Beginners-guide;Een heli kopen, hoe en wat en wel of niet...

Nieuw en eigenwijs.... 8-)

Hallo Allemaal,

Zal me even kort voorstellen. Ik ben Dave 44jaar woon in Brabant heb een schat van een vrouw (dus budget gebonden) en ga beginnen met heli vliegen. Dankzij dit en andere forums in de voorgaande maanden een schat aan informatie doorgelezen, waarvoor natuurlijk mijn dank. Ik ben ooit begonnen met een coaxiale heli (onwetend). Nou mijn eerste vlucht duurde zeker 5 sec. opstijgen en zoef(nee het waaide niet) hij was gelijk weg (tegen schuur aan) einde verhaal(weg 89Eurie), onderdeel gebroken wat nergens te bestellen was, paar keer gelijmt maar nee dit was niet mijn heli. Toen maar een wat grotere genomen (laten we zeggen 450size) mnog wel steeds coaxiaal. Nou ook dit was niet echt een succes. want van hooveren was geen sprake hij ging alle kanten op behalve de kant waar hij heen wilde. Nee dit was ook niet echt wat ik van heli vliegen verwachte, jammer dus maar zoals ze zeggen aanhouder wint. Toen maar eens gekeken naar een kleine FP. Toen eindelijk een Blade SR120 gezien voor een leuke prijs (100,Euro compleet nieuw). En ja die heb ik nog steeds. Ik wist niet dat zulke kleine heli's zo stabiel konden zijn. Ik vlieg er alleen buiten mee (neus voorwaards dat wel). maar als de wind wat strakker wordt dan is het wachten tot hij weggeblazen wordt. Dus ben ik me gaan orienteren op wat anders klein stapje verder. 450 of 250. Alles bleek er op te wijzen dat de 450 meer geschikt zou zijn voor de beginnende piloot (ik dus) stabieler heel lang gekeken of ik wat interessant zag.. van chilichap merk tot align..... pfffff op een gegeven moment bleven er maar een paar merken over Align (te duur voor mij), Copterx, KDS, Titan, Esky en dan de vele andere clonen. Ik was eigenlijk wel gecharmeerd van de Copterx modellen, zag er goed uit, goede testen, reviews en gebruikers ervaringen. dus de focus was op de copterx gevallen. Ik had alleen nog wat twijfels over de maat want door een ruimte beperking vond ik de 450 maten net iets te groot en eigenlijk soms ook lijken op een moordwapen (youtube). Heel lang getwijfeld 450,250,450,250,450,250 Nou uiteindelijk is het de 250SE van Copterx geworden. Ook omdat ik aan een beperkt budget zat en toch iets wilde wat goed is (Align was te duur). Ik liep toevallig tegen een leuke aanbieding aan en dus ook maar gelijk gekocht. Een Copterx 250SE met alles erop en eraan in alu koffer en splinter nieuw voor 149,-Euries. Nu wilde ik ook gelijk wat reserve onderdelen kopen maar wat da ??? Nou heb ik het maar even handig gedaan en een Copterx 250SE kit erbij gekocht voor 38Euro.... Dan heb ik in ieder geval alle onderdelen (niet de electro) als het fout gaat........en dat zal het toch wel een keer. Nou sorry voor het lange verhaal maar dan weet ieder waar ik het over heb. En ja ik hoor sommige denken voor iets meer had je een 450 gehad. (ja 450SE v2 voor 138,00, zelf bouw zonder zender ontvanger en lipo).Ik weet het daarom zeg ik ook in de titel eigenwijs. Tijd zal het leren en als ik volgend jaar nog vlieg (en het een klein beetje kan) dan kijken we weer verder.

Nu is mijn vraag op dit forum of mensen mij wat tips kunnen geven voor wat betreft starten, checken voor flight, dingen die je in kan stellen op de zender voor niet voll gas er van doorgaan, etc alle tips zijn welkom.

Hooveren met een FP (blade120SR) lukt prima, vliegen in zijn vooruit ook wel, ook met wat wind. Is dit op mijn nieuwe heli heel erg veel anders en waar moet ik in ieder geval op letten.

Alvast bedankt dat jullie het verhaal helemaal hebben gelezen:D.

En ik hoop lang te blijven vliegen zonder crash

Welkom DCB103 !!
In de eerste post van dit draadje staan al wat linkjes naar beginners topics die je kan volgen om info te vinden.
[post1]
Verder staat er ook een sticky post over veiligheid met veel tips erin verwerkt.
http://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheid-en-rc-helikopters-regels-tips.121001
http://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheid-rtf-kits-450-size-en-groter.138201

En er zijn veel technische topics en bouwdraadjes te vinden over de diverse heli's die momenteel populair zijn.

Heb je nog meer vragen dan kan je ze altijd stellen natuurlijk.

Veel plezier hier!.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Eric,
Bedankt voor de links.

Ik heb in elk geval de heli. En nu stuit ik al op problemen waar ik zelf niet uit ga komen.net je alllesaangesloten eerst deservos gecontroleerd zonder motor natuurlijk maar had al snel door dat de tail servo niet goed staat afgesteld. staat zowieso niet in het midden maar tegen de staart. verschillende dingen al geprobeerd maar het wil niet lukken. bij op toeren komen van de heli wil hij al naar 1 kant draaien en met de trim wat te verstellen help ook niet met bij sturen wel maar blijft niet constant. als ik dan meer toeren geeft gaat de staart ook al klappen (tail-wag geloof ik). Waar kan ik met dat probleem hulp vragen of woont er iemand bij mij in de buurt of een aardige winkel waar ik aan mag kloppen.
Was wel een domper want zo rtf is het dus ook wel niet maar hij is wel erg mooi

gr,
Dave

Hoi Dave,
Probeer rcheliparts eens (boschenhoofd is behoorlijk dicht bij je in de buurt) die helpen je echt wel en zullen je ook van goed advies voorzien.
En anders een club in de buurt zoeken die je kan helpen.
Je bent inderdaad een beetje eigenwijs geweest ;)
Een 250 is geen ideale beginners heli, zowel technisch als qua vliegen zijn ze erg gevoelig.

Hallo Eric,

Bedankt voor het advies van rcheliparts wist niet dat die in de buurt zat wist alleen een modelbouwwinkeltje in oudenbosch maar daar hebben ze geen heli spul. En qua eigenwijs heb ik weer recht gezet....lol heb gister zijn grotere broertje er toch maar bijgekocht 450pro v3 Belt versie). Al moet ik zeggen dat de 250 me reuze meeviel qua stabiliteit bij het hooveren laag met ground effect maar ook hoger(of ik heb gewoon geluk:)), maar het kan ook komen omdat ik geen vergelijk heb.

Al moet ik zeggen dat de 250 me reuze meeviel qua stabiliteit bij het hooveren laag met ground effect maar ook hoger(of ik heb gewoon geluk:)), maar het kan ook komen omdat ik geen vergelijk heb.

In feite is het belangrijkste rustig aan te doen, dan zul je met de meeste heli's weinig crashen. Zeker wanneer je in principe al kunt hoveren (wel begin je met een collective pitch heli een klein beetje bij nul omdat felle uitslagen of overcorrecties een heli onbeperkt doet kantelen).

Een 250 heeft als voordeel dat je een lagere headspeed hebt en (meestal) minder schade bij een crash.

Als je een Blade SR120 gewend bent, dan valt een 250 qua grootte wel mee omdat die iets groter is dan de SR120. De Blade SR120 kan net zo nerveus zijn, maar de CopterX 250 is opzich veel stabieler.

Met een goede instelling van Exponentieel op de zender zul je die goed kunnen vliegen. Hij is wel lastiger te zien.

Het voordeel van een 450 formaat heli is dat je een iets rustiger ogende heli hebt, maar eventuele fouten worden er niet minder hard door afgestraft.

Als je met een 250 geen rare dingen doet, zal hij al snel net zo aanvoelen als een 450 heli. Alleen moet je minder ver weg vliegen en rekening houden met de iets fellere vliegeigenschappen.

Het blijft dan ook eigenlijk met name een beetje een verschil wat vooral tussen de oren zit. Succes.

Hoi,

Als iemand het rustig aandoet ben ik het denk ik wel (behalve dan met de sr120, maar die is hufterproof). Vind het zonde om te crashen ben best wel zuinig op mijn spullen en trots op mijn mooie 250, daarom stapje voor stapje eerst echt goed kunnen hooveren(en zachtjes landen) en een beetje vooruit en achteruit, als ik denk dat goed onder de knie te hebben (ik bedoel automatsch, nu denk ik nog teveel), stapje verder. Ik heb geen haast wel plezier. Wil het wel goed leren en niet half. Trouwens is mijn 450 ook gearriveerd dus kan ik ook een beetje voorzichtig gaan kijken hoe zon ding degelijk gebouwd moet worden en afgesteld.

gr,
Dave

Ik ben er vrijwel zeker van dat een 120SR ook geen headspeed haalt van 3700 rpm. Een FP heli heeft dat ook niet nodig want die heeft een grotere positieve bladhoek van zo'n 8 graden. Een 250 komt los bij een bladhoek van zo'n 5 graden en een toerental van ongeveer 60%. Dan zit ie tegen de 3300 rpm. Lekker stabiel wordt ie bij zo'n 3700 rpm. Uiteraard wordt dan de reactie op stick input wel wat feller.

Willem.

Ik weet niet hoor, maar mijn 250 heeft een head speed van rond de 3700 rpm. Ik weet niet welke 450 size dat haalt...

Willem.

En toch heeft ook die heli aan pakweg 2800rpm al voldoende om normaal mee te vliegen, zeker voor een beginner.

Mijn 250 in idle up heeft ook een stevige headspeed, maar dat betekent niet dat iedereen met een race instelling vliegen moet.

Als ik bij een crash het gas dichtgooi en niet al te gek neerkom, dan is de schade minimaal. Zowel door het lage gewicht als de lagere headspeed.

Uiteraard heb ik het dan niet over een crash met idle up geactiveerd en een crash meter diep een weiland in gevlogen.

Ik ben er vrijwel zeker van dat een 120SR ook geen headspeed haalt van 3700 rpm. Een FP heli heeft dat ook niet nodig want die heeft een grotere positieve bladhoek van zo'n 8 graden. Een 250 komt los bij een bladhoek van zo'n 5 graden en een toerental van ongeveer 60%. Dan zit ie tegen de 3300 rpm. Lekker stabiel wordt ie bij zo'n 3700 rpm. Uiteraard wordt dan de reactie op stick input wel wat feller.

Willem.

Heb je die rpm en bladhoek graden wel eens goed gemeten dan, want die van mij vliegt al ruim voor 60% gas en heeft geen idiote gas- of pitch curve voor normaal vliegen.

Hoi,
Na een tijd met solo pr0 en sx gevolgen te hebben (wat nog steeds super is) wil ik overstappen naar een 450.
Heeft er iemand ervaring met de RCX 450 Sport V3 6CH 3D RTF 2.4Ghz RC Helicopter (Carbon Fiber Premium Edition / 7-Channels LCD Transmitter)?
Lijkt me een mooi ding om mee te starten of zijn er betere opties?

Hoi,
Na een tijd met solo pr0 en sx gevolgen te hebben (wat nog steeds super is) wil ik overstappen naar een 450.
Heeft er iemand ervaring met de RCX 450 Sport V3 6CH 3D RTF 2.4Ghz RC Helicopter (Carbon Fiber Premium Edition / 7-Channels LCD Transmitter)?
Lijkt me een mooi ding om mee te starten of zijn er betere opties?

Ja, dat is een van de vele Align Trex clones. Ik heb er geen directe ervaring mee, maar het lijkt mij een heli à la de EXI 450 pro (xheli.com) of de CopterX 450 pro v3 (ehirobo.com).

Alle drie zijn ze direct compatible met Align onderdelen.

Ik neem aan dat je die heli uit Hong Kong wilt laten komen?

Dan kan ik je Ehirobo aanraden en hun CopterX helicopters.

Prima heli's voor weinig geld. Wees er wel op bedacht dat je vrij goed moet weten hoe je ze moet bouwen en afstellen (..en vliegen, maar dat valt met voldoende geduld zeker wel te leren).

Laatst bewerkt:
Eigenwijze beginner ?

Hoi allen,

(geen idee of ik dit hier mag posten, of er een nieuw draadje voor moet spinnen, indien het laatste, mag de mod modereren natuurlijk)

Ik (Olivier uit Antwerpen) loop al een tijdje met de microbe rond om terug met RC te beginnen, en nu heeft die (microbe) toch gebeten zeker...
De lucht in lijkt mij dan de leukste uitdaging (de nadruk op "uitdaging" heb ik hier al duidelijk begrepen)

Ik hou mij o.a. bezig met (of heb bezig gehouden met) IT consultancy als hoofdberoep, team coach, project manager, fotografie, (de)monteren van computersystemen, vroeger jaren bezig gehouden met elektrische en elektronische bouwdozen, ...
Ik (de)monteer graag elektrische/elektronische euhm ... dingen allerhande

Dus om te zeggen dat ik een techie ben, met zeer veel geduld, zeer gefocust waar nodig, niet rap opgevende en een vaste hand
Dit maar om even mee te geven en te zien of ik voor 't volgende geschikt ben...

Ik zou dus willen beginnen met RC Heli, elektrisch (geen nitro/fuel/petrol... liever geen extra lucht- en geluid- vervuiling hier), waarschijnlijk onmiddellijk buiten (weinig optie om binnen veel te doen, behalve leren hooveren, en dan nog...)

Vermits ik liever niet : een beginners model kopen, daar mee leren vliegen, dan verkopen, de volgende stap kopen, opnieuw verder leren, dan weer verkopen, enz... coaxial, FP, CP), zou ik ineens willen leren met een grotere CP (zoals ik hier en daar al gelezen heb, zou dat moeten lukken met voldoende geduld en beheersing?)
(tenzij ik dat toch nog verkeerd heb begrepen?)

Na ettelijke draadjes hier gelezen te hebben, leken mij een T-Rex 450 of Mini Titan 325 goede keuzes (prijs/kwaliteit/verkrijgbaarheid in Benelux/onderdelen), waarvan de Mini Titan 325 het goedkoopste is van de 2 om samen te stellen?
Als alles samen uiteindelijk nog in mijn budget passen natuurlijk...

Toch nog wat vraagjes, want alleen al het aantal verschillende kits dat verkrijgbaar is, als de extra parts die nog nodig zijn naast de heli(kit) en de RC zijn met momenten nog wat verwarrend...

Dus dacht ik aan :
- de RC : 6EX + R617FS 2,4GHZ Robbe : 187€
*(transmitter & receiver in 1 kit, dus niets extra nodig hier, ook geen radio kristal zoals vroeger?)
*voor bijv. de Spektrum DX6i, moet ik nog apart ook nog een receiver aankopen lijkt mij
*in de toekomst zou ik deze evt. ook kunnen gebruiken voor een quadcopter(?)

- Mini Titan 325 : Mini Titan E325 SE + motor + controller (4711-K11) : 199€ (Mini Titan E325 SE + motor + regelaar (4711-K11) - RC Heliparts )
*wat is het verschil bijv. met V2 kit (359€) (Mini Titan V2 Kit (4712-k11) - RC Heliparts)
*of met de "Raptor mini Titan E325 KIT w/Motor & ESC" (Raptor mini Titan E325 KIT w/Motor & ESC (4710-K11) - RC Heliparts)

OFWEL

- T-Rex 450 : T-REX 450 Sport Super Combo (KX015076T) : 350€ (T-REX 450 Sport Super Combo (KX015076T) - RC Heliparts)
*vermits hier de gyro & servo's al bij zitten (bij de niet combo/kit extra bijkopen = duurder?)
*Naast de zender zou hier apart ook nog een "Pitch gaugeX1" moeten kopen, maar daar vind ik maar weinig van terug? Het dient voor ... ?
*is de T-REX 450 PRO 3GX Super Combo (KX015080) (450€) zoveel stabieler om mee te vliegen? wat maakt hem zoveel beter? (bijv. T-REX 450 PRO 3GX Super Combo (KX015080) - RC Heliparts)

Het enige RTF alternatief dat ik vond in een gelijkaardige klasse, zou de "Blade 450 "RTF" Ready to fly (BLH1600)" zijn, is dit een waardig alternatief, of ga ik in dergelijke prijsklasse toch beter voor de T-Rex of Titan?

ik denk dat ik dan nog mis (zit nergens in de combo's heb ik de indruk):
- lader/charger (welke?)
- lipo (en hier is nogal veel keuze ... dus wat extra advies hier wordt graag gezien... )
voor een beetje langdurig plezier, zal ik er een 2 a 3 moeten aankopen waarschijnlijk
dus zoek ik advies, voor wat een goede combinatie is capaciteit/prijs/aantal ?
nog iets dat ik mis alvorens de lucht in te kunnen?

Nog de laatste vraagjes (naar de verre toekomst toe...)
- zijn de fuselages van Align zelf ook bruikbaar op de Titan 325 ?
- kan de hierboven genoemde receiver ook nog bijv. landingear controleren? (zoals op de Airwolf of Augusta fuselage)
- bij de grotere maten (T-Rex 700, T-Rex 600, ...) lees ik dat er min een 7 kanaal transmitter/receiver nodig is, om welke reden?

(oeps,:oops: 't is iets langer geworden dan mijn bedoeling was, maar men kan maar beter proberen volledig te zijn...)

ik kijk uit naar het advies en bemerkingen.:)

Olivier

Welkom Olivier!

Dat zijn een hoop vragen in 1 post!!! :D
Mijn mening (geen exacte wetenschap):

zou ik ineens willen leren met een grotere CP (zoals ik hier en daar al gelezen heb, zou dat moeten lukken met voldoende geduld en beheersing?)
(tenzij ik dat toch nog verkeerd heb begrepen?)

Dat gaat prima, maar gaat het beste met een beetje persoonlijke begeleiding.
In de vorm van een paar lessen, zelfstudie over het instellen van een CP heli, kleine stapjes maken zonder overmoed.

Na ettelijke draadjes hier gelezen te hebben, leken mij een T-Rex 450 of Mini Titan 325 goede keuzes (prijs/kwaliteit/verkrijgbaarheid in Benelux/onderdelen), waarvan de Mini Titan 325 het goedkoopste is van de 2 om samen te stellen?
Als alles samen uiteindelijk nog in mijn budget passen natuurlijk...

Ik vind de MiniTitan een geweldige beginnersheli.
Je kan overal goed bij, en is iets stabieler in vlucht.
Wordt helaas niet zo vaak voor gekozen omdat Align heli's wat populairder zijn.
De prijzen ontlopen elkaar niet echt veel.

Toch nog wat vraagjes, want alleen al het aantal verschillende kits dat verkrijgbaar is, als de extra parts die nog nodig zijn naast de heli(kit) en de RC zijn met momenten nog wat verwarrend...

Dus dacht ik aan :
- de RC : 6EX + R617FS 2,4GHZ Robbe : 187€
*(transmitter & receiver in 1 kit, dus niets extra nodig hier, ook geen radio kristal zoals vroeger?)
Lees jezelf wat verder in in de 2,4 Ghz techniek op bijv. de website van Futaba FASST, dan wordt het duidelijk hoe de huidige techniek werkt.
*voor bijv. de Spektrum DX6i, moet ik nog apart ook nog een receiver aankopen lijkt mij

We hebben nog altijd losse ontvangers nodig, maar dan wel 2,4 ghz ontvangers.

*in de toekomst zou ik deze evt. ook kunnen gebruiken voor een quadcopter(?)

Ja.

- Mini Titan 325 : Mini Titan E325 SE + motor + controller (4711-K11) : 199€ (Mini Titan E325 SE + motor + regelaar (4711-K11) - RC Heliparts )
*wat is het verschil bijv. met V2 kit (359€)
Is een nieuwer model, beide zijn goed te noemen.

(Mini Titan V2 Kit (4712-k11) - RC Heliparts)
*of met de "Raptor mini Titan E325 KIT w/Motor & ESC" (Raptor mini Titan E325 KIT w/Motor & ESC (4710-K11) - RC Heliparts)

OFWEL

- T-Rex 450 : T-REX 450 Sport Super Combo (KX015076T) : 350€ (T-REX 450 Sport Super Combo (KX015076T) - RC Heliparts)
*vermits hier de gyro & servo's al bij zitten (bij de niet combo/kit extra bijkopen = duurder?)

In de combo kits zit de elektronika er al bij, moet je deze los kopen dan wordt het uiteraard duurder

*Naast de zender zou hier apart ook nog een "Pitch gaugeX1" moeten kopen, maar daar vind ik maar weinig van terug? Het dient voor ... ?
Het afstellen van je rotorkop, is dus iets waar je je in moet gaan verdiepen als je direct CP wilt gaan vliegen.
*is de T-REX 450 PRO 3GX Super Combo (KX015080) (450€) zoveel stabieler om mee te vliegen? wat maakt hem zoveel beter? (bijv. T-REX 450 PRO 3GX Super Combo (KX015080) - RC Heliparts)
Deze heli heeft een elektronisch aangestuurde tuimelschijf (swashplate) i.p.v. een mechanische CP mix( met paddle kop)
Lees eens in het Flybarless deel van deze helisectie voor meer details.

Het enige RTF alternatief dat ik vond in een gelijkaardige klasse, zou de "Blade 450 "RTF" Ready to fly (BLH1600)" zijn, is dit een waardig alternatief, of ga ik in dergelijke prijsklasse toch beter voor de T-Rex of Titan?
Ja het laatste (mijn persoonlijke mening voor alle duidelijkheid ;))

ik denk dat ik dan nog mis (zit nergens in de combo's heb ik de indruk):
- lader/charger (welke?)
Een lipolader (lees de FAQ op dit forum over laadtechniek) Groot en sterk genoeg voor lipo's die je denkt te gaan gebruiken na het leren vliegen met je 450.
- lipo (en hier is nogal veel keuze ... dus wat extra advies hier wordt graag gezien... )
voor een beetje langdurig plezier, zal ik er een 2 a 3 moeten aankopen waarschijnlijk
dus zoek ik advies, voor wat een goede combinatie is capaciteit/prijs/aantal ?
nog iets dat ik mis alvorens de lucht in te kunnen?

3 is voldoende om mee te starten denk ik.
Met een 450 kan je kiezen voor 3S1 lipo's, vanaf 30C tot maximaal 2500Mah.
Lees de FAQ over lipo's op dit forum.

Nog de laatste vraagjes (naar de verre toekomst toe...)
- zijn de fuselages van Align zelf ook bruikbaar op de Titan 325 ?
Geen idee helaas
- kan de hierboven genoemde receiver ook nog bijv. landingear controleren? (zoals op de Airwolf of Augusta fuselage)
Dat hangt van het aantal beschikbare kanalen af, en je zal het aan een schakelaar willen koppelen, de meeste computerzenders kunnen dat.
- bij de grotere maten (T-Rex 700, T-Rex 600, ...) lees ik dat er min een 7 kanaal transmitter/receiver nodig is, om welke reden?
Als je bijv. een losse governor wilt gebruiken (toerenregelaar) of zoals je zelf aangeeft bijv. een extra functie van een schaalmodel wilt besturen, dan zal je daar een kanaal voor moeten gebruiken

(oeps,:oops: 't is iets langer geworden dan mijn bedoeling was, maar men kan maar beter proberen volledig te zijn...)

ik kijk uit naar het advies en bemerkingen.:)

Olivier

Als je meer info over een van deze specifieke onderwerpen wilt hebben dan kan je als eerste al veel vinden door de zoekfunctie te proberen, of in google je vraag te tikken met het modelbouwforum als zoekgebied...
Wil je toch zelf een draadje starten met een vraag, dan kan dat natuurlijk ook altijd.
In deze sectie staat ook nog een hulppost over wat waar te posten/vragen.

Succes en veel plezier hier! :)

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt voor je snelle advies,
ondertussen nog steeds aan het afwegen tussen de MT & TRex
maar de TRex begint door te wegen in het voordeel (behalve de prijs)
alleen ben ik wat onzeker (om toch voor een FB of anders een FBL te gaan) over het FBL stukje, zelfs na het lezen van verschillende FBL faq's

aha, dus schrappen we de T-REX 450 PRO 3GX van de verlanglijst, en de wordt het dus ofwel de "T-REX 450 Sport Super Combo" ofwel de "T-REX 450 PRO SUPER COMBO" de "pro" lijkt mij "het verbeterde model" (nieuwere generatie?)

Back