Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Nou...

Het ontstekingskitje is gearriveerd... Gaat een hoop improvisatie worden want... Waar ik bang voor was, bleek waar, ALS ik er niet zelf achteraan gezeten had, had ik gewoon een setje gekregen met 1/4"-32 bougies...
Dat kreeg ik dus ook, compleet met passende "bougie-dopjes" (gewoon die rubberen dingetjes die je ook voor gloeipluggen hebt, maar dan ZONDER binnenwerkje), en de ontsteking heeft vier HT kabels die koud afgesneden zijn. De bedoeling is dat je de dopjes over de bougies schuift, en de kabels zo ver mogelijk die dopjes in ramt, en als koper en bougietop dicht genoeg bij elkaar zitten, dan doet ie het wel...
Maar dat geeft natuurlijk een allejezus hoop storing, dus hebben ze er ook 4 weerstandjes van 5K bij gedaan. Gewoon soldeerweerstandjes, met van die lange spinnepoten er aan, en hoe je dat dan aansluit, dat zeggen ze er lekker niet bij.

Maar nu komt de grap:
20240325_222153[1].jpg


Rechts is de "gloeiplug-size" bougie (en voor de niet-methanolmotor kenners onder jullie, dat is al een heel erg verdomd klein bougietje. Voor het idee: Sleutelwijdte 8)
Links is de nieuwe maat... Die is ECHT vreselijk iniminie, zo klein dat je hem bijna met een pincet die motor in moet draaien (niet eens overdreven, ik had echt wat moeite om ze met de vingertoppen goed in hun gaten te krijgen).

En die dingen zijn dus ZO klein, dat die rubber dopjes daar niet op blijven zitten. Dus ik moet iets improviseren...

Voorts: er zitten vier enkel-aderige HT kabels aan, net zoals bij een auto of motor. Er zit GEEN beschrijving bij. Op de site van Stirlingkit is een "all you need to know" pagina, en die vermeldt dat de zwarte kabel van de ontstelking met het motorblok verbonden moet worden om het HT circuit te sluiten (en er wordt bij gewaarschuwd dat als je dat niet doet, dat je dan de hall sensor opblaast.
Maar... er IS geen zwarte kabel... tenminste, niet eentje die duidelijk te onderschijden is als "groundwire"...
Er is wel een tweelingsnoer rood/zwart voor de voeding, maar die is van een BEC stekker voorzien.
Dussss... moet ik er dan maar gewoon van uitgaan dat ik de min van de accu aan het motorblok moet leggen? Vind het een beetje wazig...

Heb al wat montage video's bekeken, maar geen enkele daarvan laat echt duidelijk de aanleg van het electrische systeem zien.

Ik ben eigenlijk stomverbaasd: Met wat research kom ik er achter dat Rimfire in Amerika al enkele tientallen jaren deze bougiemaat in het assortiment heeft (en aan het uiterlijk te oordelen komen deze dingen daar gewoon vandaan), dus blijkbaar is er een markt voor... Maar ik heb werkelijk NOG NOOIT een motor gezien die deze maat gebruikt, en ook deze chinees word niet echt in heel erg grote series gebouwd, dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe dat dan kan.

OF het moet een veelgebruikte maat zijn bij de eigenbouwers...

Maar hoe dan ook: ik heb weer wat te puzzelen...

De starter trekt, met gemonteerde bougies de boel van geen kanten rond. Het kan zijn dat mijn 2S LiPo wat gaar is, maar met 2S is het niet heel erg indrukwekkend (al is de motor natuurlijk ook nog nagelnieuw, en met de door mij gekozen grotere klepspeling is de compressie ook hoger dan normaal). Dus dan moeten we maar 3S gebruiken.

Omdat Woutertje flink ballast nodig heeft had ik 4 loodaccu's van 6V en 7 Ah besteld, die gaan we dan maar in 2S2P als 12V systeem opbouwen.

Ik moet nu echt even kijken hoe ik nu verder te werk ga, want ik moet eerst een functioneel HT kring hebben voordat ik het magneetje in de distributie Poelie kan bevestigen.
De Hall sensors zijn dan weer best wel mooi gemaakt, schroeven zo rechtsstreeks tegen de motor aan, de timing kan afgesteld worden met de verstelbare distributiepoelie.
Wat dan weer jammer is, is dat de connectors van de hall sensor niet RcEXL standaard zijn, dus ik kan helaas niet het timing-piepertje gebruiken...
 
Laatst bewerkt:
De hersens aan het werk gezet, en dit is waar ik mee op de proppen kwam:

Als je voorzichtig met de Dremel en een fijn grijs steentje een speldepunt aan zo'n soldeerpin van een weerstand slijpt,, kun je hem in de koperen kern van de HT kabel prikken. Bij de eerste test kwam ik er achter dat als je de volle lengte gebruikt, dan hou je hem niet binnen de isolatie, en dat is best link, als er een metalen punt met de volle bougiespanning er op door de isolatie piept, DUS de kabel ingekort om de beschadiging van de isolatie kwijt te raken, en de soldeerpen met de helft ingekort, en een nieuw puntje aan geslepen.
20240325_230726[1].jpg


Dan steek je die weerstand op het eind van de HT kabel, maar je hebt aan de andere kant nog een stuk lengte waar je weinig mee kan, dus met een heel fijn punttangetje krul je dat op. Dan krijg je dus dit:
20240325_230946[1].jpg


Nu moet dat in een bougiedop die niet op de bougie blijft zitten, dus dáár gaan we éérst wat aan doen.
Gelukkig heb ik nog siliconenslang liggen van 3 mm binnendiameter en wanddikte 1mm. Daar knippen we een stukje van plm 5 mm vanaf.
20240325_231107[1].jpg


Dat schuif je in elkaar, en dan heb je dus een wat strakker passende bougiedop.
20240325_231123[1].jpg


Als je daar nu die bougiekabel inschuift, dan komt dat opgekrulde stukje recht boven de metalen top van de bougie te zitten. Zo:
20240325_231209[1].jpg

Als je goed kijkt, zie je in de dop dat krulletje metaal zitten.

En het geheel wordt dan dit:
20240325_231352[1].jpg

Gevoelsmatig zou ik liever een klemmend contact hebben, maar volgens Cison werkt het zolang de afstand tussen de contacten (kabel en top van de bougie) minder dan 2 mm is, dus blijkbaar is dat contact niet zo heel erg kritisch.

En nu ik die foto zo bekijk: ik zie op de metalen rand van de bougie de merknaam Cison staan, dus ze komen blijkbaar niet van Rimfire, ze maken ze blijkbaar zelf...
 
Voorts: er zitten vier enkel-aderige HT kabels aan, net zoals bij een auto of motor. Er zit GEEN beschrijving bij. Op de site van Stirlingkit is een "all you need to know" pagina, en die vermeldt dat de zwarte kabel van de ontstelking met het motorblok verbonden moet worden om het HT circuit te sluiten (en er wordt bij gewaarschuwd dat als je dat niet doet, dat je dan de hall sensor opblaast.
Maar... er IS geen zwarte kabel... tenminste, niet eentje die duidelijk te onderschijden is als "groundwire"...
Er is wel een tweelingsnoer rood/zwart voor de voeding, maar die is van een BEC stekker voorzien.
Dussss... moet ik er dan maar gewoon van uitgaan dat ik de min van de accu aan het motorblok moet leggen? Vind het een beetje wazig...

Heb al wat montage video's bekeken, maar geen enkele daarvan laat echt duidelijk de aanleg van het electrische systeem zien.

Ik heb video's zitten kijken, en op sommige daarvan zag ik een groundwire, op andere niet.
Nader zoeken wees uit dat er een oudere ontsteking was met een aparte groundwire, en de nieuwere ontsteking heeft dat niet. OK, prima, maar HOE dan???

Het viel me op, dat de hall sensor vieraderig aangesloten is, en dat de zwarte draad daarvan duidelijk dikker uitgevoerd is, Hmmm Zou het?

Helaas, ik kon geen aarding, geen geleiding ontdekken tussen het motorblok en de zwarte draad van de hall-sensor.

Overigens, het monteert wel mooi:
20240326_090351[1].jpg


Zo te zien is de ontstekingshoek van 28 graden al in deze sensorhouder ingebouwd...

Zelfs op de foto is goed te zien dat de zwarte ader duidelijk dikker is dan wit, geel en rood.

Maar ik kan geen geleiding vinden tussen zwart en het motorblok...
 
ligt Woutertje volgens mij redelijk acceptabel en moet ze vrijwel op de kop af 16 kilo wegen.

Dat is ook nagenoeg het gewicht van mijn Dockyard V.
Dit gewicht is voor mij zodanig, dat ik angst had bij bukken, in het water leggen van af de wal, om voorover in het water te vallen.
Ik heb daarom een soort van tuigje gemaakt, twee lussen onderling verbonden uit beklede staalkabel 5mm.
SAM_2120 verkleind.jpg
SAM_2121 verkleind.jpg


Op de video is te zien hoe ik de Dockyard in het water leg.:
 
Het viel me op, dat de hall sensor vieraderig aangesloten is, en dat de zwarte draad daarvan duidelijk dikker uitgevoerd is, Hmmm Zou het?

Helaas, ik kon geen aarding, geen geleiding ontdekken tussen het motorblok en de zwarte draad van de hall-sensor.

Ik zocht weer eens naar Eenhoorns en Kippetanden...

Bij een viercylinder IS er helemaal geen massakabel nodig, want (zoals bij heel veel motorfietsen al tientallen jaren gedaan wordt) je kunt twee bougies in serie zetten, en dan loopt de stroom van bobine naar bougie 1, via het blok naar bougie 4, en vandaar terug naar de bobine.
Een kapotte bougie of onderbroken stroomkring zet ook (als het goed is) helemaal geen gevaar voor de hall sensor, want die twee stroomkringen zijn als het goed is helemaal niet met elkaar verbonden.
Enne... toen werd ik dus helemaal blij, want...
Het Hall sensor printje blijkt voorzien te zijn van een groen en een rood LEDje, dus je kunt de timing tamelijk simpel met stilstaande motor afstellen...

Het is mij overigens niet bekend of er automatische vervroeging in deze ontsteking zit, maar dat gaan we snel genoeg zien als ik de strobo er bij houd...

Hoe dan ook: Jippie! We hebben ontsteking...
Vanavond komt het vliegwiel terug, en dan staat hij morgen met wat geluk op de testbok... Ben benieuwd...

Overigens, de starter had op 2S behoorlijk moeite met de compressie van vier cylindertjes, maar op 3S gaat dat een stuk beter...
 
Bert, over het 'te water laten': Bij ons in Elst staat het water regelmatig zo'n 40 tot 50 cm onder de (stenen) wal. Lastig met grote en/of zware modelschepen.
De meesten van ons kopen een bezemsteel, verzagen die in twee delen (iets langer dan je model breed is) en monteren daar een stuk sjorband aan. Die dingen die je in de automaterialenzaak koopt om je spullen in je kofferbak in bedwang te houden. Middenin de sjorband een klein gewichtje om het ding te laten zinken als je de boot in het water hebt gelegd en om de band, bij het uit het water halen makkelijk onder de boot door te halen.
Even uitkienen dat de sjorband lang genoeg is i.v.m. de masten en opbouw van het model.

EN (Héél belangrijk!!!)
Niet eigenwijs zijn en als je die twee 'takels' vergeten bent, tóch denken: "Oh, dan zet ik het model wel even zó in het water..." om vervolgens diep voorover te buigen met je telefoon in je borstzak.
Want dan leer snel je de volgende lessen:
* 2,4mHz werkt inderdaad niet onder water (Je eigen nummer bellen laat je de voicemail horen dat jouw telefoon op dit moment niet in gebruik is)
* Een Samsung S10 drijft niet, maar zwabbert onder water waarschijnlijk alle kanten uit
* Kansloos om je telefoon in 1,8m diep, ondoorzichtig water terug te vinden.
Schepnetjes, hengels, hark en zelfs met een nogal forse Neodym magneet aan een touwtje... Nee.
Been there, done that, bought a new telephone... :(
 
* Een Samsung S10 drijft niet, maar zwabbert onder water waarschijnlijk alle kanten uit
Heu... dat HEB ik reeds getest, ongeveer een half jaar geleden, en dat was met een bootje van minder dan 5 kilo en het water slechts 10 cm onder de steiger...

Ik heb toen ook geleerd dat zo'n Samsung (in mijn geval een S3 geloof ik) toch nog wel redelijk waterdicht is...
Gelukkig had ik hem met 10 seconden te pakken, heb hem uitgezet, en thuis begraven in een bak ongekookte rijst en 24 uur laten liggen voor de zekerheid.

Hij doet het nog steeds en ik kan er niks aan ontdekken.

Maar sindsdien heb ik de telefoon hetzij in de kontzak, hetzij in het borstzakje met de rits... :p

Intussen is het echt ALLEEN nog wachten op het vliegwiel...

20240326_160701[1].jpg


De bedoeling is voorlopig dat ik hem koel op de warmtebuffer van die fles koelvloeistof... Die zal langzaam opwarmen, maar dat heeft wel wat tijd...

Een dezer dagen even een kraantje en twee T-stukjes zoeken, dan kan ik hem door laten warmen en kijken hoe de temperatuur zich laat regelen...

Kan niet wachten...
 
Ah, daar zal ik eens kijken voor de uiteindelijke installatie.
Ik moet sowieso nog wel een of twee plugkraantjes hebben, maar die zijn niet voor RC controle geschikt, en het was meer mijn bedoeling om te kijken hoe die koeling ongeveer reageert.

Voor de uiteindelijke installatie aan boord weet ik nog niet hoe ik e.e.a. precies ga oplossen.
 
Zo zet deze oude man zijn Smit Finland in het water. Sjorband in combinatie met 40 mm grijze afvoerpijp. 2 T-stukjes en 1 meter pijp is voldoende.
Om de sjorbanden te laten zinken heb ik er een paar stukken fietsband om gedaan en daar wat gaatjes in geknipt voor in en uitlaten water. Nog niet zwaar genoeg een paar rubber rekkers in de banden getrokken. Voegt zich mooi naar elke romp en is relatief klein op te bergen. De korte stukjes pijp kunnen uit de T-stukjes.
Het tweede plaatje laat details over de fietsbanden zien. Gr. Klaas.

IMG_8388 Hijstuig.jpg


20181025_143020.jpg
 
Hier bijna hetzelfde , alleen heb ik de sjorbanden met 2 banden over elkaar heen gelegd .
De zijkanten met ijzergaren aan elkaar genaaid en daartussen bladlood voor het zinken gedaan .
Werkt uitmuntend .
 
Dank voor de vele ideeën. Ik ga er nog even over denken wat ik precies ga gebruiken, maar ideeën genoeg.
 
Patent is al verjaard Bert, dus iedereen kan het zo namaken. Heb het langere eind pijp geborgd met 2 parkers. Verder is alles goed te zien. Na gebruik sla ik de natte einden wat uit tegen een opstaande rand en draai de spanbanden om het langere eind pijp. Past dan net in een omgekeerd plastic opstapje. Daar overheen een knielkussentje met daarop een paar handdoeken. Is er op de vaarplaats niets om de boot op te zetten dan gebruik ik het opstapje. Boot er dwars op en dan de slings onder de kiel. Vaart de boot dan kan ik het opstapje, met handdoeken en knielkussen gebruiken als zitje. Gr. Klaas.
 
Mooi spul Henk! Gebruikten we vroeger aan boord als drooglijn. En we waren ook wel eens een beetje stout en ging die lijn als reep overboord om er paling mee te vissen. Voor en achter maakten we de reep vast aan een wrijfhout en lieten die op de waterlijn zakken. Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top