goede weer voor vandaag lijkt maar dun gezaaid, en met die rug ga ik niet voor hooguit een a twee uurtjes varen met die boot op sjouw.

Dus maar een "reparatie/onderhoudsdagje": olie ververst (ik denk dat deze olie er nu goed 5 uur in gezeten heeft, kwam er zwart uit maar absoluut niet "vies") en de vloerplaat goed schoongemaakt, en net als bij stoombootje, overal absorptie-papier onder gelegd.
Kleppen stellen is denk ik ook wel een verstandig iets gezien de motor nu hogere toerentallen gaat draaien.

Na dit allemaal gedaan te hebben, UITERAARD met pijn en moeite woutertje naar de badkuip gesleept, want dat MOET getest worden natuurlijk...
Het voordeel van diepe dalen zoals gisteren, is dat de toppen ook hoger lijken :D

de temperatuurregeling werkt hardstikke mooi, en houd te motor binnen een paar graden van de gewenste temperatuur, wat testen met de instellingen laat zien dat er ook ECHT geregeld wordt: haal ik de regelcurve één puntje terug, dan daalt de temperatuur een graad of 4 a 5, zet ik hem één puntje hoger, dan stabiliseert de temperatuur ook 4 a 5 graden hoger,
Omdat onder de 50 graden de bypass open staat, warmt de motor ook sneller op: was voorheen ongeregeld de temperatuur pas na een minuut of 4 a 5 stabiel, nu is dat na ongeveer 1~1,5 minuut.

Een grappig verschijnsel is dat als je de motor in de neutraalstand stationair laat stabiliseren, dan gaat als je het ding op vol vooruit zet, de temperatuur eerst naar beneden, omdat de koelwaterflow toeneemt maar de warmte in het metaal van de motor zich nog moet opbouwen, om even later weer op de ingestelde waarde min of meer terug te komen.
Vice versa, als je de boel op vol vooruit laat stabiliseren en daarna terug neemt naar neutraal/stationair, dan zie je eerst de temperatuur even oplopen, omdat de flow lager wordt maar de warmte nog niet uit het blok weggekoeld is.

Niet op video gezet: als je bij vol vooruit de motor uitschakelt, zit er voldoende warmte in het blok om wat dampvorming te veroorzaken, en aangezien die stoom zich via de wateruitlaat ontsnapt, heb je binnen no=time temperatuuralarm. Bij stationair lopende motor gebeurt dat niet.

Wat ook een prettige waarneming is, is dat waar de reductie aanvankelijk nog best wel warm liep, nu na deze test dat ding niet veel meer dan handwarm was. Blijkbaar moet zo'n ding dus ook inlopen.

Bert, in onderstaande link een hoop info over "zusje" Anders J. Goedkoop. In het archief foto's, tekeningen en bestekken. Er is ook nog wat filmmateriaal. Kijk maar wat er van je gading tussen zit. En veel vaarplezier! Gr. Klaas.
Deze post nog eens doorlezend, begrijp ik dat de Anders J. Goedkoop in Arnhem ter bezichtiging ligt... Mischien een goed idee voor een leuk motorritje komende week...

Back