Nou...
Het ontstekingskitje is gearriveerd... Gaat een hoop improvisatie worden want... Waar ik bang voor was, bleek waar, ALS ik er niet zelf achteraan gezeten had, had ik gewoon een setje gekregen met 1/4"-32 bougies...
Dat kreeg ik dus ook, compleet met passende "bougie-dopjes" (gewoon die rubberen dingetjes die je ook voor gloeipluggen hebt, maar dan ZONDER binnenwerkje), en de ontsteking heeft vier HT kabels die koud afgesneden zijn. De bedoeling is dat je de dopjes over de bougies schuift, en de kabels zo ver mogelijk die dopjes in ramt, en als koper en bougietop dicht genoeg bij elkaar zitten, dan doet ie het wel...
Maar dat geeft natuurlijk een allejezus hoop storing, dus hebben ze er ook 4 weerstandjes van 5K bij gedaan. Gewoon soldeerweerstandjes, met van die lange spinnepoten er aan, en hoe je dat dan aansluit, dat zeggen ze er lekker niet bij.
Maar nu komt de grap:
Rechts is de "gloeiplug-size" bougie (en voor de niet-methanolmotor kenners onder jullie, dat is al een heel erg verdomd klein bougietje. Voor het idee: Sleutelwijdte 8)
Links is de nieuwe maat... Die is ECHT vreselijk iniminie, zo klein dat je hem bijna met een pincet die motor in moet draaien (niet eens overdreven, ik had echt wat moeite om ze met de vingertoppen goed in hun gaten te krijgen).
En die dingen zijn dus ZO klein, dat die rubber dopjes daar niet op blijven zitten. Dus ik moet iets improviseren...
Voorts: er zitten vier enkel-aderige HT kabels aan, net zoals bij een auto of motor. Er zit GEEN beschrijving bij. Op de site van Stirlingkit is een "all you need to know" pagina, en die vermeldt dat de zwarte kabel van de ontstelking met het motorblok verbonden moet worden om het HT circuit te sluiten (en er wordt bij gewaarschuwd dat als je dat niet doet, dat je dan de hall sensor opblaast.
Maar... er IS geen zwarte kabel... tenminste, niet eentje die duidelijk te onderschijden is als "groundwire"...
Er is wel een tweelingsnoer rood/zwart voor de voeding, maar die is van een BEC stekker voorzien.
Dussss... moet ik er dan maar gewoon van uitgaan dat ik de min van de accu aan het motorblok moet leggen? Vind het een beetje wazig...
Heb al wat montage video's bekeken, maar geen enkele daarvan laat echt duidelijk de aanleg van het electrische systeem zien.
Ik ben eigenlijk stomverbaasd: Met wat research kom ik er achter dat Rimfire in Amerika al enkele tientallen jaren deze bougiemaat in het assortiment heeft (en aan het uiterlijk te oordelen komen deze dingen daar gewoon vandaan), dus blijkbaar is er een markt voor... Maar ik heb werkelijk NOG NOOIT een motor gezien die deze maat gebruikt, en ook deze chinees word niet echt in heel erg grote series gebouwd, dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe dat dan kan.
OF het moet een veelgebruikte maat zijn bij de eigenbouwers...
Maar hoe dan ook: ik heb weer wat te puzzelen...
De starter trekt, met gemonteerde bougies de boel van geen kanten rond. Het kan zijn dat mijn 2S LiPo wat gaar is, maar met 2S is het niet heel erg indrukwekkend (al is de motor natuurlijk ook nog nagelnieuw, en met de door mij gekozen grotere klepspeling is de compressie ook hoger dan normaal). Dus dan moeten we maar 3S gebruiken.
Omdat Woutertje flink ballast nodig heeft had ik 4 loodaccu's van 6V en 7 Ah besteld, die gaan we dan maar in 2S2P als 12V systeem opbouwen.
Ik moet nu echt even kijken hoe ik nu verder te werk ga, want ik moet eerst een functioneel HT kring hebben voordat ik het magneetje in de distributie Poelie kan bevestigen.
De Hall sensors zijn dan weer best wel mooi gemaakt, schroeven zo rechtsstreeks tegen de motor aan, de timing kan afgesteld worden met de verstelbare distributiepoelie.
Wat dan weer jammer is, is dat de connectors van de hall sensor niet RcEXL standaard zijn, dus ik kan helaas niet het timing-piepertje gebruiken...
Het ontstekingskitje is gearriveerd... Gaat een hoop improvisatie worden want... Waar ik bang voor was, bleek waar, ALS ik er niet zelf achteraan gezeten had, had ik gewoon een setje gekregen met 1/4"-32 bougies...
Dat kreeg ik dus ook, compleet met passende "bougie-dopjes" (gewoon die rubberen dingetjes die je ook voor gloeipluggen hebt, maar dan ZONDER binnenwerkje), en de ontsteking heeft vier HT kabels die koud afgesneden zijn. De bedoeling is dat je de dopjes over de bougies schuift, en de kabels zo ver mogelijk die dopjes in ramt, en als koper en bougietop dicht genoeg bij elkaar zitten, dan doet ie het wel...
Maar dat geeft natuurlijk een allejezus hoop storing, dus hebben ze er ook 4 weerstandjes van 5K bij gedaan. Gewoon soldeerweerstandjes, met van die lange spinnepoten er aan, en hoe je dat dan aansluit, dat zeggen ze er lekker niet bij.
Maar nu komt de grap:
Rechts is de "gloeiplug-size" bougie (en voor de niet-methanolmotor kenners onder jullie, dat is al een heel erg verdomd klein bougietje. Voor het idee: Sleutelwijdte 8)
Links is de nieuwe maat... Die is ECHT vreselijk iniminie, zo klein dat je hem bijna met een pincet die motor in moet draaien (niet eens overdreven, ik had echt wat moeite om ze met de vingertoppen goed in hun gaten te krijgen).
En die dingen zijn dus ZO klein, dat die rubber dopjes daar niet op blijven zitten. Dus ik moet iets improviseren...
Voorts: er zitten vier enkel-aderige HT kabels aan, net zoals bij een auto of motor. Er zit GEEN beschrijving bij. Op de site van Stirlingkit is een "all you need to know" pagina, en die vermeldt dat de zwarte kabel van de ontstelking met het motorblok verbonden moet worden om het HT circuit te sluiten (en er wordt bij gewaarschuwd dat als je dat niet doet, dat je dan de hall sensor opblaast.
Maar... er IS geen zwarte kabel... tenminste, niet eentje die duidelijk te onderschijden is als "groundwire"...
Er is wel een tweelingsnoer rood/zwart voor de voeding, maar die is van een BEC stekker voorzien.
Dussss... moet ik er dan maar gewoon van uitgaan dat ik de min van de accu aan het motorblok moet leggen? Vind het een beetje wazig...
Heb al wat montage video's bekeken, maar geen enkele daarvan laat echt duidelijk de aanleg van het electrische systeem zien.
Ik ben eigenlijk stomverbaasd: Met wat research kom ik er achter dat Rimfire in Amerika al enkele tientallen jaren deze bougiemaat in het assortiment heeft (en aan het uiterlijk te oordelen komen deze dingen daar gewoon vandaan), dus blijkbaar is er een markt voor... Maar ik heb werkelijk NOG NOOIT een motor gezien die deze maat gebruikt, en ook deze chinees word niet echt in heel erg grote series gebouwd, dus ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe dat dan kan.
OF het moet een veelgebruikte maat zijn bij de eigenbouwers...
Maar hoe dan ook: ik heb weer wat te puzzelen...
De starter trekt, met gemonteerde bougies de boel van geen kanten rond. Het kan zijn dat mijn 2S LiPo wat gaar is, maar met 2S is het niet heel erg indrukwekkend (al is de motor natuurlijk ook nog nagelnieuw, en met de door mij gekozen grotere klepspeling is de compressie ook hoger dan normaal). Dus dan moeten we maar 3S gebruiken.
Omdat Woutertje flink ballast nodig heeft had ik 4 loodaccu's van 6V en 7 Ah besteld, die gaan we dan maar in 2S2P als 12V systeem opbouwen.
Ik moet nu echt even kijken hoe ik nu verder te werk ga, want ik moet eerst een functioneel HT kring hebben voordat ik het magneetje in de distributie Poelie kan bevestigen.
De Hall sensors zijn dan weer best wel mooi gemaakt, schroeven zo rechtsstreeks tegen de motor aan, de timing kan afgesteld worden met de verstelbare distributiepoelie.
Wat dan weer jammer is, is dat de connectors van de hall sensor niet RcEXL standaard zijn, dus ik kan helaas niet het timing-piepertje gebruiken...
Laatst bewerkt: