Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Dat soort barsten in de romp zou ik open peuteren.
Zien wat er aan scheuring onder zit. Scheur af stoppen met inboring?
Blank hout, epoxy of polyester filler er in aflappen.
Eventueel eerst dun voorstrijk met G4.
G4 is goede hechtbodem voor epoxy en polyester.

Idd, een 'alien' spant zo lijkt! Nu waren het toch zware werkschepen.
Stevig gebutst. Je kunt altijd nog wat vrolijk bijbutsen als 'weathering'?

Waterlijn zetten is zo moeilijk niet.
Romp op de kop. Goed gestut en vlak.
En met een opstelling of 'derde handje' waarin potlood of stift geklemd, op vlak werkblad.
Rondom aftekenen. Dan een goede maskertape, 5 mm breed langs de aftekening sturen.
Je vraagt je af hoe ze dat bij een oceaanreus doen... :rolleyes:

Gr Bas

G4 wordt door Voss chemie niet aangeraden als primer voor Epoxy. Uit de beschrijving op de site van Voss:
Toepassing
Als primer voor alle koudhardende kunststoffen (uitgezonderd epoxy) en voor de meeste andere verven ed.

Groet,
Maarten

Toch is de hechting bijzonder goed. Zeker binnen modelbouwtoepassingen, reeds oversterk.
En werd het zelfs in de jachtbouw voor knikspant uit Bruynzeelplaat gebruikt.
Type Epoxy op contactvlak, componenten ongemengd, en op contact, in de klemmen gezet uit reagerend.

Wat je schrijft heb ik ook gelezen. Wat vroeger in blik zat, komt nu in plastic fles.
Dus bij de 4de pot in 20 jaar modelbouwgenoegens, waar dat aan te schaffen, kwam het een en ander aan info voorbij.

Nu heb ik wel kakelvers in de praktijk ontdekt, dat die G4 niet zo perfect houdt op oude verflagen. Ondanks goede ontvetting en schuren. Daar wel een hummetje...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Het is mooi, dat je deze tekening als referentie hebt gevonden.
Of Bert dit fijn vindt?
Je hebt kans, dat hij zich nu gaar ergeren aan deze uitstulping.

Dat soort barsten in de romp zou ik open peuteren.
Zien wat er aan scheuring onder zit. Scheur af stoppen met inboring?
Nee joh... het is maar een barst in de verf, en hooguit in de plamuur.
Op de voorsteven zitten redelijk wat butsen die ook verf opzuigen. Daar doe je gewoon heel weinig aan en echt problematisch is het ook niet, want ook al is het niet glad,er zit WEL verf in die barst dus die is van binnen echt wel tegen water beschermd...
Waterlijn zetten is zo moeilijk niet.
Romp op de kop. Goed gestut en vlak.
Heb ik aan gedacht, maar veel te veel gedoe.. Moet ik éérst voldoende vloeroppervlak vrijmaken (Ogar en BigLift liggen in de weg), en dan dat derde handje... Dat heb ik niet dus moet ik maken... Pffff... :rolleyes:

Dus ik heb hem er schaal 1 : oog uit de vrije hand opgezet, redelijk gelukt denk ik

Bert, Denk niet dat het zo hoort
Ik ook niet... Moet de tekeningen nog op ware grootte doorkijken, maar zo te zien daar ook niks, dus ik denk dat het een bouwfout is, de vraag is alleen, of de fout in het uitstelende spant, of het spant er vóór zit.

Of Bert dit fijn vindt?
Je hebt kans, dat hij zich nu gaar ergeren aan deze uitstulping.
Haha, daar ga ik me ECHT niet druk over maken...

Dus ik heb hem er schaal 1 : oog uit de vrije hand opgezet, redelijk gelukt denk ik

Oordeel zelf, maar het is in ieder geval véél beter dan het was...

Bakboordszijde:

20240324_173712[1].jpg

Stuurboordzijde:
20240324_174042[1].jpg

Bij voor en achtersteven gelijk gehouden aan wat het was, maar in het midden is er bijna 2 cm bijgekomen.

Voor mijn gevoel hoort ze voor nog iets dieper te liggen, maar ik wil de ankerkluizen niet te dicht bij de waterlijn hebben, want dan gaan die water scheppen.

Ik heb de tweede laag met ongeveer 2 uur droogtijd over de eerste gezet, de tweede laag zoog niet meer weg in de barsten.

Straks maar een paar afdekplaten boven op de kluisgaten Bert. Bij het echte schip komt de boeggolf ook tot aan het berghout. Bij mijn Smit Finland was dat niet afdoende en zijn de kluisgaten aan de bovenkant dichtgestopt met lijmpads, of zo je wilt plakgum. Gr. Klaas.

Dat klopt, maar een sleepboot die te hoog op het water ligt is ook niet mooi.
Ik DENK (kan het as met zekerheid zeggen als ik de romp weer rechtop heb) dat ik "redelijk in de buurt" zit van die foto.
Aan de boeg is de afstand tot de waterlijn ingeveer 2 keer zo groot als aan het hek.

Straks maar een paar afdekplaten boven op de kluisgaten Bert. Bij het echte schip komt de boeggolf ook tot aan het berghout. Bij mijn Smit Finland was dat niet afdoende en zijn de kluisgaten aan de bovenkant dichtgestopt met lijmpads.
Iets dergelijks had ik ook in gedachten ja... Anders loopt straks het water vrij over dek, en da's ook niet echt wenselijk.

Bij mij de pech dat het hoofddek geen opstaande randen heeft en het losse deel op een rand onder het vaste deel ligt. Daar met kunst en vliegwerk een si.iconenpakking in gemaakt. Is nu redelijk waterbestendig en hooguit een paar druppels water naar binnen. Qua opzet geen hoofdprijs voor Billing Boats. Bugsier 3 van Graupner veel beter met opstaande randen. TÖN 12 van Graupner daarentegen net als BB een dek dat snel inwatert. Gelukkig krijgt dat scheepje, door het geringe gewicht, veel minder vast water aan dek. Wel geleerd dat je bij een sleepboot het deel waaraan de sleephaak vastzit goed moet verankeren aan de romp. Gr. Klaas.

Bij mij de pech dat het hoofddek geen opstaande randen heeft en het losse deel op een rand onder het vaste deel ligt.
Dat is een van de dingen die bij Woutertje WÉL goed gedaan zijn: Iedere dek-opening heeft een opstaand randje van 4 mm, waar het te plaatsen afdichtende deel (deksels of opbouw) buitenom overheen vallen. Niet 100% waterdicht, maar er moet kracht achter het water staan om door te dringen. Vrij afstromend water zal niet gauw onder de afdekking door, weer omhoog over de rand kruipen.

Hier onder tref je een mooie (reeks) foto('s) omtrent proporties des waterlijns.
Ik zou onderwater nog wat bijschilderen... (niet met waterverf...)

85710-anders-j-goedkoop.jpg

Beetje weerbestendig mag het wel wezen, maak maar een lekker hoog waterkerinkje...
Niet over drijven natuurlijk... Lijkt buitengaats... Hoogovens in de achtergrond?
Best een fraaie plaat.

143511-anders-j-goedkoop.jpg

Bron van het wonderschoonse beeld...

https://www.binnenvaart.eu/motorsleepboot/31684-anders-j-goedkoop.html

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Hier onder tref je een mooie (reeks) foto('s) omtrent proporties des waterlijns.
Ik denk dat ik te oordelen aan die bovenste foto, de waterlijn inderdaad, met name achter, nog een tikkeltje hoger kan leggen. Niet heel veel, maar toch...

En dan dit:
Verdulleme... Die ontstekingskit is gisterochtend op schiphol aangekomen, en ik krijg vanmorgen een mailtje dat het ding vanavond bezorgd word... :eek: ???

Ach... Kan straks weer lekker uitrusten op het werk... :p :p :p

Heb alvast vier stukjes Alu hoeklijn gezaagd om motorsteunen mee te maken...
Beetje vijlen en boren...

Ja Bert... achterschip...
Schilderkwast er nog maar wat bijonder :rolleyes:
Zal wel bijafballasten worden.
Waterverplaatsing moet in de badkuip indrukwekkend gaan wezen.
Succes met de motorondersteuning. Zeer benieuwd! :thumbsup:

Gr Bas

Uitrusten op je werk.......je bedoelt hard werken

Mvg ronald

:D :D :D effe checken of je nog wel meeleest :D :D :D

Waterverplaatsing moet in de badkuip indrukwekkend gaan wezen.
Als die motor het trekt om 1500 toeren bij vol pitch te houden, dan gaat dat inderdaad een indrukwekkende plons water worden.
Succes met de motorondersteuning. Zeer benieuwd! :thumbsup:
Vooreerst 4 stukjes alu hoekprofiel (2 mm materiaaldikte) en dan op het testbed. Alle tijd om uit te testen of dat sterk genoeg is.

Ondertussen ligt het vliegwiel bij mijn beiteltovenaar in de werkplaats om een as-adapter te maken (en tegelijk een beetje extra vliegwiel).
Hij meldde enigszins verwonderd dat het vliegwiel van RVS gemaakt is. Had ik niet verwacht.

Bij Microschroeven een flinke voorraad allerhande M3 besteld want de sorteerbak was een beetje leeg en ik moet die motor straks toch op een of andere manier in die boot schroeven, he?Dus vanavond draait hij in ieder geval nog niet...

Back