Teveel wind... Ja, ook nogal ervaren vandaag. Samen met een paar andere lui op cursus 'onderwaterdrone'' (ROV) voor het Veteranen Search Team (VST) geweest.
In het midden van het land: Amsterdam-Rijn-kanaal, bij de carpoolplaats in Houten. Want sommige lui moesten uit Friesland komen, anderen uit Zeeland of Limburg.
Enfin, in een half open partytent uitgebreid de theorie behandeld en het aansluiten en opstarten van het ding, inclusief de tablets om de camerabeelden te kunnen zien. Toen het gebakje te water. Dit is 'm trouwens:
100 meter kabel er achteraan, anders heb je er natuurlijk niks aan; op 40 mHz kom je hooguit op 3 meter diepte, met 2,4 gHz op onderveel een centimeter. Dus: draadbestuurd.
Echt anders varen dan met een bovenwaterschip. Niet alleen zaten de functies op de controller op andere plekken dan ik gewend ben, (Vooruit/achteruit op rechts i.p.v. links, duiken is met de linkerknuppel naar achteren, opduiken knuppel naar voren, heel tegennatuurlijk voor mij, 'Krabvaren', dus puur zijwaarts met de rechterknuppel naar links of rechts en 'gewoon roer' weer met links... En met een ander schuifje kun je het ding met z'n snoet (en dus camera's en lampen) schuin naar voren in het water laten hangen om bijv de bodem af te zoeken. Kortom: Pas na een slordige tien minuten kon ik het ding exact krijgen waar ik 'm hebben wilde. En dat duurde bij de rest ook best lang.
En natuurlijk zie je in het A'dam-Rijnkanaal ongeveer tien centimeter onderwater... En voor de statistieken: aangezien de oever ter plekke uit damwandprofielen bestaat hebben we geleerd dat het kanaal meteen aan de oever al 4,10 meter diep is... En dat je van die damwandprofielen een behoorlijk maaltje zoetwatermosselen of zo (in ieder geval schelpdingen) kan afschrapen.
Of ze smaken? Ik vraag het me af.
Enfin, na de (zoals gewoonlijk) prima verzorgde lunch mocht wij met de Zodiac stoeien. Want soms moet het VST ook vanaf de waterkant zoeken. Met de drone of gewoon met de eyeball Mark One omdat je niet vanaf het land door een rietkraag kan kijken of daar iemand ligt.
Een ex-landmacht rubberboot, ditmaal voortgedreven door een stevige buitenbootmotor in plaats van 4 roeispanen. Het ding oppompen, de vloer er in, te water, motor eraan en instappen maar. Leuk! Totdat... er vanuit het zuidwesten een nogal forse regenbui losbarstte. In no time zeiknat natuurlijk.
Nou ja, aangezien we toch al nat waren: dan maar vol gas tegen de wind en het zog van een paar schepen in.
Procedure 'man overboord' geoefend, een paar keer mensen op de kant zetten en oppikken....kortom: na een halfuurtje klommen er 6 zeiknatte kerels uit die boot... Wel met een brede

.
Enfin de bui was ondertussen over en de temperatuur werd een beetje aangenaam... Na drie kwartier waren we weer droog gewaaid.
En nu ben ik dus 'ROV-schipper' tevens 'beeldanalist' als het ding wordt ingezet.
Overigens is dat niet zo vaak; vorig jaar is het VST ruim 400 keer ingezet met een zoekactie; het ROV-team heeft daarbij 10 keer assistentie verleend. En als je niet met de ROV op pad gaat, loop je dus 'gewoon' in de linie door de ondertussen bekende braamstruiken, kleefkruid, duindoorn, wilde rozen en brandnetels en alles wat verder maar stekels heeft en prikt...